Rättigheter då återförsäljare ändrar sig angående produktfel?

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Gud vad trist .

Vet att vissa cykeltillverkare låter en filma när man sågar sönder cykelramen för att få en ny på garanti om man vill slippa skicka tillbaka den.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Hazelberg: Gud vad trist .

Vet att vissa cykeltillverkare låter en filma när man sågar sönder cykelramen för att få en ny på garanti om man vill slippa skicka tillbaka den.

Det är då man skall ha en passande svets hemma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Och problemen blir genast lösta som man haft genom att man sågar av ramen och sedan svetsar ihop densamma som gjort att man ska få en ny på garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Lifooz: Och problemen blir genast lösta som man haft genom att man sågar av ramen och sedan svetsar ihop densamma som gjort att man ska få en ny på garanti?

Hahah, nej, men det jag tänker är att då har man ju två cycklar sen.
Även om den ena är en aning träligare att cyckla på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

En till uppdatering.

I morse skulle fraktföretaget komma och hämta cykeln som jag fint packat ned. Behövde skippa ett jobbmöte, men det kändes det värt för att få detta avklarat.

Mellan 9-12 står det att de ska komma. Hör inget under förmiddagen, tänker att de kanske är lite sena bara. Kl 14 kollar jag upp alla frakthandlingar företaget skickat till mig, och ser att de har skrivit ett Maltesiskt telefonnummer (!?!?!) i mina kontaktuppgifter. Trots att de lyckats boka frakt till mig 3 gånger tidigare misslyckades de alltså denna sista gång, så än är det inte över. Nästan komiskt hur många fel de kan åstadkomma.

Teoretiskt (lagligt) sett, hur många gånger får de misslyckas med att ordna returfrakten innan jag kan köra cykeln till tippen/skänka bort den på Blocket? Rejält trött på dem nu och vill bara bli av med cykeln. Förhoppningsvis finns det inte utrymme för mer klanterier.

Kan du inte själv ringa fraktföretaget och be de hämta ett paket? Det gjorde jag när jag skulle skicka iväg en vara till ett visst ställe, där företaget som paketet skulle till skickat fraktsedel till mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Fick kontakt med fraktföretaget förra veckan och bestämde upphämtning idag förmiddag. De skulle ringa 2h innan, så nu känns det som att något har gått snett igen.

Seriös undran: Hur många misslyckade försök får de lov att göra? Förstår att cykeln är deras egendom då jag reklamerat och fått pengarna tillbaka, men någonstans bör det finnas en gräns. Fraktföretaget hämtar bara på kontorstider, så nu verkar det som jag stannat hemma från jobbet i onödan två gånger. Tur att man har schysst arbetsgivare och kan göra mycket hemifrån, så inte allt i världen men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@jnsson: Fick kontakt med fraktföretaget förra veckan och bestämde upphämtning idag förmiddag. De skulle ringa 2h innan, så nu känns det som att något har gått snett igen.

Seriös undran: Hur många misslyckade försök får de lov att göra? Förstår att cykeln är deras egendom då jag reklamerat och fått pengarna tillbaka, men någonstans bör det finnas en gräns. Fraktföretaget hämtar bara på kontorstider, så nu verkar det som jag stannat hemma från jobbet i onödan två gånger. Tur att man har schysst arbetsgivare och kan göra mycket hemifrån, så inte allt i världen men ändå.

Vad för bolag är det som sköter frakten? Angående frågan med försök, så låter jag någon annan som är bättre på det svara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Klarar de inte av det idag heller så kontakta företaget du köpte cykeln av och säg som det är att företaget du upphandlat frakt av inte klarar av att sköta sitt jobb och du inte kommer vara hemma för att de ska komma förbi någon mer gång utan de får fixa ett annat företag. De ska komma 1a gången det avtalats om det så om det inte sköter det 2a gången heller så är det ju katastrof. Värdelöst företag. Men som sagt var. Kontakta företaget som äger cykeln och berätta hur det är och säg som det är att du inte kan offra mer arbetstid på det här nu och säg som det är att de får lösa det hela med ett företag som garanterat kommer och hämtar upp deras cykel om de vill ha tillbaka den. Ställ krav på att de får se till att den hämtas upp på kvällstid för du ska inte behöva vara hemma på arbetstid för att det här ska skötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad för bolag är det som sköter frakten? Angående frågan med försök, så låter jag någon annan som är bättre på det svara

På fraktsedeln står det SystemPlus Logistic Service, verkar vara något i Nederländerna som inte finns i Sverige. De jag haft kontakt med i Sverige kallas SDK Logistics AB. De i sin tur verkar inte köra paket själva, utan anlitar Leffes paket och palsternacksodling för att utföra själva arbetet. Mycket utrymme för fel i kommunikationen dem emellan känns det som.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Hazelberg: Klarar de inte av det idag heller så kontakta företaget du köpte cykeln av och säg som det är att företaget du upphandlat frakt av inte klarar av att sköta sitt jobb och du inte kommer vara hemma för att de ska komma förbi någon mer gång utan de får fixa ett annat företag. De ska komma 1a gången det avtalats om det så om det inte sköter det 2a gången heller så är det ju katastrof. Värdelöst företag. Men som sagt var. Kontakta företaget som äger cykeln och berätta hur det är och säg som det är att du inte kan offra mer arbetstid på det här nu och säg som det är att de får lösa det hela med ett företag som garanterat kommer och hämtar upp deras cykel om de vill ha tillbaka den. Ställ krav på att de får se till att den hämtas upp på kvällstid för du ska inte behöva vara hemma på arbetstid för att det här ska skötas.

Ja, katastrof är det. Kontaktade fraktföretaget igen för att kolla att allt stod rätt till. Då fick jag detta svar:

"Jag vet inte om det blir idag för jag har inte fått bekräftat det från åkeriet. Jag kollar och återkommer."

Så otroligt oseriöst. Vi kom överens om tid och datum för upphämtning onsdag morgon förra veckan, och så har de inte hunnit få till det än. Och självklart ingen förvarning om att det inte blir av...

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Fick precis detta svar från SDK logistics:

"Hej,
Det blir tyvärr dyrt att hämta och leverera detta. Jag vet inte om det kan ordnas på annat sätt.
HJ kan inte hämta den och jag har frågat en annan Firma men de ska ha c:a 1900,- sek + moms."

Frakten var ju redan bokad!??!?!?!

Permalänk
Medlem

Du har ju egentligen inte ett skit att göra med hur företaget i fråga upphandlar frakter oavsett om det kostar dom 5:- heller 50k:-.
Så svara med att vill dom ha tillbaks skiten så får dom hämta/ordna frakt och att skiten finns att hämta på denna adress.
Om dom anlitar posten/dhl/ups/taxi/trumps budfirma/vd för det aktuella företaget (dvs det företag som sålde cycklen) är inte ditt problem.

Jag själv hade även lagt till att ni får ett till försök (så det blir tre) misslyckas även denna så får dom helt enkelt se till att hämta cyckeln på MINA villkor och då jag jobbar under dagtid och kanske har annat att göra efter arbetstid som tex träning/forsla runt ungar/etc och helger är helt upptagna så dom är välkomna mellan tex 20-22 mån-fre med reservation för att ni i vissa undantagsfall ej är hemma även då.

Tex om du får hem en vara du ej beställt och då både om du fått helt fel vara levererad heller en vara helt plötsligt bara dyker upp hos posten så har du inga som helst skyldigheter att göra nåt som helst arbete för att skicka tillbaks varan.
Dvs du behöver inte gå och lämna in varan på posten även om posten är huset brevid o du har 5m från dörr till dörr utan du kan be företaget att hämta varan personligen heller genom bud.
Du behöver ej heller göra dig extra tillgänglig för nånting tex stanna hemma för o vänta på budfirma utan jag är troligen hemma 20-22 mån-fre räcker gott o väl.

Du får däremot inte använda varan heller slänga/sälja/ge bort den då varan inte är din men jag hade nog lagt till i mitt sista svar/mail till dom att om ni inte lyckas hämta upp varan inom 1 år (vilket bör vara oerhört gott om tid) så kommer varan att gå till tippen.
Visst är det småsint/osv och dom flesta skulle lämna in ett paket på posten men det finns ingen lag som säger att man MÅSTE göra det.

Och i detta fall då HAR gjort dig extra tillgänglig genom att ta ledigt från jobbet två gånger och kansek tre om du ger dom en chans till så skulle jag säga att du har gjort tillräckligt och nu får företaget i fråga helt enkelt anpassa sig efter dig om dom vill ha tillbaks sitt skräp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Sjukt... Tur att det löste sig

Permalänk
Medlem

@Starslav: Löste sig? Tycker inte det verkar som det löst sig men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Du får ligga på dem lite. Om de inte verkar så intresserade så får du väl säga att du kan väl lägra cykeln hos dig men då kostar det också. Eller så kan du ställa ut den låst utanför och skicka nyckel till dem i ett brev så kan de komma och hämta när de känner för det. Fast du kan ju vänta någon dag eller så med det