AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Låter som du har bra koll på läget och som du säger så blir det hela i ett litet ITX chassie än värre för VRM vad det gäller kylning, kanske en idé att hålla sig till en 3900x i stock? finns det sedan utrymme kan du alltid köra en smula PBO, på så vis har du hög single core klock & inte allt för hårresande all core med rimlig strömförbrukning

Edit: Annars ser X570 Aorus Pro Wifi ITX rätt bra ut, 6st TDA21472 (70A) för vcore vilket är mer effektiva än IR3555 och betydligt mer effektiva än IR3553
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-I-AORUS-PRO-WIFI-re...
VRM analys
https://youtu.be/m33iSRq_XJ0

6st TDA21472 genererar lika mycket värme (9w) vid 100A som 6st IR3555 gör vid 70A

Det jag gillar med det Mitx moderkortet är att det inte har jättehöga heatsinks ändå som sticker upp är front M2 med fläkten.

Trodde Vrm skulle vara mycket sämre på det moderkortet men är det bra strömförsörjning på 6+2 Faser och det är tillräckligt ?

220 Usd är rekommenderat Mrsp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

#17929448

Har det mesta angående faser korrekt, fyller på om mosfets & kontrollers, MSI & Gigabyte är dock klart i det stora hela.

Edit: Ser vad du missförstod, 35201 kontrollern behöver inte dubblering för 6+2 och tittar du i tabellen så ser du att det är 6+2 utan dubblering

Yes, jag är med på saken

Ska kika på Buildzoid's video med VRM break-down på detta kort, lite osäker om 2 st MOSFETs á totalt 80A för SoC:n kommer att vara tillräckligt - kommer dessa inte gå för varma vid DDR4 överklockning och med tanke på att chipset redan drar mer än tidigare chipset?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yes, jag är med på saken

Ska kika på Buildzoid's video med VRM break-down på detta kort, lite osäker om 2 st MOSFETs á totalt 80A för SoC:n kommer att vara tillräckligt - kommer dessa inte gå för varma vid DDR4 överklockning och med tanke på att chipset redan drar mer än tidigare chipset?

Nä, SoC på en icke APU drar aldrig mer än 30A för R1000 och R2000, på R3000 kan detta skilja att det drar lite mer men jag skulle bli mäkta förvånad om det drar mer än 40A. Normalt ligger SoC runt 10-20A för en icke APU, chipset har dessutom en egen VRM likaså DDR4 minnena.

Skrivet av Jonas79:

Det jag gillar med det Mitx moderkortet är att det inte har jättehöga heatsinks ändå som sticker upp är front M2 med fläkten.

Trodde Vrm skulle vara mycket sämre på det moderkortet men är det bra strömförsörjning på 6+2 Faser och det är tillräckligt ?

220 Usd är rekommenderat Mrsp

6st TDA21472 vid 100A 1.2V ger 9w värme, det kan du faktiskt klara utan kylfläns om än precis, vid 150A skapar den 12W vilket är OK med fläns, vid 200A skapar den 18W vilket kräver lite luftflöde runt vrm, en 3900x tok klockad drar inte mer än ~135-142A, en tok klockad 3950x landar på ~180-190A.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, klarar ett Asus B450i Gaming av en 3800X även om man kör PBO (så högt man nu kan göra det i ett litet chassi med en Noctua NH-L12 kylare)? Kommer ju ha CPU kylaren som blåser ner på moderkortet så något luftflöde blir det ju men med varm luft.

Tror nog inte jag behöver en 3900X om inte benchmarks visar att den är mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad tror ni, klarar ett Asus B450i Gaming av en 3800X även om man kör PBO (så högt man nu kan göra det i ett litet chassi med en Noctua NH-L12 kylare)? Kommer ju ha CPU kylaren som blåser ner på moderkortet så något luftflöde blir det ju men med varm luft.

Tror nog inte jag behöver en 3900X om inte benchmarks visar att den är mycket bättre.

En 3800x med PBO kommer med ren gissning landa på 90-100A, PBO kan faktiskt orsaka större strömuttag än maximal manuell OC och det ser man på 2700x med PBO jämfört manuell OC men det är hysteriskt svårt att säga på förhand, vi kan bara få "ballpark" värden på det hela, hur som helst så är 100A en ok last även på ASUS B450i med värme effekt på ~12-15w (blir beroende på spänning och växlingsfrekvens på pwn signalen)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En 3800x med PBO kommer med ren gissning landa på 90-100A, PBO kan faktiskt orsaka större strömuttag än maximal manuell OC och det ser man på 2700x med PBO jämfört manuell OC men det är hysteriskt svårt att säga på förhand, vi kan bara få "ballpark" värden på det hela, hur som helst så är 100A en ok last även på ASUS B450i med värme effekt på ~12-15w (blir beroende på spänning)

Tackar!. Tror som sagt inte kylaren (och mina öron) pallar så himla mycket överklockning men lite iaf. Jag lär köra manuell OC med tiden iaf, alltid gjort det med Intel men måste lära mig skillnaderna med AMD bara :).

Skulle ju gärna slänga in en 3900X mest för skojs skull men har en känsla av att jag kommer få ut mindre spelprestanda ur den totalt på grund av värmeutveckling rent allmänt. Men vid stock verkar den ju iaf på AMDs siffror ha mer att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä, SoC på en icke APU drar aldrig mer än 30A för R1000 och R2000, på R3000 kan detta skilja att det drar lite mer men jag skulle bli mäkta förvånad om det drar mer än 40A. Normalt ligger SoC runt 10-20A för en icke APU, chipset har dessutom en egen VRM likaså DDR4 minnena.

6st TDA21472 vid 100A 1.2V ger 9w värme, det kan du faktiskt klara utan kylfläns om än precis, vid 150A skapar den 12W vilket är OK med fläns, vid 200A skapar den 18W vilket kräver lite luftflöde runt vrm, en 3900x tok klockad drar inte mer än ~135-142A, en tok klockad 3950x landar på ~180-190A.

Ah, bra att höra! Då är nog detta Gigabyte mITX moderkort ett alternativ också! Har tidigare läst om att Gigabyte haft undermåliga komponenter på sina brädor, men verkar ha blivit en enorm förbättring på detta. Får se hur det kommer att se ut med ASUS och ASRocks mITX brädor först

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ah, bra att höra! Då är nog detta Gigabyte mITX moderkort ett alternativ också! Har tidigare läst om att Gigabyte haft undermåliga komponenter på sina brädor, men verkar ha blivit en enorm förbättring på detta. Får se hur det kommer att se ut med ASUS och ASRocks mITX brädor först

Gigabyte har gjort gigantiska framsteg med hårdvaran och x570 ser ut att bli riktigt bra avvägda, Xtreme bordet är såklart totalt superduper overkill men resten ser ut att vara rätt lagom med fina komponenter. Även UEFI sägs vara totalt omgjord för x570 från gigabyte för enklare hantering. Även MSI har varit väldigt duktiga på att göra bra hårdvaruval och det ser bra ut även denna gång. ASUS törs jag inte säga så mycket om ännu då det är lite iffy vad dom egentligen gjort med sina designer men i det stora hela verkar dom köra på bra komponenter och helt OK designer om än lite fasfattiga, MSI kör mestadels med fas dubbling där det behövs och Gigabyte kör riktiga faser mestadels förutom på de enkla borden där dubblering sker.
Det företag jag hitintills ställer mig en smula tveksam till är ASRock för just x570, high end top modellerna ser OK ut men resten ställer sig i en rätt tveksam sits sett till design & komponenter.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gigabyte har gjort gigantiska framsteg med hårdvaran och x570 ser ut att bli riktigt bra avvägda, Xtreme bordet är såklart totalt superduper overkill men resten ser ut att vara rätt lagom med fina komponenter. Även UEFI sägs vara totalt omgjord för x570 från gigabyte för enklare hantering. Även MSI har varit väldigt duktiga på att göra bra hårdvaruval och det ser bra ut även denna gång. ASUS törs jag inte säga så mycket om ännu då det är lite iffy vad dom egentligen gjort med sina designer men i det stora hela verkar dom köra på bra komponenter och helt OK designer om än lite fasfattiga, MSI kör mestadels med fas dubbling där det behövs och Gigabyte kör riktiga faser mestadels förutom på de enkla borden där dubblering sker.
Det företag jag hitintills ställer mig en smula tveksam till är ASRock för just x570, high end top modellerna ser OK ut men resten ställer sig i en rätt tveksam sits sett till design & komponenter.

Ja herrejösses, 980A från VCORE VRM:n på Xtreme-brädan - har de missat att lägga till en extra CPU-socket?

ASUS är jag lite tveksam över - deras senaste mITX-moderkort har varit rätt undermåliga gentemot konkurrenterna sett till faserna, medan de har kudos för fortsatt bra UEFI samt dubbla M.2 - platser.

ASRock, som i mina ögon har alltid varit något av en underdog mot ASUS, har faktiskt gjort sig bra ifrån på Intel-sidan med Z390 Phantom Gaming mITX kortet - väldigt nöjd med mitt exemplar, och UEFI:t är väldigt lätt att navigera (ganska likt ASUS' egna). Men på AMD-sidan har det varit sisådär, väldigt tråkigt att de t.ex. skippar att köra med dubbla M.2 platser på deras X570 mITX kort medan både Gigabyte och ASUS gör det. Vet inte heller vad de tänkte på när de implementerade endast 4 USB-A portar...
Kudos för det enda mITX kortet med Thunderbolt 3 ska de ha dock.

Gigabyte har jag faktiskt undvikit sedan man läst och hört en massa dåligt om deras moderkort (var det inte viss fusk med komponenter på olika revisioner av samma moderkort?), men som du skriver verkar det ha blivit en helomvändning i och med X570-moderkorten. Nytt UEFI ska också bli intressant att få testa (om det nu kommer ett), då jag aldrig riktigt kommit överens med deras tidigare UEFI.

MSI - trevliga kort som vanligt, men en aning långsammare med vissa finesser (bl.a. negativ VCORE offset) som annars andra tillverkare brukar lägga till ganska tidigt. Får se hur det blir med X570-korten, och förhopppningsvis släpper de ett ordentligt mITX också precis som tidigare AM4 mITX

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Finns det några läckor alls om överklockningspotentialen på dessa 8c/16t ?

Tycker det är märkligt att moderkorstillverkarna fläska på enormt på dessa moderkort med massa VRM, om de nu visar sig inte kunna överklocka mer än 4.4Ghz all core på 8 kärnor?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Finns det några läckor alls om överklockningspotentialen på dessa 8c/16t ?

Tycker det är märkligt att moderkorstillverkarna fläska på enormt på dessa moderkort med massa VRM, om de nu visar sig inte kunna överklocka mer än 4.4Ghz all core på 8 kärnor?

Oklart, man får väl hoppas att de åtminstone når upp till turboboosten all core. Om 3 veckor har vi garanterat svaret.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Oklart, man får väl hoppas att de åtminstone når upp till turboboosten all core. Om 3 veckor har vi garanterat svaret.

Det hoppas jag verkligen, som ett minimum. Annars är det väldigt deprimerande om man känner behov att uppgradera nu eller bygga ny dator.

Annars kanske det blir billigaste modellen för att rida ut tills nästa år och hoppas att Ryzen 4000 blir bättre. För visst ska de stödja även 4000 serien på AM4?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Det hoppas jag verkligen, som ett minimum. Annars är det väldigt deprimerande om man känner behov att uppgradera nu eller bygga ny dator.

Annars kanske det blir billigaste modellen för att rida ut tills nästa år och hoppas att Ryzen 4000 blir bättre. För visst ska de stödja även 4000 serien på AM4?

Inget garanterat, de har lovat att stödja AM4 till och med 2020, men om 4000-serien kommer ut 2020 finns det inget sagt om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det är väl sagt att nästa Ryzen (Zen 2+? Zen 3?) ska vara en finjustering/optimering av Zen 2? I så fall lär de väl inte ha anledning att radikalt ändra på processorsockeln och dess anslutningar?

Först därefter, med vad förmodligen blir Ryzen 5000-serien, kanske det blir ändringar, t ex med DDR5.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inget garanterat, de har lovat att stödja AM4 till och med 2020, men om 4000-serien kommer ut 2020 finns det inget sagt om

Skickades från m.sweclockers.com

Då Ryzen 4000 är en förfining kommer den garanterat nästa år. Man ska inte förvänta sig nå stort steg över 3000serien. Kanske 7-10% prestanda boost.

Överklocknings potentialen lär vara dålig på 3000. Om man hade kunnat släppa en produkt med 5 ghz med rimlig spänning så hade man.

Sedan kommer Ryzen 5000 ha en ny socket och antagligen går man över till ddr5 i samma vända.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Då Ryzen 4000 är en förfining kommer den garanterat nästa år. Man ska inte förvänta sig nå stort steg över 3000serien. Kanske 7-10% prestanda boost.

Överklocknings potentialen lär vara dålig på 3000. Om man hade kunnat släppa en produkt med 5 ghz med rimlig spänning så hade man.

Sedan kommer Ryzen 5000 ha en ny socket och antagligen går man över till ddr5 i samma vända.

Hur tänker du nu? Det har kommit flera rapporter om att 3900X och nedåt kan nå 5Ghz+ med AIO, då "dålig" OC? Nej knappast! Att de inte kan gå högre är pga att de bestämt ett visst TDP vid stock, som självklart flyger all världens väg om man klockar, men det är så det fungerar och det gäller även t. ex 9900K. Sen, visst, om du tycker 5Ghz är "dåligt" upp från 4.6 så får det väl stå för dig men fan vad du gnäller ärligt talat. Här har vi minst 8% extra prestanda som förmodligen kommer göra att den även slår en klockad 9900K, och det kallar du "dåligt". Vad får det lov att vara om det skall vara "bra" då enligt dig. 7, 8 Ghz på luft eller? Lycka till. Med de måtten så klockar också 9900K dåligt då i så fall.

Edit: Jag var en aning het på gröten här och ber så mycket om ursäkt för det. Hoppas att efterföljande inlägg ger en djupare förklaring till hur jag menar. Inte meningen att komma med påhopp och bidra till dålig stämning, sorry. Låter det dock stå kvar som en påminnelse till mig själv att inte vara så snabb jämt, samt som en liten skampåle till mig själv. Förlåt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur tänker du nu? Det har kommit flera rapporter om att 3900X och nedåt kan nå 5Ghz+ med AIO, då "dålig" OC? Nej knappast! Att de inte kan gå högre är pga att de bestämt ett visst TDP vid stock, som självklart flyger all världens väg om man klockar, men det är så det fungerar och det gäller även t. ex 9900K. Sen, visst, om du tycker 5Ghz är "dåligt" upp från 4.6 så får det väl stå för dig men fan vad du gnäller ärligt talat. Här har vi minst 8% extra prestanda som förmodligen kommer göra att den även slår en klockad 9900K, och det kallar du "dåligt". Vad får det lov att vara om det skall vara "bra" då enligt dig. 7, 8 Ghz på luft eller? Lycka till. Med de måtten så klockar också 9900K dåligt då i så fall.

Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

här är ett axplock:

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ahxxpg/der_8auer_thinks...

https://en.businesstimes.cn/articles/113034/20190531/amd-ryze...

Nu är det ju då självklart inte bekräftade uppgifter från AMD det handlar om utan dels läckor, dels ryjten och dels utlåtanden från bland annat Der8auer som är extremt välrenomerad och brukar ha kontakter i branchen och god insyn. Självklart vet vi inget förren de är lanserade, men att gapa om att Ryzen 3000 lär överklocka dåligt är bara att sprida FUD! Hade de varit baserade på GloFo's kisel och haft en i grunden oförändrad arkitektur så ja, då hade det varit rimligt, men det handlar dels om så stora förändringar att det är fråga om en ny arkitektur, dels är det nytt kisel i form at TSMC, och dels är det en ny nod, att då dra ur röven att de "lär överklocka dåligt" är bara dumt och onödigt pesimistiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan jag undrar är hur mycket fps ökning(till spel) kommer processorn hjälpa till med jämförelse om man har redan ett 1800X? För det känns onödigt att uppgradera om det handlar "bara" om 10fps ökning från 1800X till 3800X men visst det är missvisande att kanske ens spekulera då ingen har processorn och det varierar spel till spel men jag undrar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

här är ett axplock:

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ahxxpg/der_8auer_thinks...

https://en.businesstimes.cn/articles/113034/20190531/amd-ryze...

Nu är det ju då självklart inte bekräftade uppgifter från AMD det handlar om utan dels läckor, dels ryjten och dels utlåtanden från bland annat Der8auer som är extremt välrenomerad och brukar ha kontakter i branchen och god insyn. Självklart vet vi inget förren de är lanserade, men att gapa om att Ryzen 3000 lär överklocka dåligt är bara att sprida FUD! Hade de varit baserade på GloFo's kisel och haft en i grunden oförändrad arkitektur så ja, då hade det varit rimligt, men det handlar dels om så stora förändringar att det är fråga om en ny arkitektur, dels är det nytt kisel i form at TSMC, och dels är det en ny nod, att då dra ur röven att de "lär överklocka dåligt" är bara dumt och onödigt pesimistiskt.

Men det där är ju på en kärna det pratas om. Jag trodde att du menade alla kärnor eftersom att du jämförde med 9900k och dess överklockningspotential. Tråden på reddit har ju ett tag bakom sig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Den stora frågan jag undrar är hur mycket fps ökning(till spel) kommer processorn hjälpa till med jämförelse om man har redan ett 1800X? För det känns onödigt att uppgradera om det handlar "bara" om 10fps ökning från 1800X till 3800X men visst det är missvisande att kanske ens spekulera då ingen har processorn och det varierar spel till spel men jag undrar ändå.

Vid vilken upplösning och med vilket grafikkort?

Det många nog tycker är intressant är att få se ett test med 720P med låga inställningar, med ett 2080TI som man klockat skiten ur, för att ta bort så mycket av GPU-flaskhalsen som möjligt, men AMD har inte visat några sådanna tester så vi får snällt vänta på Reviews. Det de har visat är att vid 1080P så drar den jämt med 9900K. Vinner marginellt i vissa titlar, förlorar marginellt i andra, så en väldigt grov gissning är väl att det blir ungefär som en 9900K i spel, och om du tycker att det är tillräckligt stor skillnad på 1800X och 9900K så ja då är det nog läge att uppgradera, men tycker du att skillnaden är för liten så finns det inte så stor anledning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

här är ett axplock:

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-zen-2-cpu-5-ghz-overclock...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ahxxpg/der_8auer_thinks...

https://en.businesstimes.cn/articles/113034/20190531/amd-ryze...

Nu är det ju då självklart inte bekräftade uppgifter från AMD det handlar om utan dels läckor, dels ryjten och dels utlåtanden från bland annat Der8auer som är extremt välrenomerad och brukar ha kontakter i branchen och god insyn. Självklart vet vi inget förren de är lanserade, men att gapa om att Ryzen 3000 lär överklocka dåligt är bara att sprida FUD! Hade de varit baserade på GloFo's kisel och haft en i grunden oförändrad arkitektur så ja, då hade det varit rimligt, men det handlar dels om så stora förändringar att det är fråga om en ny arkitektur, dels är det nytt kisel i form at TSMC, och dels är det en ny nod, att då dra ur röven att de "lär överklocka dåligt" är bara dumt och onödigt pesimistiskt.

Jag hoppas såklart den klockar så högt som möjligt men i wccftech artikeln står det dock "4,8 on all core". "5,0Ghz på alla kärnor mer eller mindre omöjligt".

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men det där är ju på en kärna det pratas om. Jag trodde att du menade alla kärnor eftersom att du jämförde med 9900k och dess överklockningspotential.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Markusas:

Jag hoppas såklart den klockar så högt som möjligt men i wccftech artikeln står det dock "4,8 on all core". "5,0Ghz på alla kärnor mer eller mindre omöjligt".

Det går nog inte riktigt att jämföra på det viset. Vid manuell överklockning av Ryzen så är det ju all-core som du kan påverka, men med PBO så kan du både nå hög enkeltrådad frekvens och hög all-core. Bland annat Buildzoid pratade ju i någon PCB-breakdown video om att PBO kommer kunna överklocka över XFR så även om processorn är specad till säg 4.6Ghz boost så kommer man kunna nå högre på enstaka kärnor, alltså högre än högsta boost-frekvensen. Att kalla det för "dåligt" tycker jag är missvisande. Man bör istället vänta och se hur det blir. Man får också ha i åtanke att det knappast är sannorlikt att de som läckt OC-resultat och benchmarks sitter på bästa möjliga kisel utan de har snarare gjort vad de kan med det de har fått tag på.

Jag står fast vid att om en processor är specad till 4.6hz på en kärna, men kan nå 5.0Ghz på en kärna så är det allt annat än "dåligt".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går nog inte riktigt att jämföra på det viset. Vid manuell överklockning av Ryzen så är det ju all-core som du kan påverka, men med PBO så kan du både nå hög enkeltrådad frekvens och hög all-core. Bland annat Buildzoid pratade ju i någon PCB-breakdown video om att PBO kommer kunna överklocka över XFR så även om processorn är specad till säg 4.6Ghz boost så kommer man kunna nå högre på enstaka kärnor, alltså högre än högsta boost-frekvensen. Att kalla det för "dåligt" tycker jag är missvisande. Man bör istället vänta och se hur det blir. Man får också ha i åtanke att det knappast är sannorlikt att de som läckt OC-resultat och benchmarks sitter på bästa möjliga kisel utan de har snarare gjort vad de kan med det de har fått tag på.

Jag står fast vid att om en processor är specad till 4.6hz på en kärna, men kan nå 5.0Ghz på en kärna så är det allt annat än "dåligt".

Det är som att säga att Nvidias senaste GPUer är grymma överklockare för att dom är speccade (påhittade frekvenser) till en boost på 1500MHz men gpu boost kan dra upp dom till 1600MHz+ om värme och dylikt tillåter. Jag kan lova att de flesta som läste ditt inlägg trodde att du pratade om all core boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är som att säga att Nvidias senaste GPUer är grymma överklockare för att dom är speccade (påhittade frekvenser) till en boost på 1500MHz men gpu boost kan dra upp dom till 1600MHz+ om värme och dylikt tillåter. Jag kan lova att de flesta som läste ditt inlägg trodde att du pratade om all core boost.

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag väl skrivit det och det gjorde jag inte. Inte heller inlägget jag svarade på nämnde något om all-core boost så jag antog att det inte var det som avsågs, men det är såklart olyckligt om det blev någon slags förvirring kring det.

Dock tycker jag man måste jämföra äpplen med äpplen. Ryzen 1000 och Ryzen 2000-serien kommer ju inte ens upp i sin max-turbo på alla kärnor vid manuell OC så der kan jag gå med på är "dåligt" beroende på vad man har för ingång, men här pratas det alltså om att enstaka kärnor kommer kunna klockas över sin automatiska max-boost, vilket jag tycker är bra, men om man tycker att frekvens är det enda viktiga och att överklockning endast inrymmer överklockning över samtliga kärnor så... Ja, då får vi vänta och se hur det blir, det är för tidigt att säga att det varken lär bli bra eller dåligt med den informationen vi har i dagsläget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då hade jag väl skrivit det och det gjorde jag inte. Inte heller inlägget jag svarade på nämnde något om all-core boost så jag antog att det inte var det som avsågs, men det är såklart olyckligt om det blev någon slags förvirring kring det.

Dock tycker jag man måste jämföra äpplen med äpplen. Ryzen 1000 och Ryzen 2000-serien kommer ju inte ens upp i sin max-turbo på alla kärnor vid manuell OC så der kan jag gå med på är "dåligt" beroende på vad man har för ingång, men här pratas det alltså om att enstaka kärnor kommer kunna klockas över sin automatiska max-boost, vilket jag tycker är bra, men om man tycker att frekvens är det enda viktiga och att överklockning endast inrymmer överklockning över samtliga kärnor så... Ja, då får vi vänta och se hur det blir, det är för tidigt att säga att det varken lär bli bra eller dåligt med den informationen vi har i dagsläget.

Det var ju du som drog upp 9900k och jämförde 5GHz på den. Hur många användare i trådar med överklockningsresultat på en sådan tror du pratar om en kärna? Nåja, inte långt kvar tills vi vet hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var ju du som drog upp 9900k och jämförde 5GHz på den. Hur många användare i trådar med överklockningsresultat på en sådan tror du pratar om en kärna? Nåja, inte långt kvar tills vi vet hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Då misstolkade du hur jag menade. Jag tog upp att de läckor som finns slår 9900K i vissa laster och tyckte då att man inte kan kalla det för "dåligt" om man utöver det kan få ~8% extra prestanda i form av höjd frekvens för enstaka kärnor. Men jag märker ju att jag måste vara tydligare med vad jag skriver för det kan lätt misstolkas annars, och då återstår bara att göra avbön och försöka vara tydligare och konstruktivare framöver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då hade jag väl skrivit det och det gjorde jag inte. Inte heller inlägget jag svarade på nämnde något om all-core boost så jag antog att det inte var det som avsågs, men det är såklart olyckligt om det blev någon slags förvirring kring det.

Dock tycker jag man måste jämföra äpplen med äpplen. Ryzen 1000 och Ryzen 2000-serien kommer ju inte ens upp i sin max-turbo på alla kärnor vid manuell OC så der kan jag gå med på är "dåligt" beroende på vad man har för ingång, men här pratas det alltså om att enstaka kärnor kommer kunna klockas över sin automatiska max-boost, vilket jag tycker är bra, men om man tycker att frekvens är det enda viktiga och att överklockning endast inrymmer överklockning över samtliga kärnor så... Ja, då får vi vänta och se hur det blir, det är för tidigt att säga att det varken lär bli bra eller dåligt med den informationen vi har i dagsläget.

Jag polerar av kristallkulan & drar till med ~4,6GHz all core manuell OC vid rimlig vcore, samtidigt hoppas jag såklart på möjlighet till mer

Nu kanske många tycker att det låter tråkigt men det beror helt på vad du gör & letar efter, lyckas man klocka en 16c/32t till detta så pratar vi prestanda du helt enkelt inte får på andra ställen utan att betala nåt så in i helvete mycket mer pengar, även en 12c/24t faller under denna kategori vid samma frekvens. En 3800x har såklart konkurrens från 9900k och därför behöver 3800x kunna gå så högt i frekvens som det bara går, eller? Nej det är inte fullt så enkelt heller, den som sitter på en 9900k och inte behöver mer än 8c/16t kommer inte bry sig om R3000, den som har möjlighet att byta till en 9900k i befintligt system och heller inte behöver mer än 8c/16t har heller inget behov eller intresse av R3000, däremot finns det en veritabel uppsjö av redan sålda AM4 baserade burkar där en 3800x sitter som hand i handske, för dessa system spelar det absolut ingen roll att en 9900k är en smula snabbare i vissa saker, de får en bastant prestanda uppgradering utan att behöva byta något annat än just processorn.

Vad gäller nya system så hänger det på pris kontra prestanda och vi vet alla hur intel ligger till i den fighten, ser priser höga ut just nu för R3000, japp, kommer det sjunka efter lanseringsdagen? japp.

Skulle det vara fränt om R3000 kunde utklocka 9900k? javisst vore det så, behöver AMD göra det för att sälja R3000? nope.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@ErikDah: Oj!, saftiga priser!. de listade ju även priserna på moderkorten.
Billigaste i listan instegskortet Gigabyte Gaming X 2500kr.. yikes

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz