Asus VX238H slocknar av sig själv med ojämna intervall

Permalänk
Medlem

Asus VX238H slocknar av sig själv med ojämna intervall

Hej,

Som rubriken lyder har jag en skärm som slocknar lite då och då. När den slocknar så hjälper det att dra ut strömkabeln på baksidan och sätta in den igen och vips så fungerar den ett tag till. Det är med ojämna intervaller som den slocknar, ibland går det bra någon timme och ibland fungerar den enbart 5 minuter och sen slocknar den.

Värt att notera är att den lilla LED-lampan på framsidan förblir vit när skärmen slocknar(Dvs den indikerar att den är igång).

Skärmen är av modellen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1496376.

Jag har införskaffat en ny skärm redan men den lilla nörden inom mig vill veta vad som är fel och man kanske till och med kan laga den?

Har haft några teorier, en är att den blir överhettad och därför stänger av sig. Skärmen har väl 5 år på nacken ungefär så lär ha samlat på sig en del damm. Har försökt att öppna upp den utan framgång.

Ser detta som en möjlighet att eventuellt lära mig något nytt!

Förtydligade rubriken från "Skärm slocknar" och flyttar till rätt forumdel/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@ZeneBent: Kan vara skärmen (VX238H verkar vara från 2011) som med åldern har en instabil strömförsörjning, till exempel ifall den har en extern trafo. Kan också var en glapp bildskärmskabel, men då brukar skärmarna presentera en "no signal"-ruta ett tag innan de slocknar. En del skärmar kan ockå visa den här typen av problem med Displayport och kablar som är kopplade på pinne 20. Men jag gissar med åldern och specen att du kör DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ZeneBent: Kan vara skärmen (VX238H verkar vara från 2011) som med åldern har en instabil strömförsörjning, till exempel ifall den har en extern trafo. Kan också var en glapp bildskärmskabel, men då brukar skärmarna presentera en "no signal"-ruta ett tag innan de slocknar. En del skärmar kan ockå visa den här typen av problem med Displayport och kablar som är kopplade på pinne 20. Men jag gissar med åldern och specen att du kör DVI?

Jo skärmen har några år på nacken som sagt, köpte den i samband med start av studier HT 2013 så blir nästan 6 år.

Som du skriver har skärmen en extern trafo, faktiskt aldrig slagit mig att det är den som är problemet.. Nu kanske jag är jobbig, men vad är det som kan göra strömförsörjningen instabil med åldern?

Kör med HDMI faktiskt, finns både HDMI och DVI som ingångar på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ZeneBent: Det vanliga med trafo:s är att kondingarna försämras med tiden. Elektricitet är inte min starka sida men just externa trafo är det som bråkar mest. Vet inte exakt varför. Tillverkaren väljer vanligtvis externa trafo för att spara pengar på sådan som godkännande och certifikat. Istället för att certifiera skärmen ligger det ansvaret på själva trafo:n och då kan man använda samma godkända trafo till flera olika produkter. Men av någon anledning brister kvaliteten på en del av dem. Har själv bytt en halvt dussin "strömråttor" genom åren men sällan haft problem med produkter som har inbyggd nätbrunn.

Eventuellt kan Asus via sin support hänvisa eller sälja en ersättande trafo om inte skärmen är för gammal.

Med det skrivet – problemet kan även finnas internt hos skärmen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej tack så mycket för input! Ska undersöka saken mer och se om jag kan hitta kondringar som ser dåliga ut.

Googlade lite snabbt och det verkar som att elektrolyten i kondensatorn avdunstar pga värmen vilket kan orsaka en kortslutning.

Jag återkommer med resultat!