Permalänk
Medlem

Installera bänkdiskmaskin?

Hej! Jag bor i en hyreslägenhet med min sambo utan diskmaskin, och det driver mig till vansinne. Jag funderar nu på att köpa en diskmaskin/bänkdiskmaskin, men är osäker på om det ens skulle funka. Så innan jag köper både maskin och installation undrar jag om någon kunnig här kan se ifall det är möjligt? Kikade lite på Elgigantens hemsida och enligt dem behövs ett eluttag under diskbänken, vilket jag inte har... Men bänkdiskmaskin kanske går?

Såhär ser kranen samt under diskhon ut:

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jo, el behövs ju på något sett. Men du har ju vatten och avloppsanslutning tillgängligt, så löser du elbiten så är det bara att ställa dit en under bänken.

Att ställa en på bänken är ju ett helt annat problem.
Då både Vatten och avloppen sitter under bänken så behöver du ju någon form av genomföring så du får dem ovanför istället.
Kan ju fulhacka dit en dock genom att koppla sig mot kranen med en snabbkoppling på pipen och avloppet ner i vasken, dock inte så snyggt...

Permalänk
Lego Master

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen). Det är ju som sagt bara frågan om ström. Du kanske kan be en elektriker titta på möjligheterna att sätta in ett extra uttag nånstans i närheten?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag hade likadant som dig & har snickrat ihop en täckskiva ovanför maskinen som jag kan fälla upp & dra upp elsladden till uttaget ovanför diskbänken vid användning.
Avlopp drar man väl till en av de 2 piparna som sitter högst upp på rören? Så är det gjort hos mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen).

Du trär väl bara på avloppsslangen på någon av nipplarna överst på avloppet. Skulle inte öppna rensningsluckan mer än att just rensa.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är hyreslägenhet kan du prova att kolla med värden. Ibland sätter de in maskin åt dig. Nackdelen är att det kommer antagligen en liten hyreshöjning oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo, el behövs ju på något sett. Men du har ju vatten och avloppsanslutning tillgängligt, så löser du elbiten så är det bara att ställa dit en under bänken.

Att ställa en på bänken är ju ett helt annat problem.
Då både Vatten och avloppen sitter under bänken så behöver du ju någon form av genomföring så du får dem ovanför istället.
Kan ju fulhacka dit en dock genom att koppla sig mot kranen med en snabbkoppling på pipen och avloppet ner i vasken, dock inte så snyggt...

Fulhacka har jag läst att man inte får göra, med risk för vattenläcka. Så undviker ju gärna det. Däremot så får kanske en bänkdiskmaskin plats under diskbänken, men då är stömproblemet kvar.

Skrivet av Shudnawz:

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen). Det är ju som sagt bara frågan om ström. Du kanske kan be en elektriker titta på möjligheterna att sätta in ett extra uttag nånstans i närheten?

Det tror jag inte att hyresvärden kommer tycka om.

Skrivet av baath:

Jag hade likadant som dig & har snickrat ihop en täckskiva ovanför maskinen som jag kan fälla upp & dra upp elsladden till uttaget ovanför diskbänken vid användning.
Avlopp drar man väl till en av de 2 piparna som sitter högst upp på rören? Så är det gjort hos mig iaf.

Skulle du kunna ta bild på hur du har gjort?

Permalänk
Medlem

Köper du diskmaskin från vettig firma så kan en av deras elektriker installera den åt dig, inget du får hjälp med från el-ladorna. Har du inget uttag där du tänkt ställa maskin måste du ha dit auktoriserad elektriker. Bänkdiskmaskin brukar man bara köra ut i diskhon och ansluta till blandaren, din blandare verkar ha en anslutning under diskbänken? Blandare är ju bara att byta om du vill ha anslutning ovanför diskbänken/på blandaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Eftersom det är hyreslägenhet kan du prova att kolla med värden. Ibland sätter de in maskin åt dig. Nackdelen är att det kommer antagligen en liten hyreshöjning oxå.

Tyvärr fixar dom inte sånt. Studentlägenhet...

Permalänk

Fuska inte med den bara, vattenskador är tråkiga...

När jag hade en bänkdiskmaskin hade jag en genomföring för vattnet genom diskbänken. Avloppet ner i diskhon.
Det rekommenderas inte att koppla den direkt till kranen av lite olika skäl vad jag förstått.
Ström är det lättaste, valfritt uttag i köket bara.

En sådan här:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mob...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Eftersom det är hyreslägenhet kan du prova att kolla med värden. Ibland sätter de in maskin åt dig. Nackdelen är att det kommer antagligen en liten hyreshöjning oxå.

Slår ett slag för detta, garanterat värt att kolla med värden. Jag vet att en i min familj gjorde detta i sin förra lägenhet, och fick en insatt för en obetydlig avgiftshöjning (tror det var runt 50kr/månaden).

Edit: Såg nu TS svar.

Permalänk
Medlem

En bänkdiskmaskin går utmärkt att sätta på kranen (skruva loss filtret, skruva på vattenslangen till maskinen). Nackdelen är att kranen inte går att använda medan maskinen går, men installationen tar bokstavligt talat bara några sekunder.

Sen kontakten i uttaget (finns oftast på väggen eller under överskåpen, ovanför diskbänken) och avloppsslangen ner i diskhon.

Jag hade bänkdiskmaskin i två år, och det funkade rätt bra. Iofs hade jag separat vattenanslutning, så jag behövde aldrig koppla om, men jag flyttade sen till lägenhet med vanlig diskmaskin och då fick ena brorsan ärva bänkdiskmaskinen. Han använde den med koppling direkt i kranen i ett par år.

Jag köpte min begagnad för 400 kr, och den funkade utmärkt. Jag tror brorsan lämnade kvar den i lägenheten (studentlägenhet), så maskinen går säkert än i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När jag hade en bänkdiskmaskin så kopplade jag in elen i ett vanligt uttag på köksbänken. Sedan för vattnet så köpte vi kopplingar så man kunde byta mellan diskmaskin och vanlig stril på vanliga kranen. Utloppet lade jag bara ner diskhon när jag körde och sedan gömde det bakom maskinen när jag inte körde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tyvärr fixar dom inte sånt. Studentlägenhet...

Kolla med fastighetsskötaren om han kan koppla in den åt dig, om du köper allt som behövs och vad han vill ha för det. Så gjorde jag när jag bodde i hyreslägenhet och det var inga problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag skrev ett mejl till hyresvärden nu och frågade. Jag vet att andra i området har diskmaskiner i sina lägenheter så på något sätt borde det ju gå. Jag är allt för okunnig i VVS för att ens kunna förstå era svar riktigt (förutom fulkoppling, den förstod jag ) , så jag får helt enkelt hoppas på lite hjälp från hyresvärden tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma uttag som du under diskbänken & kopplade in vatten samt avlopp där. Spaken på blandaren (inte den på min bild) slår av/på vatten till diskmaskinen. Elen drar jag upp ovanför diskbänken vid användning.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Väcker liv i den här tråden igen efter många månader, då jag överväldigas av behovet av diskmaskin igen.

Nu är vi dock ute efter en fullstor (45 cm) maskin! Allt som behövs är att borra ett hål mellan där den ska stå - det finns inbyggd plats i vår lgh för detta - och diskbänken. Ström löste jag med hyresvärden.

Bara för att bekräfta - är det såhär diskmaskin ska kopplas in? Jag ska fråga runt efter lite hjälp med detta, men det känns inte värt att anlita en rörmockare för att koppla in en diskmaskin för 1500 (begagnad), när det redan är förberett för diskmaskin.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hej alla! Väcker liv i den här tråden igen efter många månader, då jag överväldigas av behovet av diskmaskin igen.

Nu är vi dock ute efter en fullstor (45 cm) maskin! Allt som behövs är att borra ett hål mellan där den ska stå - det finns inbyggd plats i vår lgh för detta - och diskbänken. Ström löste jag med hyresvärden.

Bara för att bekräfta - är det såhär diskmaskin ska kopplas in? Jag ska fråga runt efter lite hjälp med detta, men det känns inte värt att anlita en rörmockare för att koppla in en diskmaskin för 1500 (begagnad), när det redan är förberett för diskmaskin.

https://i.imgur.com/KVzdPZB.png

Tack!

priset för rörmokare är inte så farligt när/ifall det blir vattenläcka och du inte kan påvisa att kunnig person installerat. Dessutom kan du bli vräkt. Hyresvärd kan ofta hjälpa till med installation.

Jag och flickvännen gjorde fullösningen i hennes lägenhet.
Vatten från kranen via snabbkoppling. ska dock hitta en ny lösning, just nu är det typ "gardenakoppling" avsett för VVS. vattenstrålen är inte jättebra med den.
Utloppet går ner i diskhon och slangen är fastsatt med buntband i kranen så den inte ligger löst <-- Viktigt så den inte får för sig att ösa x liter vatten på golvet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hej alla! Väcker liv i den här tråden igen efter många månader, då jag överväldigas av behovet av diskmaskin igen.

Nu är vi dock ute efter en fullstor (45 cm) maskin! Allt som behövs är att borra ett hål mellan där den ska stå - det finns inbyggd plats i vår lgh för detta - och diskbänken. Ström löste jag med hyresvärden.

Bara för att bekräfta - är det såhär diskmaskin ska kopplas in? Jag ska fråga runt efter lite hjälp med detta, men det känns inte värt att anlita en rörmockare för att koppla in en diskmaskin för 1500 (begagnad), när det redan är förberett för diskmaskin.

https://i.imgur.com/KVzdPZB.png

Tack!

Ja det är rätt 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Tack är det bara för oss att skruva på slangar eller bör man anlita rörmokare även om allt är framdraget? Både IKEA och Elgiganten verkar tycka att man klarar det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Tack är det bara för oss att skruva på slangar eller bör man anlita rörmokare även om allt är framdraget? Både IKEA och Elgiganten verkar tycka att man klarar det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skruva själv, håll koll de första gångerna ni kör maskinen så inget läcker.
Skulle ni ha satt något snett så det läcker lite är det inte värre än att ni stoppar maskinen och plockar fram skurtrasan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

hmm.. när jag bodde i hyreslägenhet satt dom in en fullstor kvalitetsdiskmaskin med professionell installation och allt och höjde hyran med +55kr i månaden.

du kanske ska fråga hyresvärden först?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lägg en sånhär under,
https://www.byggmax.se/s%C3%A4kerhets-och-droppbricka-av-plas...

Då har du lite marginal iaf om du är osäker på att koppla in själv

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Det räcker att med 1 avlopp, så 1 slang till valfritt avlopp.
Och ta inte översta skåran, blir bredare neråt, annars kanske hålet blir för litet.

Permalänk
Medlem

Haha, försökte skruva loss själva locket till inlopp för att testa (med vatten avstängt) , och den sitter som berget. Kan mycket väl ha stått i flera fleeeera år utan att nån försökt skruva av. Vad gör jag? Tar i? Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Haha, försökte skruva loss själva locket till inlopp för att testa (med vatten avstängt) , och den sitter som berget. Kan mycket väl ha stått i flera fleeeera år utan att nån försökt skruva av. Vad gör jag? Tar i? Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckades få av den, men nu är det ist ett litet dropp från locket. Skriker inombord för att jag är så dum och impulsiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

priset för rörmokare är inte så farligt när/ifall det blir vattenläcka och du inte kan påvisa att kunnig person installerat. Dessutom kan du bli vräkt. Hyresvärd kan ofta hjälpa till med installation.

Jag och flickvännen gjorde fullösningen i hennes lägenhet.
Vatten från kranen via snabbkoppling. ska dock hitta en ny lösning, just nu är det typ "gardenakoppling" avsett för VVS. vattenstrålen är inte jättebra med den.
Utloppet går ner i diskhon och slangen är fastsatt med buntband i kranen så den inte ligger löst <-- Viktigt så den inte får för sig att ösa x liter vatten på golvet.

Förr var det faktiskt inte ovanligt att avloppet från diskmaskinen gick ut i en av hoarna, men då via en rörkrök som kom upp genom bänken ungefär som en liten vattenkran.

Permalänk
Medlem

Droppar det kan det bero på att kranavstängningen inte är helt tät. Det gör dock inget när du väl har satt maskinen på plats skulle jag säga 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Förlåt för att jag hoppar in i tråden med en egen fråga men det kan kanske även vara relevant för ts. Det ser typ likadant ut under min diskbänk (har dock el). Men är tanken att man gör ett hål i dom där "avloppspinnarna"? för hos mig är dom förseglade/saknar hål.

Vill förövrigt minnas att jag hört att det inte alltid funkar att ha en bänkdisk på "golvet". antar att det kan vara så att den behöver en pump för avloppsvattnet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@riiitzzz: Köp gängtejp som tätar, finns att köpa lite varstans.