Vad borde jag uppgradera? Jag är förvirrad.

Permalänk
Inaktiv

Vad borde jag uppgradera? Jag är förvirrad.

Hej! Jag köpte min första dator i slutet av 2016, den har funkat väl för det mesta. Jag använder den mest för spel som; League of legends och Rainbow. LoL körs utmärkt, men när jag spelar Rainbow så kan det micro freeza en del eller bara kännas hackigt. Jag tror bland annat min ram bör höjas, eftersom datorn inte klarar att så många program är uppe samtidigt.

Mina specs:

https://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-experienced-gtx-10...

Jag har inte ändrat/uppgraderat något från startmodellen. Vad tycker ni att jag borde fokusera på att uppgradera? Jag tänkte ram, men är inte säker på vilka delar som påverkar vad.

Tack.

Permalänk
Medlem

@anon310804: Ja ram minne bör uppgradera. Sedan bör du planera att byta upp cpun.

Permalänk
Medlem

Det är ju en bra dator. Speciellt om du spelar i upplösningen 1920x1080. Testa att formatera om datorn och installera nya drivrutiner. Köp annars till två ram-minnesstickor till av samma typ. Ditt moderkort har plats för fyra stickor.

Tips är att fotografera dina minnesstickor med din mobiltelefon så att du vet vilken modell de är. Se till att fokusera på texten på minnesstickan.

Det kommer vara många här på forumet som kommer att hetsa dig att köpa mycket mer än du behöver. Försök att ta den sortens entusiasm med en nya salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310804:

Hej! Jag köpte min första dator i slutet av 2016, den har funkat väl för det mesta. Jag använder den mest för spel som; League of legends och Rainbow. LoL körs utmärkt, men när jag spelar Rainbow så kan det micro freeza en del eller bara kännas hackigt. Jag tror bland annat min ram bör höjas, eftersom datorn inte klarar att så många program är uppe samtidigt.

Mina specs:

https://www.inet.se/produkt/1517092/taurus-experienced-gtx-10...

Jag har inte ändrat/uppgraderat något från startmodellen. Vad tycker ni att jag borde fokusera på att uppgradera? Jag tänkte ram, men är inte säker på vilka delar som påverkar vad.

Tack.

Hur mycket är du villig att lägga ut? Som Axel95 sa så vore det inte helt fel att uppgradera din processor, utöver extra RAM.
Vad är det exakt för RAM, vilken hastighet?

Om du vill uppgradera processor så ska du sikta in dig på i7-7700k eller i7-6700k, båda funkar med ditt moderkort och är mycket bättre än din nuvarande. De kan även överklockas om det vore intressant längre fram.

Permalänk
Inaktiv

@Zipparn: Hej! Gör det någon skillnad att ha 4x4 ram istället för 8x2, utöver pris? Tack för svar.

Permalänk
Inaktiv

@Muumin: Hur skulle en uppgraderad cpu vara till hjälp för gaming? Trodde det behövdes mer om man ska redigera film eller måla på datorn osv. Ifråggasätter inte ditt råd, är bara lite borta inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310804:

@Zipparn: Hej! Gör det någon skillnad att ha 4x4 ram istället för 8x2, utöver pris? Tack för svar.

Det blir ingen större skillnad förutom att du kommer att fortsätta nytta de 8GB du redan har. Vore ju onödigt att kasta bort dem. Det finns nåt som kallas för Dual channel, om du vill fördjupa dig

Permalänk
Inaktiv

@Zipparn: Tack så mycket för hjälpen, ska läsa på!

Permalänk
Medlem

Det är högst troligt din CPU som inte orkar med. 3.3Ghz turbo 2019 för en desktop är löjligt lågt, speciellt för 4 kärnor.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10