Permalänk
Medlem

Värt vänta på nya ryzen för mig?

är intresserad av ryzen 5 3600 när den kommer. Men frågan är om det är värt för mig att vänta? eller köpa 2600 nu till bra pris.

Måste köpa nytt moderkort, hur mycket dyrare är moderkorten till 3600?
Vet inte vilket nätaggregat jag har men tror det är en 550W, kommer ja behöva byta denna för o köra ett 3600 moderkort?

har en intel G4600 processor nu så är jävligt sugen på byta haha

Permalänk
Medlem

Är väl bara en månad kvar eller nåt sånt, så håll ut, om du verkligen känner att du har behovet av det absolut nyaste dvs.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ett x470 moderkort och använda det till 3000-serien så sparar du lite pengar för x570 är en rätt dyr historia. Se till att det kommer med BIOS som fungerar bara eller fråga i affären om dom kan uppdatera åt dig. Jag tycker att du ska vänta även om det är jobbigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mindre än tre veckor kvar till släpp, bara det gör det värt att vänta och se. Som lök på laxen ser prestandan vi har sett hittills väldigt lovande ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter släpp lär 2xxx serien droppa i pris, utan tvekan värt att vänta.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan köpa ett x470 moderkort och använda det till 3000-serien så sparar du lite pengar för x570 är en rätt dyr historia.

Beror väl på vad du jämför med. Är ju i princip lika dyrt att köpa Intel bräda av samma typ som en Ryzen. Man behöver inte köpa den dyraste x470 brädan utan man kan ju skaffa typ Asus Strix E/F brädan och få en riktigt bra bräda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om du känner dig missnöjd med prestandan du får eller om ditt system håller dig tillbaka så uppgradera nu, annars kan det ju vara värt att vänta. De flesta x470 ska ju stödja och klara av zen2 så köper du typ en 3600 så går det nog i ett mer påkostat x470

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Komplett danmark har redan läckt sina priser för zen 2. Ryzen 5 3600 kommer kosta 1849 DKK = 2643 SEK. Dvs 62% dyrare än Ryzen 5 2600 men knappast 62% bättre?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Komplett danmark har redan läckt sina priser för zen 2. Ryzen 5 3600 kommer kosta 1849 DKK = 2643 SEK. Dvs 62% dyrare än Ryzen 5 2600 men knappast 62% bättre?!

Det är bara gissningspriser. Det är inte säkert det blir de priserna som dem listade här i sverige.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag byggde en gen 2 dator med 2600 och med en B450 Aorus moderkort bara för priset . Flashade bios så den stödjer den nya i fall jag vill uppgradera. Men allt beror på om du måste ha senaste eller priset som avgör. Jag uppgraderade ifrån Fx-8350 med ddr 3 till amd ryzen 5 2600. Jävla skillnad, även om jag mera kärnor och ram innan. Jag skulle satsa på köpa nu när det är billigt och använda pengarna som du sparar till större M2 disk eller något annat du vill uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! har bestämt mig för att vänta och se men kommer med högsta sannolikhet att köpa en 2600 ändå.. vill inte lägga mer än 2000kr på en processor ändå och med en svag valuta kurs kommer 3600 sannolikt hamna på 2000+

skiljer också minst 500kr på ett moderkort för 2600 och 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lohan:

Tack för era svar! har bestämt mig för att vänta och se men kommer med högsta sannolikhet att köpa en 2600 ändå.. vill inte lägga mer än 2000kr på en processor ändå och med en svag valuta kurs kommer 3600 sannolikt hamna på 2000+

skiljer också minst 500kr på ett moderkort för 2600 och 3600

Om du spelar högframerate-spel så är det antagligen värt att betala överpriset för Ryzen 5 3600. Ryzen 5 2600 lämpar sig inte mer för den typen av spel än min gamla i7a från 2011. Men om du inte håller på med sånt och bara vill ha 12 trådar med hyfsad IPC så är det antagligen inte värt prisskillnaden om priset vi sett kommer vara det som är vid lansering. Å andra sidan kan jag tänka mig att priset för Ryzen 5 2600 kommer dumpas ännu mer, inte minst om du köper beggat av dom som kommer uppgradera till Zen 2. Kan tänka mig du kan få en för tusenlappen på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...