Permalänk
Medlem

Sekundär skärmupplösning för stort

Min polare har en Lenovo Ideapad 310 som han anslutit via HDMI till en väldig gammal TV ( JVC LT 40S70). Problemet är att bilden på TVn är för stort. Har försökt lösa det via bildinställningarna på laptopen i Windows 10 utan framgång. Har kikat i TV inställningarna och finns en inställning där man kan zooma men den inställningen är grå och kan inte ändras. Har ni tips på hur man fixar detta?

Permalänk
Avstängd

Overscan, rätt vanligt att det är aktiverat som standard.

Ändra i graffets drivisar, AMD/Nvidia eller Intel vilket graffe han nu har

Permalänk
Medlem

Provat leka med skalningen? Kontrollpanelen > System > Visningsalternativ > Scrolla ner > Skala och Layout > Välj procentuell nivå, högre nivå desto "större" text och ikoner.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Min polare har en Lenovo Ideapad 310 som han anslutit via HDMI till en väldig gammal TV ( JVC LT 40S70). Problemet är att bilden på TVn är för stort. Har försökt lösa det via bildinställningarna på laptopen i Windows 10 utan framgång. Har kikat i TV inställningarna och finns en inställning där man kan zooma men den inställningen är grå och kan inte ändras. Har ni tips på hur man fixar detta?

Det verkar vara en 40 tums skärm med en upplösning på 1366x768, så du kommer nog inte ifrån att det blir väldigt stort. Något du kanske kan göra är att högerklicka på skrivbordet -> Bildskärmsinställningar -> välj skärm nummer två -> ändra storleken för text, appar och andra objekt -> sänk till 100% om du har mer än 100%.

Utöver detta har jag nog inget bra tips, det är svårt att få det att se "normalstort" ut när man har så låg upplösning på en så stor skärm.

EDIT: Ohem hann före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Overscan, rätt vanligt att det är aktiverat som standard.

Ändra i graffets drivisar, AMD/Nvidia eller Intel vilket graffe han nu har

Letat överallt. Hittar inte den inställningen. Kör senaste drivrutiner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Provat leka med skalningen? Kontrollpanelen > System > Visningsalternativ > Scrolla ner > Skala och Layout > Välj procentuell nivå, högre nivå desto "större" text och ikoner.

Testat allt. Hittar inget som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det verkar vara en 40 tums skärm med en upplösning på 1366x768, så du kommer nog inte ifrån att det blir väldigt stort. Något du kanske kan göra är att högerklicka på skrivbordet -> Bildskärmsinställningar -> välj skärm nummer två -> ändra storleken för text, appar och andra objekt -> sänk till 100% om du har mer än 100%.

Utöver detta har jag nog inget bra tips, det är svårt att få det att se "normalstort" ut när man har så låg upplösning på en så stor skärm.

EDIT: Ohem hann före

TVn är Full HD då den visar det varje gång datorn startas. Dock är det 1080i och inte 1080p. Kan det vara problemet?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför inställningen för att zooma i TVn är grå och inte går ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

TVn är Full HD då den visar det varje gång datorn startas. Dock är det 1080i och inte 1080p. Kan det vara problemet?

Enligt prisjakt är det 1366x768 på den, men de kan ju såklart ha fel
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=84401

Vad får du för upplösning på den enligt Windows?
Högerklicka -> bildskärmsinställningar -> Upplösning.
Kolla på båda skärmarna vilken upplösning Windows ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Enligt prisjakt är det 1366x768 på den, men de kan ju såklart ha fel
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=84401

Vad får du för upplösning på den enligt Windows?
Högerklicka -> bildskärmsinställningar -> Upplösning.
Kolla på båda skärmarna vilken upplösning Windows ger.

Upplösningen i Windows är 1920 x 1080i och det visas en text att det är 1080i varje gång datorn startas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Upplösningen i Windows är 1920 x 1080i och det visas en text att det är 1080i varje gång datorn startas.

Hmm, jag testade att sätta min sekundära skärm till 1080i och som förväntat blev det ingen skillnad på storleken, utan den enda skillnaden jag såg var att det blev suddigt som satan.

Så om jag har förstått det rätt rapporterar Windows att du har 1080p på din laptop-skärm och 1080i på din sekundära skärm? Isåfall borde du ju ha samma skrivbordsyta, dvs du borde få plats med exakt lika många ikoner på bredden och höjden på de båda skärmarna. Om du får detta är allt som det ska och zoomningen du upplever beror bara på att den ena skärmen är mycket större. Om du får plats med färre ikoner på din sekundära skärm är det något som inte stämmer.

Skulle du kunna ta en bild så man får en känsla för hur inzoomat det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Upplösningen i Windows är 1920 x 1080i och det visas en text att det är 1080i varje gång datorn startas.

Ingen aning om ni redan har kommit fram till en lösning eller inte, men jag väcker lite liv i tråden ändå.

"Problemet" med vissa TV-apparater, helst väldigt gamla HD-ready apparater och relativt nya Logik/No-name skräp, är att de oftast kan ta emot 1080i/1080p signaler genom HDMI/Komponent men downscale:ar ner till 1366x768 som den fysiska panelen har som upplösning. Det vill säga, de kan varken visa 720p eller 1080p innehåll native utan att den behöver skala upp eller ner, vilket kan resultera med en suddigare bild än vad man önskar kanske.

Om eran TV har en VGA-ingång så kommer ni få fram sanningen ganska fort, då allt som har med efterbehandling att göra kommer att skippas och TV:n kommer köra i sin riktiga upplösning, vilket är just 1366x768 som nämnt i tidigare inlägg. Tyvärr så är det inte lika enkelt som att bara ställa in TV:n till 1366x768 manuellt med HDMI/Komponent inkopplat, då overscan-pesten kommer att förstöra bilden vilket som 🤮

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD