Forumdelen sponsras av

Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av cfwin:

@nubbe: Yes, har även testat med HDR på ME: Andromeda och inga blinkningar på min.

Samma här, Gsync med Vsync påslaget + framelimiter via RTSS (118 fps max)

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2019

Skärmen hemma - men troligen med fabriksfel

@Wantez: Hej,

Jag har fått hem skärmen. Det är ett monster. Jag kopplar in den till min MacBook Pro. Tyvärr är det vissa problem. Displayport 1 är helt död, vilket tog mig ett tag att förstå. När jag tillslut använde displayport 2 fungerade allt som en dans. Detta innebär dock att jag inte kan använda PBP-moden, dvs där monitorn uppför sig som två monitorer sida vid sida. Jag inväntar med spänning svar på hur dom skall fixa detta (Komplett.se).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av improwise:

Har någon lyckats få till riktigt skarp text på denna skärm? Jag har själv inte lyckats, även med sharpness och massa andra inställnignar ändrade både på dator och skärm. I synnerhet när den är kopplad till en Intel GPU verkar problemen vara svårlösta, mkt beroende på att Intels kontrollpanel är miserabelt dålig (vilket man kanske inte kan lasta Samsung för). Till viss del är det så klart ett resultat av storleken i förhållande till upplösningen och så klart även Windows oförmåga att hantear skarp text, även utan skalning.

Efter att ha kört i ett par veckor kan jag konstatera att jag inte har några problem ö h t med skärmen. Förutom det jag nämnde förut då som är ett resultat av tekniken. Keeper! Bonus att tjejen tycker den är monstruös.

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Beställt en idag, beräknad hemleverans till imorgon.

Verkar vara en del pill för att få igång den på ett tillfredställande sätt men jag hoppas att den blir ett perfekt tillskott för studion med tillhörande videoredigering.

CASE: Fractal Design Define R5 - PSU: EVGA Supernova G2 750W - MB: ASUS Z170 Maximus VIII Hero
CPU: Intel i7 6700K @ 4.7 GHz vcore 1.385 - CLR: Corsair Hydro H100i GTX + 2x Noctua NF-F12
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133MHz
HDD: WD 3TB 64MB SSD: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe - MON: ASUS VG278HE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Nu är jag i Stockholm och gått till Dustin Samsung elgiganten.ingen har den här skärmen uppsatt att prova,bara den äldre. Finns det nåt ställe man kan testa den?

Kollade på Inet i början av augusti (Sveavägen),de hade den äldre och verkade inte vara intresserade av den nya som.visningsex. Webhallen?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 4x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | NVME 1TB WD BLACK + 240GB*3 SSD | Samsung C34J791 | DELL 2713HM | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Ni som testat att köra GSync med denna skärm, har ni verifierat att ni verkligen kör GSync? Har själv noterat att det är lite svårare än man kan tro att få det att fungera, och har man inte valt FreeSync Ultimate på skärmen så verkar det kört oavsett vad Nvidias kontrollpanel säger osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av DeluxXxe:

Nu är jag i Stockholm och gått till Dustin Samsung elgiganten.ingen har den här skärmen uppsatt att prova,bara den äldre. Finns det nåt ställe man kan testa den?

Kollade på Inet i början av augusti (Sveavägen),de hade den äldre och verkade inte vara intresserade av den nya som.visningsex. Webhallen?

Vet inte riktigt vad det är du ska kolla, är väl typ samma som den förra skärmen fast med högre upplösning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av improwise:

Ni som testat att köra GSync med denna skärm, har ni verifierat att ni verkligen kör GSync? Har själv noterat att det är lite svårare än man kan tro att få det att fungera, och har man inte valt FreeSync Ultimate på skärmen så verkar det kört oavsett vad Nvidias kontrollpanel säger osv.

Rätt enkelt att testa: https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Fullscreen, fps sliders och ändra max fps till 120 och low fps till 40-50, växla mellan vsync / sync off samt gsync.

Litar du inte på dina ögon kan du gå in i skärmens menyinställningar > information under testets gång. Där kan du se uppdateringsfrekvensen uppdateras dynamiskt. Testade precis, fungerade precis som det skall, med Standard engine för övrigt.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av KniFF:

Rätt enkelt att testa: https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Fullscreen, fps sliders och ändra max fps till 120 och low fps till 40-50, växla mellan vsync / sync off samt gsync.

Litar du inte på dina ögon kan du gå in i skärmens menyinställningar > information under testets gång. Där kan du se uppdateringsfrekvensen uppdateras dynamiskt. Testade precis, fungerade precis som det skall, med Standard engine för övrigt.

Det skulle man kunna tro men aktiverar man sen "GSync indicator" i NVidias kontrollpanel, vilket väl är ett enklare sätt att se när GSync är aktivt och inte, så får iaf jag det enbart när jag har FreeSync ultimate aktiverat i skärmen, vilket är ett skäl till frågan. Kör man Pendlum demot får jag GSync indicator att lysa upp med båda FreeSync inställningarna på skärmen, vanliga FreeSync Standard är dock riktigt dåligt/hackingt i jämförelse med FreeSync Ultimate för att inte tala om med riktig GSync.För egen del hade jag gärna betalat några tusenlappar mer för denna skärm och fått en GSync modul i den (eller att AMD kunde komma ikapp med sina GPUer vilket så klart vore ännu bättre).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av improwise:

Det skulle man kunna tro men aktiverar man sen "GSync indicator" i NVidias kontrollpanel, vilket väl är ett enklare sätt att se när GSync är aktivt och inte, så får iaf jag det enbart när jag har FreeSync ultimate aktiverat i skärmen, vilket är ett skäl till frågan. Kör man Pendlum demot får jag GSync indicator att lysa upp med båda FreeSync inställningarna på skärmen, vanliga FreeSync Standard är dock riktigt dåligt/hackingt i jämförelse med FreeSync Ultimate för att inte tala om med riktig GSync.För egen del hade jag gärna betalat några tusenlappar mer för denna skärm och fått en GSync modul i den (eller att AMD kunde komma ikapp med sina GPUer vilket så klart vore ännu bättre).

Bara en fundering, har du testat en skärm med GSync-modul?

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av KniFF:

Bara en fundering, har du testat en skärm med GSync-modul?

Well, har säkert ägt 7-8 stycken genom åren varav 2 just nu så ja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av improwise:

Well, har säkert ägt 7-8 stycken genom åren varav 2 just nu så ja.

Tänkte även dessa monitorer hackar vid för låg fps, även om de i regel presterar bättre vid lägre bildfrekvenser.

Den primära anledningen till att ha GSync eller Freesync kontra endast vsync on eller vsync off är att kontra tearing (vsync off) samt den halvering av bildfrekvens som sker då bildfrekvensen faller under skärmens uppdateringsfrekvens med endast Vsync on.

Vad du upplever kan jag inte riktigt tala för, men att den funktionaliteten är igång med standard engine påslaget är ett faktum - annars hade inte uppdateringsfrekvensen på skärmen justerats efter bildfrekvensen i exempelvis pendulum-testet (eller spel)

Sedan kanske det fungerar bättre med ultimate engine, antagligen har den en mer aggressiv inställning som sänker input lag osv.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

https://www.amazon.co.uk/Samsung-LC49J890DKUXEN-49-Inch-Ultra...

Blev lite lurad av Amazons rubrik först. Står ju "C49RG90" och "1440P" men sedan när man bläddrar ner och även tittar på länken så är det ju någon äldre modell, LC49J890. De uppenbara skillnaderna verkar vara lägre upplösning, ingen Freesync, ingen HDR.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av KniFF:

Tänkte även dessa monitorer hackar vid för låg fps, även om de i regel presterar bättre vid lägre bildfrekvenser.

Den primära anledningen till att ha GSync eller Freesync kontra endast vsync on eller vsync off är att kontra tearing (vsync off) samt den halvering av bildfrekvens som sker då bildfrekvensen faller under skärmens uppdateringsfrekvens med endast Vsync on.

Vad du upplever kan jag inte riktigt tala för, men att den funktionaliteten är igång med standard engine påslaget är ett faktum - annars hade inte uppdateringsfrekvensen på skärmen justerats efter bildfrekvensen i exempelvis pendulum-testet (eller spel)

Sedan kanske det fungerar bättre med ultimate engine, antagligen har den en mer aggressiv inställning som sänker input lag osv.

Kollade detta lite mer noga och det verkar som om FreeSync Ultimate har en lägre lägsta frekvens än Standard, dvs är mer troligt att vara aktivt i tungdrivna spel. Vilket väl är det troliga skälet till att det fungerade i i Pendulum-testet enlig vad jag skrev ovan men inte i vissa spel beroende på inställningar osv.

Dock, iaf när jag jämför Pendulum-testet mellan standard och Ultimate så är det märkbart sämre med det förstnämnda med mer hackande. Min oro är att Ultimate ev löser det på bekostnad av input lag. VSync är inget alternativ för mig som främst kör FPS spel (då menar jag "äkta" VSync, inte typ GSync med VSync aktiverat i CP).

Har ingen större kärlek för Nvidia men i dagsläget är väl faktum att GSync överlag är mer stabilt än FreeSync, och så verkar vara fallet även om man kör en AMD GPU att döma av tester. Vilket väl eg inte är så konstigt sett till förutsättningarna.

Ibland är det inte utan att man förstår varför folk köper konsoler istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av improwise:

Kollade detta lite mer noga och det verkar som om FreeSync Ultimate har en lägre lägsta frekvens än Standard, dvs är mer troligt att vara aktivt i tungdrivna spel. Vilket väl är det troliga skälet till att det fungerade i i Pendulum-testet enlig vad jag skrev ovan men inte i vissa spel beroende på inställningar osv.

Dock, iaf när jag jämför Pendulum-testet mellan standard och Ultimate så är det märkbart sämre med det förstnämnda med mer hackande. Min oro är att Ultimate ev löser det på bekostnad av input lag. VSync är inget alternativ för mig som främst kör FPS spel (då menar jag "äkta" VSync, inte typ GSync med VSync aktiverat i CP).

Har ingen större kärlek för Nvidia men i dagsläget är väl faktum att GSync överlag är mer stabilt än FreeSync, och så verkar vara fallet även om man kör en AMD GPU att döma av tester. Vilket väl eg inte är så konstigt sett till förutsättningarna.

Ibland är det inte utan att man förstår varför folk köper konsoler istället

Ultimate sänker som jag förstått det både responstid samt inputlag några pinnhål, så tycker du det känns bättre skall du definitivt använda det. Däremot verkar det kanske än mer optimalt att inaktivera Freesync helt om du vill kunna kontrollera overdrive och mer djupgående inställningar, om man nu är ute efter en så ryckfri bild som möjligt (på bekostnad av tearing)

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/c0sqbl/...

Citat:

Ghosting/blur: Most of you like me may be turning on Freesync and then moving on. Know that when Freesync is off you can control the overdrive. On this monitor setting it to faster substantially reduces blur. More so than I expected. It darn close to to IPS gaming monitor levels. As a side note the input lag does feel lower. I don't have the high-speed camera to check. I did however verify nursing the ghosting test from Blurbusters that it works well. No overshoot was detected at all visually. This is most impressive.

“More Human than Human”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

@KniFF: Bra länk.

Fortfarande är det förvånansvärt få riktiga recenssioner på denna skärm, inkl den kalibrering/mätning som brukar hänga ihop med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004

Blivit lite strul med leveransen (skyller på Postnord). Skulle gärna vilja ha en summering på vad man behöver göra för att bäst komma igång med skärmen på bästa sätt.

T.ex.

* Fixa Cleartype (hur?)
* Ställa in/kalibrera skärmen (hur?)
* Överklocka Hz (går? hur?)
* Övrigt?

Ps. Får hämta ut den manuellt imorgon istället från Postnords distributionscentral.

CASE: Fractal Design Define R5 - PSU: EVGA Supernova G2 750W - MB: ASUS Z170 Maximus VIII Hero
CPU: Intel i7 6700K @ 4.7 GHz vcore 1.385 - CLR: Corsair Hydro H100i GTX + 2x Noctua NF-F12
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133MHz
HDD: WD 3TB 64MB SSD: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe - MON: ASUS VG278HE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Verkar komma fler och fler recensioner på tuben. Äntligen.