Permalänk
Medlem

Samsung QLED QE65Q9F eller LG OLED65C8?

Hej

Kan inte så mycket om TV. Jag har tittat på Samsung QLED QE65Q9F och LG OLED65C8. Hur stor skiljer dom sig i kvalite? Vilken ska man välja? Ska koppla den till datorn och se filmer och YouTube.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haladria:

Tack men OLED har ju problem med inbränning och då kommer det ju inte vara bra och köra med dator antar jag? Vill helst ha Samsung QLED.

Permalänk
Medlem

@socsoc: Ta Q9, du kommer bli nöjd och rekommendera den till andra. Q7 har småsaker som du med tiden kommer störa dig på.
Har du pengarna så välj Q9.
Vågar du, så välj LGs C8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tack men OLED har ju problem med inbränning och då kommer det ju inte vara bra och köra med dator antar jag? Vill helst ha Samsung QLED.

Ska man hårdra det så kan i princip alla TV bränna in, jag skulle inte vara ett dugg orolig om du nu inte ska använda TV'n till samma spel med statiska element i bilden som råkade vara fel färger.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ska man hårdra det så kan i princip alla TV bränna in, jag skulle inte vara ett dugg orolig om du nu inte ska använda TV'n till samma spel med statiska element i bilden som råkade vara fel färger.

Jag ska bara koppla datorn och använda det till surfa, film och YouTube. Tror ni jag kommer få inbränning på OLED TVn som nämnts i tråden? Hur stor är skillnaden i kvalite OLED mot QLED?

Permalänk
Medlem

Q9 har inte tillstymmelse till inbränning och jag låter saker stå på i rejäl brightness alldeles för länge. Men å andra sidan kan jag inte säga något om OLED.

Q9 är väldigt komplett sånär som på betraktningsvinklar som är ganska dåliga faktiskt.
Och det är klart det hade varit trevligt med ännu bättre bandbredd på HDMIn.

Jag hade ångrat mig om jag skaffat en Q7. Jag har inte ångrat Q9 någon gång.

Åter igen. Jag kan inte uttala mig om OLED.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag ska bara koppla datorn och använda det till surfa, film och YouTube. Tror ni jag kommer få inbränning på OLED TVn som nämnts i tråden? Hur stor är skillnaden i kvalite OLED mot QLED?

Svårt att svara på. vi har alla olika preferenser. Jag skulle aldrig betala lika mycket för en LED TV om jag kunde få en OLED för samma pris, känns lite uppåt väggarna för min del.

Jag skulle som sagt inte oroa mig för inbränningar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hittade en review på båda sida vid sida.
Nu har jag lite beslutsångest. Vet inte riktigt vilken man ska välja.

Permalänk
Medlem

Är rummet mörkt? Då behöver du inte ha lika hög ljusstyrka på TVn, och risken för inbränningar på en OLED minskar ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Nu har jag lite beslutsångest. Vet inte riktigt vilken man ska välja.

Jag tror att du antingen skall ha en sabla otur eller också köra stenhårt med TV´n för att få inbränningar.

Om du kommer ihåg Plasma-TV så minns du att folk sade samma sak där.
Och ja, plasma fick inbränningar, men det var främst yngre generationer av apparaterna som fick det innan de blev nog förfinade inom tekniken.

Om vi riktar blicken mot OLED nu så har de TV-apparaterna varit med ett x antal år.
Så inbränningarna har blivit betydligt färre.

De flesta fall jag har hört om så har det varit solen i nyhetsmorgon på TV-4.
Fast ser man på TV-4 och speciellt nyhetsmorgon kanske man förtjänar en inbränning som straff.

Sammanfattning:

I ditt fall där du skall ha TV´n inkopplad till en dator med spel och film så hade jag själv varit lugn, det är om du lämnar TV´n under en längre tid i en pausmeny som du kanske får en tillfällig inbränning som går bort när du stänger av TV´n (har glömt vad det heter på Engelska.)

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tror att du antingen skall ha en sabla otur eller också köra stenhårt med TV´n för att få inbränningar.

Om du kommer ihåg Plasma-TV så minns du att folk sade samma sak där.
Och ja, plasma fick inbränningar, men det var främst yngre generationer av apparaterna som fick det innan de blev nog förfinade inom tekniken.

Om vi riktar blicken mot OLED nu så har de TV-apparaterna varit med ett x antal år.
Så inbränningarna har blivit betydligt färre.

De flesta fall jag har hört om så har det varit solen i nyhetsmorgon på TV-4.
Fast ser man på TV-4 och speciellt nyhetsmorgon kanske man förtjänar en inbränning som straff.

Sammanfattning:

I ditt fall där du skall ha TV´n inkopplad till en dator med spel och film så hade jag själv varit lugn, det är om du lämnar TV´n under en längre tid i en pausmeny som du kanske får en tillfällig inbränning som går bort när du stänger av TV´n (har glömt vad det heter på Engelska.)

/Lifooz

Jag är lite rädd att när den är på och bara med en statiskt bild på skärmen så riskerar få inbränning.

Menar dom flest här att en OLED är bättre för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag är lite rädd att när den är på och bara med en statiskt bild på skärmen så riskerar få inbränning.

Menar dom flest här att en OLED är bättre för mitt ändamål?

Bilden lär vara så mycket goare än den du får med Samsungs Qled iallafall.

Som folk redan sagt här så är en Qled ingenting annat än en quantum-LCD panel.
Och om den kostar i samma spann som en Oled så skulle inte jag ha tvekat iallafall.

Sedan har ju Sverige rätt generösa regler för reklamation om inte garantin räcker till.

Men kör lite mjukare med den i början när den är ny.

Och med det menar jag att du inte slår på en statisk bild i flera timmar det första du gör när du fått apparaten.

Min Plasma-TV behövde också mjukas upp en smula innan jag kunde börja pressa den mer.

Idag är den helt immun mot allt som heter inbränningar men så har den också varit i min ägo sedan 2010 med (MÅNGA!!!) driftstimmar bakom sig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Nu snackar jag i viss mån i egen sak men en OLED är helt klart överlägsen en LCD oavsett vad tillverkaren kallar dem för. Har en LG 65 B7V sedan ett och ett halvt år tillbaka och den är rätt suverän.

Bilden är löjligt bra och den funkar faktiskt även när solen lyser in i lägenheten, men den gör sig givetvis allra bäst med HDR/Dolby Vision när det är mörkt.

Har haft noll problem med retention eller inbränningar så inget att klaga på där.

Körde plasma i många år (typ 2002 till 2017) och hade noll inbränningsproblem trots en hetsig debatt i en massa forum om detta MASSIVA problem... Och, ja, jag har alltid kört en del Nintendo på mina TV, även idag så rullar en del Switch på min LG OLED.

Inbränning existerar på OLED men det verkar vara ett mindre problem en vad vissa personer vill att det ska framstå som.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

OLED. Skall du titta på film osv är OLED bättre. Har själv en LG 55 B7a och har aldrig sett några tendenser till inbränning. Dessutom skall nyaste modellen vara ännu bättre.
Man köper inte en LED tv..som är en vidareutveckling på LCD tekniken idag när man kan få en TV som är bättre till samma pris.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig ta en qled framför oled, Enda anledningen att eventuellt kolla åt qled skulle väll vara om du har ett fönster som inte går mörklägga bakom TVn, Åk och jämföra dom brevid varandra, Efter två oled blev jag lite nyfiken på en qled, Bad hifiklubben ställa Q9 bredvid Sony AF9, Åkte hem med en tredje oled.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Skulle aldrig ta en qled framför oled, Enda anledningen att eventuellt kolla åt qled skulle väll vara om du har ett fönster som inte går mörklägga bakom TVn, Åk och jämföra dom brevid varandra, Efter två oled blev jag lite nyfiken på en qled, Bad hifiklubben ställa Q9 bredvid Sony AF9, Åkte hem med en tredje oled.

Ja teknikerna spelar inte i samma liga alls. OLED är överlägset bättre svärta och färger. Sen undrar jag hur folk har det hemma om de tycker att ljusstyrkan inte räcker på en ny OLED ?? Har inställt på typ 50% och det är perfekt i ett ljust rum med stora fönster. Man skall ju inte ha på solglasögon när man kollar på TV har jag lärt mig 😀😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja teknikerna spelar inte i samma liga alls. OLED är överlägset bättre svärta och färger. Sen undrar jag hur folk har det hemma om de tycker att ljusstyrkan inte räcker på en ny OLED ?? Har inställt på typ 50% och det är perfekt i ett ljust rum med stora fönster. Man skall ju inte ha på solglasögon när man kollar på TV har jag lärt mig 😀😁

Fast så kan man inte se på det. Inte längre i varje fall.

Bara för att tvn kan återge svetsning betyder inte att ens avsnitt av Vänner rakt igenom kommer att lysa som en svets.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kolla på netonnet dem har kampanj där du får sk9y soundbar för bara tusen extra. Oled går ej att jämföra med något annat. Äger en c7 och blir alltid lika förbluffad över kvalitén.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

På min LG plasma blev det temporära inbränningar ganska lätt. T.ex. när sambon somnade till Sex and The city och den fastnade i menyn på kodi hela natten lång.
Nu har jag en LG c8 55 och inte sett tendenser till en enda inbränning.
Skärmsläckare, automatisk avstängning om ingen rör sig framför tvn på länge. Pixel rengöring när tvn är avstängd.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

Är väldigt kluven just nu pga TVn är tänkt att användas som dator skärm. Jag kommer ha det igång iaf runt 8 timmar om dagen och Windows panelen är ju statiskt och då lär det bli inbränning med OLED. Är samtidigt väldigt sugen på den nyare modellen LG C9 som även har HDMI 2.1 vilket känns framtidssäker. Vet inte vad jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt för ljud till TVn? Vinner inte så mycket med HDMI 2.1 om du hade tänkt ha en soundbar, om jag nu inte har helt fel.
Men om du är rädd för inbränningar och hade tänkt använda den som datorskärm så kan du inte gå fel med en Samsung Q9, den är ruskigt bra. Men OLED är bäst bildmässigt just nu.
Du kommer inte ångra dig med en Q9 heller. Sen är det väl 10 års inbränningsgaranti på en Q9 så då kan du vara helt lugn för det.
Om du vill få ut det mesta av TVn är skillnaden på att LG har Dolby Vision och Samsung HDR10+. Det beror på vad för filmer/tjänster du använder.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goong:

Vad hade du tänkt för ljud till TVn? Vinner inte så mycket med HDMI 2.1 om du hade tänkt ha en soundbar, om jag nu inte har helt fel.
Men om du är rädd för inbränningar och hade tänkt använda den som datorskärm så kan du inte gå fel med en Samsung Q9, den är ruskigt bra. Men OLED är bäst bildmässigt just nu.
Du kommer inte ångra dig med en Q9 heller. Sen är det väl 10 års inbränningsgaranti på en Q9 så då kan du vara helt lugn för det.
Om du vill få ut det mesta av TVn är skillnaden på att LG har Dolby Vision och Samsung HDR10+. Det beror på vad för filmer/tjänster du använder.

Ni verkar ha svårt för att läsa det TS skriver.
OLED kommer garanterat leda till inbränningar om den står på 8h/dagen och visar statiska element.

TS ska använda den som en datorskärm, antagligen använder personen hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Ni verkar ha svårt för att läsa det TS skriver.
OLED kommer garanterat leda till inbränningar om den står på 8h/dagen och visar statiska element.

TS ska använda den som en datorskärm, antagligen använder personen hörlurar.

Läste bara röstningen och senaste inlägget och gav sedan min input. Tycker inte att den var helt irrelevant ändå med tanke på din kommentar.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Vad hade du tänkt för ljud till TVn? Vinner inte så mycket med HDMI 2.1 om du hade tänkt ha en soundbar, om jag nu inte har helt fel.
Men om du är rädd för inbränningar och hade tänkt använda den som datorskärm så kan du inte gå fel med en Samsung Q9, den är ruskigt bra. Men OLED är bäst bildmässigt just nu.
Du kommer inte ångra dig med en Q9 heller. Sen är det väl 10 års inbränningsgaranti på en Q9 så då kan du vara helt lugn för det.
Om du vill få ut det mesta av TVn är skillnaden på att LG har Dolby Vision och Samsung HDR10+. Det beror på vad för filmer/tjänster du använder.

Planen är att senare köpa ett 7.1 högtalarsystem. Har Samsung nå modell med HDMI 2.1? Exakt vilken modell från Samsung är det du tänker på? Jag är intresserad av en 65 tum TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Planen är att senare köpa ett 7.1 högtalarsystem. Har Samsung nå modell med HDMI 2.1? Exakt vilken modell från Samsung är det du tänker på? Jag är intresserad av en 65 tum TV.

Det är väl deras 8k TV och 2019 års modeller som har/kommer få hdmi 2.1. Är inte så påläst inom det.
Jag hade det bara i åtanke när jag köpte en hemmabioreciever som kunde vara "förberedd" på det.
Vet inte riktigt vad du menar vad för modell jag tänker på, jag tänker på Samsung Q9F.
Jag ångrar själv lite bittert att jag inte köpte en 65Q9F för 19.9k under black friday men snålade lite och skaffade en Sony 65XF9005, men är helnöjd med den. Q9F är bra vassare än den så därför tror jag inte du kommer bli det minsta missnöjd med den.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Är väldigt kluven just nu pga TVn är tänkt att användas som dator skärm. Jag kommer ha det igång iaf runt 8 timmar om dagen och Windows panelen är ju statiskt och då lär det bli inbränning med OLED. Är samtidigt väldigt sugen på den nyare modellen LG C9 som även har HDMI 2.1 vilket känns framtidssäker. Vet inte vad jag ska göra?

HDMI 2.1 är väl för LG´s och Samsung´s 8K modeller har jag för mig.

Jag tror att du behöver åka in till en affär och jämföra en LG OLED med en Samsung Qled.

Då åker du hem med LG´n sedan kan jag lova.

När det kommer till tekniken så är LCD, LCD och OLED är ersättaren.
Det kvittar om du så sätter en etikett på en LCD där det står "hyperbjörnultramegalux".
Den kommer fortfarande vara en LCD panel för det, på både gott och ont.

Jag har inte haft OLED än, men jag har och har haft flera Plasma-TV´s och folk skrek lika mycket om inbränningar där, hände inte ett skit, förutom på den första TV´n som var en Andersson från Netonnet och var en av de tidigaste konsument-plasmorna.

LG med deras OLED har idag haft så lång tid på sig att utveckla och förfina apparaterna att de idag är lika säkra som LCD.

Alla paneler kan bränna in eller skapa retention, även LCD, så inte heller med en sådan har du någon speciell 1 000 000 000% garanti att det inte händer.

Men om det händer så kommer LG att ta hand om din TV och ersätta den på plats utan tjat.

Men det har alltid varit på det här sättet.

Vi minns Plasma och gapet om inbränning där, trots att det bara handlade om ett fåtal enheter.

Vi minns hur folk sket ner sig totalt över Samsungs smartphone där ett ytterst fåtal enheter hade fått ett defekt batteri som kunde börja brinna.

Vi vet också hur det gapas om att OLED bränner in, men det gör de inte.

Men det krävs bara att ett fåtal enheter gör något när tekniken är ny för att folk skall skrämmas upp.

Då kvittar det också om tekniken utvecklas eller tillverkaren byter ut enheterna på plats, för folk kommer vara rädda ändå, även om det är obefintligt på senare generationer.

Sammanfattningen är att du är helt fri att välja mellan Samsung Qled eller LG OLED, men det du skall ha i tankarna är att båda KAN bränna in, men att ingen av dem lär göra det.

Du kommer med enkelhet kunna köpa en LG OLED och köra den med din dator utan att något kommer hända.

Men för att vara snäll mot apparaten så kan du göra något mjukare med den de första kanske 2-5 timmarna tills den fått bli lite varm i kläderna så som jag gjorde med min nuvarande plasma, och den har aldrig bränt in.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Som sagt så kommer TVn stå på iaf 8 timmar om dagen och användas som dator skärm. Bara orolig att det blir inbränning pga statiska aktivitetsfältet när TVn är på så länge anslutet till datorn Man kanske kan dölja aktivitetsfältet för och slippa inbränningen som kanske kan hända? Hur många timmar tar det för och det ska bli inbränning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Det är väl deras 8k TV och 2019 års modeller som har/kommer få hdmi 2.1. Är inte så påläst inom det.
Jag hade det bara i åtanke när jag köpte en hemmabioreciever som kunde vara "förberedd" på det.
Vet inte riktigt vad du menar vad för modell jag tänker på, jag tänker på Samsung Q9F.
Jag ångrar själv lite bittert att jag inte köpte en 65Q9F för 19.9k under black friday men snålade lite och skaffade en Sony 65XF9005, men är helnöjd med den. Q9F är bra vassare än den så därför tror jag inte du kommer bli det minsta missnöjd med den.

Menar du den modellen från Samsung i första posten?

Permalänk
Medlem

Vill ju också kunna köra HDR 10bit 4K 60Hz 4:4:4 och då krävs det HDMI 2.1 har jag för mig?

Annan fråga. Hur funkar garantin när det gäller inbränningar av OLED från LG? Byter dom ut bara TVn utan tjafs? Hur länge gäller den sortens garanti?