Intel går till Samsung för tillverkning av "Rocket Lake" på 14 nanometer

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Intel går till Samsung för tillverkning av "Rocket Lake" på 14 nanometer

Intels trångmål på tillverkningssidan får processorjätten att vända sig till Samsung, som får i uppdrag att tillverka nästkommande processorgeneration "Rocket Lake".

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004

10 kärnor! Noice. Nu börjar det!

Edit: Jag fattar fortfarande inte vilken arkitektur som jag kan köpa löst. Är det Rocket eller Tiger? Det är väl 10nm som är nästa steg?

Edit 2: Är det Tiger Lake S? Men den är inte med på road map.

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Härligt.

Snart borde man kunna gå att köpa processorer på lösvikt så mycket det finns att välja på 🤪.

9700K Asus Rog Strix Z390-i 32GB 3200MHz
1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2012

Finns det något som inte tillverkas av Samsung längre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av Ninjaflipp:

Finns det något som inte tillverkas av Samsung längre?

Ärtsoppa 😉

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Wow, vilken (ärt?)soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung S34E790C UW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av richie.f:

Wow, vilken soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Ice Lake är ju det perfekta namnet för Intels kommande CPU:er.

Djupfryst.

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av richie.f:

Wow, vilken soppa med alla produktfamiljer från Intel! Är det Rocket Lake jag ska se fram emot nu alltså? Eller Ice Lake, Tiger Lake, Comet Lake, Whiskey Lake eller Cannon Lake? Eller någon jag missat nu?

Whiskey Lake serveras just nu, Cannon Lake är nedskjuten, givet nuvarande värme blir Ice Lake blir en trevligt tillägg till dagens Whiskey och har du tur gör kombon dig till en tiger! Ingen raketforskning

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

När det gäller Intels nya processorer kan man säga att dom finns i sjön

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Ister:

Ärtsoppa 😉

Säker på att det inte är en myt?

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

2020-2021 och fortfarande 14nm. inte direkt upphetsande.

Ryzenbygge pågår 3900x/Formula XIII/Obsidian 1000D/Vattenkylning.
Väntar på ett vettigt grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sturup
Registrerad
Jan 2007

Gäääääääsp

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av FredrikMH:

Säker på att det inte är en myt?
https://i.imgur.com/aFFhEq6.jpg

Haha 😁

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Nästa processor serie blir nog Aral-lake eller Dried Up Lake kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Tempel:

När det gäller Intels nya processorer kan man säga att dom finns i sjön

En uppsjö nya processorer men tycks hamnat i djupt vatten med 10nm 😳

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HBG
Registrerad
Nov 2011

Så detta kommer alltså vara en "Fuckit Lake" som outsourcas till Samsung. Can't wait!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017

Jag fattar inte, om Intel ändå ska leja ut produktion av CPU:er till en extern tillverkare, varför då inte välja en nyare och bättre process än 14nm? Särskilt med tanke på att detta är 1,5 år i framtiden.

Är det något slags prestige där Intel fortfarande själva vill tillverka den "bästa" versionen av deras egna produkter själva?

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av pv2b:

Jag fattar inte, om Intel ändå ska leja ut produktion av CPU:er till en extern tillverkare, varför då inte välja en nyare och bättre process än 14nm? Särskilt med tanke på att detta är 1,5 år i framtiden.

Är det något slags prestige där Intel fortfarande själva vill tillverka den "bästa" versionen av deras egna produkter själva?

Det är billigare. Samsung tar säkerligen bra betalt, att tillverka själv är alltid billigast (massprod då)

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @3200Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2003

Detta inlägg har inget med själva innehållet i artikeln.
Men de senaste månaderna så har jag märkt att intresset på artiklar om Intel har dött av helt i kommentarsfältet.
Brukar vara fullt med människor som försvarar intels aggerande eller produkten de släppt, men nu helt plötsligt så är det bara kritik, kanske det är en som säger nått i stil med "Intel är bäst, amd är pest", men inte i samma utsträckning.

Blir intressant att se vart detta slutar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av HenrikM:

Men de senaste månaderna så har jag märkt att intresset på artiklar om Intel har dött av helt i kommentarsfältet.
Brukar vara fullt med människor som försvarar intels aggerande eller produkten de släppt, men nu helt plötsligt så är det bara kritik, kanske det är en som säger nått i stil med "Intel är bäst, amd är pest", men inte i samma utsträckning.

Kan ju vara för att det tidigare var massa meningslösheter om just “Aldrig köpa Intel för de är onda, AMD är goda!” trots att Intel var ohotat bäst när det kom till spelprestanda och hade en uppsjö av bra moderkortsstöd med mera. Nu verkar ju Intel inte vara ohotade längre och AMD verkar ju faktiskt lansera produkter som står sig bra på egna meriter.

De viktigaste är ju vilka produkter vi konsumenter kan köpa och i en artikel om Intelprodukter som ger AMDs diton pisk är det klart att de produkterna är lätta att “försvara”.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av HenrikM:

Det tror jag delvis beror på att Intel inte släppt något särskilt intressant utan bara Skylake på 14nm med två kärnor till om och om igen, medan resten av marknaden går framåt.

En ny arkitektur med 18% bättre ipc? Ja det kan vara intressant. Men det låter som bara lite bättre än Zen till Zen2.

En bild säger mer än tusen ord. Så här gör du för att lägga upp bilder till ditt foruminlägg.

Synpunkter på moderering eller andra frågor om siten? Välkommen att kontakta oss via Sweclockers kontaktformulär eller i feedback-forumet.