Marina högtalare smäcker.

Permalänk
Medlem

Marina högtalare smäcker.

Tjena. Har precis införskaffat mig en båt med ett högtalarsystem i. Men efter första turen vill stereon inte koppla upp till varken blåtand eller aux längre och ena högtalaren smäcker konstant.
https://youtu.be/asbO4AkT8CI
Fungerade fint när vi va o kollade på båten.
Någon som har några ideer?

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

"Techno music, the kids love it."

Alla kopplingar? Är det en utdragbar stereo?

Permalänk
Medlem

rent spontant hade jag lyft ut huvudenheten och kollat så alla kablar sitter fast och har bra kontakt, kolla jordpunkter som ärjat?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

rent spontant hade jag lyft ut huvudenheten och kollat så alla kablar sitter fast och har bra kontakt, kolla jordpunkter som ärjat?

Sitter med den i knät nu. Varm som satan på baksidan.
Kan dock inte se något som verkar off. Alla kablar verlat sitta bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

@Frexima: vad händer om du kopplar ur högtalaren som "smätter"?
och får du något ljud över huvudtaget?
funkar radion?
eller får du inget ljud hur du än gör?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Frexima: vad händer om du kopplar ur högtalaren som "smätter"?
och får du något ljud över huvudtaget?
funkar radion?
eller får du inget ljud hur du än gör?

Kopplar jag ut den slutar den.
Kan inte connecta med blåtand. Kopplar jag in aux händer ingenting. Radio får jag inte igång men tror inte där är nån antenn i båten för det
Den som smäcker blir varm på baksidan. Andra högtalaren på samma sida i båten blir också varm. Inte dom på andra sidan.
Bara 1 som smäcker dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

Förlåt men vad betyder "smäcker" i detta fall? Är det dialektalt, för ordet betyder nåt helt annat och är inte ett verb.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

@Frexima: låter som om det kanske kan vara ett jordfel? eller att huvudenheten har sagt sitt, men jag är knappast ngn expert, kollat plus och minuskablar på batteriet?

@pjäxa skulle nog beskriva att ljudet låter som om du lyssnar på ett el-stängsel för typ hästar eller dylikt ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Kopplar jag ut den slutar den.
Kan inte connecta med blåtand. Kopplar jag in aux händer ingenting. Radio får jag inte igång men tror inte där är nån antenn i båten för det
Den som smäcker blir varm på baksidan. Andra högtalaren på samma sida i båten blir också varm. Inte dom på andra sidan.
Bara 1 som smäcker dock

Skickades från m.sweclockers.com

Att det poppar eller "smäcker" sådär beror oftast på att en kabel sitter dåligt, eller att en kontakt eller liknande sitter dåligt.
Men det kan även bero på att en kabel är klämd, eller böjd kraftigt.
Jag skulle gissa på att det är det andra i ditt fall, speciellt om det fungerade tidigare, men med att båten flyttats osv, så kan något klämts mer, eller böjts konstigt.

Är kablarna lätt bytta? Sitter dom fästa, eller ligger dom bara dragna? Ibland kan man dra helt ny kabel bara genom att knyta fast den gamla i den nya, och dra igenom den nya. Men ibland är det stört omöjligt också.

Men kolla så kabeln inte ligger klämd eller böjd kraftigt någonstans.
Om du kan följa kablen, prova böj den längs med så mycket du kommer åt, för att se om du hittar vart den är dålig.
Om du inte kan byta hela längden då, så kanske du kan patcha bara den biten iaf.

Om det bara poppar när förstärkaren blivit varm, så kan det vara en transistor som är problemet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Du säger att du har flera högtalare per sida. Hur många kontakter har du in i förstärkaren? Är det bara kontakter för 2 högtalare?
Isf skulle jag absolut kolla först och främst, där kabeln grenar av, för att ge ljud i 2 högtalare.

Det lättaste sättet att se om det är en kabel, och inte förstärkaren, är helt enkelt att byta sida på kontakterna, och se om du får samma ljud på andra sidan. Eller om poppandet består i samma högtalare. Då får du reda på om problemet är i kabeln/högtalaren, eller förstärkaren.
Men eftersom du har andra problem, kan det mycket väl vara förstärkaren. Men gör denna koll först, för att se vart problemet ligger.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Frexima: låter som om det kanske kan vara ett jordfel? eller att huvudenheten har sagt sitt, men jag är knappast ngn expert, kollat plus och minuskablar på batteriet?

@pjäxa skulle nog beskriva att ljudet låter som om du lyssnar på ett el-stängsel för typ hästar eller dylikt ^^

Haha inte jag heller därav jag är här och frågar skulle också kunna tänka mig ett jordfel,
Plus och minuskablar sitter där de ska på batteriet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du säger att du har flera högtalare per sida. Hur många kontakter har du in i förstärkaren? Är det bara kontakter för 2 högtalare?
Isf skulle jag absolut kolla först och främst, där kabeln grenar av, för att ge ljud i 2 högtalare.

Det lättaste sättet att se om det är en kabel, och inte förstärkaren, är helt enkelt att byta sida på kontakterna, och se om du får samma ljud på andra sidan. Eller om poppandet består i samma högtalare. Då får du reda på om problemet är i kabeln/högtalaren, eller förstärkaren.
Men eftersom du har andra problem, kan det mycket väl vara förstärkaren. Men gör denna koll först, för att se vart problemet ligger.

Tack! Fick slut på mektid, hämta sonen på dagis men ska tillbaks imorgon igen och fortsätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Du säger att du har flera högtalare per sida. Hur många kontakter har du in i förstärkaren? Är det bara kontakter för 2 högtalare?
Isf skulle jag absolut kolla först och främst, där kabeln grenar av, för att ge ljud i 2 högtalare.

Det lättaste sättet att se om det är en kabel, och inte förstärkaren, är helt enkelt att byta sida på kontakterna, och se om du får samma ljud på andra sidan. Eller om poppandet består i samma högtalare. Då får du reda på om problemet är i kabeln/högtalaren, eller förstärkaren.
Men eftersom du har andra problem, kan det mycket väl vara förstärkaren. Men gör denna koll först, för att se vart problemet ligger.

Jag tror bara jag har 2 kablar in i mitt slutsteg men 4 högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Tack! Fick slut på mektid, hämta sonen på dagis men ska tillbaks imorgon igen och fortsätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Frexima:

Jag tror bara jag har 2 kablar in i mitt slutsteg men 4 högtalare

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men då har du 2 saker du kan prova sen iallafall.
Först byta sida på högtalarna. Kvarstår problemet på samma högtalare då, så är det kabeln eller högtalare.
Byter det sida, så är det förstärkaren.

Om du isolerar det till kabeln, så kolla alla skarvar osv först, och sen kollar du om det är någon stark böjning någonstans. (betydligt mer troligt med skarvar och kontakter dock)

Om det skulle vara så att det magiskt är bättre när du kommer tillbaka imorgon, så är det väldigt troligt att problemet kommer när förstärkaren hunnit blivit varm, och då är det förstärkaren som är vajsing förmodligen.

Lycka till

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ja men då har du 2 saker du kan prova sen iallafall.
Först byta sida på högtalarna. Kvarstår problemet på samma högtalare då, så är det kabeln eller högtalare.
Byter det sida, så är det förstärkaren.

Om du isolerar det till kabeln, så kolla alla skarvar osv först, och sen kollar du om det är någon stark böjning någonstans. (betydligt mer troligt med skarvar och kontakter dock)

Om det skulle vara så att det magiskt är bättre när du kommer tillbaka imorgon, så är det väldigt troligt att problemet kommer när förstärkaren hunnit blivit varm, och då är det förstärkaren som är vajsing förmodligen.

Lycka till

Jag tror mer på förstärkaren isåfall för grejerna blir varma. Spelaren på baksidsn blir skollhet? Och det börjar inte poppa eller vad msn ska kalla det förns allt blivit varmt. Alltså startar inte direkt som Jag slår till kraften.
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Förstärkaren är samma som slutsteg eller? Har ett extra liggandess tror jag som jag skulle kunna testa isf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Jag tror mer på förstärkaren isåfall för grejerna blir varma. Spelaren på baksidsn blir skollhet? Och det börjar inte poppa eller vad msn ska kalla det förns allt blivit varmt. Alltså startar inte direkt som Jag slår till kraften.
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Förstärkaren är samma som slutsteg eller? Har ett extra liggandess tror jag som jag skulle kunna testa isf

Skickades från m.sweclockers.com

Förstärkare kan bli väldigt varma, hur varma dom ska vara är dock frågan. Det skiljer sig från produkt till produkt.
Men oavsett prova med kablarna först o främst, för det är så lätt gjort.
Annars så har du nog problemet med förstärkaren/slutsteg. (what ever, vi förstår varandra )
Ev att den är för svag för att driva så många högtalare? Annars så brukar just att dom klickar när dom värmt upp, generellt bero på en dålig kondensator. Det ska gå att prova sig fram till med kylspray och grejer, men beror på hur händig man är, och om man tänkt laga det hela själv. Annars är det ju bara byta!

För övrigt så bör tidigare ägaren vetat om detta innan... vilket är lite svinigt och inte nämna kan man tycka.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Förstärkare kan bli väldigt varma, hur varma dom ska vara är dock frågan. Det skiljer sig från produkt till produkt.
Men oavsett prova med kablarna först o främst, för det är så lätt gjort.
Annars så har du nog problemet med förstärkaren/slutsteg. (what ever, vi förstår varandra )
Ev att den är för svag för att driva så många högtalare? Annars så brukar just att dom klickar när dom värmt upp, generellt bero på en dålig kondensator. Det ska gå att prova sig fram till med kylspray och grejer, men beror på hur händig man är, och om man tänkt laga det hela själv. Annars är det ju bara byta!

För övrigt så bör tidigare ägaren vetat om detta innan... vilket är lite svinigt och inte nämna kan man tycka.

hmmh, okej, men då byter jag bara kablarna i slutsteget med varandra först då???
Är ju redit mekigt att gå in och börja rota i kablarna då dom sitter väldigt jobbigt åtkommet ^^
Annars får jag la åka o köpa ett nytt slutsteg på biltema som förhoppningsvis håller iallafall denna sesongen
TACK åter igen!!

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

Hittade nu att 2 säkringar hade gått på slutsteget. Båda 2. Åkte o köpte nya och dom smäller så fårt jag sätter i dom nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

Nu smäller inte säkringarna men problemet kvarstår tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem

Verkar som att själva högtalarna inte är kopplade till slutsteget utan bara basen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frexima:

Hittade nu att 2 säkringar hade gått på slutsteget. Båda 2. Åkte o köpte nya och dom smäller så fårt jag sätter i dom nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan det vara så att slutsteget är för klent helt enkelt.
Eller att det är något fel på det. Man kan ju sätta i aningen starkare säkringar och prova om man vill, men slutsteget är ju designat för en specifik säkring, så att leka med det kommer ju med en del risker.

Jag hade bytt ut det om jag vore du. Kanske kan hitta ett billigt på blocket?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Då kan det vara så att slutsteget är för klent helt enkelt.
Eller att det är något fel på det. Man kan ju sätta i aningen starkare säkringar och prova om man vill, men slutsteget är ju designat för en specifik säkring, så att leka med det kommer ju med en del risker.

Jag hade bytt ut det om jag vore du. Kanske kan hitta ett billigt på blocket?

Vi har nu löst problemet. Högtalarna var kopplade direkt till stereon. Stereon som var problemet. Vi köpte en ny och stoppade in och nu funkar det fint! Tack så hemskt mycket alla för alö hjälp!! Ni satte lig på rätt väg iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel core i7 5820k
Moderkort: Asus X99-S
Grafikkort: Zotac Gtx 980
Ram: Corsair 16gb Vengance