Skadad sidopanel p.g.a. monteringsfel - Rimlig kompensation/prisreduktion?

Permalänk

Skadad sidopanel p.g.a. monteringsfel - Rimlig kompensation/prisreduktion?

Köpte en ny dator för 30000kr med ett chassi för 2000kr (Be Quiet - Dark base 700) av en ledande leverantör.

Vid mottagande av leverans noterade jag att bakre sidopanelen var felaktigt moneterad, mittersta haken däruppe satt inte i spåret. Till följd av detta hade en hake i det närmaste gått av och två hakar deformerats. Översta skruven där bak satt lite snett och gick inte att skruva med handkraft som brukligt. (Antar att skadorna uppstått under leverans på grund av felmonteringen.)

Efter en stunds mekande lyckedes jag fixa till de deformerade hakarna, montera panelen korrekt och med lite våld fick jag även baksidans övre skruv på plats.

Tänker nu att det är krångligt att hålla på att returnera för en sån här grej så rimligare med kompensation/prisreduktion.

Frågan är hur mycket som är rimligt?

Lite bilder på skadorna

stavfel
Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag typ 10-15% av chassits värde. Det verkar ju ändå som att du löst det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller bara be att få en ny sidopanel?
Att tumskruvar inte går att skruva för hand är inte ovanligt, kan knappt tänka på en dator jag har byggt genom åren där allafall inte en av tumskruvarna var trögare än sirap på pluto.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@martenmania: Pratar inte om vad som är rimligt eller vad jag anser att du har rätt till men skulle tippa att de kommer erbjuda dig en ny sidopanel, alt. Nytt chassi.

Tänk på att vara trevlig med personen du har en dialog med när du kontaktar dem, de är knappast den som har monterat slarvigt och är du otrevlig kan de göra bara de som det förväntas av chefen.

Tror däremot inte att du kan räkna med några pengar tillbaka ifall de har möjlighet att skriva av det som fabrikationsfel och skicka ny panel kostar de dem inte en spänn utan täcks av tillverkaren.

Skulle det varit en mindre firma kan jag däremot tänka mig att det kunde vara ett alternativ.

*edit, skruvar kan kärva en hel del ibland. Skulle själv ha satt en pytteliten mängd fett på gängen och skruvat fast sen lös och torkat bort det eventuella fettet du kan efteråt.

Permalänk

Borde naturligtvis nämnt att det handlade om ett eget bygge där leverantören byggde datorn till mig.

Gällande skruven så satt den c:a 10 grader snett. I och med att sidopanelen var utbuktad på ovankanten så bldas det tryck och vridmoment på den.

Permalänk
Föredetting

Din "kompensation" består rimligen i att låta återförsäljaren rätta till sitt fel, eller att nyttja din ångerrätt. Det återförsäljaren förmodligen kommer göra är att byta chassi.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Din "kompensation" består rimligen i att låta återförsäljaren rätta till sitt fel, eller att nyttja din ångerrätt. Det återförsäljaren förmodligen kommer göra är att byta chassi.

Frakt fram och tillbaka på ett 20kg paket, nytt chassi samt nymontering och admistration kostar återförsäljaren uppskattningsvis 2500kr-3000kr. Betydlig mer än vad som jag anser vara rimlig kompensation.

stavfel
Permalänk
Medlem

Ny sidopanel är väl rimligt eller skicka tillbaka datorn och få en ny. Något annat anser jag inte är nödvändigt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenmania:

Efter en stunds mekande lyckedes jag fixa till de deformerade hakarna, montera panelen korrekt och med lite våld fick jag även baksidans övre skruv på plats.

Frågan är hur mycket som är rimligt?

Lite bilder på skadorna

Ingenting.
Du har tagit emot produkten, upptäckt skadan och sedan åtgärdat den själv om jag förstår dig rätt?

Butiken kan ju inte veta hur stor skadan var från början, om du förvärrat den eller helt enkelt orsakat den.
Varför kontaktade du dom inte direkt och meddelade att datorn var skadad och behövde åtgärdas?
Det är ju inte ditt bekymmer vad det kostar dem i fraktkostnad mm utan det är ju det normala tillvägagångssättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Olsson80:

Ingenting.
Du har tagit emot produkten, upptäckt skadan och sedan åtgärdat den själv om jag förstår dig rätt?

Sidopanelen är fortfarande skadad. Lyckades fixa till de deforformerade hakarna så pass att de gick i spåren.
Haken som var nästan av gick av vid montering.

Citat:

Butiken kan ju inte veta hur stor skadan var från början, om du förvärrat den eller helt enkelt orsakat den.

Det kan dom ju aldrig veta oavsett. Jag fotodokumementarade såklart innan jag gjorde något.

Citat:

Varför kontaktade du dom inte direkt och meddelade att datorn var skadad och behövde åtgärdas?

Öppnade paketet lördag kväll, mailkontakt på söndagen med foto.

Citat:

Det är ju inte ditt bekymmer vad det kostar dem i fraktkostnad mm utan det är ju det normala tillvägagångssättet.

Ett bekymmer är att jag blir utan dator i kanske två veckor vilket jag bedömmer vara en större olägenhet än själva skadan. Men skall det innebära det jag inte får nån ersättning alls?

Permalänk

Det rimligaste borde ju vara att ÅF skickar ut en ny sidopanel till dig. Problemet löst.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenmania:

Frakt fram och tillbaka på ett 20kg paket, nytt chassi samt nymontering och admistration kostar återförsäljaren uppskattningsvis 2500kr-3000kr. Betydlig mer än vad som jag anser vara rimlig kompensation.

Nej det kostar inga 2500-3000kr att åtgärda.

Säljaren har rätt att åtgärda felet hur de sedan vill lösa det får du ta med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej det kostar inga 2500-3000kr att åtgärda.

Säljaren har rätt att åtgärda felet hur de sedan vill lösa det får du ta med dem.

Om det inte kostar runt 2500-3000 vilket jag tycker låter fullt rimligt, vilken siffra handlar det då enligt dig, ett par hundra?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Ja, jag inser att det det var dumt att åtgärda utan att kontakta ÅF först.
(Eller kunde man ju möjligen åtgärdat men bara berättat om skadan )

Skrivet av Cyber Judas:

Det rimligaste borde ju vara att ÅF skickar ut en ny sidopanel till dig. Problemet löst.

Håller med och ÅF har också erbjudit en ny. Slog mig dock precis att Windowsnyckeln sitter klistrad på orginalet, så det innebär ju också en mindre oangelägenhet för mig. Eller går den att pilla loss utan att det går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martenmania:

Ja, jag inser att det det var dumt att åtgärda utan att kontakta ÅF först.
(Eller kunde man ju möjligen åtgärdat men bara berättat om skadan )

Håller med och ÅF har också erbjudit en ny. Slog mig dock precis att Windowsnyckeln sitter klistrad på orginalet, så det innebär ju också en mindre oangelägenhet för mig. Eller går den att pilla loss utan att det går sönder?

Du kan pilla loss klistermärket utan problem. Alternativt fotar du det och sparar bilden så slipper du ha ett fult klistermärke på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com