IPS eller TN? Asus PG279Q eller PG278QR?

Permalänk
Medlem

IPS eller TN? Asus PG279Q eller PG278QR?

ASUS ROG Swift PG279Q IPS
ASUS ROG Swift PG278QR TN

Vilken bör jag välja av dessa 2?

Förtydligade modellnamn samt ändrade rubriken från "Vilken gaming skärm ska jag välja?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Du menar PG278QR ?

IPS har bättre betraktningsvinklar och bättre kontrast/färger osv.
TN har snabbare pixlar så mindre eftersläp. Är även lite billigare.

Beror på vad du prioriterar och vad du ska använda den till.

Permalänk
Medlem

Spelar rätt mycket fps... Sugen på ips och undrar om skillnaden mellan 1ms och 4 ms verkligen har betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Silenz:

Spelar rätt mycket fps... Sugen på ips och undrar om skillnaden mellan 1ms och 4 ms verkligen har betydelse.

Återkommande bild från Guiden till bildskärmar, avsnitt 19: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Oklar om Dell S2715DG har exakt samma panelmodell och kretsuppsättning som PG278QR, men det är i alla fall samma typ av panel. Är inte så många som tillverkar dessa och modellerna är ungefär jämngamla.

Permalänk
Medlem

ips alla dar i veckan om du har råd. skillnaden mellan 1 och 4 ms är ju minimal och tror ärligt väldigt få människor verkligen känner skillnad på det, vare sig om dom säger att dom gör det eller inte. VA panel fungerar även bra anser jag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

tror ärligt väldigt få människor verkligen känner skillnad på det

Handlar mer om att bilden blir suddigare vid snabba rörelser än att "känna" fördröjningen när man pratar ms på pixlars responstid. Av bilden ovan att döma så verkar ju skillnaden inte vara direkt stor dock i det här fallet och då låter ju IPS som ett bättre val.

Permalänk
Medlem

En sak man ska vara medveten om är IPS glow lotteriet, du kan ha otur och det är extremt mycket returer på just PG279Q om du kollar på exempelvis Webhallen.
Jag valde PG278QR pga det samt lite pga att prislappen var 1500 mindre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta till augusti så kommer LG ut med en 27 tummare med IPS som ska vara den första IPS panelen med "1ms" g2g. Kan vara värt att vänta på recensioner och se hur stor skillnad detta gör mot de andra IPS skärmarna som alla kör med en panel från samma tillverkare.

Att "1ms" g2g gör stor skillnad kanske inte stämmer, men har vi tur har LG lite bättre QC.

Permalänk
Medlem

IPS skulle jag säga, är väldigt nöjd med min predator skärm! Men... Då jag gillar snabba fps spel och sänker upplösningen i dessa från 1440p till 1080p så blir det ännu suddigare.. Därav funderar jag på att byta ner mig i upplösning tyvärr. Hade jag bara spelat och inte streamat så är det lugnt, men skall jag göra både så behöver jag gå ner i upplösning lite då jag använder nvenc codec.