Permalänk
Medlem

Söger bara så här, PC2 e fan bäst!
Trots de typiska buggarna som spökar sms spel så ser jag fram emot varje race, å tar mig igenom buggarna om de dyker upp.
AC, well om jag inte hittar en server med den bilkombon jag e sugen på så stänger jag av det, borde la säga en del om spelet.

Sen älskar jag när man börnar med säg caterham 7 å man valt sommar däck å man ställer uupp bilen i varje kurva, sen kommer regnet å man börnar förbi alla de som i princip gjorde 8or mot en när det var torrt. I love it!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Nu har dom släppt demo:
https://www.projectcarsgame.com/demo.html
PS4/PC/Xbone

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner demon igår och hade skitkul! Det var några år sedan sist jag körde bilspel så det behövdes någon timme att komma igång men sedan flöt det på bra och jag kunde plocka bort en del hjälpmedel. Riktigt imponerade grafik och härligt ljud, blir definitivt ett köp när titeln dyker upp på rea.
Hur aktiv är egentligen onlinedelen? Vore trevligt om man kunde rejsa under hyfsat ordnade former men ändå inte så överseriöst som det blir med iRacing.

edit: Halva priset på Steam-rean

Permalänk
Medlem

Köpte detta för typ 3 dar sen , kommer från flera år av Assetto Corsa , tycker det är bättre i det mesta.
Mycket snyggare (iofs nyare med) , bättre däckfysik, känns som bilen beter sig på ett mer riktigt sätt vad gäller när den släpper och hålla driften genom kurverna.
Det jag tycker är mindre bra är den dåliga tillgången på roadcars, då jag gillar det mer, har förälskat mig i Mitshubishi evo , (den minsta, kommer inte ihåg modellen nu VIII?) och att inte TouristenFarthen finns med, vilket i mitt tycke är det bästa med AC.
Så roligt att dra runt på nurburgring mot massa andra i "normala" bilar.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

Nu har den här tråden varit inaktiv i över ett år, men eftersom jag fortfarande spelar en hel del Project Cars 2 tänkte jag dela några små tips som kan förhöja upplevelsen ytterligare eller kanske väcka liv i spelet igen.
Det finns mängder med inställningar att pilla på, både hjälpmedel och visuellt men även för Force Feedback som kan göra stor skillnad för känslan i spelet.

Här är några av mina personliga inställningar och kanske förslag.

Ratt&Pedaler:

  • Kalibrera ratt och pedaler (jag kör soft-lock på 900 grader)

  • Använd custom force feedback-profil [PC] (Jack Spade har många bra, nu kör jag en egen variant på Ultimate Custom FFB)

  • Ändra FFB-inställningar beroende på bil: Gain, Volume, Tone, FX. (t.ex. Gain: 100, Volume: 50, Tone: 75, FX: 40)

  • Throttle Sensitivity (Jag har sänkt min till 40 för att inte få lika mycket power i början)

Ljud&Bild&Känsla:

  • Använd Helmet view eller Cockpit view (Jag använder Helmet view för att få fler inställningsmöjligheter)

  • FOV (använd en FoV Calculator för att räkna ut din rätta fov)

  • Testa Look to Apex (jag kör 42)

  • Höj ljudet från Däck och Track Surface (för att få mer information om grepp)

  • Stäng av så mycket hjälpmedel som möjligt för att få en mer realistisk känsla

  • För att lära mig nya banor brukar jag till en början använda Driving Line

Övrigt:

  • Info om banor

  • Info om bilar & ffb

  • Jag använder Logitech G29 men är inne på att skaffa Fanatec CSL Elite+ inom kort

Det här är som sagt några av mina personliga inställningar efter mina preferenser och utrustning och det finns mängder med fler saker man kan pilla på efter eget tycke och smak, men hoppas detta kanske är till nån hjälp.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Sitter också med en G29 ska testa Ultimate Custom FFB och de andra tipsen för ratten. Testade en sådan där FOV kalkylator förut men det kändes som jag hamnade med näsan mot framrutan och tunnelseende. Hade säkert funkat bättre om jag hade haft en ultrawide skärm.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

@galaXy:
Shit det där lät ju tokintressant! Det måste jag prova, jag känner att det är dags att damma av PC2 och G920 ratten var länge sen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@galaXy: Testade med "Ultimate Custom FFB - Pure Feel" och "Jack Spade - stan mid comp" profilerna och min G29:a väsnas å det grövsta när jag åker över kurbs. Har du upplevt samma problem? Förslag på fix? Ska testa fler profiler kanske funkar bättre med andra.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Tack för tipsen. Sitter också med en G29 ska testa Ultimate Custom FFB och de andra tipsen för ratten. Testade en sådan där FOV kalkylator förut men det kändes som jag hamnade med näsan mot framrutan och tunnelseende. Hade säkert funkat bättre om jag hade haft en ultrawide skärm.

Just det det glömde jag nämna.
En annan väldigt relevant inställning att justera är Seat Position. Upp, ner, fram, bak och tilt. Det måste man göra för varje bil också, jag har snabbknappar på ratten för att få till rätt sittställning.
Man måste vänja sig vid nya "rätta" foven, men det kommer i slutändan göra dig snabbare

Skrivet av dabo86:

@galaXy: Testade med "Ultimate Custom FFB - Pure Feel" och "Jack Spade - stan mid comp" profilerna och min G29:a väsnas å det grövsta när jag åker över kurbs. Har du upplevt samma problem? Förslag på fix? Ska testa fler profiler kanske funkar bättre med andra.

Ja precis det har jag också upplevt, men jag tror jag fått bukt med det genom att utgå från standard custom filen och sen lagt in värden från Ultimate ffb, jag kan dela den när jag sitter på speldatorn.

Skrivet av Don_Tool:

@galaXy:
Shit det där lät ju tokintressant! Det måste jag prova, jag känner att det är dags att damma av PC2 och G920 ratten var länge sen

Kul! Hoppas det kan väcka nytt liv i PC2 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Just det det glömde jag nämna.
En annan väldigt relevant inställning att justera är Seat Position. Upp, ner, fram, bak och tilt. Det måste man göra för varje bil också, jag har snabbknappar på ratten för att få till rätt sittställning.
Man måste vänja sig vid nya "rätta" foven, men det kommer i slutändan göra dig snabbare

Ja det kanske blir bättre när man vant sig men jag har svårt för att köra när jag inte ser något åt sidorna, ser varken andra bilar eller banan vid tvära kurvor. Ska testa att justera seat position.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Ja det kanske blir bättre när man vant sig men jag har svårt för att köra när jag inte ser något åt sidorna, ser varken andra bilar eller banan vid tvära kurvor. Ska testa att justera seat position.

Jag håller med, det kan bli lite mer begränsat beroende på skärm, men kör du helmet cam och look to apex så blir det bättre i tvära kurvor.
Jag kör snabbknappar för att titta höger och vänster samt "indikationspilar" som visar vart andra bilar är bakom en.
Mer optimalt som vissa kör är ju 3 skärmar eller VR, men det har ju sina nackdelar också såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Om man som jag, inte investerat i en ratt - måste man köra "opposite lock" eller stabilisering för att ens kunna framföra vissa bilar utan att bilen snurrar? Haft spelet länge nu, men ger upp varje gång. Tog en paus och är nu tillbaka. Så surt bara när det kommer ohämbara (blev ett ord nu) snurrningar.

Ja - det ska spelas med ratt, såklart är det så. Men nu har jag inte det...

Tack p f h.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Om man som jag, inte investerat i en ratt - måste man köra "opposite lock" eller stabilisering för att ens kunna framföra vissa bilar utan att bilen snurrar? Haft spelet länge nu, men ger upp varje gång. Tog en paus och är nu tillbaka. Så surt bara när det kommer ohämbara (blev ett ord nu) snurrningar.

Ja - det ska spelas med ratt, såklart är det så. Men nu har jag inte det...

Tack p f h.

Kör du med kontroll? I så fall är det nog mest träning som behövs, kanske framförallt att ha disciplin på gasfingret (antar att du gasar med trigger-knappen eller vad de nu kallas).

Personligen tycker jag att så länge man inte kör en "riktig" simulator som t.ex. iRacing så ska man ha inställningar som gör att man uppskattar spelet, även om det betyder att man fuskar lite. Så svälj egot och aktivera lite stödfunktioner om det gör att du uppskattar spelet mer.

Det är ju dessutom så att många banbilar har assisterande funktioner i verkligheten...

Permalänk

@Trunk: Hej! Ja, jag kör vidare så här. När det blir svårare än i verkligeheten så ska man så klart "få" köra med lite fusk. Sen undrar jag om verkligen alla bilar är så korrekt simulerade; vissa gatbilar är bara...underliga. Men kör opposite lock på. Däremot gillar jag att ha verklig traction och allt det andra, dvs inte mer än bilen har.

Har faktiskt provat med ratt och då blev det för seriöst..haha..i vart fall för mig. =P

Tack för infon!

....undrar hur många du retade upp genom att inte kalla PC2 "riktig simulator". Haha... =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

@galaXy: Testade med "Ultimate Custom FFB - Pure Feel" och "Jack Spade - stan mid comp" profilerna och min G29:a väsnas å det grövsta när jag åker över kurbs. Har du upplevt samma problem? Förslag på fix? Ska testa fler profiler kanske funkar bättre med andra.

Jag har bytt ratt till en Fanatec CSL Elite+ så jag kan inte testa hur det blir på G29an, men nu har det kommit ut en ny Custom-FFB som jag tycker är helt fantastisk! Det är en klar förbättring från de tidigare jag har testat.

Christiaan's Pure FFB, han har gjort specifika filer för kugghjuls-rattar (G29) och bältes/DD-rattar (Fanatec m.m.).
Den är fortfarande under utveckling så det kan vara intressant att läsa i tråden hur användare själva upplever den och hur de har gjort egna ändringar i filen osv.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

PCars 2 har lockat mig tillbaka till sim-racing. Körde mycket LFS och Richard Burns Rally för många år sedan. Plötsligt börjar jag få rekommendationer på Youtube från simracers, så jag blev lite sugen på att köra igen. Och nu sitter jag och nöter PCars 2 med en nyinköpt Logitech G29...

Verkligen ett suveränt lir och den simracer som känns bäst av alla jag testat. Det enda som stört mig lite hittills är att varvtiderna är lite väl optimistiska. Verkar vara 2-3 sekunder snabbare än verkligheten. En del av det kanske går att förklara med att det är mycket lättare att satsa 110 procent i en sim, men en annan del är att bilarna antingen accelererar för bra eller har lite för mycket grepp.

Håller t.ex. på med Clio Cup nu (sjukt roliga bilar för övrigt) och har nött Brands Hatch Indy. Har kört på ~53,5s som bäst. Tror jag kan få ned det till under 53s med lite mer träning och då börjar vi komma in på tider som är bra i verkligheten. Rekordet i verkligheten tror jag är ~51.8s. Sen jämför man det med PCars2 rekord... 50.031s.

Det positiva är dock att bromspunkter, spårval och hur bilen beter sig stämmer väldigt bra med verkligheten. Det här för mig dock in på något som är mindre bra...

AI;n. Vad hände där liksom? Körde de första turneringarna med AI;n på 30. Det blev snabbt för enkelt så till Clio Cup ställde jag upp den till 50. Nu är jag helt sist i kvalet och då kör AI;n på låga 52s - hur snabb är den då på högsta svårighetsgraden? - men samtidigt är den inte alls lika bra när det kommer till ett race. Känns lite som den bara går på räls och inte kan hantera något annat.

Permalänk
Medlem

Det går pusha hårdare i simracing mekanikerna arbetar gratis på sekunden. Du har alltid råd med nya sulor och ibland kan du ta bort däckslitage helt och hållet genom magiska krafter. Du har också kontroll över väder vind och väggrepp. Samt jag vet inte om de räknar med ev plusvikt på föraren

Länge sen hag körde p cars 2. Hade jättekul med formula rookie men sen testade jag för många dåliga bilar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Visst går det att pusha hårdare, men det går bara att pusha så mycket innan man förlorar tid. Sen får man väl anta att varvrekorden i verkligheten är satta under goda förutsättningar.

Jag har inte hittat några dåliga bilar än. Eller, ja... vanliga Honda NSX är buggad och ger mig 9 växlar och en maxhastighet på 134km/h. Annars är det fantastiskt hur de lyckats göra bilarna unika och hur lika de är verkligheten.

Permalänk
Medlem

Förhållandena är ju sällan ideala. Och föraren kan inte bara ta en ny bil om han kvaddar den han har. Sedan irl får inte förarna helt obegränsat med körtid heller för att nöta in en bana och får kanske kompromissa körställning dessutom. Finns en massa faktorer varför vi bör vara snabbare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Förhållandena är ju sällan ideala. Och föraren kan inte bara ta en ny bil om han kvaddar den han har. Sedan irl får inte förarna helt obegränsat med körtid heller för att nöta in en bana och får kanske kompromissa körställning dessutom. Finns en massa faktorer varför vi bör vara snabbare

Nej, förhållandena är sällan ideala och du kan inte testa gränserna om och om igen genom att kvadda bilen. Att tiderna är lite bättre i en sim är inget konstigt, men tiderna här är ganska mycket bättre. I verkligheten finns också vissa fördelar, som att ha ett helt team av proffs bakom sig för att förbättra tiderna - däribland ingengörer som kan ställa in bilen och hitta kreativa lösningar. Racingförare idag spenderar också mycket tid i simulatorer.

Generellt ser varvtiderna i PCars 2 helt enkelt lite för bra ut, även med hänsyn taget till att det inte råder fara för liv och hälsa eller stora ekonomiska kostnader. Som mitt tidigare exempel, nästan 2 sek i Clio Cup på Brands Hatch Indy när man redan pressar på gränsen är mycket (om du har kvar spelet så testa - när man hittat bra spår och tempo är det inte lätt att vinna tid på en så kort bana).

Sen ska det väl tilläggas att det inte nödvändigtvis gör PCars 2 dåligt. Verkar annars finnas en vanlig missuppfattning att svårighetsgrad är indikativt på hur bra en sim är, vilket såklart är nonsens. PCars 2 är dock väldigt realistiskt, samtidigt som det generellt kan gå lite för snabbt.

Permalänk
Medlem

Apropå saker jag inte gillar med PCars 2... Kanske de största felen, i min mening, är avsaknaden av telemetri och att replay-funktionerna suger.

Finns telemetri-appar som fixar det problemet, men de flesta kostar pengar. Jag kör pCars Telemetry som är gratis och funkar bra... förutom att det saknar data för banorna. Men, det går att fixa med tålamod och annars är infon detaljerad. Att funktionaliteten inte finns direkt i spelet är dock pinsamt för en sim. Jag menar, ska vi sträva efter realism borde ju någon smart jävel installerat sensorer på bilen för att sedan kunna analysera vad som händer vid körning. Alla seriösa racingteam jobbar så. Och varför kan jag inte bara se mina bästa tider jag kört? Jag menar, förutom "hot laps".

Replays har jag inte hittat någon bra lösning för. Visst går det att spara efter en "session", förutom "free practice", men även då är kontrollerna helt värdelösa. Jag menar, prova köra ett kval i 30 minuter och sen titta på det snabbaste varvet. Hur tänkte utvecklarna där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, förhållandena är sällan ideala och du kan inte testa gränserna om och om igen genom att kvadda bilen. Att tiderna är lite bättre i en sim är inget konstigt, men tiderna här är ganska mycket bättre. I verkligheten finns också vissa fördelar, som att ha ett helt team av proffs bakom sig för att förbättra tiderna - däribland ingengörer som kan ställa in bilen och hitta kreativa lösningar. Racingförare idag spenderar också mycket tid i simulatorer.

Generellt ser varvtiderna i PCars 2 helt enkelt lite för bra ut, även med hänsyn taget till att det inte råder fara för liv och hälsa eller stora ekonomiska kostnader. Som mitt tidigare exempel, nästan 2 sek i Clio Cup på Brands Hatch Indy när man redan pressar på gränsen är mycket (om du har kvar spelet så testa - när man hittat bra spår och tempo är det inte lätt att vinna tid på en så kort bana).

Sen ska det väl tilläggas att det inte nödvändigtvis gör PCars 2 dåligt. Verkar annars finnas en vanlig missuppfattning att svårighetsgrad är indikativt på hur bra en sim är, vilket såklart är nonsens. PCars 2 är dock väldigt realistiskt, samtidigt som det generellt kan gå lite för snabbt.

Fast i simmarna kan vi ju pilla med allt och testa extremt mycket snabbare än vad mekanikerna hinner med. Det är ju bättre om du själv som vet hur du vill ställa in bilen har kunskap och pilla allt själv. Jag är inte snabb med andras setups då jag har min körstil

Nu snackar jag generellt kan absolut tänka mig att bilar är för snabba i P Cars 2. Kan inte åminna mig någon sim där varvtiderna inte är bättre så p cars 2 är ingen ensam om det direkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast i simmarna kan vi ju pilla med allt och testa extremt mycket snabbare än vad mekanikerna hinner med. Det är ju bättre om du själv som vet hur du vill ställa in bilen har kunskap och pilla allt själv. Jag är inte snabb med andras setups då jag har min körstil

Nu snackar jag generellt kan absolut tänka mig att bilar är för snabba i P Cars 2. Kan inte åminna mig någon sim där varvtiderna inte är bättre så p cars 2 är ingen ensam om det direkt.

I PCars 2 kan du absolut inte pilla med allt. Det är begränsat beroende på bil, vilket för övrigt är helt rätt. Verkligheten är för all del också begränsad men bra igengörer kommer garanterat vara bättre än dig eller någon racingförare när det kommer till att justera bilen. Riktig racing är dessutom full av exempel på hur ingengörer hittat kreativa lösningar i gråzonen för vad som är tillåtet. Typ som Formel 1 för länge sedan, minns inte vilket år det var, där ett team installerat en extra bromspedal för bakhjulen vilket fungerade som en primitiv form av traction control. Det blev förbjudet strax efter att det upptäcktes. Finns massor av sådana exempel, men det hålls hemligt tills det upptäcks eftersom ingen vill ge ifrån sig sina hemligheter och få dem bannade av i en uppdatering av regelverket.
Och nej, om du inte har jävligt bra koll hur du ska ställa in bilen är det garanterat bättre att ha en skicklig ingengör som gör det. Föraren själv må ha viss koll på hur bilen funkar men den kollen tjänar snarare till att berätta för ingengören vad som är fel. Sen har du inte alls samma frihet i en sim som i verkligheten, även om regelverket är strikt.

Jag har inte grävt jättedjupt i ämnet men jag tror Assetto Corsa faktiskt är långsammare än verkligheten. Observera att det inte betyder att det är mer realistiskt än PCars 2. AC har såvitt jag vet mindre avancerad fysik och vissa bilar är ofattbart dåliga. FM7 verkar vara långsammare än både AC och Pcars och det är långt ifrån att vara lika realistiskt som något utav dem. Så, varvtider är inte det mest avgörande av vad som gör en sim realistisk (FM7 aspirerar förvisso inte till att vara en riktig sim, såvitt jag vet, men iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

AI;n. Vad hände där liksom? Körde de första turneringarna med AI;n på 30. Det blev snabbt för enkelt så till Clio Cup ställde jag upp den till 50. Nu är jag helt sist i kvalet och då kör AI;n på låga 52s - hur snabb är den då på högsta svårighetsgraden? - men samtidigt är den inte alls lika bra när det kommer till ett race. Känns lite som den bara går på räls och inte kan hantera något annat.

Har upplevt samma, hamnar långt ner i kvalet och sedan i racet går det mycket bättre men det kan vara svårt att ta sig upp till första plats med tanke på den dåliga startpositionen.

Har börjat fundera på ifall min bil är inställd för race under kvalet och att jag på grund av det inte kan krama ur max under ett varv. Men jag har så dålig koll på alla inställningar så jag vågar aldrig röra något.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Tanka ur, rätt balans gällande downforce, bromstryck, bromsbalans som passar din körstil, utväxling, däck resten ger bara tiondelar

Ain klarar inte av trafik. Minns inte om p cars 2 har gummiband också.

AI är svårt är bara raceroom där jag lyckats bli riktigt imponerad emellanåt där de känts mänskliga. Men de är lite klurigt kalibrera. Och vissa serier fungerar bättre än andra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Har upplevt samma, hamnar långt ner i kvalet och sedan i racet går det mycket bättre men det kan vara svårt att ta sig upp till första plats med tanke på den dåliga startpositionen.

Har börjat fundera på ifall min bil är inställd för race under kvalet och att jag på grund av det inte kan krama ur max under ett varv. Men jag har så dålig koll på alla inställningar så jag vågar aldrig röra något.

Jag är generellt väldigt konservativ med att ändra på bilen. Dåliga tider beror med största sannolikhet på föraren och inte på bilen. Man måste lära sig bilen och banan väldigt väl innan det går att vinna något på att ändra inställningar.

I Clio Cup lyckades jag med 0,5s ifrån varvrekordet (i verkligheten, inte spelet) på Brands Hatch under race. Då har jag endast sänkt bilen ett par snäpp och en aning mjukare framvagn. Samt anpassat mängden soppa i tanken, förstås. Det lustiga är dock att då kvalade jag på tredje plats efter att ha satt AI;n på 40, men i racet var jag klart snabbare. Efterföljande race orkade jag inte sitta och nöta. Kvalade sist och vann ganska enkelt.

Just nu håller jag på att försöka förstå mig på Formula C. Som jag kör vill bilen bara understyra utav helvete, för att sen släppa bakvagnen så den inte går att rädda. Vet inte vilken körteknik som krävs för dessa bilar.