Permalänk
Medlem

Hosta min egen DNS server

Hej!

Jag vill hosta en egen publik DNS server som ska vara auktorativ för min domän.

Jag har Telia som ISP idag, och efter att ha spårat på routerns utsida har jag sett att ingen trafik går fram på port 53. Efter ett par mail med förvirrade kundtjänstmedarbetare fick jag reda på att Telia spärrar all trafik ut mot slutkund på port 53 för att undvika DNS amplification attacker. Detta har de gjort sedan 2014.

Jag hörde mig för med Bahnhof, men tydligen blockerar även de port 53, förmodligen av samma anledning.

Min DNS server kommer bara att svara på frågor om min egen domän, och kommer ha forwarders, root-hints och rekursion avslaget, och bör alltså inte ens kunna missbrukas för DNS amplification.

Min fråga är om någon känner till någon ISP som inte blockerar trafik på port 53 ut mot kund? Är det någon här som nyligen lyckats hosta sin egna publika DNS server i en svensk ISP's nät?

mvh,

Gustav

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en öppen publik DNS server? Sätt upp subbdomäner för de maskiner du vill komma åt med DDNS eller hosta en hemsida. Ser ingen som helst anledning att ha en egen publik DNS server.

Vad försöker du göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att skaffa ett företagsabonnemang ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ownit tillåter att man hostar DNS-server hemma efter man kontaktat dem så de kan verifiera att man vet vad man håller på med.

Skrivet av tearzyo:

Varför vill du ha en öppen publik DNS server? Sätt upp subbdomäner för de maskiner du vill komma åt med DDNS eller hosta en hemsida. Ser ingen som helst anledning att ha en egen publik DNS server.

Vad försöker du göra?

Kul att hosta allmänt bös hemma istället för att lämna allt det roliga åt någon annan? Bra sätt att lära sig mer om DNS? (förutsatt att man redan kan nog för att inte råka hosta en ADoS-server istället för DNS-server)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ser inte fördelen för dig att ha en public dns hemma.
Är det för att leka/testa/exp?

Om du är seriös med det så måste du nog skaffa ett företagsabonnemang åtminstone.

Annars så kan du väl lägga upp en vpn server som du loggar in på och på så sätt använda dig utav en egen lokal dns

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ownit tillåter att man hostar DNS-server hemma efter man kontaktat dem så de kan verifiera att man vet vad man håller på med.

Kul att hosta allmänt bös hemma istället för att lämna allt det roliga åt någon annan? Bra sätt att lära sig mer om DNS? (förutsatt att man redan kan nog för att inte råka hosta en ADoS-server istället för DNS-server)

Perfekt, tack! Ska kolla med dem.

Du har också rätt i varför jag vill hosta mina egna grejer, för att lära mig och för att det är roligt! Jag jobbar som sysadmin, och att ha ett eget litet "testlabb" som ingen halshugger mig för om det ligger nere en dag är bra för inlärningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ownit tillåter att man hostar DNS-server hemma efter man kontaktat dem så de kan verifiera att man vet vad man håller på med.

Kul att hosta allmänt bös hemma istället för att lämna allt det roliga åt någon annan? Bra sätt att lära sig mer om DNS? (förutsatt att man redan kan nog för att inte råka hosta en ADoS-server istället för DNS-server)

En lokal DNS server kan hosta allt "bös" hemma, så ser verkligen inte poängen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vad som är problemet. Det går ju att sätta upp en lokal DNS-server. Det enda som är spärrat är ju möjligheten att nå den utifrån.

Det är väl inte tanken att sätta upp en publik DNS-server som alla kan nå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

En lokal DNS server kan hosta allt "bös" hemma, så ser verkligen inte poängen

Skrivet av Hubertus:

Jag har lite svårt att förstå vad som är problemet. Det går ju att sätta upp en lokal DNS-server. Det enda som är spärrat är ju möjligheten att nå den utifrån.

Det är väl inte tanken att sätta upp en publik DNS-server som alla kan nå?

TS vill ju hosta en auktoritativ DNS-server för sin domän. Givetvis vill han att man ska kunna göra uppslag på hans domän utan att vara ansluten till hans lokala nätverk, precis som han vill att man ska kunna ansluta till webbserver eller annan tjänst utifrån. Om han bara var intresserad av att köra någon halvlösning där uppslagningen bara fungerar hemma hade det ju varit rätt poänglöst att köpa en domän från första början.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju några år sedan jag hostade en en egen domän, men jag tror att följande fortfarande gäller.

För att ha en egen DNS server för en domain måste man ha en ISP som tillåter det.
Det räcker inte med primary DNS utan det måste finnas en secondary till domänen också.
Secondary får inte ha samma IP address som Primary.
Secondary finns i allmänhet hos ISP men kan nog läggas någon annanstans.

Det är bra mycket lättare att skaffa en DNS hos någon som erbjuder DynDNS.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har Ownit, funkar fint.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Nu var det ju några år sedan jag hostade en en egen domän, men jag tror att följande fortfarande gäller.

För att ha en egen DNS server för en domain måste man ha en ISP som tillåter det.
Det räcker inte med primary DNS utan det måste finnas en secondary till domänen också.
Secondary får inte ha samma IP address som Primary.
Secondary finns i allmänhet hos ISP men kan nog läggas någon annanstans.

Det är bra mycket lättare att skaffa en DNS hos någon som erbjuder DynDNS.

Min ISP bryr sig väl inte om vilken uptime jag har på min webserver? Att ha 2 DNS servrar på olika fysiska platser är en bra rekommendation för redundans, om du bryr dig om uptime på dina grejer, men inget krav.

Jag har glue records för min domän som pekar på samma IP, och i slutändan på samma DNS server. ns1.x.se och ns2.x.se pekar båda på samma publika IP. Vilket för övrigt är konfat hos min registrar, och har inget med min ISP att göra.

Permalänk
Medlem

@Ruffle: Måste du hosta den hemma? Minsta burken på typ digitalocean eller liknande borde lösa det du önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Ruffle: Måste du hosta den hemma? Minsta burken på typ digitalocean eller liknande borde lösa det du önskar.

Digitalocean skulle nog funka, men det kostar ju pengar. $5 i månaden för den minsta burken, vad jag läste. Sen har jag redan en ESXI-burk med webserver på hemma, så det hade varit väldigt smidigt att ha allt på samma ställe. Jag hade då också kunnat skala ut hur jag vill, när jag vill, för en liten extra elkostnad

Permalänk
Medlem

@Ruffle: Rätt skönt att ha en extern burk som löser ens behov av fast ip och avsaknad av DNS/mail/osv-spärrar och som dessutom är uppe när ditt hem är nere. Men ja, jag förstår vad du menar!

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från Ownits kundtjänst ang. möjlighet att hosta publik DNS (med forwarders etc avslaget) i deras nät, med bakgrund av att både Telia och Bahnhof sagt att de blockerar trafik mot slutkund på port 53:

"Hej Gustav,

Jag har kollat med våra tekniker gällande din fråga och vi kan som många andra internetleverantörer inte öppna upp port 53 tyvärr.
Jag vet tyvärr inte om det finns någon leverantör som tillåter att öppna upp port 53 mot slutkund."

Så det får bli någon tjänst som Digitalocean om det ska bli någon publik server för mig. DigitalOcean har dock inte några Windows VPS, så jag får ta och lära mig lite om bind9 på en lokal DNS server först. Det blir nog bra det!

Permalänk
Medlem

Comhem har port 53 öppen, precis som vem som helst så ville jag bara testa lite grejer och efter en vecka så stod min dnsserver och utförde amplification-attacker mot diverse amerikanska myndighetssidor så nu har jag testat klart med port 53..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ekstam:

Comhem har port 53 öppen, precis som vem som helst så ville jag bara testa lite grejer och efter en vecka så stod min dnsserver och utförde amplification-attacker mot diverse amerikanska myndighetssidor så nu har jag testat klart med port 53..

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Hur upptäckte du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruffle:

Intressant. Hur upptäckte du detta?

Oj, nu får du ett sent svar men jag körde pi-hole som publik DNS (mot deras rekommendationer) och efter någon dag dök port 53 upp hos shodan.io och loggarna i pi-hole fylldes först med trafik från shodans alla släktingar på Internet och sedan åt pi-hole upp all CPU som den fått tilldelad och då var det tämligen enkelt att se vad den höll på med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Cloudflare. Löser det för 0kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Kör Cloudflare. Löser det för 0kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju alldeles på vad "det" är.

Nu lät det ju som att TS mål var att ha en labbmiljö för någon DNS-servermjukvara, och mot den bakgrunden så är ju inte Cloudflare en lösning för "det" utan för "något annat".

Men som en mer generell rekommendation så håller jag med om att om man bara vill ha en DNS-lösning för sina domännamn så är det ju i de flesta fall mycket rimligare (men kanske inte lika kul) att nyttja någon etablerad aktörs DNS-tjänst (t.ex. Cloudflare, men det finns ju även andra bra alternativ) än att köra något eget. Helt onödigt att ta på sig att sköta den infrastrukturen själv i de allra flesta fallen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruffle:

Min ISP bryr sig väl inte om vilken uptime jag har på min webserver? Att ha 2 DNS servrar på olika fysiska platser är en bra rekommendation för redundans, om du bryr dig om uptime på dina grejer, men inget krav.

Jag har glue records för min domän som pekar på samma IP, och i slutändan på samma DNS server. ns1.x.se och ns2.x.se pekar båda på samma publika IP. Vilket för övrigt är konfat hos min registrar, och har inget med min ISP att göra.

https://i.imgur.com/GJcojBE.png

Om du nu vill köra eget men även ha redundans (istället för att fuska dig runt reglerna som försöker styra dig i rätt riktning) så kan du ju vara smart att använda någon tjänst där du kan sätta upp en slavzon (blir dessutom en grej till att labba med, som dessutom brukar vara relevant i verkligheten).

Se t.ex. https://dns.he.net/, https://web.gratisdns.dk/domaener/dns/ m.fl. gratisalternativ (känns väl rimligast med gratis för labbändamål).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304