Permalänk
Medlem

Soundbar med HDMI 2.1

Det finns ingen Soundbar med HDMI 2.1 för tillfället men undrar när det skulle kunna ske?

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: Vilken funktion i HDMI 2.1-specen tänker du på? Ifall det är eARC-funktionen så ska det finnas flera modeller lanserade under höst och vinter som klarar eARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@socsoc: Vilken funktion i HDMI 2.1-specen tänker du på? Ifall det är eARC-funktionen så ska det finnas flera modeller lanserade under höst och vinter som klarar eARC.

Jag vill koppla dator med HDMI till soundbar och från soundbar till TV. Jag tänkte köpa 8K TV och vill skicka bilden genom soundbaren så även ljud från datorn spelas upp i soundbaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du väntar tills de första grafikkorten som klarar det kommer så kanske det även finns soundbars, kanske Navi får stödet elerl nästa generation nvidia men idag är det ju inget mer än ett par tvapparter som har stöd några delar i hdmi2.1 standarden.
Personligen tycker jag att man ska sky soundbars som pesten, skaffa ett vettigt surroundsystem i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: En soundbar som kan fungera som HDMI-växel för 8K/60 och 48 Gbps FRL-HDMI är nog minst ett par år bort skulle jag gissa. Behovet är inte riktigt där ännu och kostnaden för en sådan funktion är troligtvis väldig hög. Soundbars är inte min specialitet på något sätt så har inte koll. Men 8K-TV är idag på samma introduktionsnivå som 4K-TV befann sig på runt 2013. Källorna finns knappt och tillbehören dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du väntar tills de första grafikkorten som klarar det kommer så kanske det även finns soundbars, kanske Navi får stödet elerl nästa generation nvidia men idag är det ju inget mer än ett par tvapparter som har stöd några delar i hdmi2.1 standarden.
Personligen tycker jag att man ska sky soundbars som pesten, skaffa ett vettigt surroundsystem i stället.

Det finns ingen AV receiver med HDMI 2.1 och har inte hört att det ska dyka upp inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Alla vill inte/kan inte ha ett halvdussin högtalare med tillhörande kabeldragning i vardagsrummet. Finns ljudlimpor med bra ljud nuförtiden, har själv ett par Sonos Soundbar som är helt ok.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krippa75:

@mrqaffe: Alla vill inte/kan inte ha ett halvdussin högtalare med tillhörande kabeldragning i vardagsrummet. Finns ljudlimpor med bra ljud nuförtiden, har själv ett par Sonos Soundbar som är helt ok.

vi har nog väldigt olika uppfattning om vad bra ljud innebär, hur som helst så lär det nog ta ett tag innan det finns apparater ute som stödjer de funktioner du söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du har säkert rätt i att vi har olika uppfattningar i frågan. De flesta av oss får kompromissa i någon mån då det är få som har tid/pengar/plats att bygga ett rum som är 100% akustiskt korrekt med en överjordisk anläggning.