Permalänk

Bra nybörjarkamera 2-3000 kr

Hej!
Lite senare i år skulle jag vilja börja lite smått med fotografering. Jag har tagit mängder av bilder med min Razer Phone 2, men känner att jag skulle vilja ha något bättre (en annan mobil är inte aktuellt).
Jag letar efter en kamera som ligger mellan 2-3000kr och jag skulle helst vilja ha en med vidvinkel, kraftfull zoom (helst 30x optisk eller mer) och 1080p@60 videoinspelning. Om det finns så vill jag gärna kunna överföra bilderna trådlöst till mobilen, men det är inget krav.
Finns det någon bra kamera som klarar detta utan att gå över 3000kr? Jag är inte kunnig inom fotografi så inget overkill krävs direkt
Tack på förhand!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Du kan nog få mycket av det du söker för ca 3000kr. Du kan tex kolla in Panasonic FZ82. Det man får vara medveten om är att en sådan kamera har en relativt liten sensor så bildkvaliteten som sådan är inte så mycket bättre än en bra mobil. Ett väldigt stort zoomomfång påverkar även det bildkvaliteten negativt.
Du får såklart helt andra möjligheter att zooma än du har med telefonen exempelvis.
Skulle du göra avkall på det enorma zoomomfånget skulle du få en Sony RX100 MkI för ungefär 3000kr. Du får då en kamera med skarpare objektiv och större sensor så bildkvaliteten blir avsevärt bättre men zoomomfånget blir ju ganska mycket mindre. En väldigt kompetent kamera.

Om begagnat är ett alternativ skulle du kanske kunna hitta en RX100 MkIII för 3000kr. Ungefär samma som MkI men bättre och ljusstarkare objektiv. Åter igen inte så stort zoomomfång med en riktigt bra kamera.
Panasonic FZ1000 skulle man kanske åxå kunna hitta inom budget begagnat. Relativt stort zoomomfång med ett bra objektiv och samma sensorstorlek som RX100. Mitt emellan FZ82 och FZ1000 finns även FZ300. Samma sensorstorlek som FZ82 men, skulle jag säga, bättre objektiv (dock något mindre zoomomfång) och ny är den ju ändå en tusenlapp över budget.
Panasonic LX100 bör även den kunna rymmas inom budget om man hittar en bagagnad. Ännu större sensor och ett riktigt bra och ljusstarkt objektiv.

Så, som jag ser det, får du välja mellan en lite enklare kamera som kanske inte gör SÅ stor skullnad mot din telefon (åtminstone inte sett till ren bildkvalitet) eller köpa en lite mer "seriös" kamera fast med mindre zoomomfång.

Permalänk
Medlem

Håller med dumbo, Panasonics FZ82 är nog ett mycket vettigt val, Det får inte bli för komplicerat så här i början utan man skall ju tycka det är roligt att fota och inte avskräckas av en allt för komplex kamera, Har själv en FZ72 som jag är mycket nöjd med.