Windows 10 / Fast i reparationsläge hittar inte hårddisk

Permalänk
Medlem

Windows 10 / Fast i reparationsläge hittar inte hårddisk

Hej,

Mina föräldrar köpte en ny Lenovo Laptop förra sommaren med Windows 10. För två veckor sen så började datorn gå väldigt långsamt och så dök det upp en windows update som ville installeras men de valde istället för att uppdatera att bara stänga av datorn i hopp om att den skulle gå snabbare i nästa uppstart. Nästa gång de startar den så möts de av en bluescreen och datorn vill inte boota så den hoppar in i reparationsläget för windows 10.

Jag har testat alla funktioner i reparationsläget men får bara felmeddelanden tex om att det inte finns någon återställningspunkt eller att den inte går att återställa. så min farhåga var att hårddisken inte hittas. Jag kör kommandon för Bootrec /fixmbr /fixboot /scanOS /Rebuildbcd men det hjälper inte och den listar det som 0 windows installerade samt access denied på vissa av kommandona. Tänker att det kanske är smartare att köra med ett windows 10 usb media och reparera därifrån ifall det är något problem med installationen.
Men får samma problem där i cmd.

Jag kör diskpart list disk men får enbart upp usbminnet och den gamla windowsdisken listas inte alls. Disken visas i Lenovos UEFI om jag sätter Bios Mode till Legacy så någon form av kontakt till hårddisken tänker jag mig att datorn ändå har eftersom den dels visar windows reparationsläge utan usb samt hårddisktyp i BIOS. Bara för intresse så väljer jag att se om jag ändå kan installera om win 10 med usb stickan men även där visas inte hårddisken.

Så min fråga är vad mer kan jag göra för att få kontakt med windows disken eller är hårddisken helt enkelt död?

Permalänk
Medlem

Det finns inte en återställningspartition på datorn?

Permalänk
Medlem

Testa hårddisken i en annan dator eller med ett annat operativsystem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter lite som dom stängde av den under installationsprocessen av uppdateringen. Har du tillgång till en annan dator?

Du kan ladda ner samma Windows version med Microsoft Media Creation Tool, och göra en bootbar USB pinne. Den pinnen kan du sedan starta Windows installationen ifrån, och därifrån kan du klicka dig vidare till reparation. Pröva den vägen så ska den reparera ev. skadade eller osynkade systemfiler / filversioner.

Hjälper inte det, så kan du pröva att göra en bootbar USB pinne med t.ex. Ubuntu Linux och säkerhetskopiera allt för att sedan installera om Windows ordentligt. Det kan även vara HDD/SSD som håller på och kastar in handduken men vi prövar det som inte kostar något först

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Det finns inte en återställningspartition på datorn?

Nej den hittar inte ens hårddisken så det finns ingen tillgänglig återställningspartion att välja

Skrivet av LemonIllusion:

Testa hårddisken i en annan dator eller med ett annat operativsystem.

Vill helst inte skruva upp laptopen när den är mindre än ett år gammal med tanke på garantier

Skrivet av HoboCop:

Jag tycker det låter lite som dom stängde av den under installationsprocessen av uppdateringen. Har du tillgång till en annan dator?

Du kan ladda ner samma Windows version med Microsoft Media Creation Tool, och göra en bootbar USB pinne. Den pinnen kan du sedan starta Windows installationen ifrån, och därifrån kan du klicka dig vidare till reparation. Pröva den vägen så ska den reparera ev. skadade eller osynkade systemfiler / filversioner.

Hjälper inte det, så kan du pröva att göra en bootbar USB pinne med t.ex. Ubuntu Linux och säkerhetskopiera allt för att sedan installera om Windows ordentligt. Det kan även vara HDD/SSD som håller på och kastar in handduken men vi prövar det som inte kostar något först

Yes, jag skapade en bootbar usb sticka igår med Windows 10. Det var därifrån jag testade att köra felsök ->
startreparation
Recovery
Your PC/Device needs to be repaired

"The Boot Configuration Data file doesn't contain valid information for an operating system".
File: \BCD
Status: 0xc0000098

Avinstallera uppdateringar fungerar ej
Systemåterställning fungerar ej
Återställ Windows med en särskild systemavbildningsfil fungerar ej

Kommandotolken
Har testat att köra alla möjliga bcd kommandon men kommer inte vidare eftersom inte hårddisken vill läsas av :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Nej den hittar inte ens hårddisken så det finns ingen tillgänglig återställningspartion att välja

Vill helst inte skruva upp laptopen när den är mindre än ett år gammal med tanke på garantier

Yes, jag skapade en bootbar usb sticka igår med Windows 10. Det var därifrån jag testade att köra felsök ->
startreparation
Recovery
Your PC/Device needs to be repaired

"The Boot Configuration Data file doesn't contain valid information for an operating system".
File: \BCD
Status: 0xc0000098

Avinstallera uppdateringar fungerar ej
Systemåterställning fungerar ej
Återställ Windows med en särskild systemavbildningsfil fungerar ej

Kommandotolken
Har testat att köra alla möjliga bcd kommandon men kommer inte vidare eftersom inte hårddisken vill läsas av :/

Det kan vara ett filsystemsfel. Ta dig till kommandotolken och skriv

sfc /scannow

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Vill helst inte skruva upp laptopen när den är mindre än ett år gammal med tanke på garantier

Då var det väl bra att jag presenterade två olika alternativ där det ena var mindre intrusivt? För du slutade väl inte läsa halvvägs igenom meningen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det kan vara ett filsystemsfel. Ta dig till kommandotolken och skriv

sfc /scannow

Den skannar och efter 100% visar den Windows Resource PRotection did not find any integrity violations

Skrivet av LemonIllusion:

Då var det väl bra att jag presenterade två olika alternativ där det ena var mindre intrusivt? För du slutade väl inte läsa halvvägs igenom meningen?

Nej jag läste hela :). Hade det varit en stationnär så hade jag ryckt hårddisken direkt. Vill helst se om det är möjligt att lösa det i windows först eftersom jag har 0 erfarenheter av att installera andra OS på samma disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Nej jag läste hela :). Hade det varit en stationnär så hade jag ryckt hårddisken direkt. Vill helst se om det är möjligt att lösa det i windows först eftersom jag har 0 erfarenheter av att installera andra OS på samma disk.

Du behöver inte installera något. Boota bara Ubuntu eller liknande från ett USB-minne så kan du använda det helt live utan att göra en beständig installation. Typ alla linuxdistributioner fixar detta och det är omåttligt användbart i felsökningssyfte.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Suveränt, jag testar direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver inte installera något. Boota bara Ubuntu eller liknande från ett USB-minne så kan du använda det helt live utan att göra en beständig installation. Typ alla linuxdistributioner fixar detta och det är omåttligt användbart i felsökningssyfte.

Ubuntu är bootat, har testat att gå in i disks men där visas bara usbminnet. Testade att köra terminalen med sudo parted -l och där visas också bara mitt usbminne.

Något annat förslag på vad jag kan göra för att försöka hitta hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Nej den hittar inte ens hårddisken så det finns ingen tillgänglig återställningspartion att välja

Vill helst inte skruva upp laptopen när den är mindre än ett år gammal med tanke på garantier

Yes, jag skapade en bootbar usb sticka igår med Windows 10. Det var därifrån jag testade att köra felsök ->
startreparation
Recovery
Your PC/Device needs to be repaired

"The Boot Configuration Data file doesn't contain valid information for an operating system".
File: \BCD
Status: 0xc0000098

Avinstallera uppdateringar fungerar ej
Systemåterställning fungerar ej
Återställ Windows med en särskild systemavbildningsfil fungerar ej

Kommandotolken
Har testat att köra alla möjliga bcd kommandon men kommer inte vidare eftersom inte hårddisken vill läsas av :/

Ser USB minnet inte ens disken om försöker installera om på det sättet som videon visar?

Det är rätt normalt att det inte går att reparera (finns flera sätt). Även om man lyckas reparera så kan fel komma tillbaka efter en tid tills man gör en ren installation.

Permalänk
Medlem

@panpo98:
Nej dessvärre inte, jag vill mest komma in i datorn för att extrahera data och sen hade jag tänkt blåsa rent den ändå.

De på Lenovo föreslog att jag skulle göra fabriksåterställning på hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Ubuntu är bootat, har testat att gå in i disks men där visas bara usbminnet. Testade att köra terminalen med sudo parted -l och där visas också bara mitt usbminne.

Något annat förslag på vad jag kan göra för att försöka hitta hårddisken?

Testa lsblk också. Ser du den inte där finns det inte mycket du kan göra förutom att testa med en annan dator eller skicka in på garanti.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

@panpo98:
Nej dessvärre inte, jag vill mest komma in i datorn för att extrahera data och sen hade jag tänkt blåsa rent den ändå.

De på Lenovo föreslog att jag skulle göra fabriksåterställning på hela datorn.

Jag hoppas att dom berättade för dig hur man gör det för det varierar mellan olika märken och modeller. Det är dock inte alltid det funkar heller men det är värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att dom berättade för dig hur man gör det för det varierar mellan olika märken och modeller. Det är dock inte alltid det funkar heller men det är värt att testa.

Det var det jag skrev lite högre upp (återställningspartition). F11, tror jag det är.

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen succé med varken lsblk eller fabriksåterställning. Blir att skicka tillbaka den till leverantören eftersom jag inte fick skruva upp den inom garantin.

Tack för alla förslag.