Problem med systemåterställning. Går ej att starta upp windows.

Permalänk
Medlem

Problem med systemåterställning. Går ej att starta upp windows.

Efter att jag skaffat en återställningsenhet (usb) har jag återställt datorn. Nu har jag försökt använda min usb enhet för att få tillbaka windows på datorn. Men vad jag än gör så kommer den tillbaka till samma meny. Jag kan heller inte öppna bios.
Jag har tryckt på "Fortsätt, Avsluta och fortsätt till windows 10" men den vill ej gå igång.
Är ganska okunnig inom datorer men hoppas på att någon här kan hjälpa mig. All hjälp uppskattas. Mvh// Tryxonia

Om bilder behövs kan ni fråga om mitt nummer.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske behöver installera om i stället för att göra en återställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske behöver installera om i stället för att göra en återställning.

Installera om vad? Och hur? Jag är fast i den här menyn. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tryxonia:

Installera om vad? Och hur? Jag är fast i den här menyn. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Installera om win i stället för att försöka återställa. Du får skapa ett installationsmedia och prova.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installera om win i stället för att försöka återställa. Du får skapa ett installationsmedia och prova.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Behöver jag en USB sticka för det här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tryxonia:

Behöver jag en USB sticka för det här?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det går att skapa optiska installationsmedia också men ett 8 Gbyte usbminne är väl det man normalt använder idag för det är enklast för många datorer har ju inte optiska enheter längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det går att skapa optiska installationsmedia också men ett 8 Gbyte usbminne är väl det man normalt använder idag för det är enklast för många datorer har ju inte optiska enheter längre.

Okej, men jag har gjort en: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026852/windows-crea...
Utav den enda USB minnet jag har. Är det fel? Menar du skivläsare med optisk installationsmedia? Det har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tryxonia:

Okej, men jag har gjort en: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026852/windows-crea...
Utav den enda USB minnet jag har. Är det fel? Menar du skivläsare med optisk installationsmedia? Det har jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Återställning är inte samma sak som installation utan en "mildare" metod och om den inte fungerar så brukar man prova ominstallation för då tar man ju bort alla gamla filer och inställningar och funkar det ändå inte har man fel på nån hårdvara.
Vad är det för problem som från början fått dig att prova återställa win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Återställning är inte samma sak som installation utan en "mildare" metod och om den inte fungerar så brukar man prova ominstallation för då tar man ju bort alla gamla filer och inställningar och funkar det ändå inte har man fel på nån hårdvara.
Vad är det för problem som från början fått dig att prova återställa win ?

En väldigt lång historia. Kort sagt frös min dator hela tiden när jag spelade. Jag kunde knappt spela 5 minuter innan det frös. Har en ganska bra dator dessutom. Har bytit ut delar men har ej testat systemåterställa vilket jag tänkte göra idag innan det gick helt åt skogen och nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill bara lösa detta och få tillbaka min dator till fabriksinställningar som om den vore helt ny. Men jag är fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tryxonia:

En väldigt lång historia. Kort sagt frös min dator hela tiden när jag spelade. Jag kunde knappt spela 5 minuter innan det frös. Har en ganska bra dator dessutom. Har bytit ut delar men har ej testat systemåterställa vilket jag tänkte göra idag innan det gick helt åt skogen och nu vet jag inte vad jag ska göra. Vill bara lösa detta och få tillbaka min dator till fabriksinställningar som om den vore helt ny. Men jag är fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som det är dags att prova att installera om, boota från ett installationsmedia, radera alla partitioner på systemdisken och låt sen installationsprogrammet partitionera, formatera och installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det är dags att prova att installera om, boota från ett installationsmedia, radera alla partitioner på systemdisken och låt sen installationsprogrammet partitionera, formatera och installera.

Och det kan jag göra från en USB sticka korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tryxonia:

Och det kan jag göra från en USB sticka korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, under förutsättning att du har följt stegen i Media creation tool, du får enkla steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja, under förutsättning att du har följt stegen i Media creation tool, du får enkla steg.

Förstår. Ska kolla in det snart. Måste fixa ett nytt usb men alla affärer är typ stängda kommande 2 dagarna.

Skickades från m.sweclockers.com