Hur funderar egentligen delade mappar in Windows?

Permalänk
Medlem

Hur funderar egentligen delade mappar in Windows?

Hej,

Har har ett litet enkelt nätverk med 4-5 datorer i samma workgroup som delar kataloger. Det är oftast inga problem att dela kataloger med användare och lösenord men att dela en tillfällig katalog utan användare är aldrig självklart?

Jag väljer att katalogen ska delas för everyone och att de ska ha fulla behörigheter men detta hjälper inte, får ändå upp att ange användarnamn och lösen.

Har provat att gå till Advance Sharing settings och slå av password protected sharing på alla nätverk men även det gör ingen skillnad.

Har dessutom provat en register ändring på 2 nycklar som man sa skulle lösa problemet men tyvärr inte!?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Nu kommer inte jag kunna ge dig svaret. Men tänk på att det finns windows 7, 8 och 10. Olika Service packs. Olika builds som 1709, 1803 1903 osv. Allt det här kommer påverka vilket svar du kommer kunna få.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge jag har kört lösenordsskyddat och använt samma konto på de olika datorerna jag vill ha åtkomst till, så har det aldrig fallerat. Kör fn blandad miljö Server 2008r2, Server 2012, WinXP, W7, W8.1, W10 i olika versioner.

Kör du samma arbetsgrupp?

Vissa W10-uppdateringar har gjort så att andra datorer ibland inte har synts, men skriver man in sökvägen manuellt så har man åtkomst ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så länge jag har kört lösenordsskyddat och använt samma konto på de olika datorerna jag vill ha åtkomst till, så har det aldrig fallerat. Kör fn blandad miljö Server 2008r2, Server 2012, WinXP, W7, W8.1, W10 i olika versioner.

Kör du samma arbetsgrupp?

Vissa W10-uppdateringar har gjort så att andra datorer ibland inte har synts, men skriver man in sökvägen manuellt så har man åtkomst ändå.

Ja, jag kör ju vanligtvis lösenordsskyddade shares och det var så jag fick lösa detta med. Men ibland vill man bara dela något snabbt och enkelt till datorn som står sidan om vilket visat sig vara lättare sagt än gjort. Många gånger har man valt en USB sticka istället vilket egentligen är galet med tanke på hur lätt det borde vara att bara flytta lite filer mellan 2 sammankopplade datorer.

Alla datorer ligger i samma workgroup och en är Windows 8 medan resten är Windows 10. Exakt vilken build vet jag inte men filesharing känns som en ganska grundläggande funktion i Windows som borde fungera oavsett.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Helt enig, har 3 datorer och det är helt värdelöst att dela filer mellan dem. Samma build, samma os... Gav upp och köpte en stor usb disk.
(Är van vid airdrop /mac som bara funkar)

Skickades från m.sweclockers.com