Andrahandsmarknaden för lite äldre komponenter närmast död eller?

Permalänk
Medlem

Andrahandsmarknaden för lite äldre komponenter närmast död eller?

Måste bara ställa en fråga till er andra. Är så att jag ska sälja min stationära så lade ut den på blocket. Schyssta bilder, komplett specifikation etc så inget fel på annonsen. Den har dessa komponenter: i5-4690K, R9 290X, 16 GB RAM, SSD + HDD. Så är mer än tillräckligt snabb för moderna spel om man i vissa titlar kan leva med stabila 45-50 fps.

Men intresset är verkligen NOLL. Inte ens några skambud. Ska man av nya komponenter bygga ihop något med likvärdig prestanda så räkna med att lägga ut 6000-7000 kronor. Finns det verkligen ingen som velar mellan ett system med en Ryzen 5 och ett RX 570 men kan tänka sig att spara halva summan idag genom några år äldre komponenter, även om det blir en långsiktig återvändsgränd.

Permalänk
Medlem

För lite RGB i burken?

Skämt åsido, vilket pris ligger den ute för?
När man inte ens får skambud på Blocket, ja då är det drygt!

Permalänk

Sommaren tycker jag alltid är lite trög att sälja datorer på.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk

Sorry men när du säger att köpa en dator för halva priset så har du dwn ute för 3-4k.
Din dators värde.
Cpu 700kr
Gpu 600kr
Ram 500kr
Ssd hdd 500kr
Chassi? 400kr
Mobo? 300kr.
Din dator är kanske värd max 3k men ingen kommer att ge det om hen kan datorer. Vänta dig ett pris på 2500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Antar att det kan vara följande dator? Lite osäker om du begär för mycket för den med tanke på komponenterna, räknade lite snabbt o då kom jag fram till att den är värd max 2500 kr.

https://www.blocket.se/gavleborg/Kompetent_speldator__i5_4690...

Permalänk
Skrivet av gaminggubben:

Sommaren tycker jag alltid är lite trög att sälja datorer på.

Den håller jag med om, sommaren är det många som lägger datorerna på hyllan till hösten, så det är nog allmänt svårare just nu att sälja, även om det skulle vara rätt pris.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Sälj den på tradera i stället, om priset är satt i korrelation till marknadsvärdet så brukar prylarna gå relativt snabbt och högt där.
Finns alltid något gäng nördar där som kollar av marknaden i princip dagligen om man söker något, mest vintage prylar, men det mesta verkar gå att kränga där förr eller senare om man bara sätter ett vettigt utgångspris, som regel skjuter det i höjden sista minuterna ändå...

Dock bör man veta att det ofta är mer målmedvetna samlare där av de som är beredda att ge seriösa bud om det gäller riktigt gamla grejer, små detaljer kan göra stor skillnad i priset bland folk som samlar.

Edit, dendär vet jag inte om du får begärt pris för där, mest saker med lägre marknadsvärde som går fort där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

För att underlätta för dig kolla på tradera avslutade auktioner och se vad delarna går för.
Du kommer att se att du hamnar runt 3k.
Men sälja datorn hel så kommer du att få under 3k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Jag måste också tillägga att som köpare på en hel dator så måste man få den under delarnas värde för att det ska kännas att man har gjort en bra affär och inte betala fullpris på de begagnade delarna det som de går för. Då blir ju bara säljaren glad men det måste vara tvärtom du vill sälja du måste anpassa dig till köparens pris om du vill sälja. Du kommer inte att få 3k om du inte hittar nån som inte kan eller vet något om datorer då måste din annons vara jävligt bra och säljande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Vad du upplever är att säljaren, i detta fallet du, tror sina gamla saker vara värd mer vad den fria marknaden anser skäligt. Att du först trodde den skulle gå att sälja för 4000:- talar också för detta. Det kan då ligga nära till hands att tro att hela marknaden är död istället för att svälja stoltheten och inse att priset är för högt satt.

Du kan ju i blocket-appen se hur många som kollat in annonsen (och avfärdat den).

Sen är det också, som redan sagt, lite dålig tid för att sälja en beg dator. Min tanke runt detta är att de som är ute efter absoluta budget-system just nu har sitt första sommarjobb och inte fått ut sin lön än.

Mina råd:
* Sänk priset till 2900:-, av oklar psykologisk anledning känns mycket mindre än 3200:-
* Byt ut "kompetent" till "komplett" och släng in ett tangentbord och mus
* Skriv ut att cpu är överklockningsbar

Lycka till med försäljningen!

Permalänk
Medlem

Det var ju en lite speciell marknad för ett antal år sedan när gamla Intel-processorer var förhållandevis likvärdiga nya generationers processorer (p.g.a. bristande konkurrens och därmed utveckling). Då såg ju andrahandsvärdet betydligt bättre ut som en naturlig följd. Dessa (ofta 4-kärniga som i ditt fall) CPU's är idag rejält föråldrade och utvecklingen är just nu snabb på detta område.

Permalänk
Medlem

Speca hur många fps kända barn/tonårsspel har, typ fortnite, cs Minecraft och liknande. Många föräldrar som köper en dator just för dessa ändamål men kan noll om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

En kompetent cpu är 4790k som också säljs för 1500kr som håller bra och ger oklockad bara 20fps mindre än 9900k.
En sådan dator är mer eftertraktad och jag tror folk tittar mer åt det hållet och ger gärna 1-2k mer för att datorn ska hålla längre och samtidigt ge en bättre upplevelse. Har alltid sagt köp dyrt ge 1-2k mer för det får du ut när du ska sälja begagnat i framtiden.
Alla som inte köpte 4790k för 4-5år sedan har problem att sälja idag. Dum snåla men det blir så när man inte tänker längre fram i tiden.
Om budgeten hade funnits då såklart.
När jag ville ha rekomendationer härså sa folk då att 4790k ej behövs.
Aj så fel de hade.
Likadant är det med 9600koch 9700k de kommer att ångra sig efter x antal år pga 1k som de snålar att lägga ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Snusfri

Värdet på lite äldre datorer/datorkomponenter är väldigt lågt.
Du får en burk med i5-3470, 8GB RAM och 500GB HDD samt Windows 10 Pro för 1300:- från företag med garanti.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Din dator är kanske värd max 3k men ingen kommer att ge det om hen kan datorer. Vänta dig ett pris på 2500kr.

Skrivet av Kvarnis:

Antar att det kan vara följande dator? Lite osäker om du begär för mycket för den med tanke på komponenterna, räknade lite snabbt o då kom jag fram till att den är värd max 2500 kr.

Skrivet av _F1GHT3R_:

För att underlätta för dig kolla på tradera avslutade auktioner och se vad delarna går för.
Du kommer att se att du hamnar runt 3k.
Men sälja datorn hel så kommer du att få under 3k.

Jag svarar er alla tre samtidigt. Datorn är såld och jag fick ut begärda 3200:-. Köparen kom via Blocket men lade ut samma annons på Facebook och då var det 3-4 stycken som hörde av sig första två dagarna. Så var väl inte helt omöjligt att jag hade kunnat få ut några hundralappar extra om jag lagt ut den på Facebook direkt.

Skrivet av Panzerfister:

Vad du upplever är att säljaren, i detta fallet du, tror sina gamla saker vara värd mer vad den fria marknaden anser skäligt. Att du först trodde den skulle gå att sälja för 4000:- talar också för detta. Det kan då ligga nära till hands att tro att hela marknaden är död istället för att svälja stoltheten och inse att priset är för högt satt.

Var väl medveten om att jag hade satt ut den för ett högt (men hyfsat realistiskt) pris, men var samtidigt beredd att vänta både en vecka eller två på rätt köpare. Jag var också fullt beredd att pruta en hel del. Det som förvånade mig var att marknaden vid det första priset var helt död. Normalt sett när man sätter ut något på Blocket så brukar det ju dyka upp gott om bud, skambud, sista-priset-kompisar etc. För även om det var gamla komponenter så var det ännu snabba komponenter. En i5-4690K är snabbare än en Ryzen 5 i de flesta spel, en R9 290X är inte mycket långsammare än ett GTX 1060 etc.

Skrivet av THB:

Värdet på lite äldre datorer/datorkomponenter är väldigt lågt.
Du får en burk med i5-3470, 8GB RAM och 500GB HDD samt Windows 10 Pro för 1300:- från företag med garanti.

Fast knappast jämförbart att jämföra min med en kontorsmaskin med ett mycket enklare nätaggregat på kanske 250 watt, en processor som inte går överklocka, halva minnesmängden, ingen SSD och ingen hårddisk. Ersätt nätaggregatet, uppgradera minnet, köp ett grafikkort etc och du är redan upp i omkring 2500-3000 kronor OCH det är fortfarande en kontorsmaskin med allt vad det innebär.

Permalänk
Snusfri

@hakro807: Absolut, men det är där värdet ligger.
En OEM-burk är värd mer, hur konstigt det än kan låta, just för att det är en OEM-burk som är byggd an ett respektabel märke.
Den som köper datorn har ingen aning om du är en mästerbyggare eller Arne Bengtsson som byggt sin första dator.

Kan du inte acceptera att få dom pengarna, behåll datorn.

Du kanske kan få runt 2000:- på blocket om du hittar rätt person.

Acceptera fakta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@hakro807: Absolut, men det är där värdet ligger.
En OEM-burk är värd mer, hur konstigt det än kan låta, just för att det är en OEM-burk som är byggd an ett respektabel märke.
Den som köper datorn har ingen aning om du är en mästerbyggare eller Arne Bengtsson som byggt sin första dator.

Kan du inte acceptera att få dom pengarna, behåll datorn.

Du kanske kan få runt 2000:- på blocket om du hittar rätt person.

Acceptera fakta.

Amen. Priserna på använda datorer går inte uppåt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du kanske kan få runt 2000:- på blocket om du hittar rätt person.

Acceptera fakta.

Skrivet av crew seven:

Amen. Priserna på använda datorer går inte uppåt.

Ni uppmärksammade inte att jag redan sålt datorn och fått ut 3200:- och då med 3-4 seriösa spekulanter. Så vi kan nog sätta värdet omkring 3200-3500:-, då med det högre värdet vad den som är beredd att ge mest kan tänka sig att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ni uppmärksammade inte att jag redan sålt datorn och fått ut 3200:- och då med 3-4 seriösa spekulanter. Så vi kan nog sätta värdet omkring 3200-3500:-, då med det högre värdet vad den som är beredd att ge mest kan tänka sig att ge.

Varför frågar du oss då?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Därför att jag gjorde inlägget innan jag fick den såld och därför att den uteblivna responsen förvånade mig då jag visste att det var schyssta saker jag sålde. Det går givetvis att argumentera för hur mycket eller lite någonting är värt, men personligen tycker jag att en dator som man med något undantag kan spela alla moderna spel på i 60 fps/1440p borde ha väckt någon form av intresse.

Permalänk
Medlem

@hakro807: 4 kärnor utan HT är inte tillräckligt för 60fps utab stutter i moderna spel. Snarare tvärtom... några få undantag av spel som fixar det utan stutter. Och R9 290X är inte lämpat för 1440p. Folk som köper speldator vill i regel kunna spela allt som finns på marknaden utan större kompromisser. Och de som kan tänka sig kompromissa gör det bara om de kan komma ner i pris rejält. Jag skulle aldrig i mitt liv lägga 2500-3000:- på en dator med en i5a som bara har 4 kärnor. Visst skulle jag kunna tänka mig att använda en sådan dator, men bara om jag fick den gratis möjligen. Men annars slulle jag hellre betala mer och få en i7a åtminstone.

Fick härom dagen en i7 3770, z77 moderkort, 16GB 1600MHz DDR3, ett HD 7950, 500Gb samsung 840 och en 120GB samsung 840 samt en asetek aio kalre. Detta av en kille som köpte ny dator. Han hade tänkt kasta det om jag inte tog det. Det blir en hyfsad sims 4 dator till flickvännen. Men hade inte direkt velat lägga pengar på så gamla grejer. Kan gå sönder imorrn och då har man heller ingen garanti.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@hakro807: 4 kärnor utan HT är inte tillräckligt för 60fps utab stutter i moderna spel. Snarare tvärtom... några få undantag av spel som fixar det utan stutter. Och R9 290X är inte lämpat för 1440p.

Fast har man krav på 100 procent stabila 60fps/15ms i 1440p ultra settings så får man väl lägga ut femdubbla summan på en nytt system då? Eller också accepterar man att nästan alla spel som lanserats fram till och med 2019 går att spela i 60 fps/1440p bara man leker lite med inställningarna, och att 60 fps är 60 fps även om det inom varje sekundintervall finns variationer i frame time.

Sedan erkänner jag glatt att det finns spel som inte kan köras i 60 fps, och att det framgent kommer bli allt vanligare. Men återigen, några tusenlappar idag för helt acceptabel prestanda är inte kattskit. Sedan vet jag inte ens riktigt vad eller vem jag argumenterar mot, datorn såldes bevisligen för 3200:- och då med flera intresserade. Så oavsett vad du anser så tyckte tydligen "marknaden" att systemet var värt pengarna.

Ett system som det du fick är inget som normalt behöver skänkas bort. De har ett hyfsat andrahandsvärde därför att de ger så hög fps/krona. Är det långsiktigt bästa lösningen - kanske inte. Men har man idag 3000 kronor är det betydligt smartare att satsa på en begagnad i5-4xxx med ett hyfsat grafikkort än säg ett nytt system baserat på Ryzen 5 2400G, 4 GB RAM och en konventionell hårddisk. För det är ungefär vad man får för de pengarna.

Permalänk

Hade aldrig lagt 3k för den datorn.
Som sagt vissa vet inte vad en dator är värd och hur länge den kan hålla innan spel inte går att spela på den.
Har man gjort en fin annons så kan folk påverkas och köpa.
4790k är den enda cpun som håller fortfarande idag för spelande.
En sådan dator går att få max inställningar på med ett 2080 utan flaskhals och klarar alla dagens spel galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Fast 3k är väl vad jag förväntar en sån där dator att gå för.

"Fick härom dagen en i7 3770, z77 moderkort, 16GB 1600MHz DDR3, ett HD 7950, 500Gb samsung 840 och en 120GB samsung 840 samt en asetek aio kalre. Detta av en kille som köpte ny dator. Han hade tänkt kasta det om jag inte tog det. Det blir en hyfsad sims 4 dator till flickvännen. Men hade inte direkt velat lägga pengar på så gamla grejer. Kan gå sönder imorrn och då har man heller ingen garanti."

Det är ju grejor som man säkert kunnat sälja för iaf 2500kr, utan att skoja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Fast 3k är väl vad jag förväntar en sån där dator att gå för.

"Fick härom dagen en i7 3770, z77 moderkort, 16GB 1600MHz DDR3, ett HD 7950, 500Gb samsung 840 och en 120GB samsung 840 samt en asetek aio kalre. Detta av en kille som köpte ny dator. Han hade tänkt kasta det om jag inte tog det. Det blir en hyfsad sims 4 dator till flickvännen. Men hade inte direkt velat lägga pengar på så gamla grejer. Kan gå sönder imorrn och då har man heller ingen garanti."

Det är ju grejor som man säkert kunnat sälja för iaf 2500kr, utan att skoja.

2500kr kanske den är värd ja.

Men, TS är la glad som lyckades lura någon att betala över 3k för den!

Permalänk
Medlem

@hakro807:

Jag säljer en del begagnade datorer och enligt mig fick du väl vad datorn är värd begagnad idag har sålt liknande eller t.om sämre system för mellan 3-4k.
(däremot är det väldigt svårt att få tag i datorkomponenter för dom priserna sweclockers medlemmar tycker det är värt, då det i princip är omöjligt att buda hem något vettigt på tradera och på blocket är det sällan några fynd)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

(däremot är det väldigt svårt att få tag i datorkomponenter för dom priserna sweclockers medlemmar tycker det är värt, då det i princip är omöjligt att buda hem något vettigt på tradera och på blocket är det sällan några fynd)

Förvisso, men på ett forum för entusiaster skapas också en speciell kultur. Här betalar vi 1000 kronor för ett begagnat tangentbord men fnyser år sådant som en vanlig Svensson skulle varit mer än nöjd åt.

Sedan är det väl så enkelt som att senaste 4-5 åren varit väldigt speciella vad gäller hårdvara. Intel har från Sandy Bridge till Kaby Lake knappt gett oss några förbättringar alls, och vad AMD erbjudit har varit både långsammare och krävt mer ström. Först med Ryzen och Coffee Lake blev det ju någon nämnvärd förbättring med ökat antal kärnor och i AMD:s fall även ökad IPC.

Så hur värderar man ett system som är ett år gammalt, exempelvis baserat på i5-7600, när det bara är 10-15 procent snabbare än en fyra år gammal i5-4690. Och om vi ser på spelande så skapar ett nytt system baserat exempelvis på i5-8600 sina egna problem där ett vanlig grafikkort som exempelvis ett GTX 1060 blir flaskhalsen i de flesta scenarior.