Biltemas OBD instument till Toyota?

Permalänk
Avstängd

Biltemas OBD instument till Toyota?

Hej!
Litet halvt akutfråga, men vi behöver släcka felkodsmeddelande från en sensor vid ena framskärmen på en äldre Toyota RAW 4 (-95), dvs så att skiten försvinner efter att man satt i en ny sensor.

Den har inte på något sätt kritisk funktion vad jag vet men misstänker att det kommer att ge anmärkning vid besiktningen annars.

Jag är i akut behov av dragkrok så kan inte vänta flera veckor på post från Kina så funderar om detta instrument, tex skulle klara av detta:

Biltema instrument

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad det är för sensor som bytts? Vet inte vad det kan vara för sensor som bytts i en framskärm, är det någon typ av parkeringshjälp?

Skulle annars tro att det är enklare att åka till en vanlig bilverkstad och be om hjälp att släcka felkoderna?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Gamla bilar (tror gränsen är -02) kan ha vissa felindikatorlampor tända på besiktningen utan att få nedslag, kan vara värt att slå dem en pling och fråga så du inte oroar dig i onödan. Vilken lampa är det som lyser för dig?

En klassiker som ibland funkar är att koppla bort ena batteripolen över natten vilket kan "nolla" systemet.

Permalänk
Avstängd

Vet inte exakt vad den heter, men det är en ABS sensor, höger fram, osäker på om Biltema instrumenten klarar Toyota.

Fanns ingen seriös verkstad nära som kunde ställa upp nu, det är en släkting som har den bilen, finns en verkstad där men den ligger typ 12 mil bort, enkelresa så han ville inte åka dit om det inte är tvunget.
(Jag jobbar på annan ort så jag kan inte komma dit själv)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det brukar inte vara några problem med att släcka lampor/felkoder med en random odb-adapter.

Edit: såg inte vad det var för adapter, inte testat den typen. Kolla om du hittar en med bt istället så får du mer möjligheter beroende på vilken app du använder. Jag har kört med en som heter car scanner som funkat bra.

Permalänk
Medlem

Är ni helt säkra att den har obd2? De var väll mer eller mindre introducerat -96. Kan mycket väl ha fel men kan vara värt att kolla före personen i fråga köper en

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om du har samma felkodsläsare inbyggd som denna toyota annars:

http://www.testroete.com/car/Toyota/mr2%20spyder/References/T...

Sidan 148 beskriver hur man nollar abs-koderna på toyota mr2, men ofta är det samma procedur mellan andra bilar.

Borde även finnas något rav4 forum där man kan fråga.
Hade själv en Golf tror jag det var som hade en liknande "felkodsläsare" med en lampa som blinkade och man räknade antal blink för att få reda på felet.

en el-rav4 (visar bild på hur kontakten ser ut), men troligen skiljer sättet att resetta felkoderna på, så kolla på något rav4 forum!
http://www.evnut.com/rav_faq_owner.htm#charge_error_code

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Tackar!
Jo, det är så att jag behöver hämta möbler som står utomhus, därför kan det inte vänta...
Blev litet oväntat att det dök upp för någon dag sedan, annars hade man ju förberett detta bättre...

Personen som lagat bilen fick hem fel sensor, tydligen är de höger och vänster och de som skickat den hade skickat fel sensor, därav bytet igen, men av någon idiotisk anledning ser tydligen inte mjukvaran att där sitter en sprillans ny sensor.
Bilen är alltså säker att köra (skall ändå in på besiktning så snart detta är löst så allt kommer att gå riktigt till, jag hade inte låtit någon annan köra om den inte varit det) då den genomgått samma procedur som på en verkstad, men verkstaden där jag ursprungligen tänkt lämna in för nollställning kunde tydligen inte den närmsta tiden, var en annan kille som jobbade nu, jobbade tydligen inte med ODB, osv... Visste inte när den andre kom tillbaka, osv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

@Mizzarrogh: Det brukar vara så att om en felkod dyker upp under körning och finns kvar efter en omstart så är den liksom låst och måste nollas på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar!
Jo, det är så att jag behöver hämta möbler som står utomhus, därför kan det inte vänta...
Blev litet oväntat att det dök upp för någon dag sedan, annars hade man ju förberett detta bättre...

Personen som lagat bilen fick hem fel sensor, tydligen är de höger och vänster och de som skickat den hade skickat fel sensor, därav bytet igen, men av någon idiotisk anledning ser tydligen inte mjukvaran att där sitter en sprillans ny sensor.
Bilen är alltså säker att köra (skall ändå in på besiktning så snart detta är löst så allt kommer att gå riktigt till, jag hade inte låtit någon annan köra om den inte varit det) då den genomgått samma procedur som på en verkstad, men verkstaden där jag ursprungligen tänkt lämna in för nollställning kunde tydligen inte den närmsta tiden, var en annan kille som jobbade nu, jobbade tydligen inte med ODB, osv... Visste inte när den andre kom tillbaka, osv...

Räcker det inte att lägga av ena batteripoöen i typ 30 minuter på en så gammal bil? Brukar funka på äldre bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

Räcker det inte att lägga av ena batteripoöen i typ 30 minuter på en så gammal bil? Brukar funka på äldre bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall ringa till brorsan och höra om han kan göra det eller redan har gjort det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Skall ringa till brorsan och höra om han kan göra det eller redan har gjort det.

på min mitsubishi colt 01 vat det bara att köra någon km innan den släcktes av sig sj.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/