Bästa soundbar på marknaden just nu?

Permalänk
Medlem

Bästa soundbar på marknaden just nu?

Vilken Soundbar är det bästa på marknaden just nu? Kraven är Dolby Atmos, DTS:X, Bra Sub. Minst HDMI 2.0. Ska se film och spela musik på den så vad säger ni?

Permalänk
Relik 📜

Jag har en Sony HT-ST5000 jag är väldigt nöjd med. "Bästa" är väl svårt att säga, beror mycket på förutsättningar, budget och annat.

Jag skrev ett inlägg i en äldre tråd med lite intryck. Citerar det nedan!

Skrivet av emilakered:

Jag var i liknande sits inför en flytt nyligen. Mitt 5.0-system fick fysiskt inte plats på ett bra sätt i nya lägenheten, inte utan att kompromissa rejält med i princip allt annat. Så, jag bet i det sura och skaffade en soundbar.

Kraven jag gick in med var minst tre HDMI in med stöd för 4K UHD vid 60 Hz samt HDR. Alltså, HDMI 2.0 med HDCP 2.2. Man kan säga att det drar ned valmöjligheterna "en smula", och valet föll därför på Sony HT-ST5000.

Så här några veckor in i daglig användning kan jag säga att.. det fungerar bättre än jag trodde på förhand. Mycket bättre, faktiskt. Jag gick in med extremt låga förväntningar ska sägas, hoppades väl på ett lyft från tv-ljudet men fortfarande väldigt platt. Så är verkligen inte fallet, utan jag får imponerande bra spridning av ljudet med tanke på att det fysiskt kommer från ungefär samma plats.

Det som faller är ljud rakt bakifrån, där är det tydligt att förmågan inte finns. Däremot kan jag ibland svära på att ljud kommer från sidorna och taket, trots att det sker via "studs". Visst är precisionen sämre än mitt gamla 5.0, men ljudet fyller ändå rummet mycket bättre än jag vågade hoppas på förhand. Speciellt Atmos-grejer som lägger saker i "taket" ger riktigt bra närvarokänsla.

Annat positivt att lyfta fram är att dialoger låter riktigt bra. Jag vet inte om det är just ST5000 som är stark där, men upplever faktiskt klarare och bättre ljud ställt mot gamla centern. Kan också ha lägre volym totalt och fortfarande höra bra, något som underlättar nattetid.

En sak värd att tänka på är att positionen spelar mycket större roll jämfört med 5.0-systemet. Jag behöver sitta rätt så mitt framför för optimalt ljud, och framför allt "sidokanalerna" tappar rätt snabbt effekt när jag byter plats i sidled.

TL;DR - jag är positivt överraskad. Menar absolut inte det ersätter separationen ett 5.0/5.1-system ger, men efter förutsättningarna är jag imponerad av hur bra det fungerar. Något jag på förhand inte trodde jag skulle skriva.. jag är extremt bra på att såga grejer jag köper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har en Sony HT-ST5000 jag är väldigt nöjd med. "Bästa" är väl svårt att säga, beror mycket på förutsättningar, budget och annat.

Jag skrev ett inlägg i en äldre tråd med lite intryck. Citerar det nedan!

Tack. Det var intressant läsning. Dock så verkar den ha bara HDMI 1.4 och det går direkt bort för mig.

Själv har jag kikat på Yamaha YSP-5600SW. Vad tycker ni om det? Någon som har erfarenhet av den?

Ett bekymmer är att den har bara HDMI 2.0 och inte A eller B versionen. Hur kommer det påverka mig?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av socsoc:

Tack. Det var intressant läsning. Dock så verkar den ha bara HDMI 1.4 och det går direkt bort för mig.

Själv har jag kikat på Yamaha YSP-5600SW. Vad tycker ni om det? Någon som har erfarenhet av den?

Ett bekymmer är att den har bara HDMI 2.0 och inte A eller B versionen. Hur kommer det påverka mig?

Hm, mjae, HT-ST5000 har 2.0 precis som jag skriver i inlägget.

Problemet med YSP-5600SW är att den bara har en enda HDMI 2.0, de andra är 1.4. Därför föll den bort i min sortering. Till det verkar det väldigt oklart om den klarar av HDR i praktiken. Det nämns inte i specifikationen, och vid lansering gick det inte. Frågan är om Yamaha uppdaterat, eller ens kan uppdatera det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Finns det bra soundbars?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Finns det bra soundbars?

Beror på vem du frågar, vad du menar med bra och vad du jämför med.

Vad är du ute efter för svar och vad tycker du själv? Vad har du för erfarenheter?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Beror på vem du frågar, vad du menar med bra och vad du jämför med.

Vad är du ute efter för svar och vad tycker du själv? Vad har du för erfarenheter?

Jag jämför med detta systemet:

5.1.2

Jag är inte "ute efter ett svar", jag bara konstaterade att en soundbar knappast är "bra" men det beror givetvis på vad man jämför med. Allt är för det mesta väldigt mycket bättre än TV:ns inbyggda högtalare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, mjae, HT-ST5000 har 2.0 precis som jag skriver i inlägget.

Problemet med YSP-5600SW är att den bara har en enda HDMI 2.0, de andra är 1.4. Därför föll den bort i min sortering. Till det verkar det väldigt oklart om den klarar av HDR i praktiken. Det nämns inte i specifikationen, och vid lansering gick det inte. Frågan är om Yamaha uppdaterat, eller ens kan uppdatera det.

Konstigt för på Prisjakt så står det HDMI 1.4.

Jag har skickat en mail ang YSP-5600 så vi får lite klarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag jämför med detta systemet:

5.1.2

Jag är inte "ute efter ett svar", jag bara konstaterade att en soundbar knappast är "bra" men det beror givetvis på vad man jämför med. Allt är för det mesta väldigt mycket bättre än TV:ns inbyggda högtalare.

Jag skulle också i de flesta fall vilja köra på the real deal. Men om man funderar på en soundbar så har man sällan det alternativet. Allt handlar om vad man är ute efter.

Utan ett förtydligande av ditt första svar så hjälper det ingen. Det kan tolkas som ett besserwisser-svar av de flesta, mig inkluderat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av socsoc:

Konstigt för på Prisjakt så står det HDMI 1.4.

Jag har skickat en mail ang YSP-5600 så vi får lite klarhet.

Ja, verkar som om någon petat in fel! Den klarar 4K UHD vid 60 Hz i alla fall, och HDR med reducerad färgupplösning. Så visst är det 2.0! Sony verkar inte skriva det rakt ut, utan fokuserar snarare på att förklara vilka delar som fungerar.

Med det sagt, kan inte stå bakom att det är bästa på marknaden såklart. Har ingen aning helt ärligt, känns som det finns massa relevanta grejer där beroende på vad man söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag skulle också i de flesta fall vilja köra på the real deal. Men om man funderar på en soundbar så har man sällan det alternativet. Allt handlar om vad man är ute efter.

Utan ett förtydligande av ditt första svar så hjälper det ingen. Det kan tolkas som ett besserwisser-svar av de flesta, mig inkluderat.

Ett förtydligande kom som ett direkt svar på din fråga, några andra problem med mig?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ett förtydligande kom som ett direkt svar på din fråga, några andra problem med mig?

Inga problem, bara ett tips. Skriv förtydligandet i ditt första svar nästa gång så kanske hjälper du fler. Nästa gång kanske det inte är någon som påpekar att ditt svar inte hjälper någon om det inte utvecklas lite mer.

Det är svårt att veta om ditt första svar var ett påstående eller en fråga, trots frågetecknet... Det var utformat som en fråga.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ska man ha en soundbar för film primärt så är Yamaha i en klass för sig. Jag tycker också att dom i rätt rum står sig väldigt bra jmf. även med ett riktigt 5.1/7.1.2 system, speciellt om man kompletterar med en bas.

Alltså, självklart är ett diskret system bättre, men jag tror att många som säger "soundbars är skit.." är människor som primärt är intresserade av teknik och förkortningar.

Den där typen av människor som även när man sitter och tittar på den mest fantastiska film man kan tänka sig, sitter och räknar på antalet pixlar i bilden, halvvägs in i filmen fortfarande inte kan släppa om man ska använda det simulerade ljudläget "Stadium" eller "Small Movie Theatre" och det första han säger när filmen är slut är " man hörde att det inte var ett korrekt kalibrerat THX-system" fast han aldrig hört ett korrekt kalibrerat THX-system.

Jag lägger ingen värdering i det, jag säger (självklart) inte att denna fiktiva hen är en sämre människa, om det är den sortens människa man är ska man självklart inte köpa en soundbar.

Alternativ 3 är ju en passiv soundbar och receiver.

Permalänk
Medlem

Är HDMI 2.0a ett måste för och kunna köra HDR eller funkar det med vanliga HDMI 2.0?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av socsoc:

Är HDMI 2.0a ett måste för och kunna köra HDR eller funkar det med vanliga HDMI 2.0?

Generellt är tillverkarna rätt dåliga på att ange exakta "versioner", samtidigt som en viss version inte nödvändigtvis ger alla funktioner. Bästa är som @Laxpudding brukar säga att fråga efter funktion, inte version.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Är HDMI 2.0a ett måste för och kunna köra HDR eller funkar det med vanliga HDMI 2.0?

Prylen måste kunna hantera HDR(*) och HDMI-versioner säger ingenting om detta är möjligt eller inte. Versionen säger bara i vilket dokument själva funktionen är beskriven.

Så vill du ha HDR, fråga efter HDR. Vill du 48 Gbps bandbredd, fråga efter 48 Gbps bandbredd. Och så vidare. Strunta i versioner för det säger aldrig någonting om vad den enskilda produkten hanterar.

(*) HDR finns i flera versioner och varianter. HDR10 är standarden som "allt" klarar. På det finns också HLG, Dolby Vision samt HDR10+ som i sin tur kräver just att funktionen finns hos prylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Generellt är tillverkarna rätt dåliga på att ange exakta "versioner", samtidigt som en viss version inte nödvändigtvis ger alla funktioner. Bästa är som @Laxpudding brukar säga att fråga efter funktion, inte version.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder Prisjakt när jag ska hitta en produkt. När jag filtrerar det jag behöver t.ex HDMI 2.0a som ska kunna hantera HDR så hittar den bara 1 produkt men då finns det andra som säger att en viss produkt klarar visst HDR fast det varken står på Prisjakt eller tillverkarens hemsida. Svårt och veta vad som är rätt. Känns som Soundbar ligger väldigt långt efter utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Prylen måste kunna hantera HDR(*) och HDMI-versioner säger ingenting om detta är möjligt eller inte. Versionen säger bara i vilket dokument själva funktionen är beskriven.

Så vill du ha HDR, fråga efter HDR. Vill du 48 Gbps bandbredd, fråga efter 48 Gbps bandbredd. Och så vidare. Strunta i versioner för det säger aldrig någonting om vad den enskilda produkten hanterar.

(*) HDR finns i flera versioner och varianter. HDR10 är standarden som "allt" klarar. På det finns också HLG, Dolby Vision samt HDR10+ som i sin tur kräver just att funktionen finns hos prylen.

Tackar. Låter väldigt vettigt. Ska ta och tänka på det till nästa gång.

Permalänk
Medlem

Om man nu hittar en Soundbar man vill ha men inte har HDR. Visst kan man då koppla direkt till TV och använda optiskt kabel till ljudet? Hur påverkar det ljudets kvalite? Vad är bäst och köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om man nu hittar en Soundbar man vill ha men inte har HDR. Visst kan man då koppla direkt till TV och använda optiskt kabel till ljudet? Hur påverkar det ljudets kvalite? Vad är bäst och köra?

Beror lite på din tv, men ja de ska funka på de flesta
Dock på min tv vart det fördöjningar i ljudet, men är nog pga budget tv skulle jag gisaa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag använder Prisjakt när jag ska hitta en produkt. När jag filtrerar det jag behöver t.ex HDMI 2.0a som ska kunna hantera HDR så hittar den bara 1 produkt men då finns det andra som säger att en viss produkt klarar visst HDR fast det varken står på Prisjakt eller tillverkarens hemsida. Svårt och veta vad som är rätt. Känns som Soundbar ligger väldigt långt efter utvecklingen.

Problemet med att filtrera på prisjakt är att många produkter filtreras bort trots att de har funktionerna du är ute efter. Ta exemplet soundbar och Wifi. Det finns enligt prisjakt 339 soundbars, varav 124 st har "ja" på Wifi, medan 108 st har "nej" på Wifi. Resten av dem (ca 100 st) vet prisjakt helt enkelt inte om de har eller inte har Wifi, och de kommer alltså filtreras bort oavsett om du väljer "ja" eller "nej".

Generellt ska man vara väldigt försiktig med att filtrera på prisjakt eftersom många produkter har så bristfällig information på prisjakt att de filtreras bort oavsett vad du filtrerar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Problemet med att filtrera på prisjakt är att många produkter filtreras bort trots att de har funktionerna du är ute efter. Ta exemplet soundbar och Wifi. Det finns enligt prisjakt 339 soundbars, varav 124 st har "ja" på Wifi, medan 108 st har "nej" på Wifi. Resten av dem (ca 100 st) vet prisjakt helt enkelt inte om de har eller inte har Wifi, och de kommer alltså filtreras bort oavsett om du väljer "ja" eller "nej".

Generellt ska man vara väldigt försiktig med att filtrera på prisjakt eftersom många produkter har så bristfällig information på prisjakt att de filtreras bort oavsett vad du filtrerar efter

Jag har inte tänkt på det på det viset men tycker om en produkt har bristfällig information borde den ändå visas tills informationen är tillagd. På så vis filtreras dom inte bort sen kan man googla eller kontakta tillverkaren ang det informationen som inte kan hittas. Jag kanske är ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag har inte tänkt på det på det viset men tycker om en produkt har bristfällig information borde den ändå visas tills informationen är tillagd. På så vis filtreras dom inte bort sen kan man googla eller kontakta tillverkaren ang det informationen som inte kan hittas. Jag kanske är ute och cyklar nu?

Så kan man absolut tycka att det borde funka
Men så funkar inte Prisjakt just nu. Om du söker på HDMI 2.0a så kommer prisjakt endast visa dig de produkter där det uttryckligen är specificerat hos Prisjakt att de har det. Alla andra kommer filtreras bort. Som sagt så missar man massa produkter som eventuellt har det du letar efter, men skulle man göra som du föreslår så skulle man ju istället få en hel drös med produkter där det är oklart ur prisjakts sida om de har eller inte har HDMI 2.0a

Permalänk
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag gillar Klipsch soundbars, finns i lite olika ljudklasser beroende på budget, alla ska ha HDMI 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om man nu hittar en Soundbar man vill ha men inte har HDR. Visst kan man då koppla direkt till TV och använda optiskt kabel till ljudet? Hur påverkar det ljudets kvalite? Vad är bäst och köra?

klarar toslink Dolby atmos och dts ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@socsoc:

Hej!

Jag kör på HW N960 och funkar perfekt tycker jag.

Jag kör atmos, HDR, 4K på min Q9 75 tummare och jag blev grymt imponerad av ljudet. Framför allt Atmos ljudet, i hur den omvälvar en i ljudet. Subben kanske är svår att kunna förmedla. Jag tycker den är riktigt bra. Jag kan inte maxa den när jag kör atmos. Jag måste istället sänka basen flera snäpp. Väggarna vibrerade ordentligt när jag tittade exempelvis på bumblebee med atmos.

De verkar även ha denna på kampanj nu i olika butiker.

Förtillfället kör jag min Xbox one x för Netflix atmos och min nvidia shield för Kodi (atmos) och Plex

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

klarar toslink Dolby atmos och dts ?

Antar du menar dts:x, isåfall nej det klarar inte toslink

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Tack. Har du någon erfarenhet av det eller har någon annan det?

Permalänk
Skrivet av socsoc:

Tack. Har du någon erfarenhet av det eller har någon annan det?

jag har den själv, även haft tidigare modell.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C