Är min TV verkligen HDR kapabel?

Permalänk

Är min TV verkligen HDR kapabel?

Hej,

Köpte en Philips 43PUS6523 tidigare i år och har tänkt att skaffa ett Xbox one X nu när de gått ner i pris.

Den största anledningen är för att jag verkligen vill spela RDR2 i 4K HDR.
Vet att min TV är en budgetmodell och har vad Philips kallar HDR Plus vilket egentligen inte är HDR. Deras HDR Plus har 400 nits och läste att riktig HDR ska vara minst 1000.
Betyder det att min TV inte är HDR över huvudtaget eller är det bara sämre HDR?
Kommer mitt RDR2 faktiskt spelas i HDR eller kommer det inte vara någon skillnad från en vanlig TV?

Asså vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan men är 400 nits LITE HDR och asså kommer jag se HDR i spelet bara inte lika mycket?

Hoppas ni förstår frågan och tack om ni tar er tiden att svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,

Köpte en Philips 43PUS6523 tidigare i år och har tänkt att skaffa ett Xbox one X nu när de gått ner i pris.

Den största anledningen är för att jag verkligen vill spela RDR2 i 4K HDR.
Vet att min TV är en budgetmodell och har vad Philips kallar HDR Plus vilket egentligen inte är HDR. Deras HDR Plus har 400 nits och läste att riktig HDR ska vara minst 1000.
Betyder det att min TV inte är HDR över huvudtaget eller är det bara sämre HDR?
Kommer mitt RDR2 faktiskt spelas i HDR eller kommer det inte vara någon skillnad från en vanlig TV?

Asså vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan men är 400 nits LITE HDR och asså kommer jag se HDR i spelet bara inte lika mycket?

Hoppas ni förstår frågan och tack om ni tar er tiden att svara

Jag vet att Thomas har förklarat HDR väldigt bra, så vi får kalla på hans uppmärksamhet.
@Laxpudding

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vad jag får ut av min Google-foo så har din TV HDR.
HDR Plus verkar "bara" vara "HDR-ification" av SDR content.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Vad jag får ut av min Google-foo så har din TV HDR.
HDR Plus verkar "bara" vara "HDR-ification" av SDR content.

Förlåt, förstod inte riktigt vad du menade. Är inge så bra när det gäller skärmar o sånt 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Man kan väl säga att det är skillnad på att korrekt kunna ta emot en HDR-signal och att faktiskt göra något vettigt med den! Med 400 nits som peak och ingen local dimming spelar det helt ärligt ingen roll direkt, för "oumpfet" finns inte där. Visst kan bra tone mapping lyfta lite ändå, men du kommer inte få en speciellt minnesvärd "HDR-upplevelse".

Nämnvärt också är att HDR i RDR2 inte är jättebra. Har blivit okej efter patch, men spelet ser fortfarande bättre ut i SDR när det kommer till kontrast bland annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: "HDR Plus" är någonting Philips hittat på för att klistra dit något på kartongen. Men som svaren kommit är Philips PUS6-serie en alldeles för enkel modell för att HDR ska bli något mer än en axelryckning.

1000 nits är inget måste utan endast eftersträvansvärt. Philips OLED-modeller kommer upp i 600-700 nits i HDR och klarar det med en helt annan kraft och imponerande bild därför att det finns ett högre dynamiskt omfång tack vare OLED-panelen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Noob_To_Computers: "HDR Plus" är någonting Philips hittat på för att klistra dit något på kartongen. Men som svaren kommit är Philips PUS6-serie en alldeles för enkel modell för att HDR ska bli något mer än en axelryckning.

1000 nits är inget måste utan endast eftersträvansvärt. Philips OLED-modeller kommer upp i 600-700 nits i HDR och klarar det med en helt annan kraft och imponerande bild därför att det finns ett högre dynamiskt omfång tack vare OLED-panelen.

Så HDR PLUS är egentligen bara en ”clickbait” eller ett sätt att få TVn att se bättre ut på papper än vad den egentligen är? Riktigt smutsigt men antar att det är så det är, dom måste ju tjäna pengar och så länge det ger mer kunder så bryr dom sig inte direkt, jag förstår dom helt.
Men samtidigt lite surt att sin 4K HDR TV knappt är HDR alls.
Drog iaf upp kontrasten till max då det tydligen styr hur mycket nits eller liknande och det blev bättre faktiskt.

Iaf såg en inställning som styrde HDR Plus, AV-MINIMUM-MEDIUM-MAXIMUM. MAX Inställningen gjorde allt mycket ljusare och kändes oxkså som att den gjorde färgerna starkare. Är detta också ett sätt att lura oss att det är HDR eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: "riktigt smutsigt" vet jag inte om det är rätt. Alla tillverkare har hittepånamn med "Crystal Clear vision" och annat trams. Den "HDR Plus" du märkt är troligtvis en funktion som används för att fejka HDR på vanligt SDR-material och du väljer hur mycket den ska försöka fejka. Det är jämförbart med att ställa TV:n i Vivid eller Dynamic-läge. Jämförbart med en Stereo med "Mega Bass"-funktion. Det är alltså bara ett tweak.

Riktig HDR kräver en källa mastrad för HDR och signal som följer (någon) standard för HDR. Ifall allt du får är "AV-MINIMUM-MEDIUM-MAXIMUM"-inställningen HDR Plus så kör du inte HDR, utan endast Fejk-HDR. Detta är väldigt vanligt och det är ett problem att utrustningen är så otydlig med vad man faktiskt tittar på.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Noob_To_Computers: "riktigt smutsigt" vet jag inte om det är rätt. Alla tillverkare har hittepånamn med "Crystal Clear vision" och annat trams. Den "HDR Plus" du märkt är troligtvis en funktion som används för att fejka HDR på vanligt SDR-material och du väljer hur mycket den ska försöka fejka. Det är jämförbart med att ställa TV:n i Vivid eller Dynamic-läge. Jämförbart med en Stereo med "Mega Bass"-funktion. Det är alltså bara ett tweak.

Riktig HDR kräver en källa mastrad för HDR och signal som följer (någon) standard för HDR. Ifall allt du får är "AV-MINIMUM-MEDIUM-MAXIMUM"-inställningen HDR Plus så kör du inte HDR, utan endast Fejk-HDR. Detta är väldigt vanligt och det är ett problem att utrustningen är så otydlig med vad man faktiskt tittar på.

Men denna fake HDR gör ändå bilden lite bättre än SDR eller?

EDIT: Menar då SDR om jag skulle kolla på HDR-content på i SDR på min TV så skulle jag väll se skillnad? Jag tycker själv att HDR inställningen gör att det ser lite bättre ut iaf än mär jag stänger av den. Kan vara jag som bara inbillar mig det för att jag vill att det ska vara så men tycker nog att det gjorde skillnad, på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob_To_Computers:

Men denna fake HDR gör ändå bilden lite bättre än SDR eller?

Inte bättre. Annorlunda och egentligen sämre. Den försöker skapa något som inte finns där. Vilket sker genom att överdriva färger och kontrast. Vilket kanske subjektivt kan se "bättre" ut eftersom hjärnan agerar relativt. Det som lyser starkare och färggladare ser "bättre" ut och då tycker man den normala bilden ser "tråkigare" ut eftersom den relativt sett inte är lika ljus eller färgglad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte bättre. Annorlunda och egentligen sämre. Den försöker skapa något som inte finns där. Vilket sker genom att överdriva färger och kontrast. Vilket kanske subjektivt kan se "bättre" ut eftersom hjärnan agerar relativt. Det som lyser starkare och färggladare ser "bättre" ut och då tycker man den normala bilden ser "tråkigare" ut eftersom den relativt sett inte är lika ljus eller färgglad.

Aja det är ju surt men det är som det är. Är liksom 16 så man köper ju inte direkt det bästa i den åldern då pengarna inte direkt flödar in så om jag tänker på det sättet så är jag ändå rätt nöjd med TVn. Stor skillnad från min förra som inte ens va FULL HD.

Men tack för allt, det hjälpte verkligen mycket och man fick ju lära sig en del om skärmar samtidigt haha.
Vet iallafall HDR Plus bara är nåt jävla påhitt och nu vet jag det till nästa gång.

Tack

Skickades från m.sweclockers.com