SSD eller M.2 på ett ASUS B450-F

Permalänk

SSD eller M.2 på ett ASUS B450-F

Hej,
Har köpt ett moderkort som har något som kallas ASUS ROG STRIX B450-E Gaming.
Det verkar stödja:

1 x M.2 Socket 3, , with M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 4 mode)*3

1 x M.2 Socket 3, , with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)*4

Jak kollar på disk till datorn och ska ha någon av dessa:
Samsung 840 eller Intel 66P

Kan mitt moderkort nyttja de bättre egenskaperna i M.2-driven?

Mvh Steffo

Permalänk
Medlem

Samsung 860 QVO som du länkar till är en 2.5" SATA SSD, inte M.2 SSD. Vad du citerar från specen gäller alltså inte för den, utan endast för Intel 660P som är en M.2 PCIe SSD.

Utöver de två M.2-portarna så har ditt moderkort 6 st. SATA-portar, d.v.s. du kan ansluta upp till 6 st. SSDer som 860 QVO. Men det finns några viktiga begränsningar. Den första är att två av SATA-portarna (SATA_5/SATA_6) stängs av om du sätter en M.2 SSD i den första M.2-porten. Den andra är att PCIe x16_1-porten, den som grafikkortet normalt sitter i, får halverad bandbredd om du sätter en M.2 SSD i den andra M.2-porten.

Om du inte har någon disk alls till datorn än så skulle jag rekommendera 660P eftersom den kostar lika mycket och har högre prestanda. Sätt den i så fall i den första M.2-porten, eftersom du troligtvis har mer nytta av full bandbredd till grafikkortet än två extra SATA-portar.

Tillägg: Hmm, jag kanske missförstod din fråga lite. Ja, ditt moderkort kan utnyttja en 660P till fullo.

Permalänk

Hej och tack!
Då har jag klarhet.
Det blir en M.2-disk i första porten.

Vad gäller mitt grafikkort, Radeon 580.. kan det sitta i vilken av de tre slottarna som helst?

Står såhär:
Multi-GPU CFX support
2 x PCIe 3.0 x 16 (supports x 16, x8/x4)
1 x PCIe 2.0 x 16 (at x4 mode)
3 x PCIe 2.0 x 1

Tacksam för svar..
(BS det är ett ASUS ROG STRIX B450-F Gaming.. m

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Vad gäller mitt grafikkort, Radeon 580.. kan det sitta i vilken av de tre slottarna som helst?

Teoretiskt sett kan du sätta grafikkortet i vilken av x16-portarna som helst, men endast den översta kommer ge dig PCIe 3.0 x16. Den andra porten är som du citerar bara PCIe 3.0 x4, medan den nedersta också bara är x4 men endast PCIe 2.0.

Den mittersta x16-porten ger dig alltså bara en fjärdedel av bandbredden som grafikkortet är gjort för, men det låter värre än det är. I praktiken kommer du bara förlora några enstaka procent i spelprestanda. Men om du inte har någon bra anledning att inte använda den första x16-porten så är det ju dumt att förlora prestanda i onödan oavsett hur liten förlusten är.

Undvik den nedersta x16-porten dock, förutom att den bara är PCIe 2.0 (som är hälften så snabbt som PCIe 3.0) så går den via B450-styrkretsen istället för direkt till processorn som de övriga x16-portarna gör.

Permalänk

Hej,
sparkar liv i denna tråden igen då jag behöver en ny hårddisk.
Det blev en vanlig SSD innan och nu tänkte jag kompletera med en m.2.
Om jag köper en M.2 ska jag då installera om windows till m.2 disken och ha spel jag oftast kör på den eller spelar det ingen roll om jag fortsätter köra windows från den gamla SSD-disken?
En Kingston A400 256Gb blev det när jag köpte datorn - pengarna tog slut då och nu tänkte jag komplettera med en Kingston A2000 M.2 1TB
Tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Windows blir nog nåt litet snäpp snabbare på m.2, men har du ingen annan anledning att installera om Windows så skulle åtminstone jag i din situation inte förlora nån sömn över att fortsätta använda SATAn som OS-disk och M.2 som datadisk

edit: Men har du såpass lite RAM att windows växlingsfil används så skulle jag iaf. flytta den till M.2 också.