Amd ryzen 2600 eller 2600x och Noctua NH-U12S

Permalänk

Amd ryzen 2600 eller 2600x och Noctua NH-U12S

Jag hade tänkt överklocka, kommer det att gå? tänkte överklocka till 3,9-4ghz?

MSI B450 Tomahawk moderkort

Phanteks Eclipse P400S Svart, med 2st 140mm i fronten, 120mm bak och 120mm i toppen

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart

Permalänk

Jag meddelar resultat sen ;]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör min 2600 @ 4,1 GHz med 1,34V med en Arctic cooling Freezer 33 TR utan några problem och det är en budget kylare. Så länge du inte höjer volten över 1,35-1,36V så ska det nog funka bra med noctuan också.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Kör min 2600 @ 4,1 GHz med 1,34V med en Arctic cooling Freezer 33 TR utan några problem och det är en budget kylare. Så länge du inte höjer volten över 1,35-1,36V så ska det nog funka bra med noctuan också.

Tack för infon, jag kommer nog inte klocka mer än 4.1ghz garanterat, det verkar inte ge speciellt mycket prestanda vinst alls att gå högre än 3,9-4ghz om man kollar reviews, vad har du för temps vid idle och load? Du kör 1 fläkt på din cpu kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kommer också köra på 2600, ska ju byta stock kylaren direkt ändå, 2600 verkar vara mycket cpu för liten peng

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Tack för infon, jag kommer nog inte klocka mer än 4.1ghz garanterat, det verkar inte ge speciellt mycket prestanda vinst alls att gå högre än 3,9-4ghz om man kollar reviews, vad har du för temps vid idle och load? Du kör 1 fläkt på din cpu kylare?

Jo är bara en fläkt på min. cpun ligger runt 55-60 grader i spel (BF5 vilket är det spel som belastar ryzen mest). med prime95 håller den sig under 80 grader efter 2-3 timmars plågande. Bara att klocka tills cpun börjar kräva onödigt med volt. just mitt ex verkar vara en av de sämre när det gäller klockning. höjer jag frekvensen med 25mhz så får jag höja volten till 1,375V för att den ska vara stabil.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Jo är bara en fläkt på min. cpun ligger runt 55-60 grader i spel (BF5 vilket är det spel som belastar ryzen mest). med prime95 håller den sig under 80 grader efter 2-3 timmars plågande. Bara att klocka tills cpun börjar kräva onödigt med volt. just mitt ex verkar vara en av de sämre när det gäller klockning. höjer jag frekvensen med 25mhz så får jag höja volten till 1,375V för att den ska vara stabil.

Ok, jag noterade i en review att min cpu kommer att vara runt 3 grader varmare än din vid hög load, hoppas jag får ett bra ex cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för hjälpen och infon @arkan jag hojtar till sen med lite resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Tack för hjälpen och infon @arkan jag hojtar till sen med lite resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att börja testa med samma inställningar. 4.1@1.34V och finlira in överklockningen sen.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Bara att börja testa med samma inställningar. 4.1@1.34V och finlira in överklockningen sen.

Ok, will do

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min 2600X klarar sig ganska bra med en NH-L12 med lilla fläkten. Tror inte att det är några problem. Har dock inte testat prime95, spelar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evirob:

Min 2600X klarar sig ganska bra med en NH-L12 med lilla fläkten. Tror inte att det är några problem. Har dock inte testat prime95, spelar bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, har du överklockat något? Vad har cpun för temp när du gamar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

Ok, har du överklockat något? Vad har cpun för temp när du gamar?

Kör den stock, något undervoltad. Når 4125MHz på enstaka kärnor som max men ligger stabilt på 3,9 över alla kärnor. Tempen är väl runt 60, något varmare nu på sommaren.

Skickades från m.sweclockers.com