Någon som kör Linux som har handelsbanken som bank?

Permalänk
Hedersmedlem

Handelsbankens villkor: https://www.handelsbanken.se/villkor_inloggningskort

"Betalningsinstrumentet är personligt och får endast användas av den för vilket det är utfärdat. Innehavaren får inte lämna över betalningsinstrumentet till någon annan, oavsett om detta medför en större risk för att det används obehörigt eller inte"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk: Du påstod i ditt första inlägg att man skulle bara skämma ut sig ifall man gick till ett bankkontor och bad om hjälp med att installera Mobilt bankid.
Det är det påståendet som är helt falskt, då jag själv har gjort just detta utan att jag ens fick en frågade min hos banktjänstemannen.
DET ÄR INTE URKUNDSFÖRFALSKNING!

https://lawline.se/answers/vad-innebar-urkundsforfalskning

Hade banktjänsteman använt mitt id i syfte att lura mig alternativt lura banken, då hade det varit en urkundsförfalskning samt bedrägeri.
Men så är inte det i detta fall då banktjänstemannen utförde enbart det som jag hade begärt tidigare.

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/banktjansteman-doms-till...
https://www.expressen.se/kvallsposten/bankman-spelade-bort-15...
Där är några exempel på när en banktjänsteman faktiskt begår urkundsförfalskning och bedrägeri, passar dessa in i det här fallet?

Om jag har så missförstått detta så fullständigt, hänvisa mig jätte gärna till någon artikel, nyhet, brottsmål, bankpolicy etc.
För har jag verkligen fått detta om bakfoten så vill jag ju inte göra fel i framtiden.

Du får inte logga in banktjänstemannen med ditt bankkort (bankid) i kortläsare på banken för att släppa in banktjänstemannen i din internetbank, men du har inte sagt att det är vad du gjorde. Om banktjänstemannen har tillgång till ett system där han använder sina egna uppgifter för att hjälpa dig är det fritt fram. Om du blir lurad eller inte är inte vad som styr om det det är olämpligt eller inte, du får inte upplåta bankid till någon annan hur som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:

Det går utmärkt att använda dosan med sladd via VirtualBox iallafall. Problemet för de flesta är att det rör sig om en principsak och även besväret över att komma över en licens med Windows och sätta upp allting.

Tja, då kan man ju få lida lite tycker jag.

Den lilla andel av kunder som använder Linux kan nog inte motivera kostnaden för att ta fram hantering av koddosan där.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Tack MultiMan.
Men jag tror inte att den där är applicerbar på mitt ärende iaf, möjligtvis på någon annans i tråden, först och främst för att jag inte använde mig av handelsbankens inloggningsuppgifter/lösning utan jag identifierade mig med mitt leg som sagt.

Sedan läste jag detta stycket i paragraf 1:
"Innehavaren av ett betalningsinstrument är normalt kund i banken
men kan också vara ett ombud eller någon annan som företräder en
kund utan att själv vara kund i banken. Det som sägs i dessa villkor
om ”kunden” ska därför i tillämpliga delar även gälla för den som är
ombud eller annan företrädare för en kund utan att själv vara kund i
banken.
"

På det stycket verkar det finnas ett undtag för person som har rätt representera mig, vilket borde passa in på banktjänstemannen i mitt fall.

@Petterk:
Absolut kan det vara så, jag vet inte exakt vilket "system" han använde sig för att hjälpa mig, kan fullt möjligt ha varit ett "annat" system.
Men har det någon betydelse, dom kanske har en variant där dom loggar in själva men kan med hjälp av id eller liknande också logga in på kundens internetbank, men det hela loggas som att det är banktjänstemannen som utför det själv men för kunds räkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@MultiMan: Tack MultiMan.
Men jag tror inte att den där är applicerbar på mitt ärende iaf, möjligtvis på någon annans i tråden, först och främst för att jag inte använde mig av handelsbankens inloggningsuppgifter/lösning utan jag identifierade mig med mitt leg som sagt.

Sedan läste jag detta stycket i paragraf 1:
"Innehavaren av ett betalningsinstrument är normalt kund i banken
men kan också vara ett ombud eller någon annan som företräder en
kund utan att själv vara kund i banken. Det som sägs i dessa villkor
om ”kunden” ska därför i tillämpliga delar även gälla för den som är
ombud eller annan företrädare för en kund utan att själv vara kund i
banken.
"

På det stycket verkar det finnas ett undtag för person som har rätt representera mig, vilket borde passa in på banktjänstemannen i mitt fall.

@Petterk:
Absolut kan det vara så, jag vet inte exakt vilket "system" han använde sig för att hjälpa mig, kan fullt möjligt ha varit ett "annat" system.
Men har det någon betydelse, dom kanske har en variant där dom loggar in själva men kan med hjälp av id eller liknande också logga in på kundens internetbank, men det hela loggas som att det är banktjänstemannen som utför det själv men för kunds räkning.

Bankkortet är inte bara ett betalningsinstrument utan en legitimation. Ingen annan än du själv får använda din legitimation för att legitimera dig eller skriva under saker, så du kan aldrig ge någon tillstånd till att använda din legitimation och du är grovt oaktsam om du loggar in någon annan i dina tjänster och signerar saker de gjort.

Tror du krånglar till det, kan banktjänstemannen göra det du efterfrågade i sitt system så kommer han inte logga in i din internetbank. En person med fullmakt kan kanske logga in på din internetbank, men det kommer skilja sig från bank till bank, ser inte varför någon med fullmakt skulle kunna beställa bankid däremot när ingen annan än du får använda din e-legitimation. Ett ombud kan inte skaffa bankkort med bankid i ditt namn.

För den delen, läste du inte villkoren som länkades?

"Kunden ska vara vaksam vid användning av sitt betalningsinstrument och är skyldig att inte använda betalningsinstrumentet på ett sätt som ger någon annan tillgång till kundens konton eller tjänster i banken."

Permalänk
Medlem

@Petterk: Men ditt argument faller ju på sin orimlighet.
Om det är så som du resonerar, så skulle det vara omöjligt att göra några affärrer överhuvudtaget hos banken.

Ta ett lån, dom gör det åt dig, urkundsföralskning.
Betala räkningen gammalt tillbaks hos banken, du lämnar över betalningsaviet och dom utför det, urkundsförfalskning.
Lämna in pengar, dom gör det åt dig, urkundsförfalskning.

Saker och ting är inte svart eller vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk: Men ditt argument fall ju på sin orimlighet.
Om det är så som du resonerar, så skulle det vara omöjligt att göra några affärrer överhuvudtaget hos banken.

Ta ett lån, dom gör det åt dig, urkundsföralskning.
Betala räkningen gammalt tillbaks hos banken, du lämnar över betalningsaviet och dom utför det, urkundsförfalskning.
Lämna in pengar, dom gör det åt dig, urkundsförfalskning.

Saker och ting är inte svart och vitt.

Nej, det är du som vrider det till sin orimlighet, alltså sysslar med argumentationsfel.

Banken använder inte ditt ID-kort i ditt namn, eller skriver under handlingar i ditt namn. Skulle någon anställd får för sig att göra det begår de brott. Någon med fullmakt kan inte ta ut bankkort med bankid hos Handelsbanken och de får inte installera mobilt bankid utgivet i någon annans namn på sina egna enheter.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Ursäkta, men det var faktiskt du som började vrida på orden.
Jag frågade dig om det var sant att någon begår urkundsförfalskning när man går till handelsbanken för att förnya sitt mobil bankid.

Jag svarade då att jag själv faktiskt har gjort just detta. Gick till banken, jag identifierdade mig med mitt körkort och hon skapade sedan en ny bankid certifikat som jag sedan kunde installera i appen.
Vilket system hon använde eller hur hon gjorde det har jag ingen aning om.

Sen började du surra om "internetbank" hit och dit och att banktjänstemannen inte för utge sig för att vara mig. Vilket inte var något som jag överhuvudtaget har skrivit.

Efter det så för jag erkänna att lyckades du helt virra bort mig på någon konstig tankebana.

Jag har inte heller påstått att det är okej att en banktjänsteman för utge sig för att vara mig.
Utan precis som att jag kan gå och hämta ut paket åt någon annan genom att mitt legitemera mig själv och sedan visa upp paketmottagerns leg som en fullmakt.
Jag har då inte utgett mig för att vara någon annan en mig själv utan jag enbart företräder mottagaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk: Ursäkta, men det var faktiskt du som började vrida på orden.
Jag frågade dig om det var sant att någon begår urkundsförfalskning när man går till handelsbanken för att förnya sitt mobil bankid.

Jag svarade då att jag själv faktiskt har gjort just detta. Gick till banken, jag identifierdade mig med mitt körkort och hon skapade sedan en ny bankid certifikat som jag sedan kunde installera i appen.
Vilket system hon använde eller hur hon gjorde det har jag ingen aning om.

Sen började du surra om "internetbank" hit och dit och att banktjänstemannen inte för utge sig för att vara mig. Vilket inte var något som jag överhuvudtaget har skrivit.

Efter det så för jag erkänna att lyckades du helt virra bort mig på någon konstig tankebana.

Jag har inte heller påstått att det är okej att en banktjänsteman för utge sig för att vara mig.
Utan precis som att jag kan gå och hämta ut paket åt någon annan genom att mitt legitemera mig själv och sedan visa upp paketmottagerns leg som en fullmakt.
Jag har då inte utgett mig för att vara någon annan en mig själv utan jag enbart företräder mottagaren

Klart du vrider på det då diskussionen rörde @Hunds situation. Du kunde låtit den diskussionen sluta med #17925688.

Det krävs ingen fullmakt för att hämta ut ett paket, med rek krävs däremot att mottagaren skriver under även om det hämtas via ombud.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Jag kan ha "jumped the gun" när jag läste att man kunde ha begått urkundsförfalskning när man förnyar eller hämtar ett mobilt bankid på bankkortet.

Då nöjer vi oss med, att det går att förnya mobilt bankid på ett handelsbankenkontor.
Och en banktjänsteman får inte UTGE (inte blanda ihop med företräda) sig för att vara någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Undrar hur det ser ut med att ha handelsbanken som bank som linuxanvändare?
Jag vet att det finns mobila inloggningssätt för Handelsbanken, men tidigare har det iaf varit så att t.ex.
hämta ner ett bankid verkar man behöva logga in med dosa kopplad till datorn via USB.
Oerhört omodern inloggning anser jag. Typ alla andra banker har ju vanliga fristående
dosor som INTE behöver kopplas direkt till datorn. (Jag vet att Handelsbankens dosa
inte behöver kopplas till datorn i alla lägen, men vissa vitala funktioner har ialalfall tidigare
krävt det)
Jag tänkte se över möjligheterna för några i min familj att gå över till Linux helt,
men hindras -enbart- av Handelsbankens dosa med sladd. Det var några år sedan
jag undersökte detta senast, men vad jag lyckats få fram så verkar det fortfarande
som Handelsbanken skiter i en mängd av sina kunder? Har jag fattat det rätt så långt?

Det bättre alternativet för några i min familj bör således vara att helt byta bank där man
själv kan välja vilket operativsystem man ska köra på sin dator?

Kör handelsbanken, dosa utan sladd. Funkar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Ja. Du behöver sladden vid t ex. utlandsbetalningar, justering av maxbelopp osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Utlandsbetalningar funkar bra utan sladd för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Petterk:
Jag kan ha "jumped the gun" när jag läste att man kunde ha begått urkundsförfalskning när man förnyar eller hämtar ett mobilt bankid på bankkortet.

Då nöjer vi oss med, att det går att förnya mobilt bankid på ett handelsbankenkontor.
Och en banktjänsteman får inte UTGE (inte blanda ihop med företräda) sig för att vara någon annan.

Fast det är inte så enkelt. Därav att jag uppmanade TS att själv kontakta dem, alltså fråga kundtjänst.

Datorsystem och rutiner förändras, så det går inte att säga att det går ens. Bevisligen blev det fel när @Hund hämta Mobilt BankID på kontor. Det enda de säger på hemsidan är att det går att aktivera mobilappen med en kod som kan hämtas i ett kuvert på kontoren. Den funktionen finns givetvis för att de som inte kan skaffa bankid ska kunna använda mobilappen, det finns också särskilda inloggningskort utan bankid för dessa.

Själva säger de att man måste logga in på internetbanken med koddosa och sladd, och alltså ha bankkort med bankid för att hämta Mobilt BankID. Det är stor risk för att den lokala banktjänstemannen säger samma sak, oavsett om det går att lösa på annat vis eller inte. Har man däremot kontaktat de i förväg och vet att de har rutiner för att sköta det över disk har man lite mer att stå på och kan kanske få hjälp, men kontaktar man inte kundtjänst så lär det helt enkelt inte bli någon bra situation, det går inte att anta att de kan göra något när de själva på hemsidan enbart hänvisar till bankkort med bankid och kortläsare/dosa med sladd och det går inte att anta att alla deras medarbetare kan deras rutiner om sådana finns (idag) för det här ärendet.

Permalänk

Kan bidra med att internetköp och utlandsköp går att köra och öppna via mobilbanken.

Skickades från m.sweclockers.com