Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag är inte kunden för denna skärm, men med tanke på att bland annat @Laxpudding påpekar att denna skärm är flera gånger billigare än närmsta vettiga konkurrent - borde inte Apple bara ha inkluderat ett fäste (fot eller vesa spelar ingen roll) och höjt priset med, säg $500? Sen kan de sälja sin pro-fot brevid. Hade någon reagerat på priset då? Om dom sålt den för 65000:- istället, eller för den delen 69000:- så hade ingen sett prispåslaget för foten.

I det stora hela är det ju bara Apples marknadsfolk och produktchef som klantat sig och paketerat det dumt, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Den har VESA-fäste, du är fri att köpa vilken fot du vill. Visst VESA fästet är inte billigt det heller men tanken är väl att man bara ska köpa den man behöver, inte behöva slänga fot eller vesa-fäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den har VESA-fäste, du är fri att köpa vilken fot du vill. Visst VESA fästet är inte billigt det heller men tanken är väl att man bara ska köpa den man behöver, inte behöva slänga fot eller vesa-fäste?

Den har inte VESA fäste. dom vill ha $199 dollar för VESA Mount Adapter.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dumbullen:

I det stora hela är det ju bara Apples marknadsfolk och produktchef som klantat sig och paketerat det dumt, eller?

Ja, det är precis det jag försöker säga. Klumpig paketering av en annars oerhört intressant skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om underredet verkligen är en innovation eller underlättar jobbet = mer pengar per arbetad minut... tja då är det ju värt någonstans? Dock tyckte jag det ändå var lite som att sälja ugn utan plåtar, skåp utan hylla etc. Restaurangbranschen är för övrigt också snarlik media där vissa är "rockstjärnor" och inte alltid helt förankrade i priser och verkligheten. Men så länge vi går på krogen och är nöjda så snurrar det.

Sedan är det lite "fanboy" över det hela att man blir påhoppad när man ifrågasätter priset.
Jag är långt ifrån "hatande" eller ens arg, bara ville poängtera att jag tyckte priset var högt även fast jag skulle lätt få igenom det på mitt jobb om jag ville. Det gäller ju att kunna vara objektiv i det hela.

Ps. Man måste köpa ett "vesa fäste" för 199 men den behövs inte till foten? Är det endast om man monterar på tex. en arm etc.?

Det kanske är som att sälja en ugn utan plåtar, men ett väldigt bra pris på ugnen i förhållande till vad den kan prestera.

Skrivet av Oskar80:

folk säger är den är för proffs men varför går inte apple ut med color accuracy ?
P3 wide color gamut är allt som står. vad menar dom med det ?

vad jag vet finns inte någon monitor med 100% DCI-P3
men för 1299 dollar får man 98% DCI-P3 color accuracy och 5k
MSI Prestige 34 heter skärmen.
den saknar ljusstyrkan som XDR har men har inte
XDR lika bra Color Accuracy så är det väll skitsamma
för proffsen?

detta postade MSI på twitter
https://i.imgur.com/FY5Y08h.png

Gamut är inte samma sak som precision. 98% DCI-P3 betyder att den kan visa 98% av arean eller volymen av DCI-P3 (huruvida det är area eller volym framgår inte alltid). Iphones och Ipads brukar ha 100% area av DCI-P3, vid ljusstyrka anpassad för mörka rum (högre ljusstyrka reducerar gamut).
Vad gäller precisionen har Apple bara pratat om "fabrikskalibrering". Något man förvisso kan räkna med kommer vara mycket bra, då Apples skärmar tenderar att ha hög färgprecision. Vad Apple inte nämner är huruvida skärmen kommer ha stöd för hårdvarukalibrering, vilket en proffsskärm bör ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om underredet verkligen är en innovation eller underlättar jobbet = mer pengar per arbetad minut... tja då är det ju värt någonstans? Dock tyckte jag det ändå var lite som att sälja ugn utan plåtar, skåp utan hylla etc. Restaurangbranschen är för övrigt också snarlik media där vissa är "rockstjärnor" och inte alltid helt förankrade i priser och verkligheten. Men så länge vi går på krogen och är nöjda så snurrar det.

Sedan är det lite "fanboy" över det hela att man blir påhoppad när man ifrågasätter priset.
Jag är långt ifrån "hatande" eller ens arg, bara ville poängtera att jag tyckte priset var högt även fast jag skulle lätt få igenom det på mitt jobb om jag ville. Det gäller ju att kunna vara objektiv i det hela.

Ps. Man måste köpa ett "vesa fäste" för 199 men den behövs inte till foten? Är det endast om man monterar på tex. en arm etc.?

Nej det ingår inga plåtar om du köper en proffsugn. Det ingår inte ett skit, allt är extra. Så är det med nästan alla arbetsredskap för att serierna är små och kunderna ställer helt olika krav på utrustningen.

Jag försöker bara påvisa att detta är ett arbetsredskap, det går inte att jämföras med skärmar för konsumenter. Du blandar ihop konsumentmarknaden med företagsmarknaden är vad jag försöker påvisa. Kolla vad HP ska ha för en SSD som har sämre prestanda än en konsumentssd från Samsung. Visst Apple är ett högprofilmärke och på vissa arbetsplatser vill man utstråla den imagen som Apple ger. Kan vara betydligt mer värt än själva produkten om det ger rätt kund en enda gång.

Apple är ett företag, det primära målet är att generera intäkter. Inget annat, de har inget ansvar mot avundsjuka gamers som inte har råd med deras produkter. Andra företag lever på gamers och gör allt för att bygga en sådan profil men målet är det samma, att generera intäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det ingår inga plåtar om du köper en proffsugn. Det ingår inte ett skit, allt är extra. Så är det med nästan alla arbetsredskap för att serierna är små och kunderna ställer helt olika krav på utrustningen.

Jag försöker bara påvisa att detta är ett arbetsredskap, det går inte att jämföras med skärmar för konsumenter. Du blandar ihop konsumentmarknaden med företagsmarknaden är vad jag försöker påvisa. Kolla vad HP ska ha för en SSD som har sämre prestanda än en konsumentssd från Samsung. Visst Apple är ett högprofilmärke och på vissa arbetsplatser vill man utstråla den imagen som Apple ger. Kan vara betydligt mer värt än själva produkten om det ger rätt kund en enda gång.

Apple är ett företag, det primära målet är att generera intäkter. Inget annat, de har inget ansvar mot avundsjuka gamers som inte har råd med deras produkter. Andra företag lever på gamers och gör allt för att bygga en sådan profil men målet är det samma, att generera intäkter.

Citerar mig själv

"Jag är långt ifrån "hatande" eller ens arg, bara ville poängtera att jag tyckte priset var högt även fast jag skulle lätt få igenom det på mitt jobb om jag ville. Det gäller ju att kunna vara objektiv i det hela."

Ser inte att jag blandar ihop olika marknader alls...jag arbetar dagligen med båda lägren.. sitter med en Apple skärm idag som är mitt "arbetsredskap". Jag jämförde INGET mot konsumentmarknaden alls... Då har du nog blandat ihop mig med någon annan.. Jag är ingen avundsjuk gamer heller för den delen, men tror du skrev allmänt där

Absolut skall företag primärt tjäna pengar. Jag tycker själv att Apple gör helt rätt att bunkra alla sina pengar i Skottland för att undvika skatt, gör uppdateringar som sänker prestandan i äldre telefoner etc. etc. De är himla smarta och hoppas fler företag gör likadant.
Och JA, jag har flera Apple produkter som funkar bra, jag köper helt enkelt det jag behöver för ett visst uppdrag.

Skall bli kul att se denna IRL innan man säger mer egentligen. Vem vet kanske blir ett köp Kan någon rekommendera ett bättre fäste för 999$ så lyssnar jag ärligt gärna. Kan vara så att det inte finns och då går det inte ens att jämföra och då tar man betalt för "innovation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Citerar mig själv

"Jag är långt ifrån "hatande" eller ens arg, bara ville poängtera att jag tyckte priset var högt även fast jag skulle lätt få igenom det på mitt jobb om jag ville. Det gäller ju att kunna vara objektiv i det hela."

Ser inte att jag blandar ihop olika marknader alls...jag arbetar dagligen med båda lägren.. sitter med en Apple skärm idag som är mitt "arbetsredskap". Tror du jag jämförde med en Acer skärm som används för Fortnite?? Då har du nog blandat ihop mig med någon annan.. Jag är ingen avundsjuk gamer heller för den delen, men tror du skrev allmänt där

Absolut skall företag primärt tjäna pengar. Jag tycker själv att Apple gör helt rätt att bunkra alla sina pengar i Skottland för att undvika skatt, gör uppdateringar som sänker prestandan i äldre telefoner etc. etc. De är himla smarta och hoppas fler företag gör likadant.
Och JA, jag har flera Apple produkter som funkar bra, jag köper helt enkelt det jag behöver för ett visst uppdrag.

Skall bli kul att se denna IRL innan man säger mer egentligen.

Ja du har helt rätt det var inte riktat till dig personligen, blandade ihop diverse negativa kommentarer till någon slags komposit-inlägg. Öht inte menad som ett personangrepp utan mer ett angrepp på beteendet. Som iofs återkommer lite här. Uppdateringarna som sänkte prestandan var också nödvändiga för de med slitna batterier som ständigt laddar urt sina telefoner i tron om att laddaren fungerar som en NiMh-laddare utan intelligent laddkrets i själva telefonen. sidetracked. Det finnas massar att säga om den här förenklade sarkastiska tonen som inte är helt faktabaserad utan mer baseras på intrycket man får av att bara läsa clickbait-rubriker. Jag är inte mer oskyldig än någon annan, vi överöses av dessa i alla former på internets alla kanaler och det är omöjligt att värja sig.

Fler företag gör redan likadant, Apple ger dock betydligt fler click än när SKANSKA gör betydligt värre skatteplanering eller när Stockholm stad säljer en verksamhet värd hundratals miljoner för några hundra tusen. Eller som när Foxconn (fast det stod Apple i rubrikerna) hade en "Självmordsvåg" problemet var bara att självmorden skedde i företagsstäder med flera miljoner anställda och andelen självmord per 100 000 invånare var betydligt lägre än rikssnittet och i paritet med exempelvis Sverige.

Senaste jag själv gick på var den att Stockholm stad betalat Voi flera hundra miljoner för hyrcyklar. Jag har fortfarande inte fått klarhet i detta men jag misstänker att Voi beräknar tjäna dessa pengar på de som hyr cyklar och Stockholm stad bara tillåter verksamheten. Som sagt går inte att få fram från några artiklar för det gör ingen upprörd och då delar ingen på facebook och då blir det inga annonsintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Ser inte att jag blandar ihop olika marknader alls...

Jo fast det var just du som gjorde det när du kallade potentiella kunder för trådens produkt för ett resultat av dumma konsumenter. Konsumenter är privatpersoner, Apple prissätter inte den här produkten för att tjäna pengar på konsumentmarknaden, det är en ren proffsprodukt riktad till företagskunder som vill spara pengar jämfört med de alternativ som finns på marknaden idag i form av referensskärmar.

Permalänk
Medlem

"Konsumenter" var slarvigt i sådana fall, självfallet tog jag för givet att man köper en 60 K skärm till jobbet.
"Konsument – inom civilrätten en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför en näringsverksamhet"

Vad skulle du kalla för en som handlar för sitt arbete? så jag inte behöver felaktigt trampa på någons fot igen då det verkar känsligt.

Edit: Gällande övrig politik, ugnar etc och dina åsikter om mina källor tycker jag vi lämnar utanför denna tråd. Skriv istället vilken fot som du anser finns eller varför den är den bästa istället. Det tillför liksom mer tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

"Konsumenter" var slarvigt i sådana fall, självfallet tog jag för givet att man köper en 60 K skärm till jobbet.
"Konsument – inom civilrätten en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför en näringsverksamhet"

Vad skulle du kalla för en som handlar för sitt arbete? så jag inte behöver felaktigt trampa på någons fot igen då det verkar känsligt.

Företagskund.

När jag handlar som företagskund gör jag alltid en saklig analys av marknaden och jämför fakta. Som konsument är jag lite mer slösaktig och köper en massa saker jag inte behöver. Självklart kan ett fakta vara att produkten beräknas sälja i x exemplar så eftermarknadsstödet i form av andra kunder och tillverkaren beräknas säkrare men det finns i det här fallet ingen konkurerande produkt i närheten så här billig och då blir det ju lite löjligt att diskutera vad foten kostar. Att sedan blanda in hur Apple skatteplanerar som om de vore unika i detta och att fler företag borde göra det är ju än mer förundransvärt. Att måla upp ett företag (kanske för att det är ett av de mest framgångsrika) som en ulv i fårakläder känns ju rent ut sagt oärligt.

Permalänk
Medlem

Så din åsikt är att foten är värt sitt pris? orkade inte läsa allt nogrannt är lite sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Skriv istället vilken fot som du anser finns eller varför den är den bästa istället.

Som företagskund hade jag letat efter en tredjepartsfot eller köpt vesafästet (och tredjepartsfot) och inte ödslat en sekund på en produkt jag inte kan motivera inköpet av.

Jag har inte gjort ett politiskt uttalande, för mig är det inte vad jag försökte förmedla, jag försökte förmedla att nyheter har ett annonsvärde direkt kopplat till varje enskild rubrik. Det är helt ointressant vilka politiker som gjorde vad, det intressanta är vad folk orkar sätta sig in i och förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Så din åsikt är att foten är värt sitt pris? orkade inte läsa allt nogrannt är lite sent

Nu väljer du att missförstå allt jag skriver. Hoppas du inte läser nyheter på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Nej, jag väljer knappast att missförstå, läste för snabbt.

ÄRLIGT, har du ett märke du kan rekommendera för 3e part fot? Eller tycker du även den ändå är unik?

Permalänk
Medlem

@wasabi: Det kommer nog ingen tredjepartsfot som inte kräver vesa-fästet föraren efter skärmen finns att köpa men jag kan garantera att det finns framtagna designer som bara väntar på att färdigställas så fort man fått tag på en originalfot så man kan kopiera fästet. Precis som med andra tredjepartstillbehör till apples produkter. Kanske finns det redan från start ett alternativ från en licenstagare till Apple. Generellt har jag noll koll på fotmarknaden men om detta var en produkt vi behövde köpa in hade jag gjort research. Vi behöver mer skärmar som visar skillnaden mellan några primärfärger och inte flimrar samt har en lagom pixelstorlek eftersom autodesk inte lyckats göra något dpi-skalande gui.

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Naturligtvis går det bra att uttala sig kritiskt, men vänligen låt bli fanboy-anklagelser och liknande tråkigheter. Sådant leder endast till en otrevlig stämning och urspårning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om "intellekt" är att förstå varför ett stativ kostar 999$, då är jag helt j@vla pantad och ber så hemskt mycket för ursäkt att jag inte kan delta i diskussionen något mer.

Jag lämnar det till den "elit" som vet bättre och således får privilegiet att yttra sina åsikter i ämnet. Bevisligen saknar jag nyans och förmågan att "tänka utanför huvudet"... Tur man man kan tänka med annat då

Tack för mig.

Min post om att tänka utanför huvudet handlade inte om att det skulle vara trångsynt att tycka ett skärmstativ som kostar tio laxar är galet – det tycker jag också. Att däremot göra en allt för stor grej av det när det onekligen finns en hel del grejer där ute (framförallt "pro"-grejer) som i mångas ögon kostar orimligt mycket – det tycker jag är lite märkligt. Många gånger jämförs saker också ur kontext och utan att se helheten. Det är inte heller så bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma