Vad ska jag ersätta min döende 3570K-burk med?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ersätta min döende 3570K-burk med?

Jag har en dator som börjar visa tecken på att ge upp. De äldsta delarna, CPU, moderkort, minnen och grafikkort börjar bli till åren och jag känner att det kanske är dags att skaffa nya grejer istället för att försöka hålla liv i de gamla. Senaste tiden har det varit rätt instabilt med en del blåskärmar, hänger sig på POST osv...

Det jag har idag är:

CPU: Intel 3570K
Minne: 8GB DDR3
Grafikkort: Radeon HD 7750 (behåller ev. ett tag)
Chassi: Fractal Design R3 (kanske ska behållas)

Resterande grejer som nätdel, hårddiskar osv är nyare och kommer inte att ersättas just nu.

Datorn används för att redigera bilder, emellanåt för att redigera video, lite enklare musikproduktion och lite enklare spel. Det behöver alltså inte vara något monster men jag tänker att jag ändå vill ha något som inte blir utdaterat nästa vecka.

Vad gäller budget ser jag gärna att jag klarar mig under 8000kr men jag kan sträcka mig till 10000kr i nödfall.

Mina två alternativ, mer om mina tänkar nedan för den som orkar läsa mer:

Alt 1 (Mini-ITX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608090

Alt 2 (ATX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608136

Å ena sidan tänker jag att det hade varit najs att bygga något i mindre formfaktor än ATX. Å andra sidan verkar man får bättre moderkort för mindre pengar om man väljer ATX. Med ATX skulle jag heller inte behöva nytt chassi. Man kan även välja grafikkort lite friare.

Ni som har Mini-ITX, vad ser ni för fördelar (frånsett storleken) och vad ser ni för nackdelar?

Jag har inte hållit så bra koll på marknaden de senaste åren så jag känner att jag är lite handikappad men jag har satt ihop två alternativ enl. ovan iaf. Föreslå gärna andra saker om ni tycker att det finns mer prestanda för pengen på annat håll eller för den delen om man kan få ett bra hopp upp i prestanda för bara lite mer pengar.

I mina alternativ har jag valt Intel Core i7 8700 för att den har 6 kärnor och hyperthreading men fortfarande har låg TDP på 65W plus att därefter börjar priserna skena lite mer. Genom åren har jag haft både AMD och Intel och har eg inte någon särskild preferens för någon av dem men när jag kollade lite nu verkade man inte direkt få mer prestanda per krona med AMD och dessutom högre TDP. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Vad gäller grafikkort så räcker det prestandamässigt med det jag har och än så länge funkar det. Eventuellt kan även inbyggda grafiken i CPU:n duga så länge.
Lite längre fram kommer jag nog att köpa ett lite bättre grafikkort för att pojken ska kunna spela lite och kanske kan det komma mig själv till gagn i form av högre prestanda vid videoredigering/rendering?
Jag har dock ingen aning vad man ska satsa på där.

Edit:
Om det är något som jag tyckt att mitt nuvarande system har klarat dåligt så är det att det laggar och segar när man editerar video. Alltå i själva klippningen/redigeringen. Att det tar tid att rendera gör inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ni som har Mini-ITX, vad ser ni för fördelar (frånsett storleken) och vad ser ni för nackdelar?

Det är storleken som är fördelen, svårt att frånse den

Största nackdelen är antalet ram-platser och brist på pci-e utöver grafikkortet.
Personligen har jag inget behov av mer ram eller pci-e kort så det spelar ingen roll.
S-ata portar om du vill ha många diskar kan vara en begränsning med men det går ju att lösa via NAS eller USB t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du har tålamod att vänta en stund till så kommer ju AMDs Ryzen 3000 om två veckor, 3700X kommer t.ex. kosta 329$ vilket borde landa runt ungefär samma pris som en 8700. Då får du 8C/16T, d.v.s. två kärnor mer än 8700, och ungefär samma klockfrekvens samt TDP (TDP är dock bara ett väldigt grovt mått på strömförbrukning).

Frågetecknen kring Ryzen 3000 är väl främst vad prestandan kommer landa på, de förväntas närma sig Intel men som alltid ska man ta allt med en skopa salt tills recensionerna kommer. Och så är det lite rörigt med moderkorten eftersom de endast lanserar de dyra X570 nu, vill man ha billigare moderkort så måste man lösa problemet med BIOS-uppgradering på äldre moderkort.

Men annars så rekommenderar jag att du fungerar på om det verkligen är värt en tusenlapp för HT, eller om en 9600K för 2690kr kanske är ett vettigare val. Se t.ex. Sweclockers test där 8700K och 9600K presterar väldigt nära varandra i t.ex. Lightroom. Det finns vissa fall där HT gör stor skillnad, t.ex. i Blender. Så det kan absolut vara vettigt att betala extra för HT, men det är något att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har en dator som börjar visa tecken på att ge upp. De äldsta delarna, CPU, moderkort, minnen och grafikkort börjar bli till åren och jag känner att det kanske är dags att skaffa nya grejer istället för att försöka hålla liv i de gamla. Senaste tiden har det varit rätt instabilt med en del blåskärmar, hänger sig på POST osv...

Det jag har idag är:

CPU: Intel 3570K
Minne: 8GB DDR3
Grafikkort: Radeon HD 7750 (behåller ev. ett tag)
Chassi: Fractal Design R3 (kanske ska behållas)

Resterande grejer som nätdel, hårddiskar osv är nyare och kommer inte att ersättas just nu.

Datorn används för att redigera bilder, emellanåt för att redigera video, lite enklare musikproduktion och lite enklare spel. Det behöver alltså inte vara något monster men jag tänker att jag ändå vill ha något som inte blir utdaterat nästa vecka.

Vad gäller budget ser jag gärna att jag klarar mig under 8000kr men jag kan sträcka mig till 10000kr i nödfall.

Mina två alternativ, mer om mina tänkar nedan för den som orkar läsa mer:

Alt 1 (Mini-ITX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608090

Alt 2 (ATX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608136

Å ena sidan tänker jag att det hade varit najs att bygga något i mindre formfaktor än ATX. Å andra sidan verkar man får bättre moderkort för mindre pengar om man väljer ATX. Med ATX skulle jag heller inte behöva nytt chassi. Man kan även välja grafikkort lite friare.

Ni som har Mini-ITX, vad ser ni för fördelar (frånsett storleken) och vad ser ni för nackdelar?

Jag har inte hållit så bra koll på marknaden de senaste åren så jag känner att jag är lite handikappad men jag har satt ihop två alternativ enl. ovan iaf. Föreslå gärna andra saker om ni tycker att det finns mer prestanda för pengen på annat håll eller för den delen om man kan få ett bra hopp upp i prestanda för bara lite mer pengar.

I mina alternativ har jag valt Intel Core i7 8700 för att den har 6 kärnor och hyperthreading men fortfarande har låg TDP på 65W plus att därefter börjar priserna skena lite mer. Genom åren har jag haft både AMD och Intel och har eg inte någon särskild preferens för någon av dem men när jag kollade lite nu verkade man inte direkt få mer prestanda per krona med AMD och dessutom högre TDP. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Vad gäller grafikkort så räcker det prestandamässigt med det jag har och än så länge funkar det. Eventuellt kan även inbyggda grafiken i CPU:n duga så länge.
Lite längre fram kommer jag nog att köpa ett lite bättre grafikkort för att pojken ska kunna spela lite och kanske kan det komma mig själv till gagn i form av högre prestanda vid videoredigering/rendering?
Jag har dock ingen aning vad man ska satsa på där.

Edit:
Om det är något som jag tyckt att mitt nuvarande system har klarat dåligt så är det att det laggar och segar när man editerar video. Alltå i själva klippningen/redigeringen. Att det tar tid att rendera gör inte så mycket.

Du skriver " ... men jag tänker att jag ändå vill ha något som inte blir utdaterat nästa vecka."

Roligt nog så släpper AMD nya processorer under nästa vecka (7/7). Jag hade definitivt väntat på dessa eftersom du nämner att du vill ha många kärnor och trådar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608312
65W tdp amd med amd's "hyperthreading", inklusive kylare, mitx, snabbare ram.
Tror detta är en lämplig kandidat. Ca.20% långsammare Ca 40% billigare. Om min matematik inte är helt åt fanders.

Jag gillar MITX pga storlek.
Ogillar MITX pga om PCIE dör t.ex. så blir man ordentligt begränsad.
Ogillar även pga avsaknad av massor av portar (usb främst).

Tycker atx är helt onödigt i dagens värld. Matx är det största jag rekommenderar för en medelsvensson.
Inte många använder 7 platser(pcie) på moderkorten..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du har tålamod att vänta en stund till så kommer ju AMDs Ryzen 3000 om två veckor, 3700X kommer t.ex. kosta 329$ vilket borde landa runt ungefär samma pris som en 8700. Då får du 8C/16T, d.v.s. två kärnor mer än 8700, och ungefär samma klockfrekvens samt TDP (TDP är dock bara ett väldigt grovt mått på strömförbrukning).

Frågetecknen kring Ryzen 3000 är väl främst vad prestandan kommer landa på, de förväntas närma sig Intel men som alltid ska man ta allt med en skopa salt tills recensionerna kommer. Och så är det lite rörigt med moderkorten eftersom de endast lanserar de dyra X570 nu, vill man ha billigare moderkort så måste man lösa problemet med BIOS-uppgradering på äldre moderkort.

Men annars så rekommenderar jag att du fungerar på om det verkligen är värt en tusenlapp för HT, eller om en 9600K för 2690kr kanske är ett vettigare val. Se t.ex. Sweclockers test där 8700K och 9600K presterar väldigt nära varandra i t.ex. Lightroom. Det finns vissa fall där HT gör stor skillnad, t.ex. i Blender. Så det kan absolut vara vettigt att betala extra för HT, men det är något att fundera på.

Ang. Ryzen 3000 så har jag såklart tänkt tanken. Mitt system börjar bli mer och mer labilt så frågan är hur länge det är hållbart att faktiskt använda till något. Först får man ju vänta på att de hittar ut på marknaden och sedan invänta recensioner och sedan vet man ju inte hur tillgång och efterfrågan är, om det går att få tag på en. Plus att det kan finnas barnsjukdomar också. Fast det uppdagas ju buggar/säkerhetshål i produkter som varit ute på marknaden ett bra tag också.

Ang. hyperthreading så är det väl främst med tanke på de gånger jag editerar video som jag tänker att jag skulle ha nytta av det. Inte för jag gör det jättemycket men det är en av de saker som jag stör mig på mest med mitt nuvarande system att jag har dålig prestanda vid videoredigering.
Med reservation för att jag missar något: Ang. testen du refererar till så finns väl inte 9600K med där utan det är i7 6900K som är med? Den har ju 8 kärnor och 16 trådar. Eller menar du i5 8600K?

Skrivet av Samlooh:

Du skriver " ... men jag tänker att jag ändå vill ha något som inte blir utdaterat nästa vecka."

Roligt nog så släpper AMD nya processorer under nästa vecka (7/7). Jag hade definitivt väntat på dessa eftersom du nämner att du vill ha många kärnor och trådar.

Det hänger ju inte så mycket på om någon släpper en snabbare produkt utan på om den "gamla" orkar med det den ska göra.
Säg att redigera video i 4K står på menyn. Processor X kommer ju inte att utföra uppgiften sämre/långsammare för att någon släpper en processor Y som gör det snabbare. Om däremot utvecklingen går mot 8K kanske det blir helt ohållbart att redigera video med processor X.
Annars har jag såklart läst om att de kommer att släppa nya processorer och även att Intel kan komma att sänka sina priser som svar på det. Så oavsett vilket det blir är det kanske inte dumt att vänta, om mitt system håller ihop till dess...

Skrivet av Zeedarn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608312
65W tdp amd med amd's "hyperthreading", inklusive kylare, mitx, snabbare ram.
Tror detta är en lämplig kandidat. Ca.20% långsammare Ca 40% billigare. Om min matematik inte är helt åt fanders.

Jag gillar MITX pga storlek.
Ogillar MITX pga om PCIE dör t.ex. så blir man ordentligt begränsad.
Ogillar även pga avsaknad av massor av portar (usb främst).

Tycker atx är helt onödigt i dagens värld. Matx är det största jag rekommenderar för en medelsvensson.
Inte många använder 7 platser(pcie) på moderkorten..

Tack för förslaget. Ska kolla på det.

Ang. m-ITX är det om PCI-E-sloten skulle gå sönder du menar att man blir begränsad eftersom att man inte har en backup? Risken för det borde ändå vara ganska liten, tänker jag. Jag har nog inte råkat ut för att någon slot på något moderkort slutat funka på det sättet och då har jag ändå hållit på sedan 8-bitars ISA var på modet. Sedan är ju inte jag något stort statistiskt underlag, såklart men...
Annars tänker jag ju lite likadant, att jag personligen inte har behovet av att plugga i mer än möjligen ett grafikkort och 32GB RAM räcker ändå hyfsat långt.
Fler USB-portar går ju att lösa med en HUB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Med reservation för att jag missar något: Ang. testen du refererar till så finns väl inte 9600K med där utan det är i7 6900K som är med? Den har ju 8 kärnor och 16 trådar. Eller menar du i5 8600K?

Ursäkta, jag blandade visst ihop länkarna. Denna recension menade jag förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ang. m-ITX är det om PCI-E-sloten skulle gå sönder du menar att man blir begränsad eftersom att man inte har en backup? Risken för det borde ändå vara ganska liten, tänker jag. Jag har nog inte råkat ut för att någon slot på något moderkort slutat funka på det sättet och då har jag ändå hållit på sedan 8-bitars ISA var på modet. Sedan är ju inte jag något stort statistiskt underlag, såklart men...
Annars tänker jag ju lite likadant, att jag personligen inte har behovet av att plugga i mer än möjligen ett grafikkort och 32GB RAM räcker ändå hyfsat långt.
Fler USB-portar går ju att lösa med en HUB.

Yup. Jag har även haft problem att t.ex. inbyggt wifi/nätverkskort dött, USB portar, ljudkort.
Det kan man lösa med PCIE oftast, jag är t.ex. inte förtjust i nätverkskort som går in i usb port. Då jag haft otur med sådant.

Jag skulle bli förvånad om jag inte väljer Mitx till nästa bygge.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har en dator som börjar visa tecken på att ge upp. De äldsta delarna, CPU, moderkort, minnen och grafikkort börjar bli till åren och jag känner att det kanske är dags att skaffa nya grejer istället för att försöka hålla liv i de gamla. Senaste tiden har det varit rätt instabilt med en del blåskärmar, hänger sig på POST osv...

Det jag har idag är:

CPU: Intel 3570K
Minne: 8GB DDR3
Grafikkort: Radeon HD 7750 (behåller ev. ett tag)
Chassi: Fractal Design R3 (kanske ska behållas)

Resterande grejer som nätdel, hårddiskar osv är nyare och kommer inte att ersättas just nu.

Datorn används för att redigera bilder, emellanåt för att redigera video, lite enklare musikproduktion och lite enklare spel. Det behöver alltså inte vara något monster men jag tänker att jag ändå vill ha något som inte blir utdaterat nästa vecka.

Vad gäller budget ser jag gärna att jag klarar mig under 8000kr men jag kan sträcka mig till 10000kr i nödfall.

Mina två alternativ, mer om mina tänkar nedan för den som orkar läsa mer:

Alt 1 (Mini-ITX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608090

Alt 2 (ATX)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12608136

Å ena sidan tänker jag att det hade varit najs att bygga något i mindre formfaktor än ATX. Å andra sidan verkar man får bättre moderkort för mindre pengar om man väljer ATX. Med ATX skulle jag heller inte behöva nytt chassi. Man kan även välja grafikkort lite friare.

Ni som har Mini-ITX, vad ser ni för fördelar (frånsett storleken) och vad ser ni för nackdelar?

Jag har inte hållit så bra koll på marknaden de senaste åren så jag känner att jag är lite handikappad men jag har satt ihop två alternativ enl. ovan iaf. Föreslå gärna andra saker om ni tycker att det finns mer prestanda för pengen på annat håll eller för den delen om man kan få ett bra hopp upp i prestanda för bara lite mer pengar.

I mina alternativ har jag valt Intel Core i7 8700 för att den har 6 kärnor och hyperthreading men fortfarande har låg TDP på 65W plus att därefter börjar priserna skena lite mer. Genom åren har jag haft både AMD och Intel och har eg inte någon särskild preferens för någon av dem men när jag kollade lite nu verkade man inte direkt få mer prestanda per krona med AMD och dessutom högre TDP. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

Vad gäller grafikkort så räcker det prestandamässigt med det jag har och än så länge funkar det. Eventuellt kan även inbyggda grafiken i CPU:n duga så länge.
Lite längre fram kommer jag nog att köpa ett lite bättre grafikkort för att pojken ska kunna spela lite och kanske kan det komma mig själv till gagn i form av högre prestanda vid videoredigering/rendering?
Jag har dock ingen aning vad man ska satsa på där.

Edit:
Om det är något som jag tyckt att mitt nuvarande system har klarat dåligt så är det att det laggar och segar när man editerar video. Alltå i själva klippningen/redigeringen. Att det tar tid att rendera gör inte så mycket.

Angående formfaktorn så även om jag tycker M-ITX kan vara riktigt häftigt så kan jag känna (iallafall för min del) att man blir lite väl begränsad när det kommer till val av komponenter. Moderkort (givetvis), kylning, nätaggregat, grafikkort och till viss del RAM. Eftersom jag dessutom mest spelar och avskyr hörlurar så är även ljudnivån en faktor som spelar roll för just mig - och då är M-ITX inte ett jättebra val.

Nästa bygge för mig blir M-ATX - något som jag anser vara en bra avvägning mellan storlek och valmöjligheter av övriga komponenter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Efter att ha funderat några varv till har jag börjat luta åt AMD Ryzen 7 2700x. Den kostar (åtminstone just nu) inte så farligt mycket mer än i5 9600K men mindre än 8700(K), och har liknande eller bättre prestanda i de flesta mjukvaror som inte är spel (särskilt så i trådade). Eftersom jag inte är någon gamer riktigt känns det kanske som att det är ett vettigt val?

En nackdel är såklart att den utvecklar mer värme.
Vad skulle en krävas för att kyla en sådan någorlunda tyst (jag har eg inte planer på att överklocka) och är det görbart i ett m-ITX-chassi? Finns det risk att kylare krockar med flänsarna på ett så litet moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Finns det risk att kylare krockar med flänsarna på ett så litet moderkort?

Ja, ska du ha ITX gäller det att noga kolla upp om det passar.
Riktigt noga, köpte en Noctua-kylare som skulle passa på mitt moderkort och det gjorde den ju, så länge man skippade att montera grafikkort. Minnen gäller att ha koll på storleken med, och såklart chassiet.

Det är inga problem att hitta grejer till det, men man måste tänka på storleken på allt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."