Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av Linux Ubuntu

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Hear hear. Bort med skiten. Fristående spel utan DRM och "launchers" är vad som gäller.

Permalänk
Datavetare

Nog för att jag personligen tycker att köra spel på Linux är ungefär lika mycket slöseri med tid som att försöka använda Windows för programutveckling eller modern serverprogramvara, de enkla fallen fungerar men de avancerade fallen fallerar totalt. Rätt OS för rätt uppgift!

Men förhoppningsvis gör Valve Steam till en snap, i det läget spelar det ingen roll om man behöver 32-bitars bibliotek eller så. "snaps" bygger på samma teknik som Docker, vilket betyder att man saker som paketeras på det sättet går att köra på i princip vilken modern Linux-distro som helst.

Förstår om distros försöker få bort 32-bitars stödet, 64-bitars stödet är extremt moget under Linux och i princip bara just kompatibilitet med Windows via t.ex Wine eller Valve Proton som det behövs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

släng ut 32 bitar så blir vi av med skräpet

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Det blir nog någon annans uppgift att paketera Steam för Ubuntu 19.10+. Flatpak-paketerad Steam rullar redan på 19.10 så vitt jag vet. Vill Valves utvecklare fokusera på någon annan distribution så gör då så, kommer inte hindra någon från att köra det på Ubuntu. Från Vavles sida är ju allt communitydistar utan några särskilda åtaganden vilket som.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Det här är ju snarare dumbuntu som dumpar sitt stöd för steam och wine.

Nästan alla spel man vill spela är ju 32 bit.

Med 32-bit är man begränsad till filer på 4 GiB eller mindre, och på en 64-bitars CPU körs 64-bit mjukvara snabbare än 32-bitars motsvarande mjukvara.

Att hålla liv i 32-bitsstöd är som att tvinga alla hushåll att ha ångmaskinsolja i garaget så man kan använda en ångmaskin då lata bilmekaniker kan råka ge en en ångbil under tiden de reparerar ens bil.

Gör om gör rätt, 64-bit behövs.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Från Vavles sida är ju allt communitydistar utan några särskilda åtaganden vilket som.

Vilket också är det huvusaklig skälet till att Linux inte kan ersätta Windows, det är alldeles för fragmenterat. Är man däremot ute efter någon skräddarsydd funktionalitet är Linux utmärkt, liksom att det är stabilt, säkert, snabbt och skalbart. Kort sagt bra för dom som vet vad dom gör, men mindre bra för genomsnittligt bruk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vad är det med dessa amerikanska bakåtsträvare?

De har ju haft drygt 19+ år på sig förbereda för 64-bitar. Kan ju omöjligtvis ha kommit som en blixt för dem. Och nu är de sura på Ubuntu? Jösses.

Kan man reklamera sina köp pga detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vilket också är det huvusaklig skälet till att Linux inte kan ersätta Windows, det är alldeles för fragmenterat. Är man däremot ute efter någon skräddarsydd funktionalitet är Linux utmärkt, liksom att det är stabilt, säkert, snabbt och skalbart. Kort sagt bra för dom som vet vad dom gör, men mindre bra för genomsnittligt bruk.

Alltså Valve får jättegärna stödja Linux-användare som vill köra det på skrivbordet, men att utgå från Ubuntu är nog ett ganska dött spår – Canonical har inte ens kunnat kommersialisera deras servervariant fullt ut.

Fungerar utmärkt på arbetsstationer och servrar, de kan köra t.ex. Redhat på hårdvara som har support från både systembyggaren och av distributionen. Allt stöds från programvaruleverantören där också, om man köper in en lösning med support. Inget fel med communityvarianter, men kan varken tillverkaren eller distributionen erbjuda officiellt stöd försvinner meningen med att köpa specifika system, Canoncial har haft massor med regressioner för Dell-modellerna som sålts med Ubuntu som de mer eller mindre inte gjort något för att fixa. Det betyder inte att någon annan inte skulle kunna komma in på skrivbordet, eller att det skulle vara omöjligt att stödja en communitydist. Just nu vill ingen däremot, ingen som är större än System76 med sina cirka 25-30 anställda med alla begränsningar det innebär.

Permalänk
Medlem

"We will evaluate ways to minimize breakage for existing users, but will also switch our focus to a different distribution, currently TBD."

Eller kanske göra klienten 64-bit i en värld där typ alla relevanta processorer varit 64-bit i flera år?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@Esseboy:
Mina linuxspel är nästan uteslutande 64bit.
Men värre med mina windows spel, dom är 32 bit utom ett.
Och det skall du ge dig fan på att även 64 bits spel kan komma med en 32 bits setup.exe eller en 32 bitars launcher.

Här är ett exempel på en populär launcher från windows:
$ file SteamSetup.exe
SteamSetup.exe: PE32 executable (GUI) Intel 80386, for MS Windows, Nullsoft Installer self-extracting archive

eller den här:
$ file world_of_tanks_install_eu_bt4ejjylw9aa.exe
world_of_tanks_install_eu_bt4ejjylw9aa.exe: PE32 executable (GUI) Intel 80386, for MS Windows

Eller dom här?
2T Exhaust Calc - Ver 1.1.0 / 6th April 2019
$ file 2tExCalc.exe
2tExCalc.exe: PE32 executable (GUI) Intel 80386, for MS Windows

$ file Cone.exe
Cone.exe: PE32 executable (GUI) Intel 80386 (stripped to external PDB), for MS Windows

Ser ju onekligen ut som om det mesta man laddat ned från windowsvärlden är 32 bit.

Verkligen konstigt av Ubuntu då dom knappt behöver bry sig då Debian i princip gör jobbet åt dom.

This is the Debian prepackaged version of the GNU C Library version 2.23. It was put together by the GNU Libc Maintainers <debian-glibc@lists.debian.org> from <https://sourceware.org/git/glibc.git>

Permalänk
Medlem

fan va bra på sätt å vis, å då tänker jag på att de kommer titta på att leverera Steam till andra distar än enbart ubuntu som jag personligen inte gillar...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nu har Ubuntu ändrat sig.

För att sammanfatta så hävdar de att de diskuterat detta i detalj tidigare, bl.a. med Valve, och ansåg att det fanns underlag för att helt slopa 32-bitarspaketen. Men efter feedback från communityn så har de nu kommit fram till att det var fel beslut ( ), och kommer att bygga utvalda 32-bitarspaket för nästkommande releaser i syfte att stödja t.ex. Wine.

Permalänk
Medlem

Bra att de inte slopar 32-bit stödet helt.
Vore mäkta jobbigt om t.ex. Microsoft valde att slopa det helt och hållet. Finns ingen bra virtualiseringsmjukvara riktad mot spelande och det tar bara plats att behöva ha en extra dator specifikt för 32-bit spel.

Men händer detta så lär det komma en ren spel "emulator".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Börjar med lite morgon-gnäll innan kaffet hunnit sjunka in.

Ovanligt med Linux-nyheter på förstasidan som inte handlar om när Linus Torvalds pekar finger åt någon.

Hade lite otur när jag läste rubriken till atrikeln.

Läste först: Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av Linux

-Min första tanke var att det lät rätt besynnerligt då de driver en egen Linux-distro. (Steam OS)

Men det stod: Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av Linux Ubuntu

Då blev ju nyheten mer som om den gällt: Valve drar tillbaka Steam-stöd för framtida versioner av NT-kärnor för Windows 7 d.v.s. storm i vattenglas.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

@Yoshman: Det blir nog någon annans uppgift att paketera Steam för Ubuntu 19.10+. Flatpak-paketerad Steam rullar redan på 19.10 så vitt jag vet. Vill Valves utvecklare fokusera på någon annan distribution så gör då så, kommer inte hindra någon från att köra det på Ubuntu. Från Vavles sida är ju allt communitydistar utan några särskilda åtaganden vilket som.

Kanske missat något här, men som jag förstått snap är det ju leverantören av programvaran och inte Canonical som ansvarar för paketeringen.

Använder själv Visual Studio Code via snap. Där är det ju Microsoft som sköter paketering, från användarstatistiken kan man se att även om Ubuntu är den vanligaste distron där denna snap används fungerar den också på Arch, Fedora, Solus, m.fl.

Microsoft levererar även Dotnet Core och Skype via snap.

Läser man Canonicals förhoppning kring Steam skriver de

"We will also work with the WINE, Ubuntu Studio and gaming communities to use container technology to address the ultimate end of life of 32-bit libraries; it should stay possible to run old applications on newer versions of Ubuntu. Snaps and LXD enable us both to have complete 32-bit environments, and bundled libraries, to solve these issues in the long term."

Det markerade är viktigt. Framåt är det få som vill baxa runt 32-bitars OS-kärnor, helst vill man också slippa lägga resurser på 32-bits stöd i userland. Däremot finns ju stödet att köra 32-bitars applikationer på en 64-bitars kärna, teknik som snaps säkerställer att sådana applikationer kommer paketerade med just de bibliotek de behöver (extra viktigt vid krav på 32-bitars stöd).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske missat något här, men som jag förstått snap är det ju leverantören av programvaran och inte Canonical som ansvarar för paketeringen.

Använder själv Visual Studio Code via snap. Där är det ju Microsoft som sköter paketering, från användarstatistiken kan man se att även om Ubuntu är den vanligaste distron där denna snap används fungerar den också på Arch, Fedora, Solus, m.fl.

Microsoft levererar även Dotnet Core och Skype via snap.

Läser man Canonicals förhoppning kring Steam skriver de

"We will also work with the WINE, Ubuntu Studio and gaming communities to use container technology to address the ultimate end of life of 32-bit libraries; it should stay possible to run old applications on newer versions of Ubuntu. Snaps and LXD enable us both to have complete 32-bit environments, and bundled libraries, to solve these issues in the long term."

Det markerade är viktigt. Framåt är det få som vill baxa runt 32-bitars OS-kärnor, helst vill man också slippa lägga resurser på 32-bits stöd i userland. Däremot finns ju stödet att köra 32-bitars applikationer på en 64-bitars kärna, teknik som snaps säkerställer att sådana applikationer kommer paketerade med just de bibliotek de behöver (extra viktigt vid krav på 32-bitars stöd).

Men om inte Canonical eller Valve ska leverera Steam som Snap, vem ska då göra det? Pratar du bara om att användare själv fixar och distribuerar har du redan Steam som Flatpak. PPA och Flatpak från tredje part är det jag tror blir lösningen, om inte Valve fortsätter bygga direkt för Ubuntu. Vad Microsoft gör är vad Microsoft gör, de har betydligt starkare band till Canonical än Valve har, och har Valve tröttnat på Canonical så har de väl ingen anledning att köra teknik som Snaps från Canonical.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Men om inte Canonical eller Valve ska leverera Steam som Snap, vem ska då göra det? Pratar du bara om att användare själv fixar och distribuerar har du redan Steam som Flatpak. PPA och Flatpak från tredje part är det jag tror blir lösningen, om inte Valve fortsätter bygga direkt för Ubuntu. Vad Microsoft gör är vad Microsoft gör, de har betydligt starkare band till Canonical än Valve har, och har Valve tröttnat på Canonical så har de väl ingen anledning att köra teknik som Snaps från Canonical.

Precis som Microsoft står för hantering av Visual studio code, Skype och Dotnet core som snaps lär ju självklart Valve stå för det för Steam.

Borde ligga i Valves intresse då det

  • löser deras tekniska begränsingar med att bero av 32-bitarsbibliotek 2019

  • svårt att se ett sätt för dem att leverera Steam på Linux som kräver mindre jobb om man vill nå maximalt antal distron

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Precis som Microsoft står för hantering av Visual studio code, Skype och Dotnet core som snaps lär ju självklart Valve stå för det för Steam.

Borde ligga i Valves intresse då det

  • löser deras tekniska begränsingar med att bero av 32-bitarsbibliotek 2019

  • svårt att se ett sätt för dem att leverera Steam på Linux som kräver mindre jobb om man vill nå maximalt antal distron

Det är inte givet eller självklart. Kommer finnas massor andra sätt att stödja Ubuntu, officiellt eller inofficiellt. Uttalandet från Canonical är ihåligt när de inte själva lär paketera Steam som Snap vilket som, de har ju paketerat Steam i sin repo men inte gjort det samma på snapcraft. Vill de lyfta fram snaps får de väl göra något själva.

Alltså vid det här laget är det mycket mer troligt att Canonical har nödvändiga paket i sin repo, att Valves deb-paket fortsätter fungera och att Ubuntus ompaketerade paket fortsätter att underhållas. Inga problem om Valve ändå väljer att lyfta fram en annan distribution som den de i huvudsak bygger mot, och även om de skulle sluta distribuera ett deb-paket för Ubuntu själva kommer det säkert fortfarande paketeras om av Ubuntu-teamet och finnas i den officiella repon.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nog för att jag personligen tycker att köra spel på Linux är ungefär lika mycket slöseri med tid som att försöka använda Windows för programutveckling eller modern serverprogramvara, de enkla fallen fungerar men de avancerade fallen fallerar totalt. Rätt OS för rätt uppgift!

Håller helt med. Är bara att erkänna/inse att Windows är det operativsystem som överlag är bäst för spelande och det lär så förbli inom överskådlig framtid. Visst finns det en hel del spel som funkar bra på andra operativsystem, men det märks att Microsoft satsat en hel del resurser på spelande i Windows.

Skrivet av ELF:

Bra att de inte slopar 32-bit stödet helt.
Vore mäkta jobbigt om t.ex. Microsoft valde att slopa det helt och hållet. Finns ingen bra virtualiseringsmjukvara riktad mot spelande och det tar bara plats att behöva ha en extra dator specifikt för 32-bit spel.

Men händer detta så lär det komma en ren spel "emulator".

Skickades från m.sweclockers.com

Apple gör så med MacOS-släppet som kommer i höst – inget stöd för 32-bitarsprogram längre. Men klart det inte behövs en dator till för att köra 32-bitarsgrejor. Extra disk med annat OS på som det kan startas upp i eller köras virtuellt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple gör så med MacOS-släppet som kommer i höst – inget stöd för 32-bitarsprogram längre. Men klart det inte behövs en dator till för att köra 32-bitarsgrejor. Extra disk med annat OS på som det kan startas upp i eller köras virtuellt.

Alternativet på datorer som inte stödjer Mojave (datorer som kommer släppas med Catalina) är ju dock GNU/Linux om du inte vill betala för Windows (1169:-) eller köra en äldre dator till dessa spel.

På Mac-sidan har de redan slutat sälja spel som bara finns som 32-bitars och inte kommer bli uppdaterade, t.ex. https://support.aspyr.com/hc/en-us/articles/360000214186-MacO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nog för att jag personligen tycker att köra spel på Linux är ungefär lika mycket slöseri med tid som att försöka använda Windows för programutveckling eller modern serverprogramvara, de enkla fallen fungerar men de avancerade fallen fallerar totalt. Rätt OS för rätt uppgift!
...

Skrivet av star-affinity:

Håller helt med. Är bara att erkänna/inse att Windows är det operativsystem som överlag är bäst för spelande och det lär så förbli inom överskådlig framtid. Visst finns det en hel del spel som funkar bra på andra operativsystem, men det märks att Microsoft satsat en hel del resurser på spelande i Windows....

Det tråkiga i det hela är ju att OS'et i sig har väldigt lite med problemet att göra, egentligen.
Det är inte så mycket Microsoft som satsat på spelande, det är spelutvecklare som skriver native Windowskod och använder DX snarare än (ex.vis) SDL2 och OpenGL/Vulkan som är det stora problemet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimman:

Det tråkiga i det hela är ju att OS'et i sig har väldigt lite med problemet att göra, egentligen.
Det är inte så mycket Microsoft som satsat på spelande, det är spelutvecklare som skriver native Windowskod och använder DX snarare än (ex.vis) SDL2 och OpenGL/Vulkan som är det stora problemet.

Det är tyvärr ett förenkla problematiken lite väl långt.

Är så länge sedan jag höll på med spelutveckling så använder inte det som relevant information, men har lite bekanta som jobbar med aktuell spelteknik.

Ställer man frågan varför spelvärlden envisas med DirectX trots att det är begränsat till Windows får man en väldigt logisk förklaring: utvecklingsverktygen för DirectX är så mycket mognare (==billigare/bättre utveckling) och bättre än de som finns för OpenGL/Vulkan samtidigt som alla spelföretag måste designa för största intäktsmöjlighet.

Det senare blir tyvärr lite av ett självspelande piano, det räcker att täcka i Windows för nästan alla spelar finns där, något som betyder att de som vill spela får bäst upplevelse med Windows, så varför byta OS?

Det som skrämmer livet ur Microsoft just nu är att Windows har under hela sin livstid varit ett självklart val för programutvecklare. Vilket precis som spelbranschen medfört att de flesta program primärt designats för Windows.

På serversidan är inte alls det fallet längre, en klar majoritet av de som svarade på senaste undersökningen hade Linux som primär plattform för "deploy". Något som fått rätt talande uttryck i vilket OS folk numera använder för själva utvecklingen där Windows som sagt varit totaldominat tidigare. Nu har Windows fallit till 50 %, MacOS och Linux hade 25 % var!

Fortsätter denna trend, vilket rätt lite pekar på att det inte skulle, kommer Windows rätt snart inte vara det OS där de flesta applikationer fungerar bäst då de som skriver dem använder ett annat OS som primär utvecklingsplattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Finns en anledning att Windows 10 numera har Linux integrerat för dom som aktiverar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Och nu kommer Valve åter att stödja Ubuntu: https://steamcommunity.com/app/221410/discussions/0/1640915206447625383/ , de öppnar dock upp för att stödja fler distar såsom Arch, Manjaro och Fedora.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Och nu kommer Valve åter att stödja Ubuntu: https://steamcommunity.com/app/221410/discussions/0/1640915206447625383/ , de öppnar dock upp för att stödja fler distar såsom Arch, Manjaro och Fedora.

De låter fortfarande inte särskilt positiva

Skrivet av Pierre-Loup:

Given the information we have on this new approach so far, it seems likely that we will be able to continue to officially support Steam on Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Det tråkiga i det hela är ju att OS'et i sig har väldigt lite med problemet att göra, egentligen.
Det är inte så mycket Microsoft som satsat på spelande, det är spelutvecklare som skriver native Windowskod och använder DX snarare än (ex.vis) SDL2 och OpenGL/Vulkan som är det stora problemet.

Visst, det skulle kunna vara annorlunda. Men faktum är att väldigt många spel kör DX. Vad är anledningen till det tro? En utvecklare på Epic (Unreal-motorn) är tydlig med att det handlar om Microsofts investeringar.

Från en diskussion på MacRumors jag var inblandad i (handlar om Fortnite i MacOS kontra Windows):

You should never underestimate the advantage DX has by having so many more companies ship so many more games to so many more gamers. All the GPU vendors are engaged and dependent upon Windows performance to drive sales so they are invested in producing high quality drivers for DX. Microsoft & games developers are also thoroughly engaged for the same reason. The Mac market is *tiny* compared to the overall Windows PC market, so simple logic means that it has not received the same investment and thus doesn't work quite so well. There is no grand conspiracy here, just straightforward market realities - no-one involved deserves opprobrium from players because it is really, really hard to be as good as the well-oiled machine that is DX.

https://forums.macrumors.com/threads/some-performance-observa...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Linus tech tips hade ju en video om vilka linux distar dom rekommenderar för spelande (inkl proton).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är tyvärr ett förenkla problematiken lite väl långt.

Är så länge sedan jag höll på med spelutveckling så använder inte det som relevant information, men har lite bekanta som jobbar med aktuell spelteknik.

Ställer man frågan varför spelvärlden envisas med DirectX trots att det är begränsat till Windows får man en väldigt logisk förklaring: utvecklingsverktygen för DirectX är så mycket mognare (==billigare/bättre utveckling) och bättre än de som finns för OpenGL/Vulkan samtidigt som alla spelföretag måste designa för största intäktsmöjlighet.

Det senare blir tyvärr lite av ett självspelande piano, det räcker att täcka i Windows för nästan alla spelar finns där, något som betyder att de som vill spela får bäst upplevelse med Windows, så varför byta OS?
...

Är det? (Se svar nedan)

Skrivet av star-affinity:

Visst, det skulle kunna vara annorlunda. Men faktum är att väldigt många spel kör DX. Vad är anledningen till det tro? En utvecklare på Epic (Unreal-motorn) är tydlig med att det handlar om Microsofts investeringar.

Från en diskussion på MacRumors jag var inblandad i (handlar om Fortnite i MacOS kontra Windows):

You should never underestimate the advantage DX has by having so many more companies ship so many more games to so many more gamers. All the GPU vendors are engaged and dependent upon Windows performance to drive sales so they are invested in producing high quality drivers for DX. Microsoft & games developers are also thoroughly engaged for the same reason. The Mac market is *tiny* compared to the overall Windows PC market, so simple logic means that it has not received the same investment and thus doesn't work quite so well. There is no grand conspiracy here, just straightforward market realities - no-one involved deserves opprobrium from players because it is really, really hard to be as good as the well-oiled machine that is DX.

https://forums.macrumors.com/threads/some-performance-observa...

Jag tycker foruminlägget beskriver ganska tydligt att det handlar betydligt mer om vad andra runt omkring skapat/investerat mot just Windows-plattformen snarare än Microsoft och OS'et per se. Jag skrev meningen i mitt tidigare inlägg några gånger, det verkar ha blivit lite otydligt vad det var jag ville säga Som nämnt ovan: Microsoft har helt klart investerat både tid och pengar i DX. Sett till helheten så kommer dock den stora andelen investeringar från utomstående spel-/verktyg- och drivarutvecklare. De flesta följer helt enkelt bara strömmen när det inte finns någon ekonomisk vinning att göra annorlunda. OS'et i sig har väldigt lite med problemet att göra egentligen, det finns många scenarion där exempelvis Linux presterar bättre än Windows när det kommer till spel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimman:

Är det? (Se svar nedan)
Jag tycker foruminlägget beskriver ganska tydligt att det handlar betydligt mer om vad andra runt omkring skapat/investerat mot just Windows-plattformen snarare än Microsoft och OS'et per se. Jag skrev meningen i mitt tidigare inlägg några gånger, det verkar ha blivit lite otydligt vad det var jag ville säga Som nämnt ovan: Microsoft har helt klart investerat både tid och pengar i DX. Sett till helheten så kommer dock den stora andelen investeringar från utomstående spel-/verktyg- och drivarutvecklare. De flesta följer helt enkelt bara strömmen när det inte finns någon ekonomisk vinning att göra annorlunda. OS'et i sig har väldigt lite med problemet att göra egentligen, det finns många scenarion där exempelvis Linux presterar bättre än Windows när det kommer till spel.

Min erfarenhet är att spelstudios använder primärt Windows för de är så hårt investerade i Visual Studio samt de verktyg Microsoft erbjuder ihop med DX kopplat till Visual Studio.

Alltid svårt att vara 100 % säker vad som är orsak och verkan här. Men backar man tillbaka till DOS-tiden var dominanten Watcom, det med 100 % säkerhet p.g.a. av deras utvecklingsmiljö och integrationen till DOS/4G.

Jag håll själv på med spelutveckling på den här tiden och för det jag gjorde var steget över till Windows, Visual Studio och DX en självklarhet just p.g.a. av integrationen mellan dessa. Det trots att jag hade betydligt mer erfarenhet av OpenGL (jobbat med det på UNIX innan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer