Veracrypt - header restore?

Permalänk
Medlem

Veracrypt - header restore?

Jag kör Veracrypt på en dator med en SSD (OS) och en HDD (allt annat). HDD:n är krypterad med Veracrypt.

Igår försvann HDD:n plötsligt från Veracrypt, och Veracrypt uppgav att lösenordet var fel när jag försökte montera tillbaka HDD:n. Jag använde Header Restore och kunde montera HDD:n igen, men Windows såg HDD:n som oformaterad - inga filer. Jag har aldrig gjort någon Header Backup i Veracrypt.

Jag kunde dekryptera HDD:n via Veracrypt, men ser fortfarande inga filer. Windows säger att HDD:n är oformaterad. Google hjälper bara lite, förstår inte vad som hänt och vill komma åt mina filer.

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Du kan ju montera volymen, så, det verkar ju som om partitionen på den har skadats.

Jag skulle testa att köra program som tex TestDisk och PhotoRec och se om något går att rädda från den monterade volymen. Men innan det så skulle jag skaffa ytterligare en, eller två, hårddiskar av samma storlek och göra lågnivåkopior av hårdisken på dem och lägga undan orginalhd:n. Allt beroende på hur viktigt materialet på den är. Man bör aldrig arbeta mot den enda kopian man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kan ju montera volymen, så, det verkar ju som om partitionen på den har skadats.

Jag skulle testa att köra program som tex TestDisk och PhotoRec och se om något går att rädda från den monterade volymen. Men innan det så skulle jag skaffa ytterligare en, eller två, hårddiskar av samma storlek och göra lågnivåkopior av hårdisken på dem och lägga undan orginalhd:n. Allt beroende på hur viktigt materialet på den är. Man bör aldrig arbeta mot den enda kopian man har.

Tack, ska testa dem. Jag har en pCloud backup av det mesta. Det är en mapp som innehåller känsligare filer (text, e-post) som jag inte har automatisk pCloud-backup för, utan gör en manuell kopia till pCloud Crypto då och då (har försökt automatisera detta innan men aldrig riktigt lyckats). Tyvärr är den backupen några dagar gammal och en del viktiga filer saknas, kanske ett par hundra MB totalt. Framförallt behöver jag få tillbaka en Thunderbird-inkorg som jag har där, kör POP3 och det är den enda kopian som finns.

Permalänk
Medlem

TestDisk tog sin lilla tid, nästan 2 dagar. Den kunde inte återställa partitionen. Körde även PhotoRec och Disk Drill för att se om jag kunde få tillbaka några av filerna ... men dessvärre verkar HDD:n (WD Red 1TB 2.5", sitter i en bärbar) ha pajat ganska rejält. Håller på med Recuva för att se om den kanske hittar någon av filerna som jag gärna vill ha tillbaka.

Ska se till att köra automatisk backup till molnet av alla filer i fortsättningen. Jag använder pCloud och arbetsfilerna måste jag kryptera innan de laddas upp till molnet, och det har inte pCloud stöd för ... behöver därför nån sorts mjukvara för att automatiskt säkerhetskopiera mina jobbfiler från en mapp till en annan (pCloud Crypto-mappen) på datorn. Lokal backup med andra ord. Ska testa Aomei Scheduler...