Permalänk
Medlem

JBL Bar 5.1 Night Mode

Hejsan,

Skaffade precis en JBL Bar 5.1 och det är sjukt bra ljud för pengarna. Däremot så har jag ett problem och det är night mode. Jag vill kunna kolla på film på tv:n ibland utan att störa familjen men night mode fungerar ju inte alls? Sätter på funktionen och det blir ingen skillnad alls. Ljuden är lika explosiva som innan. Någon som vet vad lösningen på detta problem kan vara? Är det någon som har en JBL Bar 5.1 och upplever samma sak som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Hejsan,

Skaffade precis en JBL Bar 5.1 och det är sjukt bra ljud för pengarna. Däremot så har jag ett problem och det är night mode. Jag vill kunna kolla på film på tv:n ibland utan att störa familjen men night mode fungerar ju inte alls? Sätter på funktionen och det blir ingen skillnad alls. Ljuden är lika explosiva som innan. Någon som vet vad lösningen på detta problem kan vara? Är det någon som har en JBL Bar 5.1 och upplever samma sak som mig?

Nattlägen och liknande funktioner som (troligen) komprimerar det dynamiska omfånget brukar endast fungera vid Dolby eller DTS-material. Se till så att limpan sköter avkodningen av materialet, och inte källan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra limpa! Jag har den också

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns dynamikkontroll i Dolbysystemet men är du utanför det så får du lösa det själv, en del mjukvaruuppspelare har en inbyggd kompressor.
Soundbars och andra enkla system brukar inte stödja några avancerade funktioner utan vill man åt dem så brukar man få använda en surrounddekoder eller en hembioreceiver som passerat budgetklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt manualen: https://www.jbl.se/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog...

  • Nattläget är endast tillgängligt för soundtrack i Dolby Digital och DTS

Permalänk
Medlem

Måste bara instämma i att det är en grym ljudlimpa för pengen. Köpte en till sommarstugan och är glatt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Bra limpa! Jag har den också

Najs!

Har en fråga angående +- surround på fjärkontrollen. Såg att den går att ställa in mellan -6 till 6. Vad innebär ens -6?

En annan frågar jag har är om soundbaren kan downmixa från 5.1 eller fler kanaler till 2.0? Det kan vara najs ifall man ser på film&tv-serie på natten och inte vill att det ska låta för mycket. 2.0 brukar ha väldigt tydlig dialognivå något jag uppskattar allra mest när jag vill kolla tyst. Night Mode fungerar inte alls bra tycker jag, känns som sagt som att det inte fungerar alls, även fast de filmer eller serier jag testat antingen haft Dolby Digital eller DTS som enligt manualen Night Mode ska fungera för. Jag kanske gör fel, men i så fall har jag ingen aning om vad.

Tacksam för svar.