GOG släpper Galaxy 2.0-beta – en spelklient att härska över dem alla

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

GOG släpper Galaxy 2.0-beta – en spelklient att härska över dem alla

En månad efter tillkännagivandet av GOG Galaxy 2.0 släpps en första stängd betaversion. Samtidigt går GOG ut med en komplett lista av funktioner för den uppdaterade tjänsten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Kan nämna att vemsomhelst kunnat skriva upp sig sedan i början av Maj.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 3800X @PBO + 200 MHz OC| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3200 MHz 14-14-14-36 1T| Sapphire Radeon VII @ 2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Känns som det var på tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce GTX 1080 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 550W | Fractal Design Meshify C | Crucial - MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 | Razer Ornata Chroma | Razer DeathAdder Elite | Corsair - HS50 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Får se om man nu får inbjudan bara. Reggade mig för Galaxy 2.0 så fort det gick, har haft mitt konto sedan de startade 2008.

Nu blir den mesta av min speltid på PC idag via Game Pass men verkligen nyfiken på GOGs lösning här. Playnite är en bra bit på vägen men GOGs ambitioner tycks vara betydligt större.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Jag förutsätter flera kommande konkurrenter till denna tjänst. Så jag har börjat bygga en klient som kan samla alla dem på ett ställe också.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

En till klient för att styra över alla klienter. Precis vad vi behöver! Lite som att ge ut en adapter som passa alla andra adaptrar.

Förhoppningsvis blir det bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Det låter alldeles utmärkt, så jag hoppas bara att det blir så också.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Hoppas verkligen att detta kommer fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Kom ihåg att jag såg en intervju med några av dem som ligger bakom den nya klienten för ett tag sedan och jag tycker de gav ett bra intryck. Vi får väl se hur det faller ut till slut, men man kan alltid skippa deras klient och köra på som nu om det blir knasigt.

Hittade videon på youtube (kanalen GameSpot) - "GOG Galaxy 2.0 Could Be the Only PC Client You'll Need"

Workstation|4770K@4.5|ASUS Z87-Pro|Gigabyte WF 290X CF|16 GB|512GB SSD|2TB HD|Fractal Design XL2
Vardagsrum|2700X@stock|ASUS ROG STRIX X470-I GAMING|Radeon VII|16GB|4TB/256GB NVMe+StoreMI|Fractal Design Node304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Det jag funderar på är hur det blir med funktioner som faktiskt är något man vill ha kvar från en klient. T.ex. steams Workshop är ju hur trevlig som helst, och inte något jag direkt vill bli av med. Ser som ingen mening med en klient för alla klienter om jag fortfarande måste ha t.ex. steam för att nå workshop.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av employed:

En till klient för att styra över alla klienter. Precis vad vi behöver! Lite som att ge ut en adapter som passa alla andra adaptrar.

Förhoppningsvis blir det bra.

Som laddning adapters till Android mobiler.
En passar till alla

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag funderar på är hur det blir med funktioner som faktiskt är något man vill ha kvar från en klient. T.ex. steams Workshop är ju hur trevlig som helst, och inte något jag direkt vill bli av med. Ser som ingen mening med en klient för alla klienter om jag fortfarande måste ha t.ex. steam för att nå workshop.

Du behöver fortfarande ha alla andra klienter som Steam, Origin, Uplay osv för att GoG ska fungera med spel som inte är inhandlade på deras plattform. I princip fungerar väl GoG som ett skrivbord med ikoner.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm & NYC
Registrerad
Apr 2009

gg wp försök igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2019

"-En spelklient att härska över dem alla" -Menar de Lutris?

Linux räknas väl inte som en plattform i GOG Galaxy's värld, fast de säljer Linux spel och då räknar dom det som en plattform... begreppsförvirring eller bara ignorans?

No hard feelings, som Linuxanvändare är man ju van, raden nedanför får väl duga så länge:
...
*Connect more platforms and add new features with open-source integrations.
...
Det öppnar ju i alla fall för någon slags framtida utveckling.

🖥 - ASRock Fatal1ty X470 Gaming-ITX/ac / AMD Ryzen 7 2700X / G.Skill Flare X Black DDR4 3200MHz (2x8GB) / Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X (4GB) / Corsair Force Series MP500 240GB / Samsung 860 QVO 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
💻 - Lenovo V110 / Solus 4
📱 - Nokia 7.1 / Android 9 "Pie"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Idén är det inget fel på, men det behöver göras på rätt sätt. Den ska inte konkurrera med övriga klienter, utan komplettera. Jag använder idag Playnite för detta syfte. Det är underbart att slippa leta igenom alla sina klienter. I princip skulle man kunna använda startmenyn i samma syfte, men det är inte alltid optimalt. Ett annat alternativ är att lägga till externa spel i sin favoritklient. (Add non Steam game, etc) Playnite har dock möjligheten att läsa av övriga klienters bibliotek för att automatiskt lägga till alla spel. Antar att Galaxy kommer ha något liknande.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av fgblomqvist:

Inte relevant i just detta fallet då de inte skapar en ny klient utan utvecklar ny funktionalitet för en av de redan befintliga.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Evil Peter:

Inte relevant i just detta fallet då de inte skapar en ny klient utan utvecklar ny funktionalitet för en av de redan befintliga.

Instämmer. Och en viktig skillnad här är också att Microsoft även stödjer GOG's satsning.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av FredrikMH:

Jag förutsätter flera kommande konkurrenter till denna tjänst. Så jag har börjat bygga en klient som kan samla alla dem på ett ställe också.

Roligt skrivet men så sant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av trickeh2k:

Du behöver fortfarande ha alla andra klienter som Steam, Origin, Uplay osv för att GoG ska fungera med spel som inte är inhandlade på deras plattform. I princip fungerar väl GoG som ett skrivbord med ikoner.

Så, helt värdelöst program då med andra ord?

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Elghinnarisa:

Så, helt värdelöst program då med andra ord?

Nja, tanken som jag förstått det är att de försöker få till att achievements, chatfunktioner etc blir mer lätthanterligt och överskådligt mellan tjänsterna.
Men annars är det ingen jättegrej direkt. Får de till ett bra gränssnitt kanske folk väljer det över ex steam bara därför.

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SATA SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

one client to bind them all!

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm & NYC
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Evil Peter:

Du menar att GOG Galaxy 2.0 inte kommer att vara där du hanterar/köper dina GOG spel?
Deras syfte är att "samla alla andras klient under samma tak samt kränga från deras egen butik". Problemet är just att klient är afflierad med en annan butik. Tror du på fullaste allvar att Steam eller EGS kommer att låta GOG scrape:a deras data utan problem? Även om det fungerar nu så kan båda butikerna lätt blocka det. Tittar man på en klient som inte tjänar pengar (e.g. Lutris) så finns det inte lika mycket/om någon motivering att stoppa deras arbete med att hantera alla klienter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av fgblomqvist:

Du menar att GOG Galaxy 2.0 inte kommer att vara där du hanterar/köper dina GOG spel?
Deras syfte är att "samla alla andras klient under samma tak samt kränga från deras egen butik". Problemet är just att klient är afflierad med en annan butik. Tror du på fullaste allvar att Steam eller EGS kommer att låta GOG scrape:a deras data utan problem? Även om det fungerar nu så kan båda butikerna lätt blocka det. Tittar man på en klient som inte tjänar pengar (e.g. Lutris) så finns det inte lika mycket/om någon motivering att stoppa deras arbete med att hantera alla klienter.

Nej, jag menar att GOG 2.0 fortsätter vara GOG så strippen du postade som sade att försök att skapa en gemensam standard bara skapar ytterligare en inte passar in eftersom GOG redan finns. För att det du postade skulle vara relevant skulle de ha kvar GOG och nu göra ytterligare en klient.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jag kommer spontant att tänka på en nästan tre månader gammal nyhet från Corsair 😁
https://youtu.be/9n4JAhskw0k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av anders190:

Får se om man nu får inbjudan bara. Reggade mig för Galaxy 2.0 så fort det gick, har haft mitt konto sedan de startade 2008.

Nu blir den mesta av min speltid på PC idag via Game Pass men verkligen nyfiken på GOGs lösning här. Playnite är en bra bit på vägen men GOGs ambitioner tycks vara betydligt större.

Håller med! Playnite är relativt bra, men är förstås begränsat utifrån att de som driver projektet gör det på fritiden. Är faktiskt riktigt nyfiken på hur det kommer att bli.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av eMannen:

Kom ihåg att jag såg en intervju med några av dem som ligger bakom den nya klienten för ett tag sedan och jag tycker de gav ett bra intryck. Vi får väl se hur det faller ut till slut, men man kan alltid skippa deras klient och köra på som nu om det blir knasigt.

Hittade videon på youtube (kanalen GameSpot) - "GOG Galaxy 2.0 Could Be the Only PC Client You'll Need"

Tack! Denna ska jag kika på!

Edit: Det var trevliga 10 minuter. De verkar vettiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av trickeh2k:

Ja, lite så tror jag, fast det är väl tänkt att också samla samtliga spel i biblioteken, medan skrivbordsikoner enbart är för installerade spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av L'ombra:

Idén är det inget fel på, men det behöver göras på rätt sätt. Den ska inte konkurrera med övriga klienter, utan komplettera. Jag använder idag Playnite för detta syfte. Det är underbart att slippa leta igenom alla sina klienter. I princip skulle man kunna använda startmenyn i samma syfte, men det är inte alltid optimalt. Ett annat alternativ är att lägga till externa spel i sin favoritklient. (Add non Steam game, etc) Playnite har dock möjligheten att läsa av övriga klienters bibliotek för att automatiskt lägga till alla spel. Antar att Galaxy kommer ha något liknande.

Just automatiken i tillägg är oerhört viktig för mig, som har väldigt många spel på många olika ställen. Använder också playnite, men ska testa galaxy-betan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Videoapan:

Nja, tanken som jag förstått det är att de försöker få till att achievements, chatfunktioner etc blir mer lätthanterligt och överskådligt mellan tjänsterna.
Men annars är det ingen jättegrej direkt. Får de till ett bra gränssnitt kanske folk väljer det över ex steam bara därför.

Ja, plus att snabbt kunna se samtliga spel på samtliga tjänster.

Som du säger är det säkert ingen jättegrej, men jag tar gärna lösningar som förenklar mitt dataspelsliv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sunne
Registrerad
Jun 2006

Jag gillert.