Undvika kabeldragning mellan två rum, finns det några vettiga alternativ?

Permalänk
Medlem

Undvika kabeldragning mellan två rum, finns det några vettiga alternativ?

Har ett litet dilemma som jag tänkte att någon kanske har någon bra lösning på?

Se skiss över installation:

Blå/grön finns idag och det ger väl hyfsad täckning över nedvåningen (och på övervåningen på den delen av huset) men i bortre delen vid matplats/kök/uteplats (samt på övervåning) är det väldigt dåligt eller så fungerar det inte alls. Jag skulle därför vilja sätta dit en till AP (gul) för att även inkludera den delen av huset.

Jag inser väl någonstans att jag måste dra kabel för att det ska bli vettigt, och enklast då är väl att dra kabel enligt mitt streck (orange) men kan det möjligen gå att köra en wifi-brygga på det korta avståndet från befintlig AP till hörnet och sen gå genom väggen med en kabel till ny AP? Eller sabbar man hela grejen med seamless roaming med Ubiquitiprodukterna då? Vore ju fantastiskt att slippa dra fula kablar men går det inte så går det inte.

Tyvärr gammalt hus så det finns inga vettiga kanaler att gå i från det rummer där CPE finns installerad. Finns lite antennkablar/telefonkablar som går i väggarna men det är i andra delar av huset tyvärr.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Ett mesh-system med 2-3 noder per våning borde ge utomordentlig täckning (https://www.dustinhome.se/product/5010978017/unifi-ap-ac-pro-...). Annars kanske en enkel wireless repeater / signalförstärkare räcker!? Borde inte behöva dra kabel alls.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Går det inte att köra mesh med befintlig (+ny AP)... ?
Vet dock inte hur pass bra det fungerar.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-UA...

Kabel är väl alltid bäst men kan ju vara värt att kolla upp

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Rekordmedlem

Dra fiber ?
Att montera en brygga är möjligt men låter lite nja....
Om du ska montera en AP vore det inte bättre att få den närmare andra gaveln för att f¨å bättre täckning på soldäcket ?
Om du nu inte kan montera en AP så kanske mesh är det minst dåliga alternativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ett mesh-system med 2-3 noder per våning borde ge utomordentlig täckning (https://www.dustinhome.se/product/5010978017/unifi-ap-ac-pro-...). Annars kanske en enkel wireless repeater / signalförstärkare räcker!? Borde inte behöva dra kabel alls.

Jo det är ju en sån jag har redan, fast Lite istället för Pro. Så tanken är ju att ha en till sån, men den ska ju helst matas med en nätverkskabel för bästa funktion så det är därför det blir lite knepigt :/

Skrivet av drbrain:

Går det inte att köra mesh med befintlig (+ny AP)... ?
Vet dock inte hur pass bra det fungerar.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-UA...

Kabel är väl alltid bäst men kan ju vara värt att kolla upp

Tack, bra tips! Ska läsa på. Isåfall kan den kanske installerar precis på andra sidan väggen vid hörnet där signalen fortfarande är hyfsat stark från första APn och på så vis få rätt bra täckning i övriga huset. Det kanske kan fungera tills vidare åtminstone.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte ett tvåpack AirTies när Telia hade bra pris (800-nånting). Kopplade in de förra veckan och måste säga att jag är förvånad hur stark signal jag får på 5GHz. Har tvåvåningshus på 65m2 per plan, med besvärligt stor murad stock i mitten. Mycket enkel inkoppling och bra app. Enda nackdelen är att de blir rejält varma, men överlag gillar jag dem. Köptes mest som en nödlösning som nu permanentas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@badbolll: Varför inte flytta din befintliga AP?

1. Dra kabel och placera den enligt skissen (gul).

2. Dra kabel upp till övervåningen och sedan placera den mer centrerat i huset.

Jag har min router (utan wifi) i hörnet på nedervåningen, kabel upp till vinden via en garderob på övervåningen.
AP AC Pro ganska centrerat i taket på övervåningen. Den täcker båda våningsplanen i huset utan problem.
Bara när jag är utomhus så är täckningen bristfällig. Funderar på att köpa en till AP och sätta i garaget eller utomhus under tak.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@badbolll: Varför inte flytta din befintliga AP?

1. Dra kabel och placera den enligt skissen (gul).

2. Dra kabel upp till övervåningen och sedan placera den mer centrerat i huset.

Jag har min router (utan wifi) i hörnet på nedervåningen, kabel upp till vinden via en garderob på övervåningen.
AP AC Pro ganska centrerat i taket på övervåningen. Den täcker båda våningsplanen i huset utan problem.
Bara när jag är utomhus så är täckningen bristfällig. Funderar på att köpa en till AP och sätta i garaget eller utomhus under tak.

Optimalt hade det ju varit det bästa alternativet, men jag vill försöka undvika kabeldragning så långt det är möjligt men jag förstår ju att det antagligen är det bästa/enda sättet att få det riktigt bra

Till övervåningen kanske jag kan nyttja befintlig kanal i vägg där antennkabel går men jag ska kika lite närmare på det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Google Wifi 3-pack.

Varför göra det jobbigt för sig med Ubiquiti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Jo det är ju en sån jag har redan, fast Lite istället för Pro. Så tanken är ju att ha en till sån, men den ska ju helst matas med en nätverkskabel för bästa funktion så det är därför det blir lite knepigt :/

Tack, bra tips! Ska läsa på. Isåfall kan den kanske installerar precis på andra sidan väggen vid hörnet där signalen fortfarande är hyfsat stark från första APn och på så vis få rätt bra täckning i övriga huset. Det kanske kan fungera tills vidare åtminstone.

Har kört detta på några ställen med AC Lite och det har fungerat över förväntan, vet inte om funktionen fortfarande är i beta dock vilket det var när jag satt upp dem. Hade nog börjat att prova med det först då man slipper kabeldragning, bara PoE-injektor för att driva AP:n.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan använda en till accesspunkt från Unifi och använda trådlös upplänk. På det korta avståndet borde det funka "good enough". Fast då måste du plötsligt ha ett eluttag nära din unifi-AP (vilket du inte behöver om du har nätverk dit iom att Unifi klarar PoE.)

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det blir nog att testa med en till AP och köra trådlös upplänk på den. Med lite tur blir det som @pv2b säger, good enough

Skaffar nog isåfall en AP AC LR och kör som basstation och sen en Lite på egen hand med trådlös upplänk.

Permalänk
Avstängd

Om du nu drar kabel iallafall så skulle jag satsa på att börja som du ritat men sen dra in kabeln i klädkammaren och sen dra ut den på motstående väggen mot där du tänkt sätta den.
I vissa äldre hus finns det också utrymme under trappen som man kommer åt och i så fall kan du dra kabeln den vägen ifrån CPE:n och vidare till klädkammaren och ut på väggen.

Skillnaden blir att du får sämre i matsalen istället för köket men borde klara båda två. Samtidigt är det tråkigt med folk som leker med telefonen samtidigt som man sitter i matsalen och äter en god middag. Kanske bara bra med dålig teckning då

Hoppas du förstod vad jag menar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om du nu drar kabel iallafall så skulle jag satsa på att börja som du ritat men sen dra in kabeln i klädkammaren och sen dra ut den på motstående väggen mot där du tänkt sätta den.
I vissa äldre hus finns det också utrymme under trappen som man kommer åt och i så fall kan du dra kabeln den vägen ifrån CPE:n och vidare till klädkammaren och ut på väggen.

Skillnaden blir att du får sämre i matsalen istället för köket men borde klara båda två. Samtidigt är det tråkigt med folk som leker med telefonen samtidigt som man sitter i matsalen och äter en god middag. Kanske bara bra med dålig teckning då

Hoppas du förstod vad jag menar.

Absolut, bra tips! Jag ska testa mig fram lite utan tråd först tror jag men med kabel är nog din plan rätt bra. Under trappen finns det mycket riktigt rätt gott om utrymme så där borde man komma igenom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badbolll:

Absolut, bra tips! Jag ska testa mig fram lite utan tråd först tror jag men med kabel är nog din plan rätt bra. Under trappen finns det mycket riktigt rätt gott om utrymme så där borde man komma igenom.

Bara du kommer åt under trappen så är det ju klart en smidig väg och du slipper se så mycket av kabeln.
Kabel är alltid bättre än trådlöst fast ibland finns inte möjligheten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Sen kan jag rekommendera ett program som t ex . https://www.netspotapp.com/ för att kontrollera WIFI och se om det finns platser som har WIFI-skugga så du kan arbeta fram den bästa placeringen för båda AP.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

Du kan ju gå direkt in i sovrum 1 och använda en garderob som genomföring, vad är det mellan garderob 1 o 3?
Går garderoberna upp till innertaket?

Sen vägghänger du AP'n, wall mount på andra sidan via ett borrat hål.

https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-Lite_QSG.pdf

Det brukar behövas en mer kvalificerad borrmaskin typ Hilti för att det ska bli bra plus att man har koll på var el samt vattenledningar är dragna.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Vill du komma lite billigare undan hade jag kört på ett par Ruckus-enheter som Telia skickade med sina TV-boxar för några år sedan.

https://www.blocket.se/vastmanland/Ruckus_85960211.htm?ca=21&... till exempel. Det funkar som om det vore en osynlig kabel mellan 2 av enheterna, oerhört smidigt och bra täckning imo.

(Notera, inte min annons och jag känner inte han som har annonsen, om nån köper och det visar sig vara en skojare)

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Fick ett schysst pris på en AP AC LR så jag testar att köra en sån som "basenhet" och sen min Lite som trådlös uplink och mesh mellan dom.

Fungerar väl hyfsat, men det är ett riktigt meck med inställningarna alltså. Måste försöka hitta vettiga inställningar för TX-power på de två för jag får inte riktigt den täckningen jag vill ha.

I bilden här så har jag framförallt lattjat runt med dom här två placeringarna, orange och gul. På båda platserna så får jag ut god hastighet om jag står i närheten av APn men det klingar av väldigt snabbt så fort jag kommer en bit ifrån. På övervåningen så är det betydligt sämre.

https://imgur.com/5fWySV5

Känns som en inställningsfråga mest. Tror inte det handlar om krockar på kanalerna då jag bor rätt avskilt men ska gå igenom det en gång sen också för säkerhets skull.

Ska själva basenheten ha hög TX-power på både 2.4 och 5Ghz men den APn som agerar trådlös ska ha lägre värden? Eller är det tvärtom? Jag antar att jag måste köra samma channels på båda enheterna för att det ska bli korrekt, eller? Testade med olika kanalerna men då fungerade det inte alls men när jag kör "auto" på uplink-enheten så verkar den plocka inställningarna från basen och då fungerar det.