Inköp av första NAS

Permalänk
Medlem

Inköp av första NAS

Tjabba.

Har i några år nu försökt att hitta en prisvärd NAS som gör sitt ändamål och inte kostar allt för mycket.
Men priserna verkar vara rätt stillastående och jag vill ha något som är framtidssäkert.
Det jag tänkt att använda den till är bland annat;

  • Primärt backup av bilder/videos etc från mina kameror, som sedan säkerhetskopieras även till min Onedrive som är på 1 TB.

  • Plex eller Emby server för filmer/serier runt 1080p, 4K kan också vara bra då jag har en TV som är det men inte nödvändigt.

  • PiHole

  • Eventuellt Home Assistant.

  • Personlig hemsida/blogg

  • Delad lagring till familj.

Har sneglat på en del på Synology DiskStation DS918+, men tycker det blir saftigt runt 8-9 tusen om man slänger på 2 st 4 TB diskar också.
Maxpris komplett (NAS + 2 st 4 TB diskar(i RAID)) skulle nog rimligtvis vara runt 6500:-

Men helst så ska NAS:en kunna husera 4 st diskar iallafall, för att kunna uppgradera framöver.
(+ även kunna slänga in en SSD som skrivbuffert samt hemsida).
Kunna driva ovanstående samt ha en bra/lättförståelig/användbar adminpanel.

Kan också tänka mig begagnat till bra pris. Men än så länge inte hittat något. Tips mottages.

Bygga en egen NAS kan jag också tänka mig, men får gärna ta lika stor plats som typ den jag länkade eller något större.
Samt att det är något bra OS på den såna fall.

Så vad ska jag göra? Är det någon chans i världen att priserna sjunker ibland, så jag borde vänta lite till?
Ska jag bygga en egen NAS?

Mvh.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Tjabba.

Har i några år nu försökt att hitta en prisvärd NAS som gör sitt ändamål och inte kostar allt för mycket.
Men priserna verkar vara rätt stillastående och jag vill ha något som är framtidssäkert.
Det jag tänkt att använda den till är bland annat;

  • Primärt backup av bilder/videos etc från mina kameror, som sedan säkerhetskopieras även till min Onedrive som är på 1 TB.

  • Plex eller Emby server för filmer/serier runt 1080p, 4K kan också vara bra då jag har en TV som är det men inte nödvändigt.

  • PiHole

  • Eventuellt Home Assistant.

  • Personlig hemsida/blogg

  • Delad lagring till familj.

Har sneglat på en del på Synology DiskStation DS918+, men tycker det blir saftigt runt 8-9 tusen om man slänger på 2 st 4 TB diskar också.
Maxpris komplett (NAS + 2 st 4 TB diskar(i RAID)) skulle nog rimligtvis vara runt 6500:-

Men helst så ska NAS:en kunna husera 4 st diskar iallafall, för att kunna uppgradera framöver.
(+ även kunna slänga in en SSD som skrivbuffert samt hemsida).
Kunna driva ovanstående samt ha en bra/lättförståelig/användbar adminpanel.

Kan också tänka mig begagnat till bra pris. Men än så länge inte hittat något. Tips mottages.

Bygga en egen NAS kan jag också tänka mig, men får gärna ta lika stor plats som typ den jag länkade eller något större.
Samt att det är något bra OS på den såna fall.

Så vad ska jag göra? Är det någon chans i världen att priserna sjunker ibland, så jag borde vänta lite till?
Ska jag bygga en egen NAS?

Mvh.

Diskar kostar samma oavsett vilken NAS du köper.
Och du behöver ju bara 2 diskar för att komma igång, fler kan läggas till senare utan minsta problem.
Du kan ju t.ex. starta upp med 2 billiga och mindre diskar för att senare lägga till en eller 2 större.
Synologys "SHR" är ju väldigt flexibelt med diskar och olika storlekar.

3-4000:- kan ju tyckas dyrt för en 4-bay, men det är ju en investering som (förhoppningsvis) håller i många år.
Gillar själv Synology då dom uppdaterar sin mjukvara även för gamla enheter, d.v.s. din NAS får uppdateringar även efter att garantin gått ut.