Hur undviker man coil whine?

Permalänk
Medlem

Hur undviker man coil whine?

Jag undrar om det är möjligt att undvika coil whine så gott det går. Finns det vissa grafikkort som är mer "benägen" att ha coil whine än andra? Jag är nämnligen ny angående alla delar i datorn.

Min dator som jag fått för ett par år sedan gick sönder för ett par månader sedan. Kunde med hjälp inte komma fram till vad exakt det var som gått sönder men då alla delar var ganska gamla och slitna köpte jag nya. Med lite hjälp från kunnigare kompisar köpte jag:
* Uppgraderingspaket - Core i5-8400
* ASUS GeForce RTX 2060 Dual OC

Nu till det jag skapade hela tråden för, coil whine. Vi byggde ihop datorn. När jag använt den någon timme märker jag av ett irriterande pipande ljud som driver mig till vansinne. Den lät så illa även när kortet inte var under stress. Slutade med att jag skickade tillbaka kortet då jag förstått att det var den som gjorde allt oljud. Tänkte nu köpa ett nytt men vet inte om jag ska köpa samma eller någon annan? Hur kan jag undvika coil whine? Läste någonstans att det också kan ha med nätagg att göra så behöver jag byta det också?

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att ha ett ljudisolerat chassi.
Ställ det även en bit ifrån dig. Inte ha datorn på bordet bredvid skärmen, utan under på golvet.

Kan även tänka mig att coil whine kan bli vörre på grund av dåliga lödningar som får komponenterna att vibrera mer.
Så det gäller väl att ha lite tur.

Tror dock aldrig att man blir av med ljudet helt.

Nätagget vet jag inte om det kan fixa coil whine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Har du provat att köra datorn utan GFX-kortet? Om du kopplar skärmen till moderkortet så bör du få bild. Kan vara bra att testa att coilwhinet är borta när du inte har RTX kortet monterat.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att helt enkelt bli såpass gammal att dina öron inte längre hör frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Oftast rent lotteri när det gäller grafikkort. Ibland kan de med lite mer påkostade komponenter vara bättre men det är inget garanterat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Coil whine kommer från kondensatorer/"Capacitors" (I engelskan ofta slang-förkortat till "caps").

Med det sagt, denna komponent finns (och belastas mest) på främst moderkort, grafikkort, och i nätaggregat.

Sistnämnda är inte en osannolik källa, då tillverkarna lättare kan "smyga undan" med billigare kapacitorer.

Idag så är detta kvalitetsargument etc. för tillverkare av moder- och grafikkort, då köpare lättare kan se vilken typ av kapacitorer som använts.

"Solid Caps" är högst önskvärda!

Testa med ett kraftigare märkes-nätagg! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av m1k3_dd:

Testa med ett kraftigare märkes-nätagg! 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog säga att agg med högre kvalité är bättre att förespråka än högre effekt. Finns kända märken som producerat agg som varit ökända oavsett om de har hög effekt eller inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Finns inget garanterat sätt att undvika coil whine.

Coil whine uppkommer oftast inte bara på grund av en komponent, utan av en kombination av komponenter.
T.ex. så kan ett grafikkort vara tyst tillsammans med ett nätaggregat, men ha rejäl coilwhine tillsammans med ett annat nätaggregat.

Dock så är det onekligen så att vissa modeller har högre risk än andra för att ha coil whine, men för att veta hur det är med en specifik modell så är det inte mycket annat att göra än att google och läsa recensioner för att se hur många som klagar på coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Coil whine kommer från kondensatorer/"Capacitors" (I engelskan ofta slang-förkortat till "caps").

Coil whine=spol tjut, kommer från spolar som börjar självsvänga.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Coil whine=spol tjut, kommer från spolar som börjar självsvänga.

Och då är min teori att det borde bli tystare med vattenblock. Då lägger man ju pads över spolarna och det borde ju tysta dom lite. Lägger man ett täcke över en högtalare låter den ju mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajw:

Jag undrar om det är möjligt att undvika coil whine så gott det går. Finns det vissa grafikkort som är mer "benägen" att ha coil whine än andra? Jag är nämnligen ny angående alla delar i datorn.

Min dator som jag fått för ett par år sedan gick sönder för ett par månader sedan. Kunde med hjälp inte komma fram till vad exakt det var som gått sönder men då alla delar var ganska gamla och slitna köpte jag nya. Med lite hjälp från kunnigare kompisar köpte jag:
* Uppgraderingspaket - Core i5-8400
* ASUS GeForce RTX 2060 Dual OC

Nu till det jag skapade hela tråden för, coil whine. Vi byggde ihop datorn. När jag använt den någon timme märker jag av ett irriterande pipande ljud som driver mig till vansinne. Den lät så illa även när kortet inte var under stress. Slutade med att jag skickade tillbaka kortet då jag förstått att det var den som gjorde allt oljud. Tänkte nu köpa ett nytt men vet inte om jag ska köpa samma eller någon annan? Hur kan jag undvika coil whine? Läste någonstans att det också kan ha med nätagg att göra så behöver jag byta det också?

När jag sommarjobbade på en radio/tv affär för länge sen så fixade man coil-wine i TV-apparater genom att spraya lack på trafar och spolar. När det torkat så försvann det för det mesta... Bör funka på kragg också men är mer tveksam om det funkar på grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Och då är min teori att det borde bli tystare med vattenblock. Då lägger man ju pads över spolarna och det borde ju tysta dom lite. Lägger man ett täcke över en högtalare låter den ju mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Frånsett att du inte lägger pads på spolar, det du lägger pads på är spänningsregulatorer, inga spolar där(normalt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Inaktiv

Oljudet kommer från en komponent som vibrerar. Kan vara en induktor, en transformator eller (ovanligt) en kondensator. Dessa kallas populärt för spole, trafo respektive konding.

Du kan hitta vilken komponent det är genom att trycka något mjukt och dämpande och icke elektriskt ledande, till exempel suddgummit på ändan av en penna, mot olika misstänkta komponenter. När oljudet påverkas så har vi hittat syndaren.

Sedan gör man något liknande för att få bort oljudet permanent, till exempel att kleta lite epoxigummi på komponenten. Finns sådant för ingjutning av elektriska komponenter. Lite lack kan säkert också fungera bra.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Frånsett att du inte lägger pads på spolar, det du lägger pads på är spänningsregulatorer, inga spolar där(normalt)

När jag monterade på mitt 2080 la jag på spole, VRM och minne. Enligt manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus ROG Maximus XI Extreme som lider av coilwhine, eller om det är processorn kanske, en 9900k, svårt att avgöra men ljudet kommer fråm området runt processorn.

Stänger jag av CSTATES försvinner problemet helt, dock så går cpun några grader varmare i idle, från ca 30 till 35 grader, i full load blir det ingen skillnad.

Skulle det kunna bli bättre med ett nytt nätagg tro? Har för mig jag hört att kombinationen av olika komponenter kan orsaka coil whine? Har ett Be Quiet! Straight Power E9 CM 580W från 2013 så kanske dags att byta till nåt nyare...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

Jag har ett Asus ROG Maximus XI Extreme som lider av coilwhine, eller om det är processorn kanske, en 9900k, svårt att avgöra men ljudet kommer fråm området runt processorn.

Stänger jag av CSTATES försvinner problemet helt, dock så går cpun några grader varmare i idle, från ca 30 till 35 grader, i full load blir det ingen skillnad.

Skulle det kunna bli bättre med ett nytt nätagg tro? Har för mig jag hört att kombinationen av olika komponenter kan orsaka coil whine? Har ett Be Quiet! Straight Power E9 CM 580W från 2013 så kanske dags att byta till nåt nyare...

På mitt förra F-Gaming fick jag whine när jag startade GPU stress. Lät som det kom från VRM. Böt bräda och det blev tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hamnar spolar i självsvängning uppstår som ovan nämnt coilwhine. Ändrar man belastningen genom att över- eller undervolta kan man ofta bli av med det coilwhinen då belastningen i spolarna blir annorlunda. Det gäller ju dock att man kan justera spänningen såpass mycket som behövs för att få bort tjutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

På mitt förra F-Gaming fick jag whine när jag startade GPU stress. Lät som det kom från VRM. Böt bräda och det blev tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett jäkla projekt att byta moderkort, tror inte jag pallar det och dessutom vara utan dator under tiden man ska skicka det fram o tillbaka. Inte säkert det hjälper med nytt kort heller. Dessutom hjälper det som sagt att stänga av C-states. Kommer nog köpa ett nytt psu vartefter, funkar inte det så får det vara som det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ett annat tips är att helt enkelt bli såpass gammal att dina öron inte längre hör frekvenserna.

Detta är ju en av de fördelarna med att man levlar up, glöm inte detta kära medclockare!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Tack för tipset. Jag har haft min dator under mitt skrivbord, men det lät även tillräckligt högt då för att bli irriterande. Får helt enkelt chansa lite antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Har du provat att köra datorn utan GFX-kortet? Om du kopplar skärmen till moderkortet så bör du få bild. Kan vara bra att testa att coilwhinet är borta när du inte har RTX kortet monterat.

Nej jag har inte testat, ska ta och göra det. Tack

Permalänk
Medlem

Relaterat...

Skrivet av immutable:

Jag har ett Asus ROG Maximus XI Extreme som lider av coilwhine, eller om det är processorn kanske, en 9900k, svårt att avgöra men ljudet kommer fråm området runt processorn.

Stänger jag av CSTATES försvinner problemet helt, dock så går cpun några grader varmare i idle, från ca 30 till 35 grader, i full load blir det ingen skillnad.

Skulle det kunna bli bättre med ett nytt nätagg tro? Har för mig jag hört att kombinationen av olika komponenter kan orsaka coil whine? Har ett Be Quiet! Straight Power E9 CM 580W från 2013 så kanske dags att byta till nåt nyare...

Dear slutsatsen att det kan röra total kapacitet + belastning för CPU och GPU(s)...

Tänker att de jobbar hårdare för CPU:n pga att högre andel kräm behövs där när total belastning behövs där med, när andra komponenter som GFX/GPU drar mer från PSU:n, och sistnämnda behöver fördela effekt mellan främst CPU och GPU(s)...

Skickades från m.sweclockers.com

Ytterligare tankar...
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂