Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Permalänk
Relik 📜

Hubitat Elevation, smarta hemmet-hubb

Någon mer än jag som kör Hubitat Elevation?

TL;DR så handlar det om en hubb/plattform byggd av SmartThings-entusisater som tröttnade på vägen Samsung valde. Den bygger på liknande koncept, även om gränssnitt och annat är helt annorlunda. Däremot går till exempel appar och drivrutiner att översätta med väldigt små medel, ibland bara search and replace.

Jag har använt sedan i våras, och är rätt inkörd vid det här laget. Finns det intresse för mer information, recension eller annat? Shoot! Och givetvis, har vi andra ägare där ute?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Någon mer än jag som kör Hubitat Elevation?

TL;DR så handlar det om en hubb/plattform byggd av SmartThings-entusisater som tröttnade på vägen Samsung valde. Den bygger på liknande koncept, även om gränssnitt och annat är helt annorlunda. Däremot går till exempel appar och drivrutiner att översätta med väldigt små medel, ibland bara search and replace.

Jag har använt sedan i våras, och är rätt inkörd vid det här laget. Finns det intresse för mer information, recension eller annat? Shoot! Och givetvis, har vi andra ägare där ute?

Det vore intressant att höra vad du tycker och om du har jämförelser med andra.
Något speciellt du gillar/ogillar med den? Begränsningar?
Någon i Sverige som säljer?

100USD är ju ett bra pris.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CorbendallasX:

Det vore intressant att höra vad du tycker och om du har jämförelser med andra.
Något speciellt du gillar/ogillar med den? Begränsningar?
Någon i Sverige som säljer?

100USD är ju ett bra pris.

Inte glömd!

Har inte hunnit med att skriva ihop något bra. Men kort, ingen säljer i Sverige utan det är import som gäller. De har en EU-version på webbplatsen, där medföljer det Z-wave-sticka för vår frekvens.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av den. Vad fick du betala för att få den - Tull osv?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av spanga:

Jag är intresserad av den. Vad fick du betala för att få den - Tull osv?

Kan kolla mer exakt, men vill minnas typ 14-1500 kr totalt. Minns dock inte vad själva hubben hade för pris just då, får spana!

Är mitt i en flytt, så lite lågprio dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är intresserad av denna också. Går i tankarna att byta ut min halvt använda HA på Pi, och kickar på denna, Homey och Animus.

Permalänk
Relik 📜

Sådär, dags att börja sammanfatta lite tankar då!

Jag började med SmartThings, men tröttnade förra vintern när Samsung hade upprepade problem med molndelen. Det gjorde att mina automationer och drivrutiner slutade fungera, vilket inte kändes bra.

Snubblade över Hubitat av en slump nästan, just eftersom det handlar om en "avknoppning" från just SmartThings där en del av syftet är att ha kvar visst liknande upplägg. Det märks till exempel genom att appar och drivutiner skrivs i Groovy med i princip samma upplägg - en enkel search and replace av några hårdvarubundna fraser är oftast enda som behövs för att porta.

Själva Hubitat, då. Hårdvaran är bokstavligt en TV-box i grunden, med två USB-stickor (i Europa, USA har en enda). Den ena hanterar Zigbee, den andra Z-Wave. Inte mycket mer att säga där, enkelt att gömma undan. Utvecklingen har gått snabbt, och mjukvaran har blivit avsevärt mindre beta under året. Nu har jag inga problem att kalla den stabil, den tuffar på utan att märkas vilket givetvis är en bra sak. Dessutom har flera komponenter tillkommit under året, bland annat stöd för larmsystem och Google Home.

Upplägget och GUI:t är rätt "skäggigt" jämfört med SmartThings, mera tabeller med text och färre ikoner. Att styra enheter direkt via gränssnittet är klumpigt, utan det är bara till för konfiguration. Styrning sköts via dashboards (inbyggt) eller knappar, brytare etc (såklart).

Regelstyrning sköts via Rule Machine eller andra appar. Går att så ihop rätt komplexa grejer, men också svårt att få en bra översikt. Blir snabbt regler som pratar med andra regler som kickar andra.. ja, ni förstår. Saknar Webcore från SmartThings! Finns visserligen en tredjeparts port där, men den verkar inte helt pålitlig.

Begränsningarna jag annars ser är framför allt tröskeln att komma igång, då upplägget inte alltid är logiskt eller självklart. För de som kommer från "GUI-baserade" system tror jag det är avskräckande, även om det givetvis är småpotatis om man kommer från HASS-sidan. Till mig är det precis lagom, jag "orkar" inte med HASS riktigt samtidigt som jag vill ha lokal styrning och frihet att integrera i princip vilka enheter som helst.

Här är exempel på inbyggda dashboard, från förra lägenheten. I nya nu har jag typ dubbla anta devices, så behöver tänka om och.. köpa en större surfplatta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Helt underbar Hubb, ersatte min Vera Secure med denna. Ångrar mig inte en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sådär, dags att börja sammanfatta lite tankar då!

Jag började med SmartThings, men tröttnade förra vintern när Samsung hade upprepade problem med molndelen. Det gjorde att mina automationer och drivrutiner slutade fungera, vilket inte kändes bra.

Snubblade över Hubitat av en slump nästan, just eftersom det handlar om en "avknoppning" från just SmartThings där en del av syftet är att ha kvar visst liknande upplägg. Det märks till exempel genom att appar och drivutiner skrivs i Groovy med i princip samma upplägg - en enkel search and replace av några hårdvarubundna fraser är oftast enda som behövs för att porta.

Själva Hubitat, då. Hårdvaran är bokstavligt en TV-box i grunden, med två USB-stickor (i Europa, USA har en enda). Den ena hanterar Zigbee, den andra Z-Wave. Inte mycket mer att säga där, enkelt att gömma undan. Utvecklingen har gått snabbt, och mjukvaran har blivit avsevärt mindre beta under året. Nu har jag inga problem att kalla den stabil, den tuffar på utan att märkas vilket givetvis är en bra sak. Dessutom har flera komponenter tillkommit under året, bland annat stöd för larmsystem och Google Home.

Upplägget och GUI:t är rätt "skäggigt" jämfört med SmartThings, mera tabeller med text och färre ikoner. Att styra enheter direkt via gränssnittet är klumpigt, utan det är bara till för konfiguration. Styrning sköts via dashboards (inbyggt) eller knappar, brytare etc (såklart).

Regelstyrning sköts via Rule Machine eller andra appar. Går att så ihop rätt komplexa grejer, men också svårt att få en bra översikt. Blir snabbt regler som pratar med andra regler som kickar andra.. ja, ni förstår. Saknar Webcore från SmartThings! Finns visserligen en tredjeparts port där, men den verkar inte helt pålitlig.

Begränsningarna jag annars ser är framför allt tröskeln att komma igång, då upplägget inte alltid är logiskt eller självklart. För de som kommer från "GUI-baserade" system tror jag det är avskräckande, även om det givetvis är småpotatis om man kommer från HASS-sidan. Till mig är det precis lagom, jag "orkar" inte med HASS riktigt samtidigt som jag vill ha lokal styrning och frihet att integrera i princip vilka enheter som helst.

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/66883?key=a1609477f79fac7fbc380eb393ecf379
Här är exempel på inbyggda dashboard, från förra lägenheten. I nya nu har jag typ dubbla anta devices, så behöver tänka om och.. köpa en större surfplatta.

kollade på temperaturerna på din bild 31 grader, hur står du ut.

själv kör jag smart things hubb som enbart styr alla lampor både inne och ute, släck vid gryning och tänd vild skymning. funkar rätt bra ibland har den missat någon lampa men det har hänt 2 ggr tror jag och det var efter stort strömavbrott när bacup batterierna tagit slut så den är förlåten.

kanske kan vara något om jag köper mer saker men jag är lite gammal modig antar jag och vet inte riktigt vad mer jag ska ha den till, kärringen är glad iallafall som slipper ändra timrar hela tiden. en tråkig grej är att det inte verkar finnas z wave kontakter för utomhus bruk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aka_The_Barf:

kollade på temperaturerna på din bild 31 grader, hur står du ut.

själv kör jag smart things hubb som enbart styr alla lampor både inne och ute, släck vid gryning och tänd vild skymning. funkar rätt bra ibland har den missat någon lampa men det har hänt 2 ggr tror jag och det var efter stort strömavbrott när bacup batterierna tagit slut så den är förlåten.

kanske kan vara något om jag köper mer saker men jag är lite gammal modig antar jag och vet inte riktigt vad mer jag ska ha den till, kärringen är glad iallafall som slipper ändra timrar hela tiden. en tråkig grej är att det inte verkar finnas z wave kontakter för utomhus bruk.

Haha, det var ju i somras med attackvärmen! Önskar vi haft en AC..

Jag har just nu 88 devices på min hubb, så lite fler. En hög är visserligen virtuella, men 50-60 ungefär är fysiska skulle jag tippa. Salig röra av lampor, brytare, pluggar och annat! Styr dock mycket belysning också, även om det blir lite mer avancerat än för dig kan jag gissa. Olika scheman baserat på tid, status (hemma/inte hemma/natt etc), rörelser och så vidare.

Förutom det har jag magnetkontakter på alla dörrar/fönster, rörelsesensorer i flera rum och utomhus, magnetkontakter på kyl/frys, temperatursensorer inne, ute samt i kyl/frys.. Det bygger på, helt enkelt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har just nu 88 devices på min hubb, så lite fler. En hög är visserligen virtuella, men 50-60 ungefär är fysiska skulle jag tippa. Salig röra av lampor, brytare, pluggar och annat! Styr dock mycket belysning också, även om det blir lite mer avancerat än för dig kan jag gissa. Olika scheman baserat på tid, status (hemma/inte hemma/natt etc), rörelser och så vidare.

Förutom det har jag magnetkontakter på alla dörrar/fönster, rörelsesensorer i flera rum och utomhus, magnetkontakter på kyl/frys, temperatursensorer inne, ute samt i kyl/frys.. Det bygger på, helt enkelt!

Kör du några z-wave prylar som inte står med i listan över supported devices?
Tänkte mest om de dyker upp men är odefinerade eller hur det hanteras.

Är intresserad av en hubitat som eventuell ersättare om jag tröttnar på min Zipabox, men en hel del av mina enheter finns inte med i listan ^_^

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Broberg:

Kör du några z-wave prylar som inte står med i listan över supported devices?
Tänkte mest om de dyker upp men är odefinerade eller hur det hanteras.

Är intresserad av en hubitat som eventuell ersättare om jag tröttnar på min Zipabox, men en hel del av mina enheter finns inte med i listan ^_^

Just Z-Wave är ju väldigt väldefinerat och väldokumenterat eftersom alla enheter certifieras. Det allra mesta fungerar via "generic"-drivarna, och förutom det är det hyfsat enkelt att påta ihop egna. Jag kör en typ av knappar (Hank One-Button) med egen driver för att få en extrafunktion, även om de rullar utmärkt med inbyggda generic.

Om du tänker på listan i forumet är den ganska dålig, då det baseras på vad folk faktiskt testat. Eftersom 95 % av användarna sitter i USA fattas massor av våra EU-grejer. Om vi vänder på det, har än så länge inte haft en enhet som inte fungerar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Just Z-Wave är ju väldigt väldefinerat och väldokumenterat eftersom alla enheter certifieras. Det allra mesta fungerar via "generic"-drivarna, och förutom det är det hyfsat enkelt att påta ihop egna. Jag kör en typ av knappar (Hank One-Button) med egen driver för att få en extrafunktion, även om de rullar utmärkt med inbyggda generic.

Om du tänker på listan i forumet är den ganska dålig, då det baseras på vad folk faktiskt testat. Eftersom 95 % av användarna sitter i USA fattas massor av våra EU-grejer. Om vi vänder på det, har än så länge inte haft en enhet som inte fungerar.

Det låter Skitbra, då vet jag att det finns en vettig ersättare när zipato fuckar upp det totalt .

(Är du nöjd med din hank förresten? jag har en sådan one-button med, men tycker den är lite långsam jämfört med t.ex wallmote från aeotec, misstänker det är för att den måste vänta några ms på om man kör enkel/dubbel/trippel tryck)

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, det var ju i somras med attackvärmen! Önskar vi haft en AC..

Jag har just nu 88 devices på min hubb, så lite fler. En hög är visserligen virtuella, men 50-60 ungefär är fysiska skulle jag tippa. Salig röra av lampor, brytare, pluggar och annat! Styr dock mycket belysning också, även om det blir lite mer avancerat än för dig kan jag gissa. Olika scheman baserat på tid, status (hemma/inte hemma/natt etc), rörelser och så vidare.

Förutom det har jag magnetkontakter på alla dörrar/fönster, rörelsesensorer i flera rum och utomhus, magnetkontakter på kyl/frys, temperatursensorer inne, ute samt i kyl/frys.. Det bygger på, helt enkelt!

Oj det är lite hardcore. Ja jag har väll 10 devices 😉. Bor du i hus får du skaffa luft luft pump och köra kyla, en inomhus ac med slang låter så mkt, men köra den hårt innan sömn funkar iofsig rätt bra. annars är folie på fönstren funktionabelt men fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aka_The_Barf:

Oj det är lite hardcore. Ja jag har väll 10 devices 😉. Bor du i hus får du skaffa luft luft pump och köra kyla, en inomhus ac med slang låter så mkt, men köra den hårt innan sömn funkar iofsig rätt bra. annars är folie på fönstren funktionabelt men fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt köpt en slang-variant nu till sommaren. Blir att köra den på dagarna och innan sovdags så man får ner temperaturen och kan somna, sedan brukar det vara rätt lugnt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har faktiskt köpt en slang-variant nu till sommaren. Blir att köra den på dagarna och innan sovdags så man får ner temperaturen och kan somna, sedan brukar det vara rätt lugnt.

hade en sådan när jag bodde hemma och det brukar fungera OK, men dagens är nog tystare, min lät som ett godståg in action.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Haft min Hubitat igång en vecka nu, efter att få tänka om hur reglerna byggs jämfört med zipaboxen (typ helt bakvänt i jämförelse) så har jag nog börjat gilla enheten.

För nu när det rullar så känns det bra mycket rappare när man slipper gå igenom molnet för att t.ex använda mobilen, även lokala styrningen är ett par millisekunder snabbare vilket alltid är välkommet.

Ett par få gånger har jag haft några dumma fördröjningar men det har oftast varit i samband med att man arbetade med hubben (typ lagt till en enhet och samtidigt försökt tända en lampa). Men det kommer ju bli mer och mer sällsynt allt eftersom.

Och jag gillar att det nästan inte finns några begränsningar, Visst många enheter saknar fullständiga drivers men grundfunktionen finns alltid (av/på/dimmning etc) iom de Generiska Z-wave driverserna.
Men går att lösa då många SmartThings device drivers går att göra om till Hubitat.
Vilket jag t.ex fick göra för att få mina Telldus-uttag att rapportera strömförbukning.

Dashboard appen gillar jag med och den är på g att bli riktigt riktigt bra, saknas lite som förhoppningsvis kommer gå att lösa med css om de behagar att sätta individuella klasser på brickorna.

Det finns även lite buggar här och där i apparna, men med tanke på att hubitaten är lika gammal som Animus Home så ligger den ljusår framför i funktionalitet.

All extra funktionalitet kommer ju dock till en viss kostnad, och det är användarvänligheten.
Är du någorlunda bekant med någon form av scriptning/kodning så kommer logiken att sätta sig.
Men har du ingen erfarenhet av det så kommer hubitaten förmodligen ge dig ett o annat grått hårstrå.

Summering : Hubitat är bra skit, inte lättanvänt, men bra skit!

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Hej, har du lust att dela med dig av koden till drivern för Telldus pluggen?

Hälsningar Niklas

Permalänk
Relik 📜

Nu kom mobilappen! Dashboards, geofencing och notifieringar.
https://community.hubitat.com/t/hubitat-elevation-mobile-app-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nixs:

Hej, har du lust att dela med dig av koden till drivern för Telldus pluggen?

Hälsningar Niklas

Absolut, den är ju inte helt hundra konverterad ännu,men funktionsduglig. Skickar pm ikväll efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Mobilappen gjorde att jag precis slagit till och beställt en som ersättning till min smartthings. Jag kanske hade klarat mig utan en app, men det blir tvärnej på det från frugans håll. WAI (wife acceptance index) är väldigt viktigt när man håller på med sådana här prylar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The-Architect:

Mobilappen gjorde att jag precis slagit till och beställt en som ersättning till min smartthings. Jag kanske hade klarat mig utan en app, men det blir tvärnej på det från frugans håll. WAI (wife acceptance index) är väldigt viktigt när man håller på med sådana här prylar.

Kul! Mobilappen utvecklas fortfarande snabbt, och det är väl.. tur. Än så länge är jag halvimpad av den, helt ärligt. Upplever den inte som pålitlig ännu, vare sig för location eller notiser.

Den är ibland helt med i matchen och uppdaterar att vi är hemma, ibland väldigt långsam. Till det kommer att appen vid några tillfällen loggat ut både mig och frun, vilket gör att vi inte heller får notifieringar. Barnsjukdomar såklart, men tror jag kör vidare med kombon Life360 och Pushover ett litet tag till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Bra att veta, kanske bäst att göra ett gradvis byte över tid tills de fått ordning på appen ändå då...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The-Architect:

@emilakered: Bra att veta, kanske bäst att göra ett gradvis byte över tid tills de fått ordning på appen ändå då...

Annars som sagt, kör Life360 (för location) och Pushover (för notifieringar)! Skulle nog spontant säga att notifieringar är "good enough" i appen, är sällan den loggar ut och oftast märks det. Så, Life360 + appen då!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Blir spännande prova när den kommer! Vi använder inte location alls i nuläget, så kanske funkar bra med endast app ändå då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

@emilakered: Blir spännande prova när den kommer! Vi använder inte location alls i nuläget, så kanske funkar bra med endast app ändå då.

Om vi bortser från notifcations och location så gör ju inte appen mer än vad telefonens webbläsare skulle lösa tack vara hubitats dashboard (vilket jag gillar skarpt, enkelt och man kan få det i stort sett precis hur man vill).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Hedersmedlem

Recension! Ser riktigt intressant ut, med tanke på hur många "Hemmahubbar" det finns just nu är det inte helt fel med lite information kring vad man ska kika på när man ska köpa en hubb som fungerar med ens smarta hem-enheter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på Home Assistant, då jag har en Rpi liggandes. Denna verkar dock intressant.

Jag ämnar ha Philips (lampor), Ikea (Lampor, uttag, gardiner), Xiaomi (sensorer för fukt, temp, rök, etc).

Vad skulle vara bäst att satsa på?

Vad skulle vara enklast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kr^PacMan:

Recension! Ser riktigt intressant ut, med tanke på hur många "Hemmahubbar" det finns just nu är det inte helt fel med lite information kring vad man ska kika på när man ska köpa en hubb som fungerar med ens smarta hem-enheter.

Oj, svårt, haha! Har haft så länge nu, att en recension är lite svårt. Minns knappt problemen jag haft för att komma dit jag är. @The-Architect får putta in sina tankar sedan!

Totalt sett, som vi varit inne på tidigare, är det en väldigt kompetent plattform som samtidigt kräver lite betatestar-mentalitet från användarna. Den är under konstant utveckling, och det förekommer "breaking changes" även om de är väldigt få och mest påverkar app- eller drivrutinsmakare. Det finns också en hel del att jobba på med appen, senast idag blev jag utloggad (igen) så att mina notifieringar + närvarostyrda rutiner lade av.

Men samtidigt, nästan allt går att göra. Kompabiliteten är verkligen superbred, och finns det inga drivers är det rätt lätt att skapa antingen själv eller i communityt. Jag har knåpat ihop några enstaka på egen hand, inte jättebra men tillräckliga! Systemet för att skapa regler är också väldigt kraftfullt, om än med ett UI som bara en utvecklare kan älska..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Så, nu har Hubitat-gänget rullat ut nya regelmotorn "Rule 4.0". Det är en hel del ändrat, egentligen allt hur regler skapas och hanteras. Nu är det mycket mer generellt, med en klassisk IF-THEN-ELSE i botten. Logiken exponeras också tydligare, vilket för mig som ändå programmerat en del är jättetrevligt. Nu kan jag "följa med" i hur min regel jobbar på ett helt annat sätt.

Däremot kan jag tänka mig 4.0 är skrämmande för nybörjare. Tidigare versioner höll handen ganska bra, här är det snabbare ut på djupt vatten tror jag.

https://community.hubitat.com/t/released-rule-4-0/18193

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S