Det går bra för företaget... Extra semester

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Det går bra för företaget... Extra semester

Snyggt av Epic games. Dom anställda får två veckor extra ledigt nu.
Vore inte helt fel om man fick mer ledigt när det gått bra för jobbet.

Vad skulle ni välja... Pengar eller ledig tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Grejen är att när det går bra för företaget så brukar det betyda att man får jobba på semestern...

Men det är väl för att jag arbetar inom tillverkningsindustrin.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Vad hade de från början då? En källa att diskutera hade varit trevligt...

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2018

https://www.businessinsider.com/fortnite-working-conditions-2...

Vissa anställda som säger de arbetar 70 timmar per vecka. Vissa som till och med jobbar 100h per vecka.

GTX 1080 | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3200MHz

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Pengar och semester är samma sak. Jag gissar på att Epic Games har 30 dagar, 6 veckors semester.

Jag själv hade valt semester då jag genom sidoverksamhet korta perioder drar in mer pengar än vad jag gör på jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Woaini:

Snyggt av Epic games. Dom anställda får två veckor extra ledigt nu.
Vore inte helt fel om man fick mer ledigt när det gått bra för jobbet.

Vad skulle ni välja... Pengar eller ledig tid?

Tycker dock det är lite halvtasking kompensation endå.. Dom har ju i princip jobbat dubbel tid hela veckorna.

"I slutet av april nåddes vi av Polygons rapport, som avslöjade att de anställda hos Epic Games ofta tvingas arbeta 70 timmar i veckan för att hänga med i Fortnites skyhöga utvecklingstempo. Men nu har Epic Games, månne som ett direkt svar på kritiken, gett sina anställda ledigt i två veckor."

Källa: https://www.pcgamer.se/2019/06/efter-kritiken-fortnite-utveck...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003

Beror självklart på storlek på löneökning/bonussumma. Blir ändå bara skatt. Så helst ledigt. Om inte summan är mkt större än motsvarande semester

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av anon159643:

Pengar och semester är samma sak. Jag gissar på att Epic Games har 30 dagar, 6 veckors semester.

Jag själv hade valt semester då jag genom sidoverksamhet korta perioder drar in mer pengar än vad jag gör på jobbet.

30 dagar för ett amerikanskt företag? Det är ju ett drömavtal i så fall. Har vänner i USA som har två veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av heffaklumpmamma:

30 dagar för ett amerikanskt företag? Det är ju ett drömavtal i så fall. Har vänner i USA som har två veckor.

Två veckor är det vanliga i amerika.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Giuffria:

Ja precis...

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis / Silverstone SX500-LG / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Hade valt pengar, samt att företaget ser till att anställa tillräckligt med personal så folk inte blir helt överarbetade övriga veckor på året. Man vill inte bara leva för några få veckor semester varje år, utan ha ork att leva även resten av året.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Beror helt på hur villkoren ser ut annars.

Just epic games verkar jobba sjukt med övertid. Och har man redan kompenserats för den tiden med pengar och kanske en eventuell bonus så skulle jag alla dagar ta ledigheten.

Men är det ett jobb med normal arbetsbelastning och i sverige med våra 5 veckors semester så hade nog 2 veckors ledigt hellre tagits ut i Pengar.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

Hade helt klart valt mer ledig tid med familjen

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Msi GTX 1070 Gaming X - EVGA Supernova G3 750w - Fractal Design C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

För 20 år sedan hade jag valt pengar, idag ledighet.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Giuffria:

Vilket underbart land

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Ju mer jag tänker på det ju mer lutar jag åt ledighet.

Ju mer åren går ju mer tänker jag att vi alla egentligen borde gå över till att jobba typ 6h per dag, och kanske till och med ha fyradagarsveckor.
Det lär väl ta hundra år innan vi är där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Ja grattis Epic, de gav dem ynka 2 veckor efter de har överjobbat sina anställda.
HELA 2 veckor, woooow

Vi har redan gott om betald semester i Sverige, speciellt jämfört med många andra länder i världen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Woaini:

Ju mer åren går ju mer tänker jag att vi alla egentligen borde gå över till att jobba typ 6h per dag, och kanske till och med ha fyradagarsveckor.

Helt klart fyradagsveckor hellre än 6h per dag.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Jobbar tolvtimmarsskift, dock tre dagar i veckan i snitt bara. Jobbar antingen tre eller fyra skift i rad. Får årsbonus varje år från företaget och hur stor den blir beror på hur det har gått. Har haft ganska bra flyt senaste åren och fått ca 4.5% av årslönen i bonus. Skulle inte vilja ha mer ledighet då jag ändå inte tar ut all semester. Förra året hade jag 9 semesterdagar kvar (har 14 semesterdagar per år) och i år ser det ut att bli 5 eller 6 dagar kvar också. Jag jobbar hellre så mycket övertid jag kan, sparar det i komp, och tar ut kompledigt istället för semesterdagar. Jag tjänar mer pengar så nämligen. Förra året gjorde jag ca 210h övertid. Än så länge sen årsskiftet är jag uppe i ca 135h. Mer ledighet för mig skulle inte betyda något alls eftersom jag inte skulle utnyttja den utan bara låta den falla ut i pengar.

Jag jobbar inom tillverkningsindustri. Verksamheten går 24/7 året runt utan undantag. Julafton, midsommar, nyår, påsk, spelar ingen roll. Maskinerna ska snurra.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2011

Jag gillar att jobba, tycker fem veckors semester räcker. Personligen hade jag tagit pengarna.

//C

Fractal Define Mini C l Be Quiet Pure Power 11 600W l MSI B450M Mortar l AMD Ryzen 3600X @ 4325MHz l Samsung 860 500Gb M.2 l Corsair Vengeance LPX 2x8Gb 3000MHz l Radeon 5700 XT l Acer Predator XB240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Man kan i många fall köpa sig frihet... annars är det ett självklart val.