Avsäga besittningsrätt hyreslägenhet (förnya avsägadet) juridik

Permalänk
Medlem

Avsäga besittningsrätt hyreslägenhet (förnya avsägadet) juridik

Hej kära Sweclockers

Har följt sweclockers länge och ofta importerats av er kompetens inom många områden, så här kommer en ny utmaning.

Jag har en fråga angående besittningsrätt.
Jag och min familj bor nu i en hyresrätt där vi vid kontraktskrivning avsade oss besittningsrätten.
Detta avtal vid sidan av hyreskontraktet gäller fyra år från inflytt och vi har nu bott i lägenheten 3,5 år.
Nu vill fastighetsägaren att vi förlänger detta då de ska renovera om ca 1,5 år.

Frågan är då om vi måste det då vi redan har ett avtal, och kan fastighetsägaren säga upp avtalet med anledning av renovering så långt innan?

Jag känner till att vi inte behöver/ska skriva på efter att vårt avtal om besittningsrätt gått ut.

Tack på förhand för svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@frezzad: Spontant så har ni fått lägenhetskontraktet med motkravet att det inte finns besittningsrätt. Denna avsägning av besittningsrätten var på 4 år. Har det inte varit så att lägenheten genomgått reparationer, stambyte, rivits etc så är det ju en helt ny förhandling.

Jag har mycket svårt att tänka mig att hyresvärden har något faktist krav att komma med och begära förlängning på detta avtalet eller ett helt nytt avtal efter nyvarande avtal har löpt ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: hej, tack för svar. Grejen är att vi har ett förstahandskontrakt med ett avtal vid sidan av som är giltigt i 4 år. Efter det "rivs" avtalet och kvar är bara ett helt vanligt förstahandskontrakt

Permalänk
Inaktiv

Om du inte skriver under ett nytt avtal så blir du väl uppsagd lagom till 4 år gått ut. Uppsägningstiden är antagligen tre månader och värden är alltså ute i god tid.

Tiden 4 år är max vad hyresnämnden går med på. Det är inget som kommer från hyresvärden så denne ser ut att hålla sig till reglerna.

Permalänk
Medlem

@anon214822: hej, så är det säkert. Men de får bara säga upp oss med den anledningen att huset ska genomgå en större ombyggnad, så om de säger upp oss måste alltså lägenheten stå tom mellan den perioden vi flyttat och ombyggnad. För annars är det ju en annan anledning för uppsägning. Låter som ganska betydande mängd pengar de missar från hyra. Blir väl att försöka prata med dom och spela korten rätt.

Permalänk
Inaktiv

Jag är ingen expert så lita inte på mig men jag tror värden kan hyra ut till någon annan det året. Beror nog på exakt vad som står i avtalet om avsägande om vilka skäl för uppsägning som är giltiga.

Ring värden och fråga vad denne har för inställning om hur läget ser ut. Min känsla är att värden har rätt bra koll. Kanske dubbelkolla med att ringa hyresnämnden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frezzad:

@Lars Celander: hej, så är det säkert. Men de får bara säga upp oss med den anledningen att huset ska genomgå en större ombyggnad, så om de säger upp oss måste alltså lägenheten stå tom mellan den perioden vi flyttat och ombyggnad. För annars är det ju en annan anledning för uppsägning. Låter som ganska betydande mängd pengar de missar från hyra. Blir väl att försöka prata med dom och spela korten rätt.

Jag misstänker att om ni inte skriver på ett nytt så lär ni eventuellt bli uppsagda lagom till 4 år, och därefter kommer någon annan att hyra som är villig att skriva på avtalet istället. Säkrare för hyresvärden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktiv

Kan tillägga att jag sitter på andra sidan som ordförande för en BRF. Vi hade en kille som skulle vara smart och utnyttja reglerna, inklusive sin egen uppfattning om besittningsskydd. Han blev helt enkelt utslängd. Även en värd kan utnyttja reglerna hårt och tufft.

Nu har vi annan kille som orsakar lite tjafs. Det kommer inte sluta på det sätt han vill.

Man skall inte vara FÖR smart. Man skall välja sina strider.

Sedan är det inte alls säkert att värden bryr sig så mycket om en enstaka utebliven hyra i ett år. Man kan alltid hitta någon användning för lägenheten, hyra ut till någon bekant eller någon användning inför renoveringen. Värden är nog mest intresserad av att slippa tjafs. Lugnast så. Det som är viktigt för värden är att renoveringen kan rulla på enligt plan. Där ligger det mycket större pengar.

Permalänk
Medlem

@anon214822: tack för bra svar, jag ringde idag och pratade lite med hyresvärden och hörde egentligen bara efter, personen jag pratade med skulle undersöka och återkomma, hoppas jag inte var för stökig. Ringer nog imorgon igen och hör om hon hört något, annars accepterar jag nog bara deras "erbjudande".

Permalänk
Medlem

Det bästa tipset jag skulle vilja ge är att gå med i hyresgästföreningen.
Dem kan hjälpa till med det juridiska och eventuella förhandlingar.
https://www.hyresgastforeningen.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frezzad:

@Lars Celander: tack för bra svar, jag ringde idag och pratade lite med hyresvärden och hörde egentligen bara efter, personen jag pratade med skulle undersöka och återkomma, hoppas jag inte var för stökig. Ringer nog imorgon igen och hör om hon hört något, annars accepterar jag nog bara deras "erbjudande".

Jag tror du gör helt rätt. Man skall 1) vara påläst, 2) prata med folk och 3) jobba bra. Säg gärna att du trivs bra, att du vill fortsätta att bo där och att du vill höra dig för om vilka möjligheter som finns. En kompis började sin boende-resa, fick ett förstahandskontrakt på en etta, genom att erbjuda sig att städa i trappuppgångarna. Sedan bytte han upp sig till en trea i samma uppgång, bytte sedan den till en trea i en annan stadsdel, som sedan blev ombildad till bostadsrätt och som nu är värd en smärre förmögenhet.