Vettigt att mäta pris/prestanda på individuella komponenter?

Permalänk
Hedersmedlem

Vettigt att mäta pris/prestanda på individuella komponenter?

Jag sitter och funderar på, ibland så stöter man på prestanda/krona-jämförelser. Ett exempel är Hardware Unboxed som tagit fram denna graf på vad som är det mest prisvärda grafikkortet:

Som ett exempel kan vi från grafen jämföra RTX 2060 och RTX 2070. Det framgår här att RTX 2060 är mycket mer prisvärt, med 4,06 $/bildruta mot 5,20 $/bildruta för RTX 2070. Och ja, det verkar ju vara rimligt under förutsättning att man bara tittar på priset för själva kortet, t.ex. om man tittar på att uppgradera. Det är också vad Steve på Hardware Unboxed själv drog som slutsats om RTX 2060 mot RTX 2070 - att 2070 är omotiverat dyrt för pengarna jämfört med ett 2060.

Men vad händer om vi istället tittar på ett helt datorsystem? Är två datorer som annars är identiska, mer prisvärda med ett RTX 2060 eller ett RTX 2070? För det är ju egentligen det man ofta vill veta när man bygger en hel dator.

Okej, så vi undersöker detta. Dags för lite matte. Från graferna ovan har vi $/frame och vad kortet kostade när denna siffrade räknas ut. Vi bör alltså utifrån detta kunna räkna fram ett FPS-index för korten oavsett pris, genom att dela kostnad med $/frame. Då får vi ut detta:

Grafikkort

Pris (USD)

USD per frame

FPS-genomsnitt

Geforce RTX 2060

$350

$4,06

86,2

Geforce RTX 2070

$500

$5,20

96,1

(Egentligen borde jag kunna använt Sweclockers prestandaindex istället för att räkna ut detta från HUB:s siffror, och använt svenska priser istället, men vill inte förvirra inlägget för mycket genom att använda olika källor, eftersom det här egentligen handlar om beräkningsmetoder, inte om att jämföra dessa två kort.)

Så vad händer om vi sätter kortet i en dator istället? Jag kommer helt enkelt att hitta på att datorn som kortet sitter i kostar $850 (ungefär 10 000 kr minus moms). Den exakta siffran spelar ju inte jättemycket roll, det räcker med att den ligger i rätt "härad". Vi räknar också med att systemet är 100% flaskhalsat på GPU, något som är någolunda nära verkligheten för kort i den här prisklassen. Då hamnar vi istället i dessa siffror:

System

Pris (USD)

USD per frame

FPS-genomsnitt

Dator med Geforce RTX 2060

$1200

$13,92

86,2

Dator med Geforce RTX 2070

$1350

$14,04

96,1

I tabellen ovan har jag alltså lagt på en schablonkostnad för datorsystemet på $850 och räknat ut ett totalt systempris. Jag har räknat med att datorn i sig är tillräckligt nära testsystemet i påverkan på GPU-prestanda att jag bara använt samma FPS-genomsnitt rakt av (något som egentligen inte stämmer till 100%, men nära nog). Utifrån det har jag räknat ut USD per frame, och kommit fram till att båda systemet kostar ungefär $14 per FPS. Det är för liten skillnad mellan prisvärdheten och för mycket killgissningar i mitt resonemang ovan för att kunna bedöma vilket system som är bäst, bara att de ligger väldigt nära i prisvärdhet.

Slutsatsen som jag får fram är att krona/fps är ett rimligt mått om man jämför mellan två grafikkort och ska göra en uppgradering av en befintlig dator, men att det kan vara missvisande när man jämför komponenter som en del av ett helt system. Som en del av ett helt system är ett RTX 2070 inte alls särskilt dåligt ur ett prisvärdhetsperspektiv jämfört med ett RTX 2060.

Hur tänker ni när ni jämför komponenter? Samma resonemang gäller också för andra komponenter än grafikkort så klart, bland annat för processorer, och det är värt att ha i bakhuvudet när man jämför kronor och ören inför stundande Ryzen 3000-lansering, att prisskillnader mellan processorer kanske inte är lika betydelsefulla relativt för hela slutpriset.

Permalänk
Medlem

Det här är kanske inte rätt ställe att diskutera grafikkort då de flesta bara vill rättfärdiga sitt val.

Det naturliga borde vara att bygga en dator och välja grafikkort efter den skärm/prestanda man vill ha
och steget från 2060 till 2070 lär knappast göra det möjligt att öka till en ny upplösning om du inte låg precis under gränsen innan - då hade det varit bättre att backa tillbaka till det billigaste kortet som klarar ditt mål.

Permalänk
Medlem

Lätt att bli fartblind när man köper för stora summor. "Äh, 500 extra gör ju inget. Och sen 300 till, o bara denna för 400 etc etc".

Med ditt resonemang så borde alla som köper ett hus för några miljoner passa på att köpa en dator. För den blir ju procentuellt gratis då i sammanhanget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag sitter och funderar på, ibland så stöter man på prestanda/krona-jämförelser. Ett exempel är Hardware Unboxed som tagit fram denna graf på vad som är det mest prisvärda grafikkortet:

https://c10.patreonusercontent.com/3/eyJwIjoxfQ%3D%3D/patreon-media/p/post/24124218/6cdbaf7a286b48dc87861d1e252cd2ae/1.png?token-time=1562716800&token-hash=dI13lDhxOoy91vhWUDW6J8yr8wMxLHU5XJV02Q2QqwU%3D

Som ett exempel kan vi från grafen jämföra RTX 2060 och RTX 2070. Det framgår här att RTX 2060 är mycket mer prisvärt, med 4,06 $/bildruta mot 5,20 $/bildruta för RTX 2070. Och ja, det verkar ju vara rimligt under förutsättning att man bara tittar på priset för själva kortet, t.ex. om man tittar på att uppgradera. Det är också vad Steve på Hardware Unboxed själv drog som slutsats om RTX 2060 mot RTX 2070 - att 2070 är omotiverat dyrt för pengarna jämfört med ett 2060.

Men vad händer om vi istället tittar på ett helt datorsystem? Är två datorer som annars är identiska, mer prisvärda med ett RTX 2060 eller ett RTX 2070? För det är ju egentligen det man ofta vill veta när man bygger en hel dator.

Okej, så vi undersöker detta. Dags för lite matte. Från graferna ovan har vi $/frame och vad kortet kostade när denna siffrade räknas ut. Vi bör alltså utifrån detta kunna räkna fram ett FPS-index för korten oavsett pris, genom att dela kostnad med $/frame. Då får vi ut detta:

Grafikkort

Pris (USD)

USD per frame

FPS-genomsnitt

Geforce RTX 2060

$350

$4,06

86,2

Geforce RTX 2070

$500

$5,20

96,1

(Egentligen borde jag kunna använt Sweclockers prestandaindex istället för att räkna ut detta från HUB:s siffror, och använt svenska priser istället, men vill inte förvirra inlägget för mycket genom att använda olika källor, eftersom det här egentligen handlar om beräkningsmetoder, inte om att jämföra dessa två kort.)

Så vad händer om vi sätter kortet i en dator istället? Jag kommer helt enkelt att hitta på att datorn som kortet sitter i kostar $850 (ungefär 10 000 kr minus moms). Den exakta siffran spelar ju inte jättemycket roll, det räcker med att den ligger i rätt "härad". Vi räknar också med att systemet är 100% flaskhalsat på GPU, något som är någolunda nära verkligheten för kort i den här prisklassen. Då hamnar vi istället i dessa siffror:

System

Pris (USD)

USD per frame

FPS-genomsnitt

Dator med Geforce RTX 2060

$1200

$13,92

86,2

Dator med Geforce RTX 2070

$1350

$14,04

96,1

I tabellen ovan har jag alltså lagt på en schablonkostnad för datorsystemet på $850 och räknat ut ett totalt systempris. Jag har räknat med att datorn i sig är tillräckligt nära testsystemet i påverkan på GPU-prestanda att jag bara använt samma FPS-genomsnitt rakt av (något som egentligen inte stämmer till 100%, men nära nog). Utifrån det har jag räknat ut USD per frame, och kommit fram till att båda systemet kostar ungefär $14 per FPS. Det är för liten skillnad mellan prisvärdheten och för mycket killgissningar i mitt resonemang ovan för att kunna bedöma vilket system som är bäst, bara att de ligger väldigt nära i prisvärdhet.

Slutsatsen som jag får fram är att krona/fps är ett rimligt mått om man jämför mellan två grafikkort och ska göra en uppgradering av en befintlig dator, men att det kan vara missvisande när man jämför komponenter som en del av ett helt system. Som en del av ett helt system är ett RTX 2070 inte alls särskilt dåligt ur ett prisvärdhetsperspektiv jämfört med ett RTX 2060.

Hur tänker ni när ni jämför komponenter? Samma resonemang gäller också för andra komponenter än grafikkort så klart, bland annat för processorer, och det är värt att ha i bakhuvudet när man jämför kronor och ören inför stundande Ryzen 3000-lansering, att prisskillnader mellan processorer kanske inte är lika betydelsefulla relativt för hela slutpriset.

Slutpriset baseras på om du är smart nog att välja komponenter som ger mest prestanda per krona om du anser att den prestandan är tillräcklig. Så självklart är en graf som visar pris/prestanda kanske det mest relevanta att gå på med förutsättning att prestandan är tillräcklig. Just nu finns typ bara RX 570 eller Vega 56 vad gäller prisvärdhet. Inte för jag skulle punga ut över 3000:- för ett grafikkort men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pacc:

Det här är kanske inte rätt ställe att diskutera grafikkort då de flesta bara vill rättfärdiga sitt val.

Det naturliga borde vara att bygga en dator och välja grafikkort efter den skärm/prestanda man vill ha
och steget från 2060 till 2070 lär knappast göra det möjligt att öka till en ny upplösning om du inte låg precis under gränsen innan - då hade det varit bättre att backa tillbaka till det billigaste kortet som klarar ditt mål.

Det ligger absolut något i det att man också måste titta på absolut prestanda, d.v.s. får jag det jag behöver nu, och inte bara på en prisvärdhetssiffra. Steget från 2060 till 2070 är också lite som du säger, att man inte är självklart att man får tillräckligt mycket mer prestanda med ett 2070 än ett 2060 att det motiverar att man går upp ett snäpp. Mer videominne ger mer framtidssäkerhet, är väl det bästa argumentet jag kan komma med här, fast nu är egentligen mitt syfte med den här tråden inte att jämföra 2060 med 2070, utan snarare att ifrågasätta och nyansera måttet krona per fps (eller USD per frames)

Skrivet av talonmas:

Lätt att bli fartblind när man köper för stora summor. "Äh, 500 extra gör ju inget. Och sen 300 till, o bara denna för 400 etc etc".

Med ditt resonemang så borde alla som köper ett hus för några miljoner passa på att köpa en dator. För den blir ju procentuellt gratis då i sammanhanget

Skickades från m.sweclockers.com

Det märker man nog mest av i budgivning på lägenheter. "Äh, bara 50 000 till." Fast jag håller inte med ditt argument.

Om man köper ett hus så tillför inte en dator särskilt mycket till hur bra huset är att bo i. En dator är liksom inte en del av huset. Det är inte logiskt att koppla ihop kostnaden för ett hus med kostnaden för en dator, däremot är det logiskt att titta som en enhet när man bygger ihop en dator för ändamålet att spela spel.

Om man däremot är en oljeprins och vill köpa en innerstadslya för att spela spel i, ja, då är väl kostnaden för själva datorerna så låg i proportion med resten av pengarna man lägger för att fixa en spellya att man lika gärna kan bränna typ 50 000 på en high-end-rigg med i9-9900K och dubbla RTX 2080 Ti. Fast det är inte riktigt det scenariot vi pratar om.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Slutpriset baseras på om du är smart nog att välja komponenter som ger mest prestanda per krona om du anser att den prestandan är tillräcklig. Så självklart är en graf som visar pris/prestanda kanske det mest relevanta att gå på med förutsättning att prestandan är tillräcklig. Just nu finns typ bara RX 570 eller Vega 56 vad gäller prisvärdhet. Inte för jag skulle punga ut över 3000:- för ett grafikkort men ändå.

Man kan absolut argumentera för att det är dumt att köpa mer än man behöver även om det dyrare är mer prisvärt, helt korrekt, fast det är inte riktigt heller det jag vill fånga i den här diskussionen.

Vega 56 mot RX 570 är dock en intressant diskussion i sig. Det liknar en tråd som jag faktiskt inspirerades av när jag skapade den här tråden, nämligen: Värt att köpa 1060 6gb för 2k eller Vega 56 för 3090kr?

Grafikkort

Pris (billigaste kortet på Prisjakt)

FPS-genomsnitt 1440p (Hardware Unboxed)

Krona per FPS

RX 570

1599 kr

48 fps

33 kr/fps

RX Vega 56

3090 kr

80 fps

39 kr/fps

(Jag hade hellre använt Sweclockers prestandaindex isället för Hardware Unboxeds siffror, tyvärr finns inte RX 570 med i detta, så jag har istället använt Hardware Unboxeds siffror, räknat fram på samma sätt genom att dela priset med pris/krona från grafen ovan.)

Utifrån detta kan man utläsa lite bra saker, nämligen att i måttet kr/fps är RX 570 lite fortfarande mer prisvärt än Vega 56. Dock inte lika extrem skillnad med svenska priser just nu jämfört med priserna från Hardware Unboxed några månader sedan. Vi kan också utläsa att ett Vega 56 är rimligt för 1440p, medan ett RX 570 inte lär klara av det särskilt bra.

Men vad händer om vi sätter dessa grafikkort i en rimlig "value-trimmad" dator? (Tråkigt chassi för maximal "krona per fps", Moderkort valt p.g.a. om jag minns rätt bra VRM:er, nätdel valt eftersom jag har denna själv i min egen PC.)

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 590 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: ASUS Radeon RX 570 4GB Expedition OC (1 749 kr hos Elgiganten)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: KINGSTON 16GB RAMKit 2x8GB DDR4 3000MHz CL15 XMP HyperX Predator Black (1 190 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (749 kr hos Inet)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 550W (719 kr hos CDON)
Summa: 7 636 kr

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 590 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: KINGSTON 16GB RAMKit 2x8GB DDR4 3000MHz CL15 XMP HyperX Predator Black (1 190 kr hos Inet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (749 kr hos Inet)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 550W (719 kr hos CDON)
Summa: 8 977 kr

System

Pris

FPS-genomsnitt 1440p (Hardware Unboxed)

Krona per FPS

Systemet ovan med RX 570

7636 kr

48 fps

159 kr/fps

Systemet ovan med RX Vega 56

8977 kr

80 fps

112 kr/fps

(Självklart stämmer inte FPS-värdena till 100% eftersom det finns mer av en CPU-bottleneck än i HUB:s testsystem, men de är tillräckligt nära verkligheten för att ge en indikation.)

Plötsligt framstår allså ett RX 570 som oprisvärt jämfört med ett Vega 56 i ett nytt system om man kollar på fps/krona. Och det är lite den poängen jag försöker göra, att man inte bara kan titta på vilken komponent som enskilt ger bäst pris/prestanda, utan att man måste få till en balanserad helhet.

Å andra sidan så är systemet med RX 570 fortfarande ett fullgott system för 1080p 60fps.

Permalänk

Kronor hit ören dit.
Ett 1070 med ett 2600x ca 6k
9900k 2080 ca 13k
Efter 3 år första begagnat 2500kr tapp 3500kr
Efter 3år andra begagnat 9k tapp 4k.
3 år av glädje och prestanda för max 1k skillnad.
Höga fps osv osv.
Sen vet man inte utvecklingen men som det har sett ut de senaste åren så förlorar man väldigt lite på att köpa dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Slutsatsen som jag får fram är att krona/fps är ett rimligt mått om man jämför mellan två grafikkort och ska göra en uppgradering av en befintlig dator, men att det kan vara missvisande när man jämför komponenter som en del av ett helt system.

Om man ska uppgradera en befintlig dator så bör man även räkna på hur stor ökning man får jämfört med det befintliga grafikkortet, vilket nog är något som många inte tänker på.

Om vi t.ex. jämför två grafikkort där det ena ger 60 fps och kostar 3000 kr med ett annat som ger 80 fps och kostar 5000 så är ju det första utan tvekan mer prisvärt, 50 kr/bildruta vs. 62.5 kr/bildruta. Men säg att man redan sitter på ett grafikkort som ger 40 fps. Jämfört med det grafikkortet får man då 20 respektive 40 fps mer med de två grafikkorten vi jämför, eller 50% respektive 100% mer fps.

Priset för ökningen i fps blir då 150 kr/bildruta för det billigare kortet och 125 kr/bildruta för det dyrare. Det dyrare kortet som var mindre prisvärt när vi bara jämförde korten rakt av är nu istället mer prisvärt än det första, d.v.s. situationen ser annorlunda ut om man kollar på prestandaökning/krona istället för prestanda/krona.

Permalänk

Om vi kollar på kompletts erbjudanade just nu får vi cpu 2600 gpu 2060 för 10499kr.
https://www.komplett.se/product/11280/datorer/komplett-pc/kom...

Kollar vi på sweclockers juldator med temat prisvärdhet får vi cpu 2600x gpu rx 590 för 12495kr.
https://www.sweclockers.com/artikel/26731-sweclockers-juldato...

Kollar vi på en dator som man själv plockat ihop stark för priset får vi 2600x gpu vega 56 för 1050kr.
https://komponentkoll.se/bygg/dTIZe/

Så man får inte kvalitets komponenter rakt igenom på kompletts färdigtbyggda dator, som man får om man bygger ihop datorn själv eller om man utgår ifrån sweclockers färdigbyggda dator. Men frågan är om det är värt det? Du får 2600x + 2060 grafikkort vilket nästan ger mig ångest. Visst du får sämre nätagg , chassi inte lika bra osv men får du inte mer fps samt starkare prestanda för pengarna?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker absolut grafer över de mest prisvärda komponenterna har sin plats. Om prestandanivån inte duger för det mest prisvärda kortet så får man stega upp till ett mindre prisvärt kort. Det blir också lättare att överblicka vilka kort som anses dyra för sin prestanda respektive billiga. Eftersom det finns så många olika systemkonfigurationer så tycker jag han gör helt rätt i att rikta sig in på en enskild komponent.

I just HW Unboxeds fall så ska man komma ihåg att det gäller den australiensiska marknaden, listan ser förmodligen annorlunda ut i Sverige.