Canonical backar – möjliggör för fortsatt kompatibilitet med Steam

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Canonical backar – möjliggör för fortsatt kompatibilitet med Steam

Efter kritik går Canonical ut med att Ubuntu 19.10 och framåt får utvalda 32-bitarspaket, vilket innebär att kompatibilitet med äldre mjukvara och spel blir möjlig.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Mycket snyggt att de lyssnar på- och tar till sig, feedback från community. Props!

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD R7-2700 @4.1GHz - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Med tanke på att de lyssnar på communityn så verkar de ju inte fått storhetsvansinne ännu iaf.
Vilket är najs!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008

Allt var bara en reklamkampanj för Steam och Ubuntu. Well played

Skickades från m.sweclockers.com

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Steam skulle kunna packas i snap eller flatpak av Valve direkt istället så skulle de kunna sluta bry sig om vad OS:et har för dynamiska libs installerade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av dlq84:

Steam skulle kunna packas i snap eller flatpak av Valve direkt istället så skulle de kunna sluta bry sig om vad OS:et har för dynamiska libs installerade.

Håller absolut med om att Steamklienten borde packeteras bättre. Går att lösa simpelt så att 32bitars spel hade fått access till steam-snappens libbar med?

Att vara beroende av OS:ets libbar, över flera OS och versioner, är aldrig roligt.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av sniglom:

Håller absolut med om att Steamklienten borde packeteras bättre. Går att lösa simpelt så att 32bitars spel hade fått access till steam-snappens libbar med?

Att vara beroende av OS:ets libbar, över flera OS och versioner, är aldrig roligt.

Det är en bra fråga faktiskt, har inte tänkt på det, men eftersom steam exekverar spelet så antar jag att spelen kan använda samma LD_LIBRARY_PATH.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

"Det finns inga gamers som kör Linux."
-Men det var nyss ett jäkla väsen på 0.81% av Desktop användarna enl. Steams survey.

@Joppis:
-Well played... well played indeed.

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av dlq84:

Steam skulle kunna packas i snap eller flatpak av Valve direkt istället så skulle de kunna sluta bry sig om vad OS:et har för dynamiska libs installerade.

Båda de kommer ju med en hög av egna problem, flatpak har ju en hel del problem med säkerhet och är till största del redhat, precis som snap som hålls av Canonical.

Målet med Steam på Linux är att bryta Microsofts dominans, dumt då att ge den nya plattformen till ett annat företag.

Skickades från m.sweclockers.com

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Är väll bra att de backar, men det hela måste ju vara en PR stunt.

Tycker denna var ganska bra:
*Canonical Developer Tries Running GOG Games On 64-Bit-Only Ubuntu 19.10 Setup*
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Trying-GOG-Games-64-bit-Ubuntu

Undrar vad som händer om man försöker att köra 32-bits mjukvara på 64-bit OS om man tar bort 32-bits stödet? Höhö xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Oaktree:

Undrar vad som händer om man försöker att köra 32-bits mjukvara på 64-bit OS om man tar bort 32-bits stödet? Höhö xD

Fast poängen var att se hur vanligt det är med 32-bitars spel i Linux, personen i fråga provade bara några slumpmässigt valda spel från GOG och inte specifikt 32-bitars spel. Av Linux-spelen som han testade var det bara Braid som var 32-bitars och vägrade fungera, de andra två Linux-spelen hade troligtvis fungerat alldeles utmärkt om han inte kört Ubuntu i VirtualBox.

Sen testade han även en hög med Windows-spel via Wine och konstaterade att inget av dem gick att installera eftersom GOGs installationsprogram för Windows är 32-bit. Så där hamnar man i samma läge som man skulle göra med Steam, d.v.s. en del av spelen har faktiskt 64-bit binärer men de går inte att installera utan 32-bit stöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av perost:

Fast poängen var att se hur vanligt det är med 32-bitars spel i Linux, personen i fråga provade bara några slumpmässigt valda spel från GOG och inte specifikt 32-bitars spel. Av Linux-spelen som han testade var det bara Braid som var 32-bitars och vägrade fungera, de andra två Linux-spelen hade troligtvis fungerat alldeles utmärkt om han inte kört Ubuntu i VirtualBox.

Sen testade han även en hög med Windows-spel via Wine och konstaterade att inget av dem gick att installera eftersom GOGs installationsprogram för Windows är 32-bit. Så där hamnar man i samma läge som man skulle göra med Steam, d.v.s. en del av spelen har faktiskt 64-bit binärer men de går inte att installera utan 32-bit stöd.

Jo det kanske du har rätt i, men överlag så är väll över hälften av spelen 32-bit. Även många program om man räknar in windows, vilket kanske inte är så relevant, men vissa kör ju windows program genom Wine inte enbart spel.

Men i det stora hela så är det ju dumt att ta bort 32-bit stödet innan det finns ett bra alternativ som fungerar för det mesta, steam kanske kan funka genom flatpak, men det hjälper ju inte GOG eller Humble spelen. så vad händer med dessa spel isåfall kommer dom droppa lnux stödet då? eller vem ska stå för kostnaderna att paketera alla dessa spel med de 32-bits libs som behövs? kommer ju inte vara gratis för dom att göra de precis.
Även fast dom skulle göra flatpaks av de, måste ju någon iaf underhålla 32-bits stödet?

Sen kan man ju redan idag köra linux i ren 64-bits miljö utan multilibs, och då endast ha 64-bit program om man så vill.
Windows t.ex har ju mycket kod för 32-bit idag för att ha bakåtkompabilitet, så ser inte varför ubuntu skulle ta bort de, sammtidigt som det är debbian som står för det mesta av arbetet, ubuntu är väll fortfarande den mest kända desktop distron för vanligt folk.
Så är ju bra att de backade på det utalandet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av perost:

Fast poängen var att se hur vanligt det är med 32-bitars spel i Linux, personen i fråga provade bara några slumpmässigt valda spel från GOG och inte specifikt 32-bitars spel. Av Linux-spelen som han testade var det bara Braid som var 32-bitars och vägrade fungera, de andra två Linux-spelen hade troligtvis fungerat alldeles utmärkt om han inte kört Ubuntu i VirtualBox.

Sen testade han även en hög med Windows-spel via Wine och konstaterade att inget av dem gick att installera eftersom GOGs installationsprogram för Windows är 32-bit. Så där hamnar man i samma läge som man skulle göra med Steam, d.v.s. en del av spelen har faktiskt 64-bit binärer men de går inte att installera utan 32-bit stöd.

Just Wine (eller Proton i Steam) är en stor källa till 32-bitars problemen för Steam då det av någon anledning tydligen väldigt ofta är så att 64-bitars Windowsspel använder 32-bitars launchers.

Kollade lite snabbt i min Steam folder och många av Linuxversionerna är 64-bitars native, dock är Valves alla egna spel (HL, L4D osv) alla fortfarande 32-bitar enbart men de är ju rätt gamla vid det här laget iofs.

Iaf de flesta som fick panik när Ubuntu kom med beskedet att slopa 32-bitarsstödet var ju folk som satt på samlingar med många gamla spel och de är ju 32-bitars allihop.