Borde jag pensionera ett 8 år gammalt kvalitetsagg som fungerat som en klocka?

Permalänk
Medlem

Borde jag pensionera ett 8 år gammalt kvalitetsagg som fungerat som en klocka?

Hallå.

Jag har ett 8 år gammalt SEASONIC X-760 760W-nätagg. Det har fungerat felfritt hela tiden och gör det fortfarande. Nätagget har 5 års garanti och nu har jag haft det i 8 år. Enda anledningen till att jag ställer frågan är att jag läste någonstans att man borde byta nätagg med jämna mellanrum.

Så, borde jag skaffa ett nytt nätagg och slänga det jag har?

Tack.

Permalänk

Kan ju slå till nu på EVGA supernova 850w for 1099:- på inet, så är du safe 10 år till, det hade nog jag gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

körde mitt gamla corsair 520W i 12 år, sen grillade det mitt modekort
så en investering på 1000-1400 på ett nytt agg är nog lite billigare
och som @ziltharon nämner, 10 år garanti är ju typ standard numera och man får massa mysiga
funktioner med nyare agg ( semi-passivt, fullmodulärt etc. etc. )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@Farthinder: TS nätagg är ju dock både fullmodulärt och semi-passivt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=772815

ontopic: Kanske dags att köpa ett nytt, även om seasonic gör bra grejer, kan ju hålla 2, 4 år till. Men kan ju även gå sönder imorgon utan garanti

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

körde mitt gamla corsair 520W i 12 år, sen grillade det mitt modekort
så en investering på 1000-1400 på ett nytt agg är nog lite billigare
och som @ziltharon nämner, 10 år garanti är ju typ standard numera och man får massa mysiga
funktioner med nyare agg ( semi-passivt, fullmodulärt etc. etc. )

Hmm... Mitt 12 år gamla Corsair HX620W snurrar fortfarande på i HTPC:n för tillfället. Läge att byta kanske

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem

Behåll det (edit: men som alltid när man ändå meckar, lås fläkten och blås ur det med tryckluft, jag gör det med hela datorn var 6e månad). Väldigt liten risk att dina andra delar skadas när det väl dör. Jag kör fortfarande på ett Seasonic-byggt HX520 och det har gått 24/7 sedan 2007. Funkar fortfarande perfekt och utan missljud.

Att saker "grillas" kan alltid hända men är vad jag sett och hört väldigt ovanligt med kvalitetsnätagg som Seasonic.

Skulle för övrigt gärna vilja veta exakt vad som hände och hur agget kontrollerades efteråt så att felet inte bara var glappande kontakter som överhettades.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Hmm... Mitt 12 år gamla Corsair HX620W snurrar fortfarande på i HTPC:n för tillfället. Läge att byta kanske

Man kan ju rätt enkelt kolla sin PSU med en PSU Tester, så vi insåg att min brors 1000W höll på att ge upp, så fort man använde en av kontakterna till GPU så blev värderna helt fel, så då var det dags att slänga agget

Mitt egna började spraka när man körde med båda strömsladdarna till GPU (8+6pin) det märktes också med PSU tester ( dock försent, lol )

@Purrfected kom aldrig så långt att jag kollade #lat

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Farthinder:

Man kan ju rätt enkelt kolla sin PSU med en PSU tester, så vi insåg att min brors 1000W höll på att ge upp, så fort man använde en av kontakterna till GPU så blev värderna helt fel, så då var det dags att slänga agget

Mitt egna började spraka när man körde med båda strömsladdarna till GPU (8+6pin) det märktes också med PSU tester ( dock försent, lol )

@Purrfected kom aldrig så långt att jag kollade #lat

Spraka gör det vid dålig kontakt, inte för att nätagget ger svajiga spänningar (men spänningen kan såklart bli instabil pga den dåliga förbindelsen). Kontrollerades nätagget utan de modulära kablarna?

Även din bror hade liknande fel på ett kvalitetsnätaggregat? Hur felsöktes det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köper du nya prylar i övrigt (MB, CPU, RAM, GPU etc.) så känns det kanske onödigt att hålla kvar vid det gamla nätaggregatet, annars så är det bara att köra vidare på det. Även om du gör ett nytt bygge, men med tajt budget, så kan du köra vidare på det. Nätaggregat brukar hålla mycket bra, och Seasonic brukar göra bra grejer, så jag ser ingen anledning till oro.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Mitt agg var av den lägre kalibern, inte ens säker på att det bar ett Brons ens, men vi kollade kabel för kabel och fick helkonstiga resultat, kopplade man dock in båda så började det spraka, senare så funkade det inte alls, och tyckte inte det var en bra idee att försöka laga.

Min brors 1000W var ett gammalt, ej modulärt agg, där spänningen flouxerade ( stavning ) utan någon som helt anledning, detta har senare blivit ett externt PSU enbart för pumpar vid OC .P

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

...flouxerade ( stavning )...

fluktuerade

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett kvalitets nätagg kan absolut funka i 10+ år, vissa till och med inom spec! Dock kommer det troligtvis inte hålla riktigt samma höga klass när det gäller elektriska parametrar. Med tanke på ditt nätagg så tyckte jag att den här artikeln om ett 10 år gammalt Seasonic nätagg var väldigt passande

https://www.hardocp.com/article/2019/03/28/seasonic_x750_750w...

förtydligande
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Hallå.

Jag har ett 8 år gammalt SEASONIC X-760 760W-nätagg. Det har fungerat felfritt hela tiden och gör det fortfarande. Nätagget har 5 års garanti och nu har jag haft det i 8 år. Enda anledningen till att jag ställer frågan är att jag läste någonstans att man borde byta nätagg med jämna mellanrum.

Så, borde jag skaffa ett nytt nätagg och slänga det jag har?

Tack.

Har haft mitt i 7 år och förra sommaren byggde jag ny dator, hörde mig för på butiken där jag köpte nya delar och dom tyckte inte de var någon anledning att byta så jag har fortsatt med mitt aggregat och de funkar hur bra som helst i nya datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det blir nog ett till Seasonic-agg.