Permalänk
Medlem

Acer, Asus eller BenQ för 240 Hz?

Tjena! Har funderat på att skaffa mig en 240hz skärm och har funderat på några. Vilken av dessa tror ni är bäst?

Alienware aw2518h
ASUS 25" ROG Swift PG258Q 240Hz G-Sync
Acer 25" Predator XB252Q 240Hz G-Sync
ZOWIE XL2546 25" 240Hz e-Sport Monitor

Förtydligade rubrik från "Vilken av dessa skärmar bör jag köpa?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Varför måste det vara 240hz? 144hz räcker ju gott o väl.

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk
Medlem
Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺

@Robelele: Frågan du kan ställa dig om du spelar spel där du behöver adaptiv synk då du tittar på två G-Sync-skärmar? Benq går med sin XL2546 från adaptiv synk och lägger krutet på eftersläpsreducering, något som kan anses vara mer i linje för dem som spelar riktigt snabba och koordinationskrävande spel.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Är det dessutom lättdrivna spel som typ CS GO där man kanske ligger och stampar på en 300-400 FPS med en bra dator så ligger man ändå utanför spannet för de skärmar med adaptiv synk som jag känner till. Knappast någon överraskning för dig då men tänkte mer som en allmän info

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilcore:

Varför måste det vara 240hz? 144hz räcker ju gott o väl.

Jag har både en 144 hz skärm och en 240 hz skärm och även om jag kan se skillnaden i frekvens som bättre flyt så är den absolut inte i närheten av vad jag upplever att folk ibland vill få det till. När det dessutom, som i de flesta fall, handlar om en bra allround 144 hz IPS skärm mot en 240 hz TN skärm så skulle jag rekommendera det senare enbart som en dedikerad skärm till riktigt seriös FPS gaming.

Som alltid är det väl bra att påpeka att uppdateringsfrekvens är en av parametrarna i en skärm men långt ifrån den enda. Nu frågar väl TS inte om 144 hz vs 240 hz utan vilken 240 hz skärm som är bäst, men för att kunna besvara det känns det rätt relevant vad den ska användas till.

Edit:
Kan tillägga att de skärmar jag refererar till här är Acer X27 samt Acer XB272

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av wilcore:

Varför måste det vara 240hz? 144hz räcker ju gott o väl.

Den vanligste fördelarna med 240 Hz-skärmarna jämfört med en vanlig 144 Hz-basgamingskärm är:

  • Modernare produkter i fråga om anslutningar, funktioner, kretsuppsättningar och inte minst panelen. Dagens 144 Hz-skärmar är överlag återanvändning av teknik från sent 00-tal som man lyckas styra upp till 144 Hz. Som idag är enkel och billig att tillverka.

  • Överlag högre kvalitet på panelen med mindre framträdande subpixelstrukturer, bättre betraktningsvinklar samt lysdioder som ger i högre grad täcker energifördelningen som krävs för att nå motsvarande sRGB-färgrymd och förbi.

  • 240 Hz tillåter mer precision i temporala halvtonsmönster och inversion vilket gör att skärmarna är bättre på att approximera 8 bitars precision utan tydlig posterisering och andra halvtonsproblem som adderar strukturer till bilden.

  • 240 Hz medför också tajtare kontroll över kristallerna och möjliggör därför mindre eftersläp

  • Överlag gör detta att 240 Hz-skärmarna i högre grad också behåller samma färgkvalitet och kontrastförhållande även i 240 Hz där många 144 Hz-skärmar blir sämre på just detta när de drivs i höga frekvenser.

Sedan har vi förstås fördelarna med 240 Hz i egenskap av att vara 240 Hz för den som kräver mer koordination och precison. Om sedan alla märker detta är en öppen fråga. Jag har inte den förmågan, men tycker att argumenten ovan räcker ganska långt för att vilja köra en 240 Hz-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den vanligste fördelarna med 240 Hz-skärmarna jämfört med en vanlig 144 Hz-basgamingskärm är:

  • Modernare produkter i fråga om anslutningar, funktioner, kretsuppsättningar och inte minst panelen. Dagens 144 Hz-skärmar är överlag återanvändning av teknik från sent 00-tal som man lyckas styra upp till 144 Hz. Som idag är enkel och billig att tillverka.

  • Överlag högre kvalitet på panelen med mindre framträdande subpixelstrukturer, bättre betraktningsvinklar samt lysdioder som ger i högre grad täcker energifördelningen som krävs för att nå motsvarande sRGB-färgrymd och förbi.

  • 240 Hz tillåter mer precision i temporala halvtonsmönster och inversion vilket gör att skärmarna är bättre på att approximera 8 bitars precision utan tydlig posterisering och andra halvtonsproblem som adderar strukturer till bilden.

  • 240 Hz medför också tajtare kontroll över kristallerna och möjliggör därför mindre eftersläp

  • Överlag gör detta att 240 Hz-skärmarna i högre grad också behåller samma färgkvalitet och kontrastförhållande även i 240 Hz där många 144 Hz-skärmar blir sämre på just detta när de drivs i höga frekvenser.

Sedan har vi förstås fördelarna med 240 Hz i egenskap av att vara 240 Hz för den som kräver mer koordination och precison. Om sedan alla märker detta är en öppen fråga. Jag har inte den förmågan, men tycker att argumenten ovan räcker ganska långt för att vilja köra en 240 Hz-skärm.

Fast är inte det lite en sanning med modifikation IRL sett till det faktum att 240 hz skärmar normalt innebär en TN panel som i sig tenderar att ha rätt rejäla begränsningar gällande bildkvalité osv? Dvs, även om 240 hz så klart i sig är bättre än 144 hz så behöver det inte i sig innebära att en 240 hz skärm är bättre än en 144 hz skärm (vilket jag tror är det du menar här). Du tar dock upp en viktig sak som väl ofta glömst bort, responstid/eftersläp som nog kan vara minst lika viktigt som uppdateringsfrekvens. Nu tenderar väl dessa 2 att hänga ihop rätt mkt i faktiska produkter vad jag vet, dvs svårt hitta en 240 hz skärm med usel responstid.

Om jag minns rätt är det väl 240 hz IPS paneler på väg ut på marknaden, men osäker på om dessa kommit ut ännu. Överlag är det väl bra att inte hålla andan medan man väntar på att spelskärmar som lanserats också ska gå att köpa

Permalänk

Tänkte lägga till ett alternativ.

Lenovo har en produkt som ursprungligen skulle lanseras i våras, vet inte riktigt vad status kring den är men så vitt jag vet så är det första alternativet gällande 240hz samt 1440p.

Kan vara värt att vänta ut en release/review såvidare du inte är i behov av en ny skärm omgående.

https://www.lenovo.com/us/en/accessories-and-monitors/monitor...

Permalänk
Medlem

Jag använder en 144hz skärm och en 60hz skärm atm, men jag skulle vilja ha en 240h för att verkligen kunna få ut det bästa av datorn då min dator är ganska bra (Rtx 2080 oc, i9 m.m.) så hade tänkt skaffa mig en nyare skärm. Min 144hz jag har är en BenQ 2430T tror jag den hette och den skaffade jag innan de slog samman med zowie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag kör mycket cs, LoL, och i princip bara ”tävlingsinriktade” spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robelele:

Jag använder en 144hz skärm och en 60hz skärm atm, men jag skulle vilja ha en 240h för att verkligen kunna få ut det bästa av datorn då min dator är ganska bra (Rtx 2080 oc, i9 m.m.) så hade tänkt skaffa mig en nyare skärm. Min 144hz jag har är en BenQ 2430T tror jag den hette och den skaffade jag innan de slog samman med zowie

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör dock nämnas att skillnaden i praktiken mellan 60 hz och 144 hz är väldigt mkt större än den mellan 144 hz och 240 hz, trots att den faktiska skillnden i frekvens är mindre. Jag är övertygad om att många som anser sig kunna se 240 hz (mig själv inräknat) skulle kunna ha fel i på detta i ett blindtest, däremot att se den mellan 60 hz och 144 hz tror jag de flesta skulle fixa. Som diskuterats ovan, 240 hz innebär nästan alltid en försämring på de flesta andra områden än just responstid/frekvens, iaf gäller det för det 240 hz skärmar som jag känner till. Hade du tänkt använda den och datorn till mer än "snabba spel" så skulle jag aldrig köra en 240 hz TN panel. Men det är så klart mina personliga åsikter.

Kan tillägga att jag med "tävlingsinriktade spel" tänker typ att man är riktigt seriös, typ satsar på att bli proffs osv. Har man typ målet att bli proffs på CS GO så är det nog inte så viktigt om det ser så snyggt ut som möjligt när man spelar osv...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Fast är inte det lite en sanning med modifikation IRL sett till det faktum att 240 hz skärmar normalt innebär en TN panel som i sig tenderar att ha rätt rejäla begränsningar gällande bildkvalité osv?

Finns fortfarande enormt spännvid inom TN-tekniken med i hur de är med alla kvalitetsaspekter. Där är fördelarna hos 240 Hz-skärmarna ganska tydliga. Sedan är det förstås inte otänkbart att det kommer 144 Hz-skärmar som bygger på modernare teknik och mer snarlika de modernare produkterna. Men då måste man veta vilka av de 100+ modellerna på marknaden som är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns fortfarande enormt spännvid inom TN-tekniken med i hur de är med alla kvalitetsaspekter. Där är fördelarna hos 240 Hz-skärmarna ganska tydliga. Sedan är det förstås inte otänkbart att det kommer 144 Hz-skärmar som bygger på modernare teknik och mer snarlika de modernare produkterna. Men då måste man veta vilka av de 100+ modellerna på marknaden som är där.

Fast är inte den spännvidden att de vanliga budget TN skärmarna är riktigt usla och bara har lågt pris som talar för dom och de TN paneler som sitter i 240 hz skärmarna överlag tillhör de bättre TN paneler som finns? Nu jämför jag iof med en rätt hyfsad 144 hz IPS panel men den 240 hz GSync panel som sitter i min XB272 skulle jag inte vilja använda till mkt annat än "quick gaming".

Värt att nämna är att vad jag känner till så finns det bara 240 hz skärmar i FHD upplösning på marknaden idag, dvs som går att köpa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Fast är inte den spännvidden att de vanliga budget TN skärmarna är riktigt usla och bara har lågt pris som talar för dom och de TN paneler som sitter i 240 hz skärmarna överlag tillhör de bättre TN paneler som finns?

Ja, det är precis det jag försöker meddela här. Det finns bättre och sämre TN. Där 240 Hz-skärmarna använder modernare och ofta påtagligt bättre TN-paneler än den genomsnittliga 144 Hz-basgaminskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är precis det jag försöker meddela här. Det finns bättre och sämre TN. Där 240 Hz-skärmarna använder modernare och ofta påtagligt bättre TN-paneler än den genomsnittliga 144 Hz-basgaminskärmen.

Det är vad jag menar är problemet för även de "bra" TN panelerna tycker jag är klart sämre än alla alternativ jag känner till på allt utom responstid/uppdateringsfrekvens. Därför jag menar att de bara duger till snabba spel om man inte har en väldigt begränsad budget.

Permalänk
Medlem

Nu spårar det ur från TS fråga. Håll er gärna till det

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robelele:

Kan även tillägga att jag kör mycket cs, LoL, och i princip bara ”tävlingsinriktade” spel

Skulle på rak arm säga att av de tre är XL2546 precis som du är van med, fast skärmen är bättre på så gott som alla punkter. Med spelen ovan nämnda ovan är det ofta hög FPS som gäller och då försvinner eller minimeras behovet av adaptiv sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle på rak arm säga att av de tre är XL2546 precis som du är van med, fast skärmen är bättre på så gott som alla punkter. Med spelen ovan nämnda ovan är det ofta hög FPS som gäller och då försvinner eller minimeras behovet av adaptiv sync.

Fast om prislappen är densamma så skulle jag ta PG258Q ändå tack vare ULMB

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dashio:

Fast om prislappen är densamma så skulle jag ta PG258Q ändå tack vare ULMB

ULMB:n hos PG258Q går upp till 144 Hz. Hos Benq XL2546 går deras motsvarande funktion "DyAc" hela vägen till 240 Hz. Dock en del rapporter om synligare crosstalk vid 240 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

ULMB:n hos PG258Q går upp till 144 Hz. Hos Benq XL2546 går deras motsvarande funktion "DyAc" hela vägen till 240 Hz. Dock en del rapporter om synligare crosstalk vid 240 Hz.

Jaha det var mer än vad jag visste!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Olivierko:

Tänkte lägga till ett alternativ.

Lenovo har en produkt som ursprungligen skulle lanseras i våras, vet inte riktigt vad status kring den är men så vitt jag vet så är det första alternativet gällande 240hz samt 1440p.

Kan vara värt att vänta ut en release/review såvidare du inte är i behov av en ny skärm omgående.

https://www.lenovo.com/us/en/accessories-and-monitors/monitor...

Denna skärmen kan nu beställas för 8173kr inklusive rabatt från den svenska lenovo sidan genom att lägga till artikelnummer 65F1GAC1EU i köpkorgen.
Denna "summerssd" rabattkod fungerar tills den 15 juli. Angående leveranstid så står det att skärmen skickas inom 2 dagar, vet ej om detta stämmer då skärmen ej är släppt än.