Permalänk

Spoltjut som stör mig

För 2 månader sen så köpte jag en dator som jag valde att en av dem som jobbar på inet skulle bygga(hade inte tillräckligt med tid osv)
Sen så när jag fick hem den så spelade jag bara för 2 veckor och allt var hur bra som helst. Startade inte den för typ 1 månad och sen så startade jag datorn för en vecka sen,öppnade euro truck simulator 2 och sen kunde inte tro mina öron. Verkar så att AMD kylaren går turbo mode(ryzen 5 2600x) när vsync inte är på(för nån anledning) men när jag öppnar dota2 så är jag tvungen att spela på lägsta inställningarna bara för att inte gå döv(många sade att grafikkortet skulle vara den som orsakade problemet men när jag gick närmare och lyssnade så såg det ut som att CPU kylar var problemet)

Någon som kan det här?

Permalänk
Hedersmedlem

@BigManStraightBars Välkommen till Sweclockers!

Lite oklart vad du menar... Menar du spoltjut eller högvarviga fläktar? Lista gärna dina komponenter inkl. skärmm, ladda hem Hwmonitor och återkom med temperaturer och max varvtal på både GPU- och CPU-kylare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@BigManStraightBars Välkommen till Sweclockers!

Lite oklart vad du menar... Menar du spoltjut eller högvarviga fläktar? Lista gärna dina komponenter inkl. skärmm, ladda hem Hwmonitor och återkom med temperaturer och max varvtal på både GPU- och CPU-kylare.

Fungerar Hwmonitor bra med AMD nu? Jag vet att Hwinfo64 varit rekommenderat tidigare för att få korrekta värden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fungerar Hwmonitor bra med AMD nu? Jag vet att Hwinfo64 varit rekommenderat tidigare för att få korrekta värden.

Det har du säkert rätt i.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Den kylaren lever gärna om lite, jag aktiverade Cool'n'quiet i bios och sedan blev ljudnivån mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@evirob: Installerade hw monitor och fick reda på att kylaren gick på 1000 rpm..... har inga ord för den här men tror att dem fick fel där. samt som mina ram gick på 6000mhz men okej

Permalänk

@Kent: Hej,har alla mina delar här:

MSI B450 GAMING PLUS

Kingston A400 240GB 2.5"

WD Blue 1TB 7200rpm 64MB

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB

MSI GeForce GTX 1660 Ti 6GB VENTUS XS OC

Corsair VS550 550W (v2)

Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart/Röd

Har även en benq zowie xl2411p och kan på något sätt misstänka att om jag kör allt på 144hz så skulle det låta för högt men inte om jag kör med vsync på några spel.(funkar dock inte till alla)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Fungerar Hwmonitor bra med AMD nu? Jag vet att Hwinfo64 varit rekommenderat tidigare för att få korrekta värden.

Har alltid fungerat, bara folk som inte vet vilka värde som är vilka.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

https://imgur.com/a/jlsZbxA
Här finns det också lite mera detaljer för er som kan det.

Permalänk
Medlem

@BigManStraightBars: Sysfan 9820 RPM!? Stämmer det? Låter som typ 8820 rpm för mycket?
Borde låta som en jet.motor om datorn då.

Samt att processorn går upp i 69 grader vilket kanske kan innebära att cpu-fläkten låter mer.

Vet inte vad som är normal temperatur på en 2600x, men jag tycker det låter lite högt faktiskt,
så möjligt att kylaren inte sitter ordentligt, eller att kylpastan inte är rätt applicerad? (eller så är 69grader helt normalt som sagt på en 2600x)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

@BigManStraightBars: Sysfan 9820 RPM!? Stämmer det? Låter som typ 8820 rpm för mycket?
Borde låta som en jet.motor om datorn då.

Samt att processorn går upp i 69 grader vilket kanske kan innebära att cpu-fläkten låter mer.

Vet inte vad som är normal temperatur på en 2600x, men jag tycker det låter lite högt faktiskt,
så möjligt att kylaren inte sitter ordentligt, eller att kylpastan inte är rätt applicerad? (eller så är 69grader helt normalt som sagt på en 2600x)

Alltså om jag ska vara ärligt,varje gång jag öppnar upp cs och spelar spelet så är allt hur tyst som helst. Kan inte förstå hur dem läste av att det snurrar 10000rpm. Samma sak med mina ram,6000mhz låter som att de är lite för mycket.
69 grader får jag SAMTIDIGT på grafikkortet och cpu:n så antar att dem läste fel också för jag får en average av 55 MAX 60 men när man kollar på historiken så kan man se enorma mängder som 69 grader eller 10000rpm. Kan vara så att dem har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigManStraightBars:

Alltså om jag ska vara ärligt,varje gång jag öppnar upp cs och spelar spelet så är allt hur tyst som helst. Kan inte förstå hur dem läste av att det snurrar 10000rpm. Samma sak med mina ram,6000mhz låter som att de är lite för mycket.
69 grader får jag SAMTIDIGT på grafikkortet och cpu:n så antar att dem läste fel också för jag får en average av 55 MAX 60 men när man kollar på historiken så kan man se enorma mängder som 69 grader eller 10000rpm. Kan vara så att dem har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar du så står det att 6000Mhz är minnet för grafikkortet och det kan ju vara sensorn för moderkortet som gör att det står så höga RPM på fläktarna. 2 av mina asus moderkort så säger vissa sensorer att temperaturen är 105/140c och 3000rpm + men så är inte fallet.
Men den borde inte låta så högt som den gör, tanka hem https://www.hwinfo.com/ och kolla med det istället för hwmonitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@BigManStraightBars: Sysfan 9820 RPM!? Stämmer det? Låter som typ 8820 rpm för mycket?
Borde låta som en jet.motor om datorn då.

Samt att processorn går upp i 69 grader vilket kanske kan innebära att cpu-fläkten låter mer.

Vet inte vad som är normal temperatur på en 2600x, men jag tycker det låter lite högt faktiskt,
så möjligt att kylaren inte sitter ordentligt, eller att kylpastan inte är rätt applicerad? (eller så är 69grader helt normalt som sagt på en 2600x)

Kör min 1800x i 3.8Ghz 1.38v med en 2700x kylare och får ca70c som mest i bf5 om 2 chassi fläktar går på medium hastighet och inte low eller high.
Kan ju även vara så att han har silent eller normal på som gör att cpun blir varm, har min på Turbo men den låter inte specielt mycket.
Men det låter ju som att moderkortet/sensorerna kan ha fått fnatt eller något liknande fel om den sägr 8820rpm
69C är inte så konstigt om cpun inte går i turbo samt att fläktarna inte jobbar mycket men att det låter så mycket borde det inte göra
Får denna temp med 2 chassi fläktarn 1 i taket och en i bak som drar ut luft. Jäkla bra kylare AMD har byggt ändå
https://www.youtube.com/watch?v=9F-wVd5hx_g&t=116s

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Kör min 1800x i 3.8Ghz 1.38v med en 2700x kylare och får ca70c som mest i bf5 om 2 chassi fläktar går på medium hastighet och inte low eller high.
Kan ju även vara så att han har silent eller normal på som gör att cpun blir varm, har min på Turbo men den låter inte specielt mycket.
Men det låter ju som att moderkortet/sensorerna kan ha fått fnatt eller något liknande fel om den sägr 8820rpm
69C är inte så konstigt om cpun inte går i turbo samt att fläktarna inte jobbar mycket men att det låter så mycket borde det inte göra
Får denna temp med 2 chassi fläktarn 1 i taket och en i bak som drar ut luft. Jäkla bra kylare AMD har byggt ändå
https://www.youtube.com/watch?v=9F-wVd5hx_g&t=116s

Tror faktiskt att den kan vara något fel på moderkortet/bios. Inte säkert men tror att jag måste göra om mina inställningar igen. Kan inte sånt så jag skippade över bara. Inte så smart men okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigManStraightBars:

Tror faktiskt att den kan vara något fel på moderkortet/bios. Inte säkert men tror att jag måste göra om mina inställningar igen. Kan inte sånt så jag skippade över bara. Inte så smart men okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo men sensorerna sitter ju på moderkortet och är det fel på dem så kan man de ju visa fel värden på temperaturer och RPM
Har du ställt in det fel i bios för cpu och fläktarna så får man ju kolla det annars är ju moderkortet det är fel på
Finns gott om trådar där folk nämner hög RPM på fläktar och CPU kylare fast det inte borde vara så
https://forums.tomshardware.com/threads/how-many-rpm-s-are-no...
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/9ny4a8/cpu_fan_run...

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ingen annan som tycker att CPU:n får för mycket spänning? nästan 1.5V för den känns väldigt mycket. Kan du försöka sänka spänningen en bit och se om burken fortfarande är stabil i det du gör med den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)