~11k, vad hade ni gjort annorlunda?

Permalänk
Medlem

~11k, vad hade ni gjort annorlunda?

Spelar inga extremt tunga spel och medium/High räcker gott nog.

Dota2, black ops 4, pubg etc

Hade ni gjort något annorlunda? Behövs någon extra kylning eller fläkt?

Permalänk
Medlem

Du får 30% mer GPU-prestanda om du köper ett Vega 56 för en hundring mer.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Du får 30% mer GPU-prestanda om du köper ett Vega 56 för en hundring mer.

Tänkte jag skulle vara smidig och köra allt från webbhallen men Vega 56 finns ej där. Får kanske tänka om.

Edit: om jag byter grafikkortet, hur ser det ut då?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Spelar inga extremt tunga spel och medium/High räcker gott nog.

Dota2, black ops 4, pubg etc

Hade ni gjort något annorlunda? Behövs någon extra kylning eller fläkt?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,293662,236943,284731,263811,294000,219892,296373?name=11k

Om du inte kan bygga själv är det svårt att få det bättre - då Vega 56 hos Webhallen är väldigt dyra. Men kan du tänka dig att köpa grafikkortet på annat håll och montera det själv så hade jag gjort det. Att sätta in ett grafikkort är busenkelt och något vem som helst ska kunna göra.

Om du absolut inte vill sätta in något själv (ändra för all del till Define S eller Meshify C om du ej vill ha glassida):

Annars så strunta i 590-kortet och köp detta Vega 56-kort.

Om du kan tänka dig vänta så kommer dessutom nya processorer från AMD den 7/7 - men nackdelen är ju att rean hos Webhallen antagligen gått ut då.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om du inte kan bygga själv är det svårt att få det bättre - då Vega 56 hos Webhallen är väldigt dyra. Men kan du tänka dig att köpa grafikkortet på annat håll och montera det själv så hade jag gjort det. Att sätta in ett grafikkort är busenkelt och något vem som helst ska kunna göra.

Om du absolut inte vill sätta in något själv (ändra för all del till Define S eller Meshify C om du ej vill ha glassida):
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,236943,284731,294000,283931,295902,263673,292378?name=10,7TKR

Annars så strunta i 590-kortet och köp detta Vega 56-kort.

Om du kan tänka dig vänta så kommer dessutom nya processorer från AMD den 7/7 - men nackdelen är ju att rean hos Webhallen antagligen gått ut då.

Kan man beställa hos webhallen inkl montering fast utan grafikkort? Isåfall är det ju inga problem. Är mer inte så intresserad av att montera allt och sköta en snygg kabeldragning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Kan man beställa hos webhallen inkl montering fast utan grafikkort? Isåfall är det ju inga problem. Är mer inte så intresserad av att montera allt och sköta en snygg kabeldragning.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.

Man kan läsa det här:
https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...

EDIT:
Nu har visserligen inte 2600X integrerad grafik - men borde ju fungera tycker jag ändå .. Kolla med dem.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Skulle avvakta tills navi och zen 2 är lanserat

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Skulle inte ta det grafikkortet. Inte alls värt 3000kr. Om du behöver beställa nu istället för vänta på nya Ryzen och nya grafikkort som kommer skulle jag valt nvidia 1660 finns från 2690kr på webhallen och ger mer prestanda enligt sweclockers prestandaindex. Bäst är dock att invänta nya kort eller köpa på andra ställen som har bättre erbjudanden på grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tycker att du bör vänta tills 7/7 då släpper amd sina nya processorer. Men om du ej kan vänta så har du ett förslag här från mig:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om du absolut inte vill sätta in något själv (ändra för all del till Define S eller Meshify C om du ej vill ha glassida):

Håller själv på att kolla på att planera ett köp av dator och har Define C som önskemål. Varför ska man hellre välja en Define S? Det känns lite för stor om man inte har alltför stor plats att ställa datorn.

Permalänk
Medlem

Jag förstår det här med att vänta på nya grejer men är det inte alltid så? Kommer alltid nya grejer som är bättre. Min burk är absolut ingen high end så är inte ute efter det bästa!

Hur tror ni Navi och zen 2 står sig mot nuvarande gen? Prisskillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniisco:

Håller själv på att kolla på att planera ett köp av dator och har Define C som önskemål. Varför ska man hellre välja en Define S? Det känns lite för stor om man inte har alltför stor plats att ställa datorn.

Det var mest att TS hade haft med Define S i sin korg som jag nämnde den. Define C är också förstås ett bra val.

Skrivet av smnstr:

Jag förstår det här med att vänta på nya grejer men är det inte alltid så? Kommer alltid nya grejer som är bättre. Min burk är absolut ingen high end så är inte ute efter det bästa!

Hur tror ni Navi och zen 2 står sig mot nuvarande gen? Prisskillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst, men nu är det ju bara en vecka ungefär tills de kommer.

Navi kommer nog tyvärr vara utanför din budget (och ärligt talat tror jag inte så mycket på dessa ..). Information (pris m.m.) om Zen 2 kan du se här.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Jag förstår det här med att vänta på nya grejer men är det inte alltid så? Kommer alltid nya grejer som är bättre. Min burk är absolut ingen high end så är inte ute efter det bästa!

Hur tror ni Navi och zen 2 står sig mot nuvarande gen? Prisskillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju en stor chans att många produkter prisjusteras 7/7. Hoppas på ett fullt ut "race to the bottom" mellan AMD, nVidia och Intel. Trodde nVidia var solklart bättre pris/prestanda i ditt segment och deras "nya" kort ska ju komma 2/7. I nuläget känns dock 1650/1660 som överlägsna pris/prestanda i segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

I nuläget känns dock 1650/1660 som överlägsna pris/prestanda i segmentet.

Det stämmer inte ... RX570 kostar lika mycket som 1650 och är mycket bättre. RX580 kostar samtidigt bara någon hundralapp till. Finns däremot inte så mycket annat som ligger kring 2500kr som 1660 kostar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh:
Jag hittade den här
https://www.gpucheck.com/compare/amd-radeon-rx-590-vs-nvidia-...

Ungefär samma prestanda men Radeon kortet drar över 100 watt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@Samlooh:
Jag hittade den här
https://www.gpucheck.com/compare/amd-radeon-rx-590-vs-nvidia-...

Ungefär samma prestanda men Radeon kortet drar över 100 watt mer.

Om du läser närmare ser du säkert att det var framförallt 1650 jag pratade om.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Om du läser närmare ser du säkert att det var framförallt 1650 jag pratade om.

kan du länka något som visar vad du säger?

Ok 570 är bättre pris/prestanda men RX570 är grymt ineffektivt gällande strömförbrukning.

85 watt mer än 1650 påverkar inte bara elräkningen, det har också en stor betydelse för kylningen/ljudnivån på hela systemet.

Jag gjorde mitt antagande lite slarvigt efter bara en benchmark, den här listan
https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

kan du länka något som visar vad du säger?

Ok 570 är bättre pris/prestanda men RX570 är grymt ineffektivt gällande strömförbrukning.

85 watt mer än 1650 påverkar inte bara elräkningen, det har också en stor betydelse för kylningen/ljudnivån på hela systemet.

Jag gjorde mitt antagande lite slarvigt efter bara en benchmark, den här listan
https://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Elräkningen ... Vi pratar ungefär 4-5 öre i timmen. Om vi säger att man har på datorn 3h varje dag i ett år blir det knappt 11kr.

Visst är det inte lika effektivt - men bara för att 1650 drar mindre ström behöver inte betyda att det är tyst eller svalt som du kan se här i Sweclockers test av två modeller. Så länge kylaren på kortet är okej så kan RX 580/570 vara rätt tyst också.

Man får ju tycka som man vill - men jag tycker inte 1650 är ett särskilt prisvärt kort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Jag hade fortfarande köpt ett begagnat 1070ti för runt 3k om jag hade denna budget eller spanat in netonnets fynd hörna dagligen, de har rätt bra grejer där till bra pris ibland

Skickades från m.sweclockers.com