När kommer AMD mobile 7nm processorer?

Permalänk

När kommer AMD mobile 7nm processorer?

Hallå!!!

Jag googlar söker, men inga sökresultat som diskuterar en AMD processor för laptops på 7nm!

De senaste Ryzen Mobile är ju några 3000 serie, men de bygger på andra versionen av Ryzens desktop processorer och ligger på 12nm! För inte bara kan de nya Ryzens leverera nice prestanda till bra pris, utan de kräver också mindre ström och är mycket kallare mest på grund av den stora skillnaden i transistorstorleken!

Det borde ringa en klocka för alla att detta är något som skulle vara underbart i laptops. Bättre batteritid, mindre vikt, tunnare, bättre prestanda. Här skulle den göra störst skillnad då kylning, storlek och vikt verkligen är 3 delar i samma ekvation. Men varför hittar jag inga diskussioner kring detta, kommentarer om när detta kan tänkas släppas?

Händer det 2019 eller är det 2020 prat?

MVH

Permalänk
Medlem

@icemanprima: Ingen utanför AMD vet nog det, men en gissning vore att 4200G & 4400G släpps i samband med Zen2+ eller om de går direkt till Zen3 på 6nm. Borde hända 2020.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan:

Tyckte det verkade märkligt bara att de verkar ha skippat 7nm till deras mobila för dom släppte ju senaste i januari/februari om jag inte har fel. Så du tror alltså att det är inget att vänta på om man vill ha en dator i år?

Även med deras senaste mobila så har det inte kommit ut många laptops på marknaden ännu, flesta anpassade för gaming! Jag som kände att den viktigaste punkten med halverad transistorstorlek låg just i laptops, och inte desktops i första hand. Kan bara inte svälja det att de inte tänker pusha den till 2019!

Tack för svar!