Frågor om Sweclockers buffertvanor; Har du en? Hur stor är den? Var finns den?

Permalänk
Medlem

Frågor om Sweclockers buffertvanor; Har du en? Hur stor är den? Var finns den?

Fråga: Har du en buffert?

Om ja:

  • Hur stor är den?

  • Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?

  • Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)

Om nej:

  • Är det ett aktivt val? Tror du inte det behövs/har det inte blivit av/har du inte råd?

  • Har du någon annan form av "nödsparande", som du inte kallar för buffert?

Övrigt:

  • Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)

  • Har du avsevärda reella tillgångar?

  • Vad tjänar du?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag och min fru har ett buffertsparande som uppgår till "(ett års nödvändiga utgifter) - (ett års garanterade inkomster)". Pengarna sitter på ett sparkonto med insättningsgaranti (utan ränta, här finns det saker att bättra på). Vi följer något liknande "the bucket system" och vi har sonika fyllt vår första hink (bufferthinken) först, varefter vi nu håller på att fylla på nästa hink.

Vi bor i hyresrätt, har ingen bil, inga barn, och har fasta utgifter (hyra, el, bredband, telefoner, osv (alltså inte mat eller transport)) på ca 8 000 SEK/månad. Tillsammans tjänar vi ca 64 000 SEK/månad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har buffertsparande för huset och fritidshuset. Det står för större renoveringar/reparationer.
Sen har vi ett buffertsparande för familjen som ska täcka nödvändigheter vid oförutsedda händelser.
Båda dom sparande ligger på bankkonton just nu.
Husets buffert ligger ofta stor del investerad i fonder men inte nu mer då det snart kommer användas en större summa.
Sen investeras det i övrigt också varje månad i aktier och fonder för alla i familjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fattar att man har buffert om man har massa lån och jobbar med något som inte har någon säker framtid.

Annars finns det ingen poäng med att ha buffert, spara kan man göra tills man dör, bättre att använda det när man fortfarande kan leva lite.

Själv spenderar jag det mesta jag får in, mest på quality of life prylar då jag tröttnat på vardagsrutinen med 8-17 och allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fattar att man har buffert om man har massa lån och jobbar med något som inte har någon säker framtid.

Annars finns det ingen poäng med att ha buffert, spara kan man göra tills man dör, bättre att använda det när man fortfarande kan leva lite.

Själv spenderar jag det mesta jag får in, mest på quality of life prylar då jag tröttnat på vardagsrutinen med 8-17 och allt vad det innebär.

Där håller jag inte med.
Att spara undan osv är ju ypperligt att göra när man inte har en massa lån och en trygg anställning tex

Dessutom blir du kvitt dina 8 - 17 förpliktelser snabbar förhoppningsvis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har ett buffertspar på i mitt fall 2 nettomånadslöner. D.v.s. 50 000 kronor. Dessa ligger lättillgängliga på konto med i dagsläget (pissiga) 0,4% ränta. Dessa pengar ligger och "väntar på smällen". Tillför kontot ingenting och tar heller inte ut något om jag då inte måste (vilket hittills inte har hänt). Syftet med denna buffert är att slippa sälja fonder och skit ifall jag behöver casha en ny värmeväxlare eller annan nödvändig utrustning för typ 10 000 kronor och uppåt.

Jag har annat sparande i ISK och fonder som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till, totalt värde idag ca 170 000 kronor. Till dessa konton har jag autospar på 1 000 kronor i månaden totalt. Har ett ISK dedikerat till pensionsspar med autospar på 1 500 kronor per månad. Har ett renoveringskonto på i dagsläget 75 000 kronor som ligger på konto utan ränta. Jag har ett semesterkonto där jag skjuter över mellan 500-1000 kronor månatligen. Jag har även ett prylkonto dit jag för över pengar när jag får lite över (typ för "lite" större inköp i form av senast en robotdammsugare, nästa är väl en robotgräsklippare, men ja, den typen av prylar).

Är 33 år, bor i hus, 2 barn och sambo.

Permalänk
Medlem

Bakgrund
Familj med två vuxna och ett barn, högt belånad bostadsrätt, tjänar runt 55k netto tillsammans varje månad. Alla fasta kostnader på runt 30 inkl. mat och bil.

Hur stor är den?
Typ en månadsinkomst just nu. Målet är att ha tre gånger så mycket.

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Den blir full och sedan sparas pengarna istället på andra vis. Typ investeringspott lägenhet, ISK, sparande åt sonen.

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Buffert ligger på sparkonto.

Övrigt:

Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
Sparar i fonder i huvudsak. Men har dedikerat ett fondsparande för pension och har en generell.
Samt att vi sparar i fonder åt sonen.

Har du avsevärda reella tillgångar?
Nja

Permalänk
Medlem

Önskar att jag hade en buffert, men när man är låginkomsttagare med familj så är det mycket som behövs köpas allteftersom och i sista minuten, så det finns inte mycket kvar att lägga undan. Ska gå upp en del i procent om några månader, så lönen blir något bättre och det blir förhoppningsvis lite till övers som kan läggas undan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fattar att man har buffert om man har massa lån och jobbar med något som inte har någon säker framtid.

Annars finns det ingen poäng med att ha buffert, spara kan man göra tills man dör, bättre att använda det när man fortfarande kan leva lite.

Själv spenderar jag det mesta jag får in, mest på quality of life prylar då jag tröttnat på vardagsrutinen med 8-17 och allt vad det innebär.

Jag har motsatt tanke för att nå samma mål. Jag har som mål att jobba 80% från det att jag får barn och 50% från det att jag fyller 40, då är sparande en viktig del för att kunna nå detta. Sure, jag kan spendera dubbelt så mycket nu men delayed gratification är bra grejer!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Önskar att jag hade en buffert, men när man är låginkomsttagare med familj så är det mycket som behövs köpas allteftersom och i sista minuten, så det finns inte mycket kvar att lägga undan. Ska gå upp en del i procent om några månader, så lönen blir något bättre och det blir förhoppningsvis lite till övers som kan läggas undan.

Fortsätt kämpa! Jag tror att en buffert är superviktigt, särskilt om man är låginkomsttagare. Det var väldigt längesedan jag behövde vända på kronorna, men jag förstår problematiken med små, oförutsedda, avgifter som hela tiden gnager på kassan. Bästa man kan göra är väl att försöka göra så få oplanerade inköp som möjligt och vara bestämd med att man sätter av någon hundring eller två varje månad, oavsett vad som händer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag och frugan, sparar mellan 5-10k varje månad, vi ska väl försöka spara ihop till en rätt rejäl buffert som enbart är till någon form av krisläge, vi har ganska nyligen flyttat så när vi har gjort det kan vi lägga undan till nöjen och resor osv, vi kör bara ett vanligt sparkonto

Vi har väl typ 55000:- efter skatt tillsammans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag pluggar till civilingenjör inom datateknik och har 1 buffertkonto och 1 "backup-konto"/lekkonto.

  • Pengarna ligger på ett investersparkonto som följer Index, (eller i alla fall ska göra det), 7% hittills i år.

  • På buffertkontot ligger det alltid 50 000 kronor.

  • På backupkontot, (ett helt vanligt extrakonto på min bank), ligger det alltid 20 000 kronor.

  • När jag får in pengar på mitt konto för jag över det på mitt backupkonto, har detta kontot passerat 20 000 kronor för jag över detta till vanliga investersparkonton jag har, alltså inte något typ av buffertkonto.

Fördelen med att göra det på detta sättet är att jag alltid har 60 000 kronor liggandes nu, varav 20 000 kan gå till typ: "Oj, bilen gick sönder." Eller, "Fan vad jag verkligen vill ha en ny datorpryl, annars mår jag dåligt." Nackdelen med att göra det på detta sättet är att det har tagit ganska lång tid att nå de summorna. Det känns ganska tryggt att alltid ha lite extra pengar ifall något händer, te.x att man inte får CSN eller att man blir sjuk. Som student har man inte något typ av skydd för det. Utanför dessa två konton ramlar det över till andra investersparkonton när jag känner för det. Sparar en del men gör också det jag vill göra. Jag är egentligen inte så dyr i drift utanför min gamle Saab och datorn. Är 23 år gammal men har inte börjat pensionsspara än, tänker att det är "nästa grej" på listan. Pensionen ser ju inte rolig ut för min generation.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

För två årsedan och tiden innan dess så hade jag inte mycket i buffert, ~10kkr. Insåg att detta inte var bra nog då jag har månadsutgifter på 22 000 - 25 000 i månaden med befitting levnadsstandard.

Under ett år arbetade jag då upp den till 30 000 kr med ett mål på 75 000 kr för att då ha 3 månader. Nyss kom jag över lite snabba pengar som jag inte hade räknat med bufferten är nu 100 000 kr, dvs 4 månader.

Jag jag önskar få upp detta till 125 000, dvs 5 månader innan hösten och på sikt 150 000, dvs 6 månader sen anser jag att det är färdigt.

Detta är mer än vad som behövs men i min buffert vill jag ha möjligheten att kunna finnansiera uppstart av eget bolag och därav ha ett par månader utan lön för att ettablera mig och vänta på att kunder betala fakturorna. Annars hade jag nöjt mig med 3 månader.

Pengarna ligger på ett vanligt sparkonto på nordea med 0% ränta och jag har inga planer på att göra något åt detta. Dessa pengar är som en försäkring, de finns där för att skapa trygghet. Jag har andra pengar på börsen vars uppgift är att växa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Fattar att man har buffert om man har massa lån och jobbar med något som inte har någon säker framtid.

Annars finns det ingen poäng med att ha buffert, spara kan man göra tills man dör, bättre att använda det när man fortfarande kan leva lite.

Själv spenderar jag det mesta jag får in, mest på quality of life prylar då jag tröttnat på vardagsrutinen med 8-17 och allt vad det innebär.

Man måste ha ett "dra åt helvete-konto", Alltså ett konto med tillräckligt med pengar att man kan be alla på jobbet dra åt helvete om man skulle känna för det.

Utan ett dra åt helvete-konto är man ju slav på arbetet

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag har inget konto som uttalat är exklusivt buffert eller "dra åt helvete"-konto som någon uttryckte det. Men har ett konto som är ett sparande för både buffert och något mer långsiktigt – exempelvis för framtida bostadsköp eller annan stor investering längre fram i livet. Helt enkelt pengar jag inte rör. Det är ett ISK som får ett fast belopp varje månad, fördelat över ett gäng tråkiga och stabila globala fonder med okej tillväxt. Har 30% i en räntefond.

Har ett till sparande som jag kallar mina "lekpengar". Det sparandet är mer oregelbundet och består i stort av pengar jag får över varje månad, kan handla om alltifrån några hundra till nån tusenlapp eller två varje månad. Pytsar även in i princip alla pengar där som jag får när jag säljer saker privat. Det här kontot blir sällan välfyllt då det kommer till användning när jag gör ett större inköp eller åker på en resa. Nu senast blev det en soffa som käkade upp merparten som fanns där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Sparar undan runt 20% av lönen varje månad tilll lite blandade fonder på ett ISK. Dels för framtiden och för större köp i närtid. Det blir mest för framtiden men det gick åt en del vid senaste bilköpet. Räknar med att kunna plocka ut en del där nästa gång det är aktuellt att byta bil eller badrumsrenovering.

Sen finns det ett bankkonto som kan täcka ett inkomstbortfall under en period. Det rörs bara i nödfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en bruttolön på ett sparkonto med flexibel ränta. Just nu ligger det på 0.65% men brukar pendla +-0.10%. Tanken med denna är väl att kunna täcka plötsliga utgifter.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Önskar att jag hade en buffert, men när man är låginkomsttagare med familj så är det mycket som behövs köpas allteftersom och i sista minuten, så det finns inte mycket kvar att lägga undan. Ska gå upp en del i procent om några månader, så lönen blir något bättre och det blir förhoppningsvis lite till övers som kan läggas undan.

Det handlar ofta om prioriteringar, tex prioritera bort en dyr telefon och spara den gamla och på så sätt kunna lägga 400kr på buffert per månad istället för på en räkning. Vilket då blir 9600kr på två år. Det gäller ju inte bara telefon utan allt möjligt, tex billigare begagnat grafikkort istället för ett flashigare nytt osv. Sen om man är villig att göra uppoffringar likt dessa är ju en annan sak men man sover rätt gott om natten med lite extra buffert.
Har man hus, ensamstående med många barn så har jag full förståelse för att det är desto svårare.

Ta inte mitt inlägg som negativ kritik utan bara lite tankar och reflektioner. Jag är själv ensamstående med barn och studerar så jag har det inte så fett heller, men har lyckas spara undan en del genom att skippa mycket konsumtion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Har en "kortsiktig" buffert som motsvarar en månadslön för mig och min fru netto. Den använder vi för att släta ut när det händer något oförutsett, eller om en månad går minus vid stora inköp. Tas något därifrån så fylls den på omgående.

Utöver det sätter vi av en del till långsiktigt sparande. Allt som blir överskott en månad (efter utgifter, sparande och evt buffert-fyllning) åker också in på sparkontot.

Har fungerat bra i ganska många år!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Har 30 lakan i ett rörligt sparkonto hos Nordax på 0,95% ränta som aldrig har behövt användas, och troligtvis aldrig kommer behövas heller. Som singel i hyresrätt med fast jobb och inkomstförsäkring ska det mycket till för att de ska behövas egentligen, men det känns ändå bra att ha dem där.

Det som inte spenderas i övrigt sparas i en tråkig, diversifierad aktiefond-portfölj. Som tur är har jag tidigt insett att jag inte är bättre än den genomsnittlige aktiespararen, något som annars kan vara en dyr läxa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag ha ca 25k i buffersparande (0.6% ränta på SBAB med insättningsgaranti, ingen anledning att ha 0-ränta!!)

Vill helst ha två månadslöner netto så det är lite lågt för min smak men har nyligen blivit sambo och köpt lägenhet så det mesta gick in där.

Försöker spara i ISK och indexfonder också för framtiden/pensionen. Tror inte att det kommer vara så bra för 80-talister som mig heller när det kommer till pension...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, men knappt några pengar kvar där efter att gjort om massa hemma senaste året så dags att börja fylla på igen, vill egentligen inte vara under 2-3 månadslöner och målsättningen på sikt är mer än sex.

Sätter undan en liten slant i ISK med några blandade fonder åt mig och en annan åt dottern också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har väl ingen egentlig buffert som är öronmärkt men håller oftast 200-500k på bankkonto, sen brukar jag tycka att jag skall göra något med pengarna (amortera, investera eller så läggs en del av dem på renoveringar/större inköp).

Just nu har jag pytsat in det mesta av investeringarna i amortering samt köpt bil för en del av pengarna så vet inte riktigt vad jag skall göra med pengarna på buffertkontot nu. Vet inte hur bra tid det är att köpa in sig just nu så har inte orkat ta tag i det.

Sparar mest för jag tycker man skall spara/amortera runt 40% av sin nettoinkomst och tillsammans ligger jag och frun runt 80k/mån netto så det bygger upp en del. Har väl en relativt lågbelånad bostad samt en obelånad bil så har en del tillgångar där utöver det övriga.

Permalänk
Medlem

Lever ett enkelt liv och och sparar 10 000:- / mån, vilket jag gjort sista 10 åren. Sparar inte till något särskilt. Vore nog bättre att investera i aktier/fonder än att fylla olika sparkonton men jag är för ointresserad av sådant.

Permalänk
Medlem

Har en buffert på ca 2 månadslöner. Den ser jag som full för tillfället. De ligger på ett vanligt sparkonto med nollränta.

Utöver det har jag ett fondsparande och ett ISK, där jag sparar aktivt till ISK-kontot. Där har jag just nu nästan en årslön, och sparar ca 20% av min månadslön varje månad. Stoppar in extra pengar där när det börjar bli för mycket på lönekontot.

Bor i en billig bostadsrätt, har en billig bil och försöker undvika att skaffa mig dyra vanor. Tjänar inte superbra, men har heltidsarbete med kollektivavtalsenlig lön.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Lever ett enkelt liv och och sparar 10 000:- / mån, vilket jag gjort sista 10 åren. Sparar inte till något särskilt. Vore nog bättre att investera i aktier/fonder än att fylla olika sparkonton men jag är för ointresserad av sådant.

Om du sparar så mycket under så lång tid så lägg i en billig indexfond så får du mycket mer för dina pengar.

Du behöver bara lägga ner 20-30 minuter en gång för att sätta upp ett automatiskt månadssparande och fondköpande och kan troligtvis räkna med mer än 5% tillväxt per år.

Som ett exempel:
https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-...

Visst går den upp och ner, men från 1987 så har det här indexet gått upp med mer än 7% snitt. Själv sparar jag långsiktigt (alltså inte mitt buffertsparande) i https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsak... som följer ett närliggande index och har låg avgift.

Permalänk
Medlem

Jag tänker väl något annorlunda men jag ser ekonomi/sparande med bredare perspektiv ser det mer som en grundtrygghet och tar även med inkomstförsäkring och sjukförsäkring. Rekommenderar även att ha en privat sjukförsäkring om man inte har det genom jobbet det är oftast 90dagar karens, den jag har täcker upp till 90% av lönen vid sjukskrivning, man vill inte upptäcka de låga ersättningsnivåerna när man är mitt uppe i sjukdom. När det gäller A-kassa så kan man också ha en inkomstförsäkring som ger en ytterligare dagar med "full 80%" ersättning. Likaså kan man tänka igenom efterlevnadsskydd, livförsäkring osv speciellt om man har familj.

Inkomstbortfallbuffert, ifall man blir arbetslös eller sjuk.
Tanken är att jag ska ha ett års utgifter minus garanterad inkomst (akassa, sjukpenning/ersättning osv) + 3månadsutgifter i "fuckoffpengar" som ska täcka karensdagar om man ragequittar jobbet. Man kan dock räkna med uppsägningstid om man vill känna sig som en löneslav, (dock rätt skönt att kunna ha friheten att säga upp sig). Men man får tänka på att sjukpenning/ersättning blir man inte rik på så jag räknar på den ersättningen när jag lägger upp bufferten, maxersättningen är runt 18000kr innan skatt. Dvs räkna ut vad resultatet blir av ett års sjukskrivning och 90dagars karens så får man fram en rimlig buffertsumma för min del räknar jag med 3månadsutgifter.

Vardagsbuffert ska täcka oförutsedda händelser som tandvård, veterinär, oförutsedd bilreparation osv.
Vi har valt att lägga oss på 2månadsutgifter, en del insatt på shellkort till 2% ränta (har också kredit att nyttja i värsta fall och betalar allt med shellkortet normalt sett och får 0.5% återbäring i kontanter och betalar hela beloppet varje månad)

Så summerar man de olika bufferterna så står man på 5månadsutgifter i buffert.

Pension/långtidssparande
Autogiro till Avanza varje månad (just nu rätt låg summa pga hussparandet), samt tjänstepension genom jobbet

Målsparande
Just nu sparar jag allt som blir över, lever billigt då vi spar till husköp. Om något blir över efter köp så övergår det till husbuffert som ska vara i nivå med att täcka en större haveri och kommande renoveringsbehov som kan bli med ett hus. Det blir även ett målsparande till nästa bilköp. Just nu ligger det man har på vanligt sparkonto.

När husköp och bufferterna och målsparandet är fyllda så är målet att bli så skuldfri det går innan pension så man har råd att vara ledig mer.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

@SweDragon: Tack för tipset. Ska titta på det.

Permalänk
Medlem

Har ca. 1 månadslön på ett sparkonto, vilket känns som det maximala man vill ha liggande med nollränta. Satte in de pengarna när jag första gången fick ett vettigt jobb och har knappt använt utav dem någon gång, så det är extremt sällan jag behöver sätta in mer pengar där. Har hyresrätt, ingen bil o.s.v. så det blir väldigt sällan några oväntade akuta utgifter som man inte klarar löpande på månadslönen.

Sedan har jag såklart annat sparande, men det är inga pengar man kan plocka ut på dagen om det händer något akut.

Det värsta som skulle kunna hända är väl snarare inkomstbortfall om man t.ex. förlorar jobbet. Men blir jag av med jobbet kan jag leva på enbart A-kassan, bara att snåla lite på onödiga utgifter. Går jag arbetslös så länge att jag blir av med A-kassan kan jag lika gärna hänga mig, då är man ändå fucked, så inga problem där.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Mellanting mellan ”pengar ska rulla” och ”sparande”, sparar inte överdrivet, har pengar för ”oförutsedda” (de är ju inte oförutsedda egentligen) utgifter av typen ”pannan behöver ersättas” och sen har vi sparande till barnen. I övrigt så spenderas pengarna, men enda lånet är på villan (60% av marknadsvärdet och amorteras på, vilket i och för sig en form av ”sparande”), bilen är betald... så går allt åt shiiit, så steg 1. Sälja bil, steg 2. Byt boende, steg 3. A-lags bänken.

Visa signatur

Dator: Mac