Frågor om Sweclockers buffertvanor; Har du en? Hur stor är den? Var finns den?

Permalänk
Medlem

Har ingen buffert, kör på som en "lyxfällan", idiot. köper en massa skit och sedan sitter i tv och skämmer ut mig. hihi.

Bara skoja, har stenkoll på ekonomin och har en bra buffert så att jag kan känna mig trygg.

Lyxfällan idioterna gör mig galen, hur tänker dessa människor?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Har följande:

10000kr i kontanter
40000kr på ett "nödkonto"

Samt ett vanligt sparkonto, där jag för över mellan 5000-10000kr / månad, lite beroende på hur mycket jag har jobbat.

Permalänk
Medlem

Bufferten behövde användas nyligen men är nu på väg att fyllas på igen. Vi kör en fast summa på 40 000:- på vanligt sparkonto.

Det är sex månaders fasta utgifter om en av oss blir av med inkomst och tre om båda skulle ha otur samtidigt. Vi ser det inte som nödvändigt att ha mer pengar lättillgängligt så det åker in i mer långsiktigt sparande istället - främst i fonder.

Kontinuerligt sparande på cirka 6-8000:- i månaden. Jag är student som arbetar 25 % extra och sambon arbetar. Inkomst varierar, men cirka 50 000:- brutto i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Bor ensam i liten etta, hyggligt billigt, tjänar rätt bra. Har pengar så jag kan överleva i ett antal år om det skulle skita sig. Det mesta sitter kvar på lönekontot, men jag har börjat lassa över i ISK. Lite kul att pilla med aktier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag och min fru har helt delad ekonomi.
(Jag 34 hon 30)

Vi har dock varsin aktiedepå, fondkonto osv på ISK.
Gemensamt sparande at the moment är ca 500 000:- (Aktier, fonder, sparkonto)
Lägenhet med "värde" om ca 4 000 000 med lån på 1 500 000:-

"individuellt" sparande varje månad 2000 per person. Dvs förs över till ens eget sparkonto
Gemensamt Sparande 4000 per månad. (Till ett vad vi kallar "hushållskonto" allt till lägenhet eller tex resor går härifrån)
Amortering varje månad 3000:-.

Det som är kvar när alla räkningar är betalda delar vi 50/50 på och har som "spenderpengar".

Det kan vara allt från 3- till 8000:- per person, beroende på vad man gjort föregående månad.

Värt att notera att vi nu lägger väldigt mycket pengar per år på att resa.

I år har vi varit på Island, och skall till Ryssland och Tokyo i 5 veckor i sommar. Så går alldeles för mycket pengar på nöjen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wcx:

Lever ett enkelt liv och och sparar 10 000:- / mån, vilket jag gjort sista 10 åren. Sparar inte till något särskilt. Vore nog bättre att investera i aktier/fonder än att fylla olika sparkonton men jag är för ointresserad av sådant.

Då har du över en miljon på vanligt bankkonto?

Det är inte smart. Tänk på att dina pengar minskar i värde med ~2% årligen pga inflationen. Du bör hitta en placering som avkastar mer än så bara för att behålla det du har.

Om du har noll intresse och inte orkar sätta ihop en portfölj själv så är Lysa ett bra alternativ, helt automatiskt och låg avgift. Bara att pumpa in pengar och glömma bort, skillnaden mot nu blir att du tjänar 5-8% på det beroende på risknivå du valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har en wibble sparat.

Permalänk
Medlem

Om ja:

Hur stor är den?
4-5 netto årslöner.
Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Ja, sparar varje månad. En buffert blir inte full.
Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Aktier

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är inte smart. Tänk på att dina pengar minskar i värde med ~2% årligen pga inflationen. Du bör hitta en placering som avkastar mer än så bara för att behålla det du har.
Skickades från m.sweclockers.com

Jo, du har helt rätt. Har nu suttit ett par timmar och läst på lite. Öppnade ett ISK och har så smått börjat köpa fonder/aktier. Ska fortsätta under helgen.

Får tacka dig och @SweDragon för sparken i arslet.

Permalänk
Medlem

Suttit hemma hos morsan som en neet nästan hela livet och snålat, nuvarande tar en datateknik examen och investerar.
Satsar på att inte sjunka under 500k after skuld.

Permalänk
Medlem

3 barn o sambo, hus, 2 ”nya” bilar.
Just nu amorteras det för fullt på huset, nuvarande värdering ligger runt 2 miljoner över lån.
Runt 50k i gemensamt sparande.
50k personligt i fonder ”when the shit hits the fan”. Sett till att alltid haft runt den summan de senaste 15 åren. Ska öka upp den när vi väljer att minska på amorteringen på huset.

Permalänk
Medlem

Om ja:
Hur stor är den?
Ca 450 000:-

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Sparar ca 10.000 varje månad beroende på lönen, varierar en del då jag jobbar en hel del övertid.

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Sparkonto med 0.75% ränta samt även ISK med fonder.

Övrigt:
Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
1000 till sparkonto, resten till ISK.

Har du avsevärda reella tillgångar?
Nej

Vad tjänar du?
Snittlön på 42.000:-

Permalänk
Medlem

Tar just nu igen bufferten man förlorade för fåtal år sedan. Tio lax sparat i aktier och fonder än så länge, men ska ha upp det i hundra innan jag går över till kryptovalutor och annat mindre stabilt, så ge det fåtal år så är man där igen.

Så;
Hur stor är den?
Ca 10 000 SEK

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Förhoppningsvis kontinuerligt med en tusenlapp i månaden eller mer vid oförutsedda inkomster.

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Aktier och fonder, endast två olika aktier för tillfället men resten ska in på andra aktier och fonder utifrån en gammal och snart uppdaterad lista. Bahnhof B ingår t.ex.

Tar även om nej då det var ganska nyligen detta gällde:

Är det ett aktivt val? Tror du inte det behövs/har det inte blivit av/har du inte råd?
Inte haft råd att spara, behövde äta och bo.

Har du någon annan form av "nödsparande", som du inte kallar för buffert?
Sparkontot, som ändå är ganska flytande, blir av med räntan varje år pga att uttagen blir för många. Annars julklappspengar eller dylikt i madrassen.

Övrigt:
Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
Nej.

Har du avsevärda reella tillgångar?
Nej, och kommer inte få på många många år.

Vad tjänar du?
Mellan 0 och 30k. Förra året 160k. Om fem år och frammåt förhoppningsvis mellan 30k och uppemot 50k om man verkligen kränger.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

ensam med två barn på deltid i en bostadsrätt.
tjänar 24k brutto.
försöker lägga undan 2000 varje månad.
utspritt på fonder och ett sparkonto med 0,75% ränta via avanza

just nu bara några hundra i sparande då jag studerat i 2 år så de varit verkligen +- vissa månader och andra bara - att man fått ta från buffert.
Så utan buffert så vete fan hur man skulle klarat sig.

men nu går man bara + så sakta men säkert bygga upp nytt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag och min fru har ett buffertsparande som uppgår till "(ett års nödvändiga utgifter) - (ett års garanterade inkomster)". Pengarna sitter på ett sparkonto med insättningsgaranti (utan ränta, här finns det saker att bättra på). Vi följer något liknande "the bucket system" och vi har sonika fyllt vår första hink (bufferthinken) först, varefter vi nu håller på att fylla på nästa hink.

Vi bor i hyresrätt, har ingen bil, inga barn, och har fasta utgifter (hyra, el, bredband, telefoner, osv (alltså inte mat eller transport)) på ca 8 000 SEK/månad. Tillsammans tjänar vi ca 64 000 SEK/månad.

Kan tipsa om nordax bank. 0.95% ränta med insättningsgaranti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även om man har smal ekonomi som är svår att gå runt på - kan man lägga undan så lite som 100-200:- i månaden på ett icke lätt åtkomlig konto och det är avsiktligt bök att få ut pengarna igen (för att inte fresta om man är den typen som inte kan låta bli), så kommer man sakta bygga upp någonting i reserv att ta till senare när man måste....

Detta kanske man inte tänker på eller tycker att det är viktigt när man är ung och tycker sig vara odödlig, men när åren går så har man (och kanske familjen) en sak man inte kommer undan - och en del drabbas värre än andra - tandläkar-besök och eventuella större arbeten där som måste göras, och det blir snabbt exponentiellt värre, plågsammare och dyrare med tiden och socialt handikappande när det börja synas mer uppenbart när man går och drar på det för att man inte tycker sig ha råd med det i tidigt skede...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag vill kalla det en buffert, men jag har förhållandevis gott om sparade pengar. Finns ju alltid de som har mer men vad anbelangar oväntade utgifter och rena levnadsomkostnader så skulle jag klara mig väldigt länge på detta sparkapital.

Mycket vill ju dock ha mer så nu är jag mer ängslig inför risken att jag inte ska kunna fortsätta växa mina tillgångar lika snabbt framgent, snarare än risken att behöva knapra på befintligt kapital.

Permalänk
Inaktiv

Har haft en buffert men varit arbetslös sedan Februari 2018 och levt på avgångsvederlag och a-kassa, blev avstängd från a-kassan 1 maj i år för jag slutade ett sommar jobb efter 2 dagar, har varit sjukskriven för utbrändhet och därför jag slutade på mitt gamla jobb, blev för tufft att jobba 100% direkt och jag inser att jag måste mjukstarta på max 50%, hur som helst utan pengar i 45 dagar och jag kommer få a-kassa igen i mitten på Juli så nu lever jag upp min buffert, tur att man har sparat pengar men trist att man blev tvungen att använda dom men hälsan är viktigast för mig numera.

Permalänk
Medlem

Har en buffer på 100k SEK på sparkonto med ca 0.7% ränta. Jag borde klara mig 4-5 månader på det utan att sänka levnadsstandarden om jag plötsligt blir av med mitt jobb. Men jag får bara stanna 3 månader utan jobb, så kanske mer sannolikt att det räcket för 3 månader och en flygbiljett. Planerar att öka bufferten till 20k AUD efter att jag flyttar down under inom ett år-ish.

Övrigt sparande gör jag framför allt i passivt förvaltade indexfonder, lite räntefonder och än mindre sparkonto. Till andra tillgångar kanske jag kan räkna in crypto, även om jag inte investerat ytterligare på flera år nu, och fortfarande räknar med att vad jag nu har där kan lika gärna vara värt 0 imorgon.

Tjänar strax norr om 50k netto och önskar sällan materielt bös. Det jag inte spenderar på resor läggs på hög.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Kör på fyra hinkar principen, dvs Buffert, mellanrisk, pension och lek. Min buffer just nu är bara 30k för att jag inte har några lån och liknande. Har inkomstförsäkring, sjuk och olycksfall så bör klara en längre frånvaro hyfsat bra. Men när jag flyttar ökar jag nog på den en del. Vill inte ha för mycket buffert, får ont i magen av att se pengar utan ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Lever ett enkelt liv och och sparar 10 000:- / mån, vilket jag gjort sista 10 åren. Sparar inte till något särskilt. Vore nog bättre att investera i aktier/fonder än att fylla olika sparkonton men jag är för ointresserad av sådant.

Om du verkligen inte pallar läsa på kan du använda en fondrobot som t ex Lysa. Visst du tappar 0.04% i avgift till dem (eller vad det nu är, står på deras sida) men du behöver inte göra ett skit. 100x bättre än en konto iaf. Ett alternativ är ju annars att låsa pengarna på ett sparkonto, med den summan kan du säkert få en ränta på 1.5-2% men då får du inte göra uttag under den låsta perioden.

Permalänk
Medlem

Sparar både i fonder och sparkonto som jag fyller på när jag känner att jag har pengar att spara (oftast lite varje månad). Har det väl mest för peace of mind.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Jo, du har helt rätt. Har nu suttit ett par timmar och läst på lite. Öppnade ett ISK och har så smått börjat köpa fonder/aktier. Ska fortsätta under helgen.

Får tacka dig och @SweDragon för sparken i arslet.

Dock bör du vara försiktig med att investera alla dina pengar i en klumpsumma (jag syftar främst på aktiemarknaden nu med aktier, indexfonder, osv). Vi har haft en uppgång nu i många år och flera ekonomer tror att ekonomin kommer att avsvalna de kommande år, och att vi då går mot en recession. Det skulle inte förvåna mig om vi ser en marknadskrasch inom 2-3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Dock bör du vara försiktig med att investera alla dina pengar i en klumpsumma (jag syftar främst på aktiemarknaden nu med aktier, indexfonder, osv). Vi har haft en uppgång nu i många år och flera ekonomer tror att ekonomin kommer att avsvalna de kommande år, och att vi då går mot en recession. Det skulle inte förvåna mig om vi ser en marknadskrasch inom 2-3.

Ja, det mesta hamnar fortfarande "under madrassen". Litar inte på snabba klipp eller genvägar. Uppleves tryggare att gneta på som vanligt. Vet inget annat så det innebär ingen upplevd uppoffring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Ja, det mesta hamnar fortfarande "under madrassen". Litar inte på snabba klipp eller genvägar. Uppleves tryggare att gneta på som vanligt. Vet inget annat så det innebär ingen upplevd uppoffring.

På längre sikt vill man i regel ha stor exponering mot aktiemarknaden om man planerar att inte använda pengarna på ett tag. Den exakta fördelningen mellan "riskfria" och riskfyllda tillgångar beror på olika faktorer såsom riskvilja, när man planerar att använda pengarna, ålder, osv. Exempelvis skulle du kunna börja med någon procent i någon aktiefond och gå upp till 5-10% inom 1 år. Dvs, 5-10% aktiemarknad och 90-95% räntor. Sedan när du känner dig mer bekväm och kanske att vi nått en recession, så kan du öka aktieandelen. Om du vill vara exponerad mot aktiemarknaden så finns det många bra indexfonder, exempelvis Avanza Zero som är kostnadsfri, och sedan finns det fonder såsom Spiltan Investmentbolag som investerar i svenska investmentbolag (Investor, Industrivärden, osv).

Permalänk
Medlem

Med buffert tänker jag lättillgängliga likvider på sparkonto. Där har vi 25 000kr, detta ska täcka oförutsädda utgifter. Men har sällan behövt plocka härifrån.

Allt annat går till långsiktigt i aktier och delvis amortering på bolån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zaibuf:

Med buffert tänker jag lättillgängliga likvider på sparkonto. Där har vi 25 000kr, detta ska täcka oförutsädda utgifter. Men har sällan behövt plocka härifrån.

Allt annat går till långsiktigt i aktier och delvis amortering på bolån.

Detta, en buffert ska vara pengar du kan ta ut imorgon om skiten träffar fläkten, så du kan köpa en ny fläkt.

Aktier är inte buffert.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har ett buffertspar på 2 månadslöner i ett vanligt sparkapitalkonto.
Utöver det har jag lite över 5 månadslöner sparade i fonder & aktier med relativt låg risk, tanken är att dom ska följa index, ligger i år på 15.41% upp.

Av min lön går 2000kr varje månad på autogiro in i mitt fondsparande. Amorterar ca 1500kr varje månad på min bostadsrätt. Köper sporadiskt aktier varje månad om jag känner att köptillfälle finns.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag ha ca 25k i buffersparande (0.6% ränta på SBAB med insättningsgaranti, ingen anledning att ha 0-ränta!!)

På dina 25k med en 0.6% ränta så får du hela 150 kr i ränta, sen på detta betalar du 45 kr i skatt. Så för dina 25k får du ut 105 kr.

Personligen anser jag att den låga räntan ger inget värde för mig och jag värderar istället att ha smidigheten att på en sekund flytta över pengarna till de konto mitt visa kort är kopplat till för att göra det tillgängliga direkt i en nödsituation.

Personligen känns det som att om man lägger man tid på att jag ränta på buffert kontot så lägger man sig energi på fel sak.

Permalänk
Medlem

Om ja:

Hur stor är den?
Min buffert ligger runt 35-40k

Sparar ni kontinuerligt mer pengar till bufferten eller är den "full" och ligger och inväntar smällen?
Min buffert är full

Var har ni buffertpengarna? (Sparkonto, räntor, aktier?)
Sparkonto, endast kontanter, 0% i ränta men det spelar ingen roll då detta inte är ett sparande

Övrigt:

Har du något annat sparande? (Aktier/räntor/råvaror?)
Ja, några aktier i små medicin bolag mest för att det är kul, kör en MOM + AGG3 + SMA strategi med fonder för resten av pengarna
och en portfölj med kryptovalutor

Har du avsevärda reella tillgångar?
lägenheten kanske? amorterar 2k i månaden så belåningsgraden är ner på ca 30%