Bästa soundbar på marknaden just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tunnis:

@socsoc:

Hej!

Jag kör på HW N960 och funkar perfekt tycker jag.

Jag kör atmos, HDR, 4K på min Q9 75 tummare och jag blev grymt imponerad av ljudet. Framför allt Atmos ljudet, i hur den omvälvar en i ljudet. Subben kanske är svår att kunna förmedla. Jag tycker den är riktigt bra. Jag kan inte maxa den när jag kör atmos. Jag måste istället sänka basen flera snäpp. Väggarna vibrerade ordentligt när jag tittade exempelvis på bumblebee med atmos.

De verkar även ha denna på kampanj nu i olika butiker.

Förtillfället kör jag min Xbox one x för Netflix atmos och min nvidia shield för Kodi (atmos) och Plex

Har samma, blev väldigt förvånad över hur bra den låter, har iofs ett "perfekt" rum för en soundbar, bra väggar att studsa runt ljudet på överallt. Kommer ifrån ett 5.1 QLN system som jag inte saknar alls.

Enda klagomålet är bara 2 HDMI ingångar samt strul med HDMI hubbar för denna modell, appen levde sitt eget lilla liv tills den bara började fungera.

Bra ljud är det definitivt, både för film, tal och musik.

Finns för 7990 :- via benify, köpt direkt av Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag har den själv, även haft tidigare modell.

Ok. Vad tycker du om ljudet för musik och film? Kan man spela väldigt högt med den? Hur bra är Atmos? Har du haft andra Soundbar du kan jämföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ok. Vad tycker du om ljudet för musik och film? Kan man spela väldigt högt med den? Hur bra är Atmos? Har du haft andra Soundbar du kan jämföra med?

det låter mycket bra med tanke på priset och smidigheten, jag har inte haft någon anledning att köra volym på max, Atmos kan du läsa tidigare inlägg om, då jag knappt använt det, har haft modellen tidigare och denna är bättre på alla punkter framförallt musik.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Finns det bra soundbars?

Det beror helt på din referens, finns det soundbars som är bra för att vara just soundbars? Helt klart! Finns det soundbars som kan jämföra sig med ett kompetent hemmabiosystem? Jag har då aldrig hört någon i alla fall.. Det sagt är de säkerligen mer än nog kompetenta för många andra.

Skrivet av Tunnis:

@socsoc:

Hej!

Jag kör på HW N960 och funkar perfekt tycker jag.

Jag kör atmos, HDR, 4K på min Q9 75 tummare och jag blev grymt imponerad av ljudet. Framför allt Atmos ljudet, i hur den omvälvar en i ljudet. Subben kanske är svår att kunna förmedla. Jag tycker den är riktigt bra. Jag kan inte maxa den när jag kör atmos. Jag måste istället sänka basen flera snäpp. Väggarna vibrerade ordentligt när jag tittade exempelvis på bumblebee med atmos.

De verkar även ha denna på kampanj nu i olika butiker.

Förtillfället kör jag min Xbox one x för Netflix atmos och min nvidia shield för Kodi (atmos) och Plex

Subben bör inte maxas dock, den bör ställas in i linje med resten av systemet, något som tyvärr kan vara lite klurigt att få till. Resonanser i väggar och liknande vid ett såpass begränsat omfång och uteffekt som den basen har brukar tyda på att rumsnoder spelar med, dvs att vissa frekvenser förstärks mer än andra beroende på placering i rummet. Alternativt att de som designade subben gav den en rejäl puckel i responsen för att ge intrycket av djupare bas än den är kapabel till då den inte går speciellt djupt.

Igen, ljusår bättre än en TVs kapacitet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@anon173292:

Jag har inte haft några problem med hdmi utgångarna eller med appen. Sedan är jag dock ingen flitig användare av appen.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Kör på en sonos playbase, tycker det är bra ljud i den, får lite mer tryck iom att den är något större och kan flytta mer ljud.

Permalänk
Medlem

@socsoc:

Jag kan inte maxa min. Det kanske beror på storleken av rummet (15kvm är mitt filmrum). Jag har testat att dra upp den till cirka 20 av 50 (är max?). Det var så högt att det inte gick att prata i rummet med de som satt bredvid mig i soffan. Då vibrerade subben något ruggigt (inte dåligt vill säga utan "maffigt") Ljudet tycker jag inte skär sig utan låter bra.

Har tidigare haft en HW soundbar från Samsung (inte den största). Första upplevelsen med Atmos. Köpte den efter att ha läst runt mkt i andra forum/youtube recensioner, som gav den positiva betyg.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

@roxkz:

Håller med! Maxxa subben är väl inget jag heller rekommenderar. Men det kan vara OK för denna subb när man spelar musik och vill ha lite mer tryck i musiken. För atmos läget så låter ljudet mer "fylligt och högre" än vid musik. Med andra ord, basen behöver inte justeras vid filmtittandet, men vid musik så är den lägre.

Fast hade jag köpt en anläggning för musiklyssnande bara, så hade jag inte gått på en soundbar, utan då hade jag satsat på något åt B&W eller Denon hållet

Men för film och spel så har den imponerat på mig starkt. (Har annars B&W eller Sonos för övrigt i huset)

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Någon som har uppfattning om hur väl de bättre soundbarsen fyller ett stort rum?
35-40m2, upp till 4m takhöjd.

Leker lite med tanken att byta 3.1 (dali concept 6, concept center och concept sub) mot en soundbar på sikt för bättre möblering.

Surround-funktionerna är inte så noga, men vill kunna dra på med musik med någorlunda bra ljud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tunnis:

@Liljagare:

Jag har inte haft några problem med hdmi utgångarna eller med appen. Sedan är jag dock ingen flitig användare av appen.

Menade att det bara finns 2 st, lite tunt på en bar som kostat runt 15k, sedan lirar den inte med HDMI hubbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

@roxkz:

Håller med! Maxxa subben är väl inget jag heller rekommenderar. Men det kan vara OK för denna subb när man spelar musik och vill ha lite mer tryck i musiken. För atmos läget så låter ljudet mer "fylligt och högre" än vid musik. Med andra ord, basen behöver inte justeras vid filmtittandet, men vid musik så är den lägre.

Fast hade jag köpt en anläggning för musiklyssnande bara, så hade jag inte gått på en soundbar, utan då hade jag satsat på något åt B&W eller Denon hållet

Men för film och spel så har den imponerat på mig starkt. (Har annars B&W eller Sonos för övrigt i huset)

Det är fullt normalt och det är också så som det ska fungera, LFE-kanalen ska kunna spela högre än övriga kanaler vid flerkanalsmaterial, detta för att inte bli överöstad av övriga högtalare samt kunna ge nog med tryck i effekterna. Detta utnyttjas inte på samma sätt vid vanligt tvåkanalsmaterial då ska den vara nivåmatchad med vad som motsvarar frontarna. Sen om man gillar extra bas kan man ju alltid skruva lite extra...

Jag delar samma anläggning till musik och film, mycket pga platsskäl då jag inte har plats för ett dedikerat musikrum. Som sagt, soundbars har sin plats och är ett utmärkt alternativ när man inte har utrymme för -eller vill investera en riktig anläggning. Det är inte riktigt gångbart med en gigantisk sub och sju eller fler dedikerade högtalare i rummet alla gånger.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ska man ha en soundbar för film primärt så är Yamaha i en klass för sig. Jag tycker också att dom i rätt rum står sig väldigt bra jmf. även med ett riktigt 5.1/7.1.2 system, speciellt om man kompletterar med en bas.

Alltså, självklart är ett diskret system bättre, men jag tror att många som säger "soundbars är skit.." är människor som primärt är intresserade av teknik och förkortningar.

Den där typen av människor som även när man sitter och tittar på den mest fantastiska film man kan tänka sig, sitter och räknar på antalet pixlar i bilden, halvvägs in i filmen fortfarande inte kan släppa om man ska använda det simulerade ljudläget "Stadium" eller "Small Movie Theatre" och det första han säger när filmen är slut är " man hörde att det inte var ett korrekt kalibrerat THX-system" fast han aldrig hört ett korrekt kalibrerat THX-system.

Jag lägger ingen värdering i det, jag säger (självklart) inte att denna fiktiva hen är en sämre människa, om det är den sortens människa man är ska man självklart inte köpa en soundbar.

Alternativ 3 är ju en passiv soundbar och receiver.

Alltså, att generalisera kan ibland leda dig väldigt fel. Jag har aldrig påstått att soundbars är skit, bara att de är en sorts "nödlösning". Bra mycket bättre än TV:ns högtalare men klart sämre än en "riktig" 5.1 eller 5.1.2 anläggning.

Jag är definitivt inte en audiofil vilket du faktiskt kan forska dig fram till genom mina gamla inlägg. Däremot vore jag halvdöv om jag inte kunde skilja mellan ett system som jag har eller liknande och en soundbar, systemen är inte på samma planet.

Har personligen aldrig brytt mig speciellt om tekniska mumbo jumbo i samband med Hi-Fi, jag är av uppfattningen att de flesta audiofiler emellanåt är korkade personer som är väldigt lätta att lura när det gäller pengar.

Har dessutom aldrig använt ett enda ljudläge annat än "Surround Decode" på min stärkare så du har lyckats träffa fel i varenda fördom du hade om mig, grattis!

Låt mig avsluta med mitt stundtals avskydda (från audiofilers synpunkt) inlägg från 2014, då var jag inte var poppis hos de som du beskriver i ditt inlägg:

Ingen skillnad på en DAC för 2000 dollar och en inbyggd krets på moderkortet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Ni som kör ”atmos” med soundbar ... har ni monterat den som ett komplement till ert 5.1/7.1/9.1 system eller ni Endast soundbaren ?
Atmos blir ju ”riktigt” när man kör 5.1.2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Skrivet av Defender:

klarar toslink Dolby atmos och dts ?

Toslink klarar bara DD , inte ens DD+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alltså, att generalisera kan ibland leda dig väldigt fel. Jag har aldrig påstått att soundbars är skit, bara att de är en sorts "nödlösning". Bra mycket bättre än TV:ns högtalare men klart sämre än en "riktig" 5.1 eller 5.1.2 anläggning.

Jag kan inte se att jag har nämnt dig i mitt svar, ändå verkar du ha tagit det jag skrev väldigt personligt. Touchy?

Skrivet av Bascule666:

Däremot vore jag halvdöv om jag inte kunde skilja mellan ett system som jag har eller liknande och en soundbar, systemen är inte på samma planet.

Jag vet ju inte vilket system "du har". Som jag skriver, det är klart det är skillnad, och det är klart att du hör skillnad på ett korrekt installerat JBL Synthesis-system och en soundbar, men det är ju ingen rättvis jämförelse, på något plan, inte minst prismässigt.

Jag sätter 100kr på att ur en grupp av 100 slumpvist utvalda människor så kommer 98 inte ha en försämrad filmupplevelse med en soundbar.

Skrivet av Bascule666:

Har dessutom aldrig använt ett enda ljudläge annat än "Surround Decode" på min stärkare så du har lyckats träffa fel i varenda fördom du hade om mig, grattis!

Som sagt, jag har aldrig nämnt dig.

Skrivet av TigerDejan:

Toslink klarar bara DD , inte ens DD+

Det är ju en sanning med modifikation, DD+ innehåller ju alltid en DD-stream (upp till) 640Kbps, så i allt väsentligt så är ju DD och DD+ samma upp till den bitraten (så huruvida Sonos identifierar den inkommande strömmen som DD+ eller DD är egalt).

Sen vet inte jag hur det där har utnyttjats hittills, det troliga är ju att Dolby siktar mot ett mer homogent produktprogram, där DD+ kommer ersätta alla olika varumärken som Dolby ATMOS, TrueHD osv.
Men jag skulle gissa att hittills så har DD+ legat inom DD standarden, och mer högupplösta spår har använt ATMOS och TrueHD.

Men alla hembionördar bör komma ihåg att dom flesta (runt 90-95%?) aldrig någonsin kommer ha ett behov utöver 640Kbps och 5.1 kanaler.

Sen kan jag ju tycka att Sonos bör vara en perfekt kandidat för ett objektbaserat ljudformat som DD+, där jag skulle kunna köpa 2 eller 4 extra högtalare till min soundbar, och beroende på placering så använder systemet relevant dataström från det inbäddade DD+ spåret och använder dom som surround och/eller höjdkanaler.
Jag kan inte se varför det inte skulle få plats inom dom nuvarande Sonos-specifikationerna, såklart inte med högsta tillåtna DD+ bitrate, men tillräckligt.

Men jag förstår också att det inte är där Sonos "är", för nästan alla som köper ett Sonos-system så är det ointressant, så det finns ingen ekonomi i det för Sonos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vilken Soundbar är det bästa på marknaden just nu? Kraven är Dolby Atmos, DTS:X, Bra Sub. Minst HDMI 2.0. Ska se film och spela musik på den så vad säger ni?

Köpte ett Sonos Beam och en tillhörande Sonos Sub, är toknöjd. Kan varmt rekommendera det!

Mina krav är att ljudet ska vara fylligt i låg till mellanhög nivå, samtidigt som det ska se snyggt och prydligt ut. Det skulle spela de mest förekommande ljudformaten och göra det bra. En limpa är en limpa. Mitt mål är att på sikt bygga ut det med flera sonos One till ett riktigt 5.1 eller mer därtill.

Med småbarn är läget "nattljud" en räddning.

Jag förstår att äkta vara är säkert bättre, men skulle personligen aldrig köpa en drös med klumpiga svarta lådor till ett vardagsrum. I ett större hus med ett tvättäkta biorum, absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

Ni som kör ”atmos” med soundbar ... har ni monterat den som ett komplement till ert 5.1/7.1/9.1 system eller ni Endast soundbaren ?
Atmos blir ju ”riktigt” när man kör 5.1.2

Skickades från m.sweclockers.com

Min släkting köpte ett LG SK10Y system, bestående av endast limpa och trådlös Sub. Tillverkad i samarbete med Meridian och ger en rätt så fräck Atmos upplevelse, på det dryga antalet medier som fanns på Netflix.

Mäktigt för film, sådär för musik.

Permalänk

Dolby Digital Plus (E-AC3) är en vidareutveckling av Dolby Digital. Vanliga Dolby Digital klarar exempelvis inte av 7.1-ljud. Det gör däremot Dolby Digital Plus. Plus-versionen klarar också en högre bitrate (fler kilobit per sekund), vilket gör att ljudet inte behöver komprimeras lika hårt och därmed kan låta bättre. Det går dock inte att överföra Dolby Digital Plus-ljud med en digital koxialkabel eller Toslinkkabel. För det krävs HDMI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Vilken ska man välja mellan dessa två? Samsung HW-Q96R/XE eller Samsung HW-N960?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vilken ska man välja mellan dessa två? Samsung HW-Q96R/XE eller Samsung HW-N960?

Dem är nog ganska lika varandra, men för 5000 spänns skillnad hade jag valt N960
Om man kan lita på trusted reviews då
https://www.trustedreviews.com/reviews/samsung-hw-q90r

"Verdict
This excellent all-in-one package delivers a genuine immersive audio experience with Dolby Atmos and DTS:X, making it unique among new soundbars. However, it isn’t hugely different from last year’s HW-N950, which is just as impressive and currently available at reduced prices."

Sen är högtalare med upfiring speakers väldigt olika beroende på vad du har för tak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vilken ska man välja mellan dessa två? Samsung HW-Q96R/XE eller Samsung HW-N960?

i princip samma, de har bara tweakat baslådan, soundbar och bakre högtalare samma, upp till dig om 5k är värt för baslådan.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag vet att inte Sonos uppfyllde alla kraven i början.
Men jag slog till på en Beam + sub. Sjukt nöjd.

Mäktig bas i den "lilla" basen ändå och sjukt smidigt att bara kunna ställa den bakom soffan där det ändå fanns ett eluttag.

Var lite sugen på ett Samsungsystem som fanns på bra pris via Benify, men jag är glad att jag slog till på Sonos istället.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |