Permalänk
Medlem

Köpråd gaming laptop.

Hej!

Lite backstory: flytta till hus förra året och stationära datorn fick då ett datahörn på övervåningen vilket resulterade i att intresset för att sitta vid datorn försvann helt. Har förr jämnt haft datorn i v-rum så man alltid varit nära sin partner och barn även fast man satt vid datorn.
Så nu när båda jag och frugan tyckte det va dags att införskaffa nått lite mer portabelt så tänkte jag att det är lika bra att safta på lite och köpa en gaming laptop ist för något sketen 5-6k kr dator.

Budgeten är typ 16k max
Typ av spel är mestadels Rpg, rts, tex. Diablo, age of empire, anno, borderlands, cities skyline, xcom osv

Då datorn mestadels kommer så på soffbordet så är ju större skärm ett +, men inget krav! Finns möjlighet att ställa fram en skärm när det behövs😉

Är det någon större skillnad på 1060,1660,2060?

Här är 3 st jag kollat lite på.
dator 1
dator 2
dator 3

Vilken är att rekommendera av dom? Har ni andra förslag? 🙂

Permalänk
Medlem

@d3nn05: har haft ett gäng gaminglaptops de senaste året då jag har förmånen att testa från en kollegas jobb. Jag har överlag märkt att det framför allt är CPU som bottleneckar GPU. För 1080p i schysst fps ska ju 1060 räcka om du har en processor som orkar dra det. Köp vad du än gör inte en i5 eller gammal i7 utan satsa på de nya generationens CPU så GPU kan sträcka på benen.

när jag tittar närmare på dina tre alternativ ser jag att alla innehåller en 6 kärnig 8750h som är ett bra val.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en spel laptop fast har byggt ett par stationära datorer, om jag skulle rekommendera en av de 3 som du visa skulle jag köpa
dator 1:https: //www.inet.se/produkt/1963317/msi-gl63-8se-i7-8gb-512gb-rtx-2060

Den har ett kraftigare grafikkort en RTX 2060 som också har tillgång till ray tracing.

https://www.youtube.com/watch?v=mRH0ug7GOlc

Msi laptopen har inte lika hög frekvens som de andra men de skiljer sig bara med 24 Hertz, de två andra har också 16 gb med ram minne jag själv har haft 8 och 16 gb med ram minne fast de finns knappt någon skillnad mellan 8 och 16. Annars har de samma processor.

så jag själv hade köpt msi laptopen (alltså dator 1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakreos:

Har aldrig haft en spel laptop fast har byggt ett par stationära datorer, om jag skulle rekommendera en av de 3 som du visa skulle jag köpa
dator 1:https: //www.inet.se/produkt/1963317/msi-gl63-8se-i7-8gb-512gb-rtx-2060

Den har ett kraftigare grafikkort en RTX 2060 som också har tillgång till ray tracing.

https://www.youtube.com/watch?v=mRH0ug7GOlc

Msi laptopen har inte lika hög frekvens som de andra men de skiljer sig bara med 24 Hertz, de två andra har också 16 gb med ram minne jag själv har haft 8 och 16 gb med ram minne fast de finns knappt någon skillnad mellan 8 och 16. Annars har de samma processor.

så jag själv hade köpt msi laptopen (alltså dator 1).

Känns som Ray tracing slukar prestanda eller? Och det samt skärmens hertz märker man väl mest vid fps spel? Inget jag lägger mycket vikt på så sett.

Är 8gb ram säkert för några år eller är det dagens minimum rek?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@d3nn05: Jag skulle säga att 8 gb är minimum fast om man ska jämföra dom så finns det ingen skillnad i prestanda det är i princip samma sak som 16 gb fast mer minne.

Har länkat en video som visar skillnaden mellan 8 vs 16gb i 7 olika spel.

https://www.youtube.com/watch?v=r8hU1J8f8G0

Hertz brukar jag inte bry mig om jag spelar på 75 Hz monitor och jag tycker att de funkar fast jag kan inte säga så mycket har aldrig spelat på en 120 eller 144 hz monitor, och som jag sa tidigare är det inte så står skillnad mellan 120 Hz och 144Hz.

Och du har rätt ray tracing tar mycket av prestandan, fast du måste inte ha på ray tracing de är bara en extra grej som gör datorn mycket mer värd.

Permalänk
Medlem

@d3nn05: som de andra säger är det inte så att du måste ha ray-tracing påslaget. 2060 kommer ändå prestera 30% bättre än 1060 så det är det bästa alternativet. 8gb är ok för 1080p-gaming och räcker idag mycket väl. Det som klämmer i den datorn är att minnet kommer att köra på single-channel istället för dual då det bara sitter en ramsticka i datorn. Det går dock väldigt enkelt att uppgradera

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@d3nn05: som de andra säger är det inte så att du måste ha ray-tracing påslaget. 2060 kommer ändå prestera 30% bättre än 1060 så det är det bästa alternativet. 8gb är ok för 1080p-gaming och räcker idag mycket väl. Det som klämmer i den datorn är att minnet kommer att köra på single-channel istället för dual då det bara sitter en ramsticka i datorn. Det går dock väldigt enkelt att uppgradera

Ne det förstår jag att det inte behöver vara aktivt😜 hur enkelt är det att sätta i mer ram i en bärbar? Bryts garantin? Måste halva datorn skruvas isär? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@d3nn05: det är oftast väldigt enkelt och den bryts oftast inte. Företagen har varit bra senaste åren på att göra det enkelt att byta minne och lagring. Det är oftast bara några skruvar och sen öppnas luckan under datorn, där finns oftast minnesplatser helt synliga så det är bara att trycka i en sticka till

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Är inte det sämre grafikkort? 😜
Det finns inte många bärbara med amd eller? Mesta jag kollat är intel. Men de senaste amd generationerna har väl varit ganska bra eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@d3nn05: 1070 är typ som 2060 + att denna har 8x2 gb ram som gör att den blir snabbare överlag. osäker på om skärmen är över 60hz dock. då kan ditt andra alternativ vara bättre

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@d3nn05: 1070 är typ som 2060 + att denna har 8x2 gb ram som gör att den blir snabbare överlag. osäker på om skärmen är över 60hz dock. då kan ditt andra alternativ vara bättre

Kan denna vara ett alternativ till dator 1?
Lenovo Y540
Lite över budget men kanske är värt det? Bättre ram och cpu samt stort minne. Tycker även den va snyggare😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kan denna vara ett alternativ till dator 1?
Lenovo Y540
Lite över budget men kanske är värt det? Bättre ram och cpu samt stort minne. Tycker även den va snyggare😜

Skickades från m.sweclockers.com

den där skulle jag ta istället för ditt första förslag utan tvekan, dubbelt med ram och ssdn är dubbla storleken.
skulle aldrig gå ner till 8gb ram på en dator du tänker spela på och större ssd är alltid trevligt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

den där skulle jag ta istället för ditt första förslag utan tvekan, dubbelt med ram och ssdn är dubbla storleken.
skulle aldrig gå ner till 8gb ram på en dator du tänker spela på och större ssd är alltid trevligt.

Är det stor skillnad på Intel 8750 och 9750? Den senare är i Lenovo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Är det stor skillnad på Intel 8750 och 9750? Den senare är i Lenovo

Skickades från m.sweclockers.com

nej det är väldigt lite som skiljer dom åt, 9750 är så klart en aning snabbare men det är 2-3% vi pratar om så i spel kan jag inte tänka mig att du kommer märka skillnad.
kolla upp något benchmark på youtube mellan de två om du vill och se hur de presterar.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@d3nn05: dock har datorn (lenovo) kanske allt man söker av en just nu gaminglaptop. har 17k att spendera är det helt klart den mest kompetenta maskinen av alla du tittat på.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Lenovon ser väldigt trevlig ut, men vi lär kanske se ytterligare prisdropp när super lanseras?

Kan vänta tills wow classic släppts innan ja skaffar ny 😁

Permalänk
Medlem

Är själv inne på precis samma tankar och vill tycka mig ha lite koll eftersom jag kontinuerligt följt marknaden senaste året... Skriver dock här för att bolla ideer med andra nördar!!
Detta är vad jag landat i är bäst för tillfället, tror även det blir denna jag inhandlar om 1 mån. (Har prompt krav på 9750h-prollen, 16gb ram och framförallt 17" med bra grafikkort). Skärmstorleken är viktig eftersom det trots allt ska spelas... Därav blir även kylningen viktig. Det sista jag vill är att datorn ska bli för varm och klocka ned sig själv. Men vad jag förstått har Lenovos nya gaminglaptops tydligen ganska bra kylning. Tänker även att en 1660ti går lite kallare än en rtx 2060 för minimal skillnad i prestanda.
https://www.inet.se/produkt/1963758/lenovo-legion-y540-17-i7-...
Släpptes nu i dagarna i Sverige och rymmer precis i din budget!

Btw... 9750h kontra 8750h sades väl vara ett väldigt stort gap vid release? Stämmer inte detta längre/i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Är själv inne på precis samma tankar och vill tycka mig ha lite koll eftersom jag kontinuerligt följt marknaden senaste året... Skriver dock här för att bolla ideer med andra nördar!!
Detta är vad jag landat i är bäst för tillfället, tror även det blir denna jag inhandlar om 1 mån. (Har prompt krav på 9750h-prollen, 16gb ram och framförallt 17" med bra grafikkort). Skärmstorleken är viktig eftersom det trots allt ska spelas... Därav blir även kylningen viktig. Det sista jag vill är att datorn ska bli för varm och klocka ned sig själv. Men vad jag förstått har Lenovos nya gaminglaptops tydligen ganska bra kylning. Tänker även att en 1660ti går lite kallare än en rtx 2060 för minimal skillnad i prestanda.
https://www.inet.se/produkt/1963758/lenovo-legion-y540-17-i7-...
Släpptes nu i dagarna i Sverige och rymmer precis i din budget!

Btw... 9750h kontra 8750h sades väl vara ett väldigt stort gap vid release? Stämmer inte detta längre/i praktiken?

Kollade nyss en jämförelse video. Ser ut som att 1660ti ligger ca 10-15 grader varmare samt har ca 15-20 lägre fps. Samt att den datorn har 500 gb mindre hårdisk. Så frågan är om det är vär dom 1000 kr man sparar.

Min kommer ju mestadels stå på ett ställe så jag har ju möjligheten att ta fram en skärm när jag ska spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nn05:

Kollade nyss en jämförelse video. Ser ut som att 1660ti ligger ca 10-15 grader varmare samt har ca 15-20 lägre fps. Samt att den datorn har 500 gb mindre hårdisk. Så frågan är om det är vär dom 1000 kr man sparar.

Min kommer ju mestadels stå på ett ställe så jag har ju möjligheten att ta fram en skärm när jag ska spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, hade ingen aning om det. Trodde att 2060 hade högre TDP. Men såg nu att 2060 och 1660ti har samma tdp i laptops, även om de skiljer sig i desktop-versionen.. Det du säger verkar alltså kunna stämma.
Har däremot hittat ett nytt alternativ som är riktigt konkurrenskraftigt denna helgen ut - https://www.dustinhome.se/product/5011138944/gp73-8re-leopard . 12k för 6-kärnig 1060 med 16gb är inte att skämta bort!!!! Även 1,1 tb HDD inkl SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Okej, hade ingen aning om det. Trodde att 2060 hade högre TDP. Men såg nu att 2060 och 1660ti har samma tdp i laptops, även om de skiljer sig i desktop-versionen.. Det du säger verkar alltså kunna stämma.
Har däremot hittat ett nytt alternativ som är riktigt konkurrenskraftigt denna helgen ut - https://www.dustinhome.se/product/5011138944/gp73-8re-leopard . 12k för 6-kärnig 1060 med 16gb är inte att skämta bort!!!! Även 1,1 tb HDD inkl SSD.

Ser okej ut, dock fel lagring. Ssd är garanterat HD 1 så operativsystem tar upp typ halva Ssdn vilket inte lämnar mycket till spel. Har lite som krav att hårdisk ska vara minst 256gb ssd men helst 512gb ssd.
Ett tag sen jag kollade nu men win 10 tar väl närmare 50gb?

Skickades från m.sweclockers.com